- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nok ett spørsmål..Gh denne gangen. (side 3)
Nok ett spørsmål..Gh denne gangen. (side 3)
Her går browseren min amok, kan moderator slette det forrige innlegget?
Prøver igjen å legge inn innlegget som det var ment:
CaO 31,5 % As - 1,6 mg/kg
MgO 20,6 % Cd - 0,1 mg/kg -------- Her er er magnesiumforbindelsen. 20,6 prosent. Hvor har du 50 prosent fra?
SiO2 1,5 % Cr - 1,7 mg/kg
Al2O3 0,3 % Cu - 1,0 mg/kg*
Fe2O3 0,1 % Hg - 0,01 mg/kg*
Na2O 0,005 % Mn 26 mg/kg
TiO2 0,02 % Ni - 2,0 mg/kg *
K2O 0,03 % Pb - 2,0 mg/kg
Glødetap 45,6 %
Når det gjelder hvordan hardhet, kh og ph blir påvirket, så har jeg ingen anelse... Men det hadde vært artig å testet dette (uten fisk, selvfølgelig).
Er det noen her inne som har tilgang på en "smaksprøve"?
Jeg måtte bytte ut alle "side-v'ene", ellers ville teksten bare forsvinne...
Prøver igjen å legge inn innlegget som det var ment:
CaO 31,5 % As - 1,6 mg/kg
MgO 20,6 % Cd - 0,1 mg/kg -------- Her er er magnesiumforbindelsen. 20,6 prosent. Hvor har du 50 prosent fra?
SiO2 1,5 % Cr - 1,7 mg/kg
Al2O3 0,3 % Cu - 1,0 mg/kg*
Fe2O3 0,1 % Hg - 0,01 mg/kg*
Na2O 0,005 % Mn 26 mg/kg
TiO2 0,02 % Ni - 2,0 mg/kg *
K2O 0,03 % Pb - 2,0 mg/kg
Glødetap 45,6 %
Når det gjelder hvordan hardhet, kh og ph blir påvirket, så har jeg ingen anelse... Men det hadde vært artig å testet dette (uten fisk, selvfølgelig).
Er det noen her inne som har tilgang på en "smaksprøve"?
Jeg måtte bytte ut alle "side-v'ene", ellers ville teksten bare forsvinne...
Postet 27.02.07 kl 13:08
Endret: 27.02.07 kl 13:15
AggiCaO 31,5 % As - 1,6 mg/kg MgO 20,6 % Cd - 0,1 mg/kg -------- Her er er magnesiumforbindelsen. 20,6 prosent. Hvor har du 50 prosent fra? ;)
Jeg tok utgangspunkt i formelen CaMg(CO3)2, da det er like stor andel av begge mineralene i en slik formel.
Tok selvsagt ikke høyde for at de ulike atomene har noe ulik vekt, mente disse lå såpass tett på det periodiske system at det ikke skulle ha stort å si.
Ser at Ca faktisk er *røft rengna i hue* 40% yngre enn Mg
Jeg sliter derfor også med å forstå at 31,5% CaO skal veie 1,6mg, mens 20,6% MgO skal veie bare 0,1 mg.
Sliter ennå mer å forså at en vare som oppgis til å være 98,5% ren, bare inneholder 1,7mg Ca og Mg pr kilo tilsammen.... Mystifisktisk, er vel trolig ett passende uttrykk
Postet 27.02.07 kl 13:35
Postet 27.02.07 kl 14:33
Aha
Så på tallene igjen, Frank...
Det er min feil (Tabbe, tabbe, tabbe!)!
Det er to kolonner som har blandet seg. Har prøvd å rydde opp i det her:
Hovedelementer Gj.snitt* ---Sporstoffer Maks verdier**
CaO* 31,5 %----------------As** 1,6 mg/kg
MgO* 20,6 %---------------Cd** 0,1 mg/kg
SiO2* 1,5 %----------------Cr** 1,7 mg/kg
Al2O3* 0,3 %---------------Cu** 1,0 mg/kg
Fe2O3* 0,1 %---------------Hg** 0,01 mg/kg
Na2O* 0,005 %-------------Mn** 26 mg/kg
TiO2* 0,02 %----------------Ni** 2,0 mg/kg
K2O* 0,03 %-----------------Pb** 2,0 mg/kg
Glødetap 45,6 %-------------Se** 2 mg/ kg
--------------------------------Zn**6,5 mg/kg
Det er min feil (Tabbe, tabbe, tabbe!)!
Det er to kolonner som har blandet seg. Har prøvd å rydde opp i det her:
Hovedelementer Gj.snitt* ---Sporstoffer Maks verdier**
CaO* 31,5 %----------------As** 1,6 mg/kg
MgO* 20,6 %---------------Cd** 0,1 mg/kg
SiO2* 1,5 %----------------Cr** 1,7 mg/kg
Al2O3* 0,3 %---------------Cu** 1,0 mg/kg
Fe2O3* 0,1 %---------------Hg** 0,01 mg/kg
Na2O* 0,005 %-------------Mn** 26 mg/kg
TiO2* 0,02 %----------------Ni** 2,0 mg/kg
K2O* 0,03 %-----------------Pb** 2,0 mg/kg
Glødetap 45,6 %-------------Se** 2 mg/ kg
--------------------------------Zn**6,5 mg/kg
Postet 28.02.07 kl 22:44
Endret: 28.02.07 kl 22:51
Måtte jaggu se på tallene jeg også igjen, og må vist innrømme at vi begge ramla i grøfta så det holdt lenge :p
Siste avsnittet mitt i forrige innlegg, altså det med vekt, er derfor helt meningsløst, siden det ikke er CaO og MgO som er veid :p
Ser over tallene igjen nå, og tro om ikke denne dolomitten kunne vært brukt som plantenæring?
Inneholder jo det samme, og mye, mye mer, enn de fleste plantenæringer.
Må vist sette meg ned å finregne litt, når tiden strekker til (og ikke behovet for en middagshvil er like sterkt repressentert :p)
Siste avsnittet mitt i forrige innlegg, altså det med vekt, er derfor helt meningsløst, siden det ikke er CaO og MgO som er veid :p
Ser over tallene igjen nå, og tro om ikke denne dolomitten kunne vært brukt som plantenæring?
Inneholder jo det samme, og mye, mye mer, enn de fleste plantenæringer.
Må vist sette meg ned å finregne litt, når tiden strekker til (og ikke behovet for en middagshvil er like sterkt repressentert :p)
Postet 01.03.07 kl 16:52
Ja, det hadde vært veldig interessant... For dette er virkelig billig gjødsel... Det eneste som er betenkelig, er hvordan det påvirker pH... Men det må jo testes
Dolomittmel er anbefalt sammen med husdyrgjødsel innen landbrukssektoren. Dette er fordi det utfyller alle plantenes krav når dette er brukt sammen... Så spørs det om man kan sammenligne kumøkk og fiskemøkk ;D
Dolomittmel er anbefalt sammen med husdyrgjødsel innen landbrukssektoren. Dette er fordi det utfyller alle plantenes krav når dette er brukt sammen... Så spørs det om man kan sammenligne kumøkk og fiskemøkk ;D
Postet 01.03.07 kl 20:25
I Landbruket bruker vi Fullgjødsel(Inneholder hovedsakelig Nitrogen, Kalium og Fosfor) for å gi næring til plantene. Nitrogenet fører imidlertid til at jordsmonnet blir surere, og man sprer for.eks. kalk-dolomitt for å heve ph i jorda. Hvor kraftig utslag kalk-dolomitt ville gi på ph-verdien i et akvarium, aner jeg derimot ingenting om.
Postet 01.03.07 kl 21:01
Postet 01.03.07 kl 21:18
Postet 01.03.07 kl 21:40
Postet 01.03.07 kl 21:45
En kilo dolomitt i postkassen i dag...
I dag fikk jeg post fra min tante (Hun er bondekone på Jæren).
En kilo hvitt pulver (dolomitt).
Gjett om posten hadde fått angst dersom det hadde gått hull på pakken :O ;D
Nå har jeg et lite testprosjekt på gang... Har blanda ut 15 ml i en stor bøtte rent vann ( ca 15 l).
Testet vannet før jeg blanda ut pulveret...
I bøtta har jeg satt en pumpe som roterer vannet... Hvor lenge bør det stå før jeg kan teste hva vannverdiene har steget til? Et døgn?
En kilo hvitt pulver (dolomitt).
Gjett om posten hadde fått angst dersom det hadde gått hull på pakken :O ;D
Nå har jeg et lite testprosjekt på gang... Har blanda ut 15 ml i en stor bøtte rent vann ( ca 15 l).
Testet vannet før jeg blanda ut pulveret...
I bøtta har jeg satt en pumpe som roterer vannet... Hvor lenge bør det stå før jeg kan teste hva vannverdiene har steget til? Et døgn?
Postet 16.03.07 kl 17:31
Postet 16.03.07 kl 17:55
Er redd jeg må begrense det til helgen... Det står og putrer midt på kjøkkengulvet. Siden min datter er hos bestemor til søndag, så går det greit... Lenger enn det, så blir det sikkert fristende for en 6-åring å sutle litt Men skal snart tømme et lite kar, og da kan jeg sikkert teste over litt lengre tid
Postet 16.03.07 kl 18:54