- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Høy på pæra? (side 3)
Høy på pæra? (side 3)
Stötter deg her Trygve i at levende fisk er en levende skapning, men er uenig i deg med at siden fisk ikke er varmblodig med myk pels og store fine öyne, skal vi kunne behandle dem mere innhumant.Trygve LillefosseDersom man har levende skapninger, skal man selvsagt gi dem gode forhold. Men fisk er nå engang fisk.
alfen50Og gi fisk annen fisk som mat blir jo nesten som og se masse fiskeyngel bli spist av annen fisk. En del av naturen. Selv om man ønsket at sin fisk skal ha det best mulig og få lek på dem.
Trygve LillefosseSelv ville jeg ikke gjort det; Men det å bruke gullfisk/guppy som levendefor ser jeg ikke som altfor gale - såsant de gies til fisk som er store nok til å "jafse" dem i seg.
Her må jeg nok si meg uening med dere begge , Trygve og alfen50. Dyrevernloven er tydelig på dette og det er ulovlig å fore med levende fisk. (punktum) Hva jeg måtte mene eller ikke mene om dette blir da urelevant, det er og forblir ulovlig ut fra et dyrevernmessig hensyn.
Hva levende organismer gjör i naturen er ikke altid like lett å gjennskape i et lite akvarium. I denne sammenhengen blir alle akvarium små. I 1997 gjorde J.B. Lewis en forsök der han idetifiserte alle organismer på en kvadratmeter korallrev. Nå er jo ikke denne direkte overförbar til ferskvann, men gir allikevel en pekepinne. Han fant der 137 blötdyr, 2002 pigghuder, 2668 krepsdyr og 23160 börstemark. På samme flate fant han 15 fisker med en totalvekt på 6,1 gram, I ferskvansammenheng blir det vel 15 galaxy rasbora i en 1000 liter. Da kan vi begynne å snakke om "naturlige" forhold. Nå er vel heller ikke selv denne lille fisken så stedegnet at den ikke beveger seg over et område i naturen på et areal så lite som 1 m2.
Postet 16.07.08 kl 19:24
Endret: 16.07.08 kl 19:36
Stötter deg her Trygve i at levende fisk er en levende skapning, men er uenig i deg med at siden fisk ikke er varmblodig med myk pels og store fine öyne, skal vi kunne behandle dem mere innhumant.Nils Vollstad[QUOTE=Trygve Lillefosse] Dersom man har levende skapninger, skal man selvsagt gi dem gode forhold. Men fisk er nå engang fisk.
Kan like gjerne endres til dyr er nå engang dyr.
Nils Vollstad[QUOTE=Trygve Lillefosse]Selv ville jeg ikke gjort det; Men det å bruke gullfisk/guppy som levendefor ser jeg ikke som altfor gale - såsant de gies til fisk som er store nok til å "jafse" dem i seg.
Her må jeg nok si meg uening med dere begge , Trygve og alfen50. Dyrevernloven er tydelig på dette og det er ulovlig å fore med levende fisk. (punktum) Hva jeg måtte mene eller ikke mene om dette blir da urelevant, det er og forblir ulovlig ut fra et dyrevernmessig hensyn.
Det er ikke irrelevant hva man mener om en lov. Man må kunne være uenig uten at det automatisk skal avfeies som irrelevant.
Fisk er vel det "kjeledyret" som i fangenskap har likest forhold til dem man finner i naturen. Mange fisk kommer rett fra naturen og vil ikke spise annet enn andre dyr. Hva gjør man da?
Hva med etikken i å ale opp moina kun for at de skal spises, eller å klekke artemia kun så fisk skal kunne gasse seg i hundrevis/tusenvis av nyfødte sjøaper?
Nils VollstadHva levende organismer gjör i naturen er ikke altid like lett å gjennskape i et lite akvarium. I denne sammenhengen blir alle akvarium små. I 1997 gjorde J.B. Lewis en forsök der han idetifiserte alle organismer på en kvadratmeter korallrev. Nå er jo ikke denne direkte overförbar til ferskvann, men gir allikevel en pekepinne. Han fant der 137 blötdyr, 2002 pigghuder, 2668 krepsdyr og 23160 börstemark. På samme flate fant han 15 fisker med en totalvekt på 6,1 gram, I ferskvansammenheng blir det vel 15 galaxy rasbora i en 1000 liter. Da kan vi begynne å snakke om "naturlige" forhold. Nå er vel heller ikke selv denne lille fisken så stedegnet at den ikke beveger seg over et område i naturen på et areal så lite som 1 m2.
Jeg skjønner hva du mener, og du kan like gjerne skrive 10.000 liter pr. galaxy.
Men dette er i havet der dyrelivet er ekstremt konsentrert med store vannmasser som fungerer som "buffer". Det er også langt mere variert enn i ferskvann, og som du skriver er det veldig mye liv på korallrevene.
I ferskvann er det mere varierende. Fiskene kan enten være vant til stadig tilførsel av helt rent vann, tørke/regntid, stillestående vann, store/små innsjøer, myrområder osv. osv.
Hvor mange dyr som lever pr m2 vil variere mye, likeså andre forhold.
I et akvarie er det egentlig ikke så interessant med antall fisk, men omløpshastigheten på næringsstoffene i forhold til mengde planter/filterkapasitet og antall/type fisk.
Selv har jeg stort sett ganske så lav fisketetthet(til akvarie å være), bl.a. fordi jeg synes det da blir mere naturlig.
Postet 16.07.08 kl 22:10