- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Dyremishandling.....? (side 3)
Dyremishandling.....? (side 3)
fiskerenfikk bare så lyst å legge til dette: det er ikke bare fisk. f.eks i russland så tar dem katter i glass (akvarium kan jeg kalle det). i det akvariet er det rør som maten går inn så katten får spist og rør så den kan gå på do. disse blir holdt sånn fra de er små så når de vokser blir de forma som det akvariet. og det værste er at de selger disse videre. fantes en internett side før hvor man kunne kjøpe sånne katter.
Beklager, men dette er tullprat. Du tenkjer på Bonsai Kitten - ein velkjent internettspøk som altfor mange har tatt på alvor - så til dei gradar at til og med Dyrebskyttelsen har lagt ut ei infoside om dette...
Det er ingen tvil om at mange dyr blir utsatt for mange kjipe ting for å bli tilpassa menneska sine lyster og innfall, men akkurat dette er ikkje sant.
Postet 04.04.07 kl 23:02
Postet 04.04.07 kl 23:28
Postet 05.04.07 kl 00:59
Aasgaard[QUOTE=fiskeren]fikk bare så lyst å legge til dette: det er ikke bare fisk. f.eks i russland så tar dem katter i glass (akvarium kan jeg kalle det). i det akvariet er det rør som maten går inn så katten får spist og rør så den kan gå på do. disse blir holdt sånn fra de er små så når de vokser blir de forma som det akvariet. og det værste er at de selger disse videre. fantes en internett side før hvor man kunne kjøpe sånne katter. det kaller jeg dyremishandling.
Du har (heldigvis) blitt rundlurt (som så mange andre). Det hele var en av internetts største bløffer. Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Bonsai_Kitten
ok det var det ja. trodde det var tull men jeg var jo liten når dette gikk rundt.
viss jeg fikk den 2000 så var jeg 8 år vis jeg ike regna feil, dere kan jo tenke dere selv (mellom 8-10)
men se på disse gullfiskene så det mens jeg leste denne tråden på tilfeldig akvarium. det er litt dyremisshandling av gullfisk. og det er jo sant. har til og med bilde.
Postet 06.04.07 kl 22:41
Moralen i den profilen må vell være: Ikke kjøp fisk/akvarium i gave.
Man veit jo aldri om personen som får det er innterisert i fisk.
Og det finnes jo tusenvis av forskjellige fisk. Og med den ekspertise som ENKELTE butikker har, er det vell fort gjort å ende med koi i gullfiskbolle..
(Merk. jeg skrev ENKELTE butikker! Mange butikkansatte har en kunnskap om fisk og akvarie som de aller fleste av oss bare kan drømme om.)
Man veit jo aldri om personen som får det er innterisert i fisk.
Og det finnes jo tusenvis av forskjellige fisk. Og med den ekspertise som ENKELTE butikker har, er det vell fort gjort å ende med koi i gullfiskbolle..
(Merk. jeg skrev ENKELTE butikker! Mange butikkansatte har en kunnskap om fisk og akvarie som de aller fleste av oss bare kan drømme om.)
Postet 07.04.07 kl 18:11
KampfiskenMoralen i den profilen må vell være: Ikke kjøp fisk/akvarium i gave. Man veit jo aldri om personen som får det er innterisert i fisk. Og det finnes jo tusenvis av forskjellige fisk. Og med den ekspertise som ENKELTE butikker har, er det vell fort gjort å ende med koi i gullfiskbolle.. (Merk. jeg skrev ENKELTE butikker! Mange butikkansatte har en kunnskap om fisk og akvarie som de aller fleste av oss bare kan drømme om.)
fik akvarium til bursdag jeg men det var det jeg ønska meg hadde kjøpt samme akvariet for de pengene jeg hadde fått.
men det går jo ann å kjøpe sånt i gave, men da kan man jo spørre om man vil ha fisk/akvarium så kan resten bli hemmelighet.
Postet 07.04.07 kl 18:47
Postet 07.04.07 kl 18:51
Postet 07.04.07 kl 19:03
Ikke for å være festbrems her, men jeg mener bestemt at gullfisk har vært avlet på i århundrer for å få frem noen av de groteske formene de har idag. Bare fordi de aldri ville overlevd i naturen, vil ikke det si at de ikke har det bra. OK, de to øverste fiskene så ikke kloke ut. Jeg hadde vært redd for punktering... Tviler litt på at disse er lik foreldrene?? Men poenget er at hvis de har vært sånn i århundrer, så må de jo ha livets rett?? De har jo overlevd og tydeligvis formert seg...
Postet 07.04.07 kl 20:22
Postet 07.04.07 kl 20:50
Oppsummering
Ja, da har vi vel fått brakt på det rene at slørhaler, kampfisker, guppyer, diskuser, scalarer, papegøyechiclider noen ancistrusarter mm og alt vi har av katter og hunder er fremavlet av mennesker. De har alle det til felles at deres "handikap" vil få dem drept hvis de settes fri i sine opphavsaners naturlige miljø.
Det som skal til er at akvaristen legger forholdene til rette for disse artene. Det er vel det det hele dreier seg om? Kunskap om hva man driver med.
Det som skal til er at akvaristen legger forholdene til rette for disse artene. Det er vel det det hele dreier seg om? Kunskap om hva man driver med.
Postet 07.04.07 kl 22:09
Postet 08.04.07 kl 01:02
Inaktiv bruker

Lurer bare på en ting her... Er det noen som vet kven som finn på alle desse "nye" fiskene? Kven det er som missformer dei og slik? Er det basert på fisk som er "vannskapte" som igjenn får barn?
Eller er det rett og slett teite forskere som sitter og gjer dette med vilje?
Fint om noen vet noe om dette
Med fare for å fornerme en moderator.. Kansje ikkje så veldig innsiktsfult, men når dei nekter å ta imot råd, og bare slenger dritt tilbake når noen er hjelpsom, så forstår eg faktisk kvifor det er lett å kalle dei dyreplagere..
Kansje vi rett å slett bare må slutte å vere hjelpsame, til dei ber direkte om det.. Alle lærer forhåpentlegvis av sine feil en gang.. Eg har i alle fall lært mye av mine feil.
Eller er det rett og slett teite forskere som sitter og gjer dette med vilje?
Fint om noen vet noe om dette
Håvard Støre AndresenÅ kalle mindre erfarne akvarister for dyreplagere er kanskje ikke så veldig innsiktsfullt.
Med fare for å fornerme en moderator.. Kansje ikkje så veldig innsiktsfult, men når dei nekter å ta imot råd, og bare slenger dritt tilbake når noen er hjelpsom, så forstår eg faktisk kvifor det er lett å kalle dei dyreplagere..
Kansje vi rett å slett bare må slutte å vere hjelpsame, til dei ber direkte om det.. Alle lærer forhåpentlegvis av sine feil en gang.. Eg har i alle fall lært mye av mine feil.
Postet 08.04.07 kl 01:41
Endret: 08.04.07 kl 01:44
Postet 08.04.07 kl 02:06
Endret: 08.04.07 kl 22:26
Postet 08.04.07 kl 10:52
Tillegsspørsmål.
Kan man si at det er dyremishandling å fore fisker med levendefor? Feks. sette en bladfisk sammen med en tetrastim? Har sett dette i en dyrebutikk. De ansatte syntes det var greit å slippe å tenke på foring av denne krabaten.
Postet 08.05.07 kl 01:47
Postet 08.05.07 kl 01:54
Lag det positivt ????
Personlig syntes jeg disse fiskene ikke er særlig pene. Sa selv ifra i den lokale dyrebutikken her som solgte gofballer at jeg ikke syntes det var ok, men de ansatte sa at det var det folk ville ha.
Så spørsmålet er jo.... er det vi som hever etterspørselen etter denne fisken ?? Eller er det de som annbefaler denne til nyetablerende akvarister, som igjen gjør at etterspørselen er så "stor" som de sier ???
Så tilbake til min overskrift !! Hvorfor ikke snu litt på fjøla og gjøre noe positivt isteden for å bare boikotte disse butikkene. Boikott er bra det, men hvorfor ikke samtidig gi gode ord til de butikkene som ikke selger disse golfballene ??? Kanskje de lokale klubbene kan legge de på sine sider ??
Linka
Så spørsmålet er jo.... er det vi som hever etterspørselen etter denne fisken ?? Eller er det de som annbefaler denne til nyetablerende akvarister, som igjen gjør at etterspørselen er så "stor" som de sier ???
Så tilbake til min overskrift !! Hvorfor ikke snu litt på fjøla og gjøre noe positivt isteden for å bare boikotte disse butikkene. Boikott er bra det, men hvorfor ikke samtidig gi gode ord til de butikkene som ikke selger disse golfballene ??? Kanskje de lokale klubbene kan legge de på sine sider ??
Linka
Postet 08.05.07 kl 11:10
Postet 08.05.07 kl 11:42
nå har jeg lest hele tråden, (ja hele!) og sitter igjen med litt delte tanker. kjøpte 2 slørhaler for et par uker siden for å ha de i en bolle på ca 10 liter. snakket med de i butikken og de sa det var mer enn nok plass. Har hatt gullfisker når jeg var yngre og det har alltid gått veldig greit. Tror kanskje at folk har et feilaktig inntrykk av at gullfisker hører hjemme i gullfiskeboller.. Er ikke det et eget ord i handelen? mine to trivdes hvertfall svært dårlig i bollen og etter noen dager hev jeg utav diskusparet mitt fra 120 literen (og opp i 450 literen) og donerte det til disse to stakkarene.. Har lest mye om disse fiskene her inne etter det og finner nesten utelukkende negative kommentarer.. Den ene døde når vi var på helgetur, så nå er det kun en fisk på 120 liter. Så begynte jeg å tenke på selskap til den gjenlevende, men vil jo ikke kjøpe flere etter å ha lest dette her.. Hva er greit egentlig? Gjør jo det en kan for at fiskene skal ha det bra.. Var forresten i dyrebutikken i dag og så en helt lik en ligge med buken opp under en plante, sa fra til hun som jobbet der og hun svarte at den sikkert hadde fått luft i magen! hun dultet den med en håv og da kom den deg løs og oppførte seg "normalt". Er det det dere mener med innskrenket bevegelighet? Synes forresten det er grusomt med de utposningene som noen av fiskene på bildene hadde..
Postet 09.05.07 kl 00:52