- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Corydoras Identifikasjon (side 3)
Corydoras Identifikasjon (side 3)
Postet 11.08.07 kl 21:46
Det er nok trilineatus du har, julii er nesten ikke å få tak i i handelen, men de merker karene med det navnet uansett. At det er forskjell i mønsteret er helt normalt, det finnes knapt nok en Trilineatus som er lik en annen i mønster :0) Flotte coryer forresten.Monica Pettersenhei,bare lurer på en ting jeg...jeg har 2 (kanskje 3,ene er ungdom og ble solgt som julii) trilineatus...men de to store har forskjellig mønster,eller de har likt mønster men på den ene er det mye tettere enn den andre...er det vanlig? skulle tatt bilde men de er ikke så fotogene :p
Postet 11.08.07 kl 23:06
Nå har jeg tatt noen bilder...
De er slett ikke av beste kvalitet, men håper dere klarer å se noe ; )
Må snart hive meg rundt og lese bruksanvisningen.. : o
De lignet litt på disse, men de jeg linker til har kanskje gulere/brunere finner.. : /
De er slett ikke av beste kvalitet, men håper dere klarer å se noe ; )
Må snart hive meg rundt og lese bruksanvisningen.. : o
De lignet litt på disse, men de jeg linker til har kanskje gulere/brunere finner.. : /
Postet 12.08.07 kl 16:35
Endret: 12.08.07 kl 16:40
Postet 12.08.07 kl 17:08
Postet 12.08.07 kl 18:11
Postet 12.08.07 kl 18:27
Postet 12.08.07 kl 18:28
Postet 12.08.07 kl 18:30
Postet 12.08.07 kl 22:54
Postet 13.08.07 kl 11:16
Monica Pettersenhei,bare lurer på en ting jeg...jeg har 2 (kanskje 3,ene er ungdom og ble solgt som julii) trilineatus...men de to store har forskjellig mønster,eller de har likt mønster men på den ene er det mye tettere enn den andre...er det vanlig? skulle tatt bilde men de er ikke så fotogene :p
Det er helt normalt, ja. Det er omtrent som fingeravtrykk hos oss. Alle C. trilineatus har små variasjoner i mønsteret på hodet, ingen er helt, helt like.
Å se forskjell på C. julii og C. trilineatus er såre enkelt hvis man bare vet hva man skal se etter Vi ser alle forskjell på prikker og linjer/striper, ikke sant?
Vel, C. trilineatus har snirklete linjer på hodemønsteret sitt ("hjerne-mønster"), mens C. julii har prikker på hodemønsteret. Ingen linjer der altså, bare prikker, klare og tydelige prikker.
Det som KAN gjøre det litt verre i blant, er at hos noen C. trilineatus kan linjene bli ganske "stykket opp" slik at man tror det er "utflytende" prikker. Men det er altså helt klare, distinkte og adskilte prikker som hodemønster som kjennetegner C. julii.
Her finner du to bilder ved siden av hverandre, som viser de to ulike artene. Ser du hvor små og klare prikker C. julii har på hodet?
Postet 13.08.07 kl 11:34
Glemte selvsagt å legge ved bildet....
Dette er en av mine 6 Corydoras trilineatus. Bestilt som Corydoras julii, selger sverget på at han hadde dobbeltsjekket... men som alltid (i 95% av tilfellene!) er det likevel ikke C. julii, men C. trilineatus man får.
C. julii er, som Gry sier, sjeldne i handelen.
Dette er en av mine 6 Corydoras trilineatus. Bestilt som Corydoras julii, selger sverget på at han hadde dobbeltsjekket... men som alltid (i 95% av tilfellene!) er det likevel ikke C. julii, men C. trilineatus man får.
C. julii er, som Gry sier, sjeldne i handelen.
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/11069_070813114057_1.jpg)
Postet 13.08.07 kl 11:40
Endret: 13.08.07 kl 11:41
Postet 13.08.07 kl 11:40
Postet 13.08.07 kl 23:00