Tropheus Bilder (side 3)

Kan jo samtidig ligge ut litt bilder av Kiriza'ene mine
Vibsi
Ser du kanskje kan hjelpe meg å skaffe tropheus? Er veldig interessert i en spesiell type som jeg aldri har sett til salgs. Lupota heter den...kan du sjekke om den kan skaffes??

I helga var jeg og så en veldig fin lupota gruppe.. Men, han som transporterer fiskene som jeg kjøpte til svergie kjørte hjem med 35 kasser tanganyika i går. Lupota er en variant som ikke skal være så veldig vanskelig og få tak i, så det skal la seg gjøre og få tak i ja.. Til helgen kan jeg skaffe voksene Red Rainbow "kasanga", Ikola og Golden Kazumba, hvis det er intressant..
Oooookonge! Jeg er veldig interessert i Lupota Har falt helt for den. Kan du hjelpe meg å få tak i den? Evt noen som har de? Pris,vet du noe omdet?
Kristian Hennig
[QUOTE=Vibsi]... Til helgen kan jeg skaffe voksene Red Rainbow "kasanga", Ikola og Golden Kazumba, hvis det er intressant..

Da er de nok VF og prisen deretter?
Ser i kveld at den største av Ilangiene mine går med en skikkelig skuffe.
At de skulle ha seg til så kort tid etter flyttingen, 4-5 uker, hadde jeg virkelig ikke trodd.
Blir spennende å se hva som kommer til.

I sp red Moliro karet går det også ei stor hue og tygger,men disse har jo yngla før da.
Skal prøve og få tatt noen bilder av disse over helgen.
åå så gøy da! Alltid gøy med egg. Ja du må ligge ut bilder,det sitter vi alltid pris på
Kristian Hennig
I helga var jeg og så en veldig fin lupota gruppe.. Men, han som transporterer fiskene som jeg kjøpte til svergie kjørte hjem med 35 kasser tanganyika i går. Lupota er en variant som ikke skal være så veldig vanskelig og få tak i, så det skal la seg gjøre og få tak i ja.. Til helgen kan jeg skaffe voksene Red Rainbow "kasanga", Ikola og Golden Kazumba, hvis det er intressant..

Hvis mannen min noen gang går med på å la meg sette opp et kar i flerehundreliters-klassen i stua, så skal jeg kontakte deg Kristian, for hjelp og tips til å skaffe drømmefisken! Det er selvsagt Tropheus som ligger øverst på min ønskeliste der *sukk* men jeg har lest og hørt at det kanskje er best å øve seg på andre Tanganyika-arter en stund før man gir seg i kast med de litt mer ømtålige "Troffene". Er du enig i det? Selv om man kjøper en gruppe som er født og oppvokst i fangenskap, er det like vanskelige å få til da?

Det er vel litt som diskus for ferskvannsakvarister, man blir ikke ekspert før man har prøvd og man lærer underveis. Det går jo gjerne bra bare man har lest seg opp en del på forhånd, lyttet til erfarne fjellfolk (æh....Tanganyika-folk mener jeg) og vet hvilke nybegynnerfeller man skal være obs på og passe ekstra nøye på?

Når jeg går inn for noe jeg er fast bestemt på å få til, så går jeg inn for det 110% og gir meg ikke før jeg KAN....
Jeg skulle kjøpe noen leptosoma av en kar for et år siden,og kom hjem til han for å hente fisken. Leptosomaen gikk sammen med ca 50 stk tropheus kiriza. Herregud så fine de var men hadde ikke tenkt tanken engang på å kjøpe de for det var jo for "fiske-eksperter" tenkte jeg. Så sa han bare: du vil ikke ha noen kiriza og da? Vi gikk hjem for å tenke på det og en uke etter hadde vi kjøpt 720 liter,to utvendige pumper,en powerhead og 17 tropheus sp.black kiriza hehehe Det går kjempe fint! Har fått yngel og de leker ofte.
Jeg fôrer kun med det fôret han hadde brukt på de før, for å ikke endre på noen ting. Skifter vann hver søndag (ca 30-40%).
Så nå blir det tropheus i 530 literen og. Som skal bygges inn i veggen denne uken.
Gleder meg som en unge. Så mitt råd til deg er : det er bare å kaste seg ut i det! Du kommer ikke til å angre. Bare sørg for at fiskene du kjøper er friske og fine.
Lykke til. Vi trenger flere tanganyika/tropheus fanatikere her
mona o
[QUOTE=Kristian Hennig]I helga var jeg og så en veldig fin lupota gruppe.. Men, han som transporterer fiskene som jeg kjøpte til svergie kjørte hjem med 35 kasser tanganyika i går. Lupota er en variant som ikke skal være så veldig vanskelig og få tak i, så det skal la seg gjøre og få tak i ja.. Til helgen kan jeg skaffe voksene Red Rainbow "kasanga", Ikola og Golden Kazumba, hvis det er intressant..

Hvis mannen min noen gang går med på å la meg sette opp et kar i flerehundreliters-klassen i stua, så skal jeg kontakte deg Kristian, for hjelp og tips til å skaffe drømmefisken! Det er selvsagt Tropheus som ligger øverst på min ønskeliste der *sukk* men jeg har lest og hørt at det kanskje er best å øve seg på andre Tanganyika-arter en stund før man gir seg i kast med de litt mer ømtålige "Troffene". Er du enig i det? Selv om man kjøper en gruppe som er født og oppvokst i fangenskap, er det like vanskelige å få til da?

Det er vel litt som diskus for ferskvannsakvarister, man blir ikke ekspert før man har prøvd og man lærer underveis. Det går jo gjerne bra bare man har lest seg opp en del på forhånd, lyttet til erfarne fjellfolk (æh....Tanganyika-folk mener jeg) og vet hvilke nybegynnerfeller man skal være obs på og passe ekstra nøye på?

Når jeg går inn for noe jeg er fast bestemt på å få til, så går jeg inn for det 110% og gir meg ikke før jeg KAN....

1. Du kommer til og miste fisk når du begynner med tropheus. Før eller siden, det tør jeg påstå. Jeg selv er som deg, 110 %. Leste, leste, leste og leste før jeg fikk meg min første gruppe. Gikk bra lenge, men så når jeg trodde jeg hadde fått "teken" på det, gikk det til h. Da mista jeg 36 stk viltfangede kasakalawe til 250 kr stk. Det er en smell som er kraftig nok til og ta lufta ut av en. Så er det bare og ikke gi seg!

2. Som Vibsi sier, gi samme mat som forrige eier.. Eller bruk god tid på og tilvenne det nye foret. Vær nøye med vannbytter. Ikke flytt fisk fra det ene akvariet til det andre, for og så flytte de tilbake igjen. Dvs, gi dem ro. Ikke rot for mye ned i akvariet i begynnelsen. Dvs, gi dem ro Jeg har funnet ut av at man tar minst risiko, matveis, med og gi spirulina flakfor. Jeg bruker nå kun OSI spirulina, og har ikke mistet en fisk siden jeg begynte med det.. Er fisken slapp og "henger" Ikke nøl med og medisiner.. Jeg gir dobbel dose baktopur direct (eller annen medisin med nifurpurinol som virkemiddel) ved alle tvilstilfeller. Er fisken tydeligvis angrepet av bukvannsot legger jeg de i en 20 l bakk med akvarievann. Dobbel intensivdose med medisiner og en luftpumpe i ca 30 minutter, og bytter 80 % av vannet og renser filter på akvariet de går i.. Så tilsetter jeg salt, og slipper fisken tilbake i akvariet sitt. Har tatt knekken på alle tilfeller av sykdom med dette.

Mat, ro, rent vann.. Da har du kommet langt sånn jeg ser det..
Det er som med alt annet, 100 forskjellige måter og gjør det på. Men dette er det som har fungert for meg. Er andre småtriks jeg har lært meg med tiden, men dette er det viktigste.

Har vært på et helgelangt utdrikkningslag i helga, så det er mulig teksten er litt "surrete" men håper det er lesbart

Ps. Jeg tror ikke andre tanganyika er det du burde "øve" deg på, heller mbuna slekten fra malawi. Der for du noen av de samme "problemene" og bryne deg på.. Aggresjon og ømfintlige mager..
Vibsi
Så mitt råd til deg er : det er bare å kaste seg ut i det! Du kommer ikke til å angre. Bare sørg for at fiskene du kjøper er friske og fine. Lykke til. Vi trenger flere tanganyika/tropheus fanatikere her:):)

Helt enig!
Tenkte jeg skulle kjøpe likt fôr som du fôrer livuaene med sånn at jeg har det i hus Jeg fôrer kirizaene mine med noe annet men det gjør ingenting om de får forskjellig mat..det er jo to vidt forskjellige kar.
kjøper du maten på nettet eller? Har du en side?
Vibsi
Tenkte jeg skulle kjøpe likt fôr som du fôrer livuaene med sånn at jeg har det i hus:) Jeg fôrer kirizaene mine med noe annet men det gjør ingenting om de får forskjellig mat..det er jo to vidt forskjellige kar. kjøper du maten på nettet eller? Har du en side?

Kjøper det i dk., men det må da være noen i dette landet som fører det.. Du skal få med nok mat til en stund
Konge
Hvor mye vil du evt ha for sanden?
slik ser tropheus karet mitt ut etter at det ble flyttet inn i stuen. Der er 720 liter. Biltemasand,kalkstein og to ruglete planter jeg ikke vet navnet på
Det går 17 stk voksne tropheus sp black kiriza,og 5 yngel.
Hei Vibsi
Jeg ser at du har fått fine grønne farge på steinene. Er det alger? Hva gjør du for å få dem til å vokse på steinene? Fin innredning forresten.
Det er nok pga lysrørene. Har jeg lyset på for lenge blir det alger på sanden og. Tropheusene elsker de hvertfall. Yngelen beiter som bare det
badat
Jeg ser at du har fått fine grønne farge på steinene. Er det alger? Hva gjør du for å få dem til å vokse på steinene? Fin innredning forresten.

Badat, et par uker etter kasakalawene dine har kommet i hus, vil du også ha grønne alger
Vibsi
Det er nok pga lysrørene. Har jeg lyset på for lenge blir det alger på sanden og. Tropheusene elsker de hvertfall. Yngelen beiter som bare det :)

Og hyppig foring
Kristian Hennig

Badat, et par uker etter kasakalawene dine har kommet i hus, vil du også ha grønne alger

He..he.. Den var god Kristian. Ikke får meg til å tro at Kasakalawe lager sin egen mat. Når Kasakalawe kommer skal jeg legge ut bilde av dem her så folk kan se hvor flink du er til å plukke fisk fra oppdrett.
hvor mange får du? Er de VF? fortell fortell...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap