CO2-gassanlegget er satt i gang, mye spørsmål melder seg (side 3)

mona o
Men går det, å montere ett T5 rør i et armatur som egentlig er for T8? (jeg mener, sporene i armaturet er vel likt for begge typer?)


Festeanordningen i toppen er den samme for T8 og T5

De skruene mine er forresten syrefaste fra MAXBO. Hodet passer helt perfekt i den skinna.
Hvis gassflaska blir varmere vil du se trykket stige på måleren. Den viser vanligvis litt mer om sommeren.
Kjetil L
De skruene mine er forresten syrefaste fra MAXBO. Hodet passer helt perfekt i den skinna.


Glimrende! Det må jeg prøve Har noen skruer som jeg skal prøve. Syrefaste, rustfrie skruer fra jobben til mannen min.
Men jeg har midtstaget liggende på tvers over karet. Kan det ligge der hvis et lysrør blir montert i luka, Kjetil? Det er jo litt nifst å fjerne det, det er jo en 250 liter, dette...?


Hjertelig takk for svar til dere alle 3 ovenfor
Nytt lysarmatur.... eller ikke? Elle-melle
Jeg har sjekket litt, og ser at Tropefisk tar ca 1100 kr for et av Akvastabils ett-rørs parabolsett for T5.

Sjekket så litt i en tysk nettbutikk, og så på hva det ville koste å rett og slett skifte belysning totalt, dvs ikke bruke det armaturet jeg har men velge en åpen løsning med hengende belysning.

Et splitter nytt AquaMedic AquaStarlight med 4 x 39 watt vil koste ca 3300 kr, INKLUDERT både frakt, norsk moms ved fortolling og 4 stk T5 rør, fra Tyskland.... Det var mye lys for penga!

Til sammenligning så koster denne Aquastarlight'en UTEN rør over 6000 kr hos Tropefisk... OJ!

Nå teller jeg på knappene her om jeg skal kline til og koste på meg dette opphenget først som sist... Det virker litt bortkastet å betale 1100 kr for ETT ekstra rør, kontra 3300 for et splitter nytt armatur med 4 nye T5 rør...
For ikke å snakke om hvor stilig det er med slike hengende armaturer over plantekar!
(må jeg ha dekkglass?)

Noen synspunkter? Ulemper og fordeler?

[External Image]
Hadde jeg hatt råd, så hadde jeg nå jammen kjøpt nytt armatur, jeg... (sikle)

Når det gjelder å ha kar uten dekkglass, så går det greit hos meg. Fyller ikke helt opp med vann, selvfølgelig...
Jeg har Guppy, sverddragere og SAE i dette karet, så jeg har vært litt nervøs for at de skal havne på gulvet. Jeg begynte med en vannstand på ca 8 cm fra toppen av karet. Har en ramme på ca 4-5 cm, og nå ligger vannstanden innenfor denne rammen. (liker ikke disse lysglippene)

Når jeg tilsetter nye fisker, så senker jeg alltid vannivået litt, bare for sikkerhets skyld.
Har ikke hatt fisk i karet så lenge (siden påske), men ingen har hoppet ut hittil.
Nytt lysarmatur eller ikke...? Elle-melle
Hei Aggi

Jeg har ikke så mange hoppere lenger, siden jeg stort sett har Corydoras i karene. Og ingen fisk har hoppet ut blant de andre typene heller(Apistogramma og Zigzag-tetra) siden i fjor sommer. Jeg har jo ikke dekkglass på noen kar omtrent, unntatt hos kampfisk og reker, så det er jo bra at ingen har hoppet på omtrent ett år.

En Corydoras semiaquilus hoppet forresten ut i vinter... har aldri opplevd det hverken før eller siden, å finne en bunnfisk som Corydoras inntørket på gulvet!

Det var mere fordampingen og fuktigheten jeg tenkte på ved å ha åpen løsning på 250 literen.
Hvilke fisk som skal være der etterhvert vet jeg ikke, har ikke bestemt det enda. Uansett bør jeg begynne å planlegge en form for luftavfuktingssystem i det rommet. Nå om våren og sommeren er det ikke noe problem ettersom vinduet står på luftegløtt, men om vinteren... Har kikket på alternativ som fuktstyrt automatisk luftevifte i veggen ut, eller en gulvmodell av luftavfuktere med tank som kan tømmes.
Ok, da forstår jeg... Heldigvis er det ikke antall liter man må ta hensyn til ved fordampning, men arealet på overflaten.
Arcadiaen går fint klar av midtstaget, jeg har jo samme type kar som deg bare litt større. Tipper den 39watten du har bare går rett inn. Kulheten til den hengearmaturen kan ikke overvurderes, men det blir jo mye mer fordamping. Mye lettere å komme til oppi der også, og så kan du regulere lysmengden med å heve den. Sjekk om den kommer med lysrør for ferskvann. Enda mer versting hardde vært en med 150w MH+T-5 Me det er jo ikke noe iveien for å bytte til hengearmatur senere når det er kommet litt i gang.
Hva er dette for en sak som ADA (Amano) har laget i sin serie?
Er det for gassflaske-typen Co2, eller bare for DIY med sats?
Fant den hos den danske netshopen Cichlidecentret.
Skjønner ikke helt forskjellen på denne og en passiv reaktor av den typen jeg har fra JBL? ADA modellen har jo ingen måte å holde Co2'en lenger under vann på, såvidt jeg forstår stiger vel boblene bare rett til overflaten fra en slik?

Men den var stilig da (som alt det andre glassutstyret ADA har)

Noen som vet om den er noe effektiv i det hele tatt, hvordan den brukes og til hvilken gasstype? Er den effektiv, ikke minst?

[External Image]
mona o
Men den var stilig da:-) (som alt det andre glassutstyret ADA har)


Teknisk utstyr(unntak for armatur) er bare stilig dersom det ikke synes

Unnskyld, Mona; klarte bare ikke å dy meg
mona o
Hva er dette for en sak som ADA (Amano) har laget i sin serie? Er det for gassflaske-typen Co2, eller bare for DIY med sats? Fant den hos den [URLBLOCK1]. Skjønner ikke helt forskjellen på denne og en passiv reaktor av den typen jeg har fra JBL? ADA modellen har jo ingen måte å holde Co2'en lenger under vann på, såvidt jeg forstår stiger vel boblene bare rett til overflaten fra en slik? Men den var stilig da:-) (som alt det andre glassutstyret ADA har) Noen som vet om den er noe effektiv i det hele tatt, hvordan den brukes og til hvilken gasstype? Er den effektiv, ikke minst?



[External Image]
Jeg har en stående i 40l, med DIY Co2.(fungerer med gass kilden du ønsker)
Ble imponert over hvor bra den fungerte.
Javamosen, og riccia'n gikk helt bananas, en dag etter igangsetting!
Må si jeg ikke er like imponert i 90l, og tror de passser i kar på maks 100l
Har lest en plass at man kan plassere flere i større kar.
Det finnes også større utgaver enn de jeg har.
Donald
Teknisk utstyr(unntak for armatur) er bare stilig dersom det ikke synes:-) Unnskyld, Mona; klarte bare ikke å dy meg:-)


Unnskyld Terje, men det er ikke alt utstyr som kan gjemmes Så om man absolutt må ha det fremme, så er det jo flott at de er så usynlige som mulig. Og det er jo glass, i tillegg til at dette er stilig design på. Disse tingene i ADA-kolleksjonen selger som hakka møkk, det er ikke uten grunn

Noen ganger må man holde øye med ting og plassere det et sted der man kan sjekke det lett, for å forsikre seg om at det fungerer og er i drift. Eller det må stå bestemte plasser for å fungere skikkelig, og ha den funksjonen og effekten det er ment å ha.
Hehe, sant nok det

Jeg leste en plass at denne ikke burde skjules helt.
Men å "pakke" den inn i planter bør vel gå bra, slik at den blir delvis skjult?
Da hadde det kanskje vært finere dersom den hadde vært "gjennomsiktig grønn"?
Jeg bruker slik i 54l. Fra Bioplast. Den er bra. Har også noen forskellige billige varianter fra Asia. Disse har litt varierende kvalitet, og tendenser til å ha områder som produserer større bobler enn resten.

Den virker ved å spre små bobler med co2 rundt overalt i vannet, små co2 boler fyker overalt. De stedene som jeg synes virker bra er på kortveggen under utløper slik at boblene tas av strømmen og spres, og på motsatt kortvegg der pumpestørmmen treffer kortsiden og går ned. Jeg har utløp og innsug på samme side. I 54 liternen trenger den ca 1 boble pr sek. Jeg liker dette systemet veldig godt, det er så stabilt og lite dill med det.

Jeg kan sette en av de billige diffuserne inn i 240literen som kjører reaktor med 3 pr sek nå uten å endre bobletakten for å sammenlikne i morgen når jeg skifter vann. Reaktoren der trenger sikkert en rens også.

ADA glassvarer har ganske stilig pris også
Spørsmål ang. vekt på Co2-flasker....
Jeg bestilte en større gjenbruksflaske for Co2-anlegget mitt, og den er nå ankommet. Det er en JBL flaske, 2 kilos. Kjøpte i tillegg adapter, så mitt JBL Co2-anlegg kan endres fra å bruke halvkilos-engangsflasker til større gjenfyllingsflaske.

I nettbutikken jeg kjøpte den, står det ingenting om den er fyllt eller ikke, så ærlig talt aner jeg ikke... Den kjennes tung ut, men det er jo metall.

Når man omtaler en CO2-flaske med f.eks. "to kilos" og "fem kilos", så er det hvor mange kg gass den kan romme det er snakk om ikke sant? En to kilos kan romme to kg Co2 gass?

Men hva veier så en "normal" gassflaske i metall i denne str?

Satte denne på den digitale badevekta, og flasken veide 7 kg.
Er den tom eller ikke, når den veier såpass?

Sett manometeret på den og sjekk om det er trykk i flaska.

Den er full. Satte en uåpnet 2kg originalflaske på badevekta. 7 kg. Full 5kg = 13kilo . Full 6 kilo =#¤! tung! . 2 kilo er 2 kilo gass osv. De sjekker de med vekt når de fylles. Det står vekter presset inn i stålet på flaskene. Flaskene må helst fryses i fryseboks før de fylles. Ihvertfall nå i varmen.
Kjetil L
Den er full. Satte en uåpnet 2kg originalflaske på badevekta. 7 kg.


Så min to kilos er altså fyllt med Co2-gass siden den veier 7 kg?
Da slipper jeg å tenke på det før den tas i bruk

Men jeg skal først bruke opp "lageret" med engangs-halvkilos flasker. Har en i drift (den må vel snart være tom vel?) og to ubrukte med gass i.

PS!
Det er en grønn metallbøyle på toppen av flaska. Er den til å løfte og bære i? Ser egentlig ut som en slags veltebøyle, men...
Temmelig sikker på at den er full. Hvis du tar en titt på den så står det sikkert vekter på den. På min står det: TARE 4.3 KG 2.0 KG CO2 hvilket skulle bli 6.3 kg hvilket nok er innenfor feilmarginen på badevekta når det er så lett. Bøylen er til å bære i, beskytte nanometeret og kran, feste det til skap, være i veien når du skal skru på nånometeret o.l. Har et forslag:. Ha en engansflaske i reserve til når den andre fylles. Når en flaske er tom så vil du se at flasketrykket begynner å falle ganske fort. Det varierer litt på flaskestørrelse og forbruk, men det tar gjerne en uke eller mer fra det begynner å falle til det når rundt 20bar på mine anlegg. Da pleier jeg å bytte flaske. Går det ann å ta av de engansflaskene med trykk på eller må de tømmes før de kan fjernes?.
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap