Sumatrakar med hjemmesnekra bakgrunn og rot (side 3)

Formaldehyd, eller formalin som en kaller det når det er løst i vann, har en meget sterk bakteriedrepende effekt.
Jeg har selv brukt store doser Torumin, uten problem. Men om en finner ett tilsvarende produkt uten formalin, da vet i alle fall jeg hva jeg hadde valgt
Ferdig! De fire siste fiskene, 4 kuhliål i langt fra samme kondisjon som de jeg kjøpte sist, kom i karet på mandag. Mer javamose er puttet i, tok ut noen av steinene på høyre side og satte i nye for å få bedre kontinuitet i steinsettingen.

Må inrømme at jeg har juksa litt med plantene. Bruker Salvilina som flyteplante for å få litt dunklere stemning, dette skal vel egentlig være Pistia som finnes på Sumatra. Plantet også noen stilker med Egeria Najas for å få litt bedre dybdevirkning. Disse får stå til jeg finner ut hva som vokser i bekkene på Sumatra. Cryptocorynene ser ut til å ha omstilt seg greit. Nå gjenstår det å betrakte karet mens det gror seg til.

Konklusjon:

Jeg er førnøyd med resultatet, og dette har vært et prosjekt som absolutt ga mersmak til å lage ting sjøl. Å ta seg tid til å la ideer vokse fram og modnes er essensielt for et godt resultat, løsninger som blir valgt i en fart må ofte tas igjen. Karet ble akkurat slik jeg hadde tenkt på grunn av at jeg ikke forhastet meg. Fiskesammensetningen ble valgt med omhu med tanke på leveforhold og levevis for å bruke de forskjellige sjiktene, og alle ser ut til å stortrives med elvebredden sin.

Jeg gleder meg til neste prosjekt!
Blir ikke bra bilder innendørs med dette kameraet, Mju Mini-S, og bildene blir nokså flate i forhold til virkeligheten.
Ser jo 100% naturlig ut, jo!
Kjempelekkert
woow , dette blei jo barre wild !!!
det er et av de flotteste karene jeg EWER har sett !
tok hele progectet lang tid ?

det blei som aggi sa "100% naturlig"
Takker for tilbakemeldingene!

Satt nettopp og tenkte på det, har brukt ca 30 arbeidstimer på hele prosjektet + en god del tid og tålmodighet på å la det gå seg til. Over 2 måneder fra jeg begynte nå.

Det fine med rota er at den lett kan demonteres for vedlikehold da røttene kan løftes opp og ut, og det kan spyles bak ved behov da det er satt på en isoporlist på et par cm som er skrudd fast i stammen og deretter silikonert på bakgrunnen.

Kostnaden blei heller ikke stor da jeg fikk kar og lystopp. Tror jeg har brukt rundt en tusenlapp inkludert fisk og planter. Billigste karet jeg noen gang har satt opp!

Nå mangler bare utvendig pumpe, kjøpte en TetraTec EX 600, men den var for stor til kjøkkenbenken. Blir en Fluval 105, og regner med å bruke en tusing til på den.
mykke bra det blei jo billig å sette opp karet ;D
Havengel, hvordan går det med dette akvariet nå? Har du noen oppdaterte bilder?
Hadde fullstendig nedsmelting av alle cryptocorynene for et par veker sidan, så karet er nok ikkje så representativt akkurat no. Har hatt litt trådalgar, så eg hadde omtrent ikkje tilsett flytande næring på eit halvt år. Alle cryptocorynene fekk nitratforgiftning etter at eg gjødsla. Fram til då måtte eg luke ut og klippe konstant. Nye bilde kjem når plantane har vokse til igjen, kan ta nokre månader.

Slik såg det ut i januar etter hard nedklipping og luking.



noe ny oppdatering på dette karet?
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2014
Reklame for plussmedlemskap