Lovte å hente gratis fisk, no show; Hvor useriøs går det an å bli? (side 3)

Må si jeg irriterer meg grønn over trafikken og køkulturen i Oslo. Folk skal fram uansett pokker. Spesielt er denne trafikkulturen synlig i avkjøringa E-18/Fornebu på Lysaker. Her er det laaange køer på ettermiddagene, men det er alltid noen som kjører forbi køa i venstre felt mot Fornebu og presser seg inn i siste liten. De lager unødvendig kø fordi tida deres er så mye viktigere enn andres.

Kjørte på ring 3 for et par uker siden, og det ene feltet var stengt på grunn av veiarbeid. Etter en halvtime-tre kvarter var jeg kommet mot slutten av stenginga. Da kommer det plutselig en kø av biler som har lagt seg ut i det stengte feltet og presser seg inn foran oss som har ventet en halvtime lenger. Blei så forbanna at hadde jeg hatt stein hadde det vært en del bulka biler.

Poenget er vel at alt for mange folk her i Oslo er så jækla egoistiske at de tar lite hensyn. Man blir vel litt upersonlig av å bo i en by.
Dessverre ikke kun et oslofenomen. Og da tenker jeg spesielt på det med å ligge i feil felt helt til det forsvinner, for så å presse seg frem.
Heldigvis kjører jeg til jobb ca en time før rushet starter, men havner midt oppi det på hjemturen.
Men er det noen sjåfører jeg er redd for så er det bussjåfører. Her er visst arroganse hovedfag på timeplanen.
Kesol
Jeg tror ikke kjøperen mente det som kvalm arroganse. For min del er arroganse noe man hjør med overlegg, og jeg har faktisk mer tro på folk enn som så. Tror neppe det blir noe kult for kjøperen å finne ut hva han blir tatt for i denne tråden. Tror til og med han blir litt lei seg, og da er det egentlig litt slemt. Og, eh, man er ikke en snylter om man ikke tar noe gratis. :p

Litt av opplegget med arroganse er vel nettop at folk ikke tenker over hva dem driver med?

Om noen faktisk tar denne saken til seg, så tenker dem seg kanskje om ved neste anledning. Man bør ha respekt for andres tid.

For øvrig synes jeg det er helt greit å få litt utløp for frustrasjonen her på forumet.
Tja, dette er vel et typisk definisjonsspørsmål...

Jeg oppfatter arroganse som en mer bevisst drittsekk-oppførsel. Jeg selv, f.eks., kan være veldig sløv og treg til tider, men det er aldri med vond vilje
Leifur
Tja, dette er vel et typisk definisjonsspørsmål... Jeg oppfatter [I]arroganse[/I] som en mer bevisst drittsekk-oppførsel. Jeg selv, f.eks., kan være veldig sløv og treg til tider, men det er aldri med vond vilje ;-)

Etter moderne fortolkning av arroganse, er dette å drite i andre, for å si det på godt norsk. Uansett om det er bevisst eller ikke.
Kampfisken
Kesol: Ikke gjør deg vanskelig. Måten Harald reagerer på er fult ut forståelig! Avtaler er til for å holdes.

Selv syntes jeg vedkommende som skulle gi bort fiskene skulle fortsette å late som om nr 1 skal få fiskene og når han først kommer på døra så slenger du bare ut en komentar "Nei desverre dem har jeg gitt bort"

Og hvis nr 1 spør om hvorfor det når jeg skulle få dem....
Så er svaret enkelt: Når du er så useriøs angående avtaler så kan jeg også være det.

Har selv gitt bort fisker og det er stressende når nr 1 ikke kommer og henter fiskene fort nok, da det er flere andre som ivrig gjerne vil ha fiskenen.

Jeg fanger aldri fiskene før kjøper er her, av to grunner:
Kjøper får sett fiskene før de bestemmer seg helt (man ser ikke fisken på samme måte i en pose), og hvis kjøper ikke dukker opp slipper fiskene stresset med å bli fanget, ligge i pose, slippes ut igjen.. og kanskje fanges på nytt dagen etter.
Jeg holder ikke av fisk i påvente av feks penger, jeg gir ikke bort fisk uten å ha fått pengene.

Jeg møter ikke folk et annet sted enn hjemme hos de eller at de kommer hit, absolutt helst det siste!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap