Hva skal man stole på? Digital ph-penn eller dråpetest? (side 3)

dev
Dette må nesten ha med Carbo Plus apparatet å gjøre, men tenkte likevel jeg skulle nevne det.

Jeg har lest tidligere, at dette Carbo Plus-apparatet er elendige greier (tilgi meg for å si det . Og folk har opplevd før at det kan ta livet av fisk, f.eks. ved bytte av Carbo-platen eller annet. Utbyttet av Co2-gass er tvilsomt sier mange, det har muligens sammenheng med hardhet i vannet.
Hvordan er din erfaring med planteveksten når du bruker dette apparatet? Noen lovpriser det, andre fnyser av det og kaller det juks og fanteri og bortkastede penger.

Den velrennomerte planteeksperten Dennerle har faktisk kranglet offentlig med produsentene av Carbo Plus, og fremlagt dokumenterte tester på at det er juks. Dokumentasjonen viser at påstandene til produsenten er humbug og at det ikke avgir slik gass de påstår.

På The Krib finnes sikkert mange tråder om temaet, men jeg fant denne tråden , som er en av dem. Les hele.
Dette karet stod uten CO2 tilskudd før jeg kjøpte Carbo Plus for rundt ett år siden, planteveksten ble veldig mye bedre, men jeg satte også inn et ekstra 18w rør omtrent samtidig.

Jeg tror det likevel er trygt å anta at Carbo Plus gjør noe for planteveksten, antagelig tilsetter det i allefall litt CO2.

Helt utilsiktet har dette blitt det beste plantekaret jeg har. Det gjelder enten karet står med gjærsats eller Carbo Plus.

Det er tydeligvis ingen ende på nyttig informasjon fra thekrib Skal sjekke tråden.
Jeg ville stolt på JBL dråpestesen. Jeg vet ikke om den gir korrekt ph. Men synes resultatene den gir fungerer bra i praksis. Jeg har brukt masse refill av denne, og vet at den gir forutsigbare og konsekvente resultater hver gang. Skrur man co2 opp får man lavere ph og motsatt. Forandrer man ikke noe så får man samme resultat hver gang. Har aldri fått rare verdier med den. Måler man ph 6.6 og kh 4 så ser man med blotte øyet at det er mye co2, for akvariet ser ut som et glass farris. Ville vært forsiktig med å dytte i mer enn dette uansett hva penner sier. Fiskene mine viser tegn til stress hvis jeg kommer høyere enn det , SAE ligger da ofte på bunnen og peser. Måler man ph 7 og kh 4 ser man at det bobler mye mindre. Jeg prøvde også å lufte ut i to dager vann fra akvariet. Målte da ph 7.6. Det burde stemme bra med at utgangspunktet var ca 30 ppm co2. Men så er ikke jeg noe glad i elektroniske dingser, så jeg har ikke slike penner. Har hørt at de påvirkes av lysrørforkoblinger, så kanskje også av det elektroniske co2 apparartet. Det dytter jo strøm ned i vannet?. Jeg kjenner ikke kemien bak den men for å lage co2 så må den jo ta noe fra vannet. Har hørt at den spiser KH og binder det til platen. Bruker den også oksygen fra vannet?.
Kjetil L
Jeg ville stolt på JBL dråpestesen. Jeg vet ikke om den gir korrekt ph. Men synes resultatene den gir fungerer bra i praksis. J eg har brukt masse refill av denne, og vet at den gir forutsigbare og konsekvente resultater hver gang. Skrur man co2 opp får man lavere ph og motsatt. Forandrer man ikke noe så får man samme resultat hver gang. Har aldri fått rare verdier med den. Måler man ph 6.6 og kh 4 så ser man med blotte øyet at det er mye co2, for akvariet ser ut som et glass farris. Ville vært forsiktig med å dytte i mer enn dette uansett hva penner sier. Fiskene mine viser tegn til stress hvis jeg kommer høyere enn det , SAE ligger da ofte på bunnen og peser. Måler man ph 7 og kh 4 ser man at det bobler mye mindre. Jeg prøvde også å lufte ut i to dager vann fra akvariet. Målte da ph 7.6. Det burde stemme bra med at utgangspunktet var ca 30 ppm co2.

Jeg har nok ikke nok lys i akkurat dette karet til å brue bobletesten, selv når fisken fløt rundt i karet her var det ikke spesielt mye bobler fra plantene, de bare får litt luftperler under bladene og slikt.

Men så er ikke jeg noe glad i elektroniske dingser, så jeg har ikke slike penner. Har hørt at de påvirkes av lysrørforkoblinger, så kanskje også av det elektroniske co2 apparartet. Det dytter jo strøm ned i vannet?. Jeg kjenner ikke kemien bak den men for å lage co2 så må den jo ta noe fra vannet. Har hørt at den spiser KH og binder det til platen. Bruker den også oksygen fra vannet?.

Hanna pennen påvirkes av elektronisk ballast. Trans Instruments pennen ser ikke ut til å ha dette problemet. Jeg har testet disse pennene ganske nøye nå etter hvert, og det ser ikke ut til at Carbo Plus påvirker noen av dem.

Carbo Plus splitter vannmolekyler til hydrogen og oxygen. Hydrogenet forsvinner i hovedsak ut av karet, men noe av det binder seg til karbonater og "spiser" dermed litt KH. En del av oksygenet vil binde seg til karbonet og bli til CO2, det er litt uklart hvor mye. Jeg tror ikke den påvirker CO2 nivået.

Takk for innspill!

Mener jeg har sett liknende tråder med dette og døde fisk som resultat tidligere i andre forum. Kan jo være tilfeldig men. Sto apparetet på om natten når fiskene døde?. Hvis du har kh 5 ph 6.8 på dagen er det sannsynlig at det vil bli farlig høyt hvis det står på natten over.
Kjetil L
Men så er ikke jeg noe glad i elektroniske dingser, så jeg har ikke slike penner. Har hørt at de påvirkes av lysrørforkoblinger, så kanskje også av det elektroniske co2 apparartet.

Jeg har også hørt at ph-penner kan forstyrres av lysrørselektronikken, så jeg tok ut en vannprøve i et rent glass og gikk ut av rommet for å måle ph med pennen Gikk faktisk helt ut på trappa i det fri Det ble samme resultat som da jeg målte i selve akvariet.

I bruksanvisningen til Hanna Combo står det noe vrøvl om at den påvirkes av tv'er og slikt også.
Eller, faktisk, så synes jeg å huske det stod motsatt; at pennen forstyrrer tv'en. Videre stod det også at den ble anbefalt brukt bare av "folk som som hadde kjennskap til laboratorierutiner".... *himler med øya*
A vague disclaimer is nobody's friend
Kjetil L
Mener jeg har sett liknende tråder med dette og døde fisk som resultat tidligere i andre forum. Kan jo være tilfeldig men. Sto apparetet på om natten når fiskene døde?. Hvis du har kh 5 ph 6.8 på dagen er det sannsynlig at det vil bli farlig høyt hvis det står på natten over.

Ja, den stod på om natten, men jeg målte pH til 7,4 forholdsvis kort tid etter lyset kom på, vippet så vidt ned på 7,3 før den stabiliserte seg på 7,4.

Dersom begge pennene virkelig viste 0,5 feil kan det jo tenkes at CO2'en tok knekken på dem - jeg skulle jo bare ha pH ned til 7,3 - 7,4 .. ikke 6,8 - 6,9

På den annen side mener jeg å ha hørt om folk som tidligere har kjørt 40-50 ppm uten at fisken har strøket med umiddelbart av den grunn? Trodde 30 ppm var en nyere anbefaling for å unngå skader over tid?

Ellers kan det være noe i dette med uheldig oksidering når karbonplaten blir stående uten å være i bruk en stund, slik den gjorde mens jeg skaffet ny holder. Kan tenkes at den slapp ut noe mer enn det som står i bruksanvisningen.
Min erfaring baserer seg på dråpetester. For å måle Ph 6.8 med kh 5 så er den at det går inn temmelig mye co2. Det blir sikkert 10 ppm mer om natten da selv med litt god overflatesirkulasjon. Skru av apparatet om natten. Jeg antar at mye av erfaringen som finnes om hva fisker tåler og hva som er gode nivåer ellers også baserer seg på dråpetester. Hvis de elektroniske skulle ha rett i at ph virkelig er høyere så vil man da allikevel dytte i mer co2 enn det som er vanlig hvis man følger målingen fra pennen. Og forskjellen er stor. Det regnes som maks anbefalt å senke ph med rundt 1.0 med co2.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap