- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Må kjøpe "ny" bil. Hva anbefaler dere? (side 3)
Må kjøpe "ny" bil. Hva anbefaler dere? (side 3)
Tusen takk for svar alle sammen
Kjempefin bil som du linket til soVe, faktisk ikke så langt unna der jeg bor heller så den må vi se litt nærmere på. Er litt skeptisk til såpass liten motor i en så stor? bil. Ellers var Volvoen iallefall tidligere, kjent for å bruke endel bensin, men dette trenger jo ikke være tilfellet med dagens modeller.
Når det gjelder Skoda, så innbiller jeg meg at jeg har hørt det er Volkswagen som produserer disse no, og Volkswagen føler jeg meg litt ferdig med for ei stund no (Rett meg hvis jeg tar feil).
Toyota Avensis var en kjempegod bil å kjøre, men for å få en som ikke er eldre enn 5-6 år, så kommer den fort over 200000,-
Ellers har vi stort sett vært til forhandlere og sett på biler grunnet den sikkerheten det tross alt gir i forhold til garantiperioden på 6 mnd. Den eneste av disse bilene som selges privat er Mitsubishien. Den har som du nevnte biXen, fremdeles nybilgaranti ei stund. (Mitsubishi har 5-år).
Jo, vi hadde egentlig ikke tenkt å bruke så mye penger på bil. Vi har diskutert det litt, og begge er egentlig litt lei av gamle biler som trenger dyre reparasjoner.Det hadde i grunnen vært trivelig å hatt en litt nyere bil en gang
Ellers er det klart man merket forkjellen på de to bilene når det gjelder drivkraften. Dette er vel noe man vil merke mest på litt lengre turer, samt hvis man har fullastet bil eller henger.Jeg var likevel overasket over at det ikke var større forskjell i bensinbruk.
Kjempefin bil som du linket til soVe, faktisk ikke så langt unna der jeg bor heller så den må vi se litt nærmere på. Er litt skeptisk til såpass liten motor i en så stor? bil. Ellers var Volvoen iallefall tidligere, kjent for å bruke endel bensin, men dette trenger jo ikke være tilfellet med dagens modeller.
Når det gjelder Skoda, så innbiller jeg meg at jeg har hørt det er Volkswagen som produserer disse no, og Volkswagen føler jeg meg litt ferdig med for ei stund no (Rett meg hvis jeg tar feil).
Toyota Avensis var en kjempegod bil å kjøre, men for å få en som ikke er eldre enn 5-6 år, så kommer den fort over 200000,-
Ellers har vi stort sett vært til forhandlere og sett på biler grunnet den sikkerheten det tross alt gir i forhold til garantiperioden på 6 mnd. Den eneste av disse bilene som selges privat er Mitsubishien. Den har som du nevnte biXen, fremdeles nybilgaranti ei stund. (Mitsubishi har 5-år).
Jo, vi hadde egentlig ikke tenkt å bruke så mye penger på bil. Vi har diskutert det litt, og begge er egentlig litt lei av gamle biler som trenger dyre reparasjoner.Det hadde i grunnen vært trivelig å hatt en litt nyere bil en gang
Ellers er det klart man merket forkjellen på de to bilene når det gjelder drivkraften. Dette er vel noe man vil merke mest på litt lengre turer, samt hvis man har fullastet bil eller henger.Jeg var likevel overasket over at det ikke var større forskjell i bensinbruk.
Postet 08.08.07 kl 01:31
Endret: 08.08.07 kl 01:33
jepp, det er mange som tror en 2 l bruker "mye"mere bensin enn en 1,6 L, men det er ikke tilfelle(litt mere bensin går det, men ikke mye).
Og når "Mitsuen" har nybilgaranti i tillegg, så burde dere ikke være i tvil-gå for den bilen.
Og jo volvo er fine biler det, men kan ikke samenlignes med driftsikkre biler produsert i Japan, det viser alle testene, alle testene som er på biler, synd men sant, Japse biler viner alt av konkuranser på driftsikkerhet. Og snart er de vel overlegene når det gjelder "kræsj"sikkerhet også. Synd å måtte "innrømme"alt dette fra en BMW"freak". Lykke til med bilkjøp da, og hold oss oppdatert på hva dere velger.
Og når "Mitsuen" har nybilgaranti i tillegg, så burde dere ikke være i tvil-gå for den bilen.
Og jo volvo er fine biler det, men kan ikke samenlignes med driftsikkre biler produsert i Japan, det viser alle testene, alle testene som er på biler, synd men sant, Japse biler viner alt av konkuranser på driftsikkerhet. Og snart er de vel overlegene når det gjelder "kræsj"sikkerhet også. Synd å måtte "innrømme"alt dette fra en BMW"freak". Lykke til med bilkjøp da, og hold oss oppdatert på hva dere velger.
Postet 08.08.07 kl 07:29
Endret: 08.08.07 kl 07:31
Takk.
Vi har ikke helt klart å bestemme oss ennå,men det ser ut til å bli både en nyere og dyrere bil enn vi hadde tenkt i utgangspunktet
Vi driver no og ser både på flere Mitsubishier og litt nyere/ større T Avensisèr.
Når det gjelder M Galant, ser det ikke ut til at disse er produsert etter 2003?
Jess, jeg vil oppdatere dere om hvilken det blir. Hvis jeg er heldig, klarer jeg kanskje å legge inn bilde av den også
Vi har ikke helt klart å bestemme oss ennå,men det ser ut til å bli både en nyere og dyrere bil enn vi hadde tenkt i utgangspunktet
Vi driver no og ser både på flere Mitsubishier og litt nyere/ større T Avensisèr.
Når det gjelder M Galant, ser det ikke ut til at disse er produsert etter 2003?
Jess, jeg vil oppdatere dere om hvilken det blir. Hvis jeg er heldig, klarer jeg kanskje å legge inn bilde av den også
Postet 09.08.07 kl 10:20
Dette var vel en ganske så off-topic tråd i dette forumet ja
Jeg er trafikklærer og bruker naturlig nok maaange timer på å prate, tenke og kjøre bil. Dvs. iallefall når jeg ikke prater, tenker eller kjører MC.
Utifra min erfaring er den eneste rette bilen den du selv finner ut passer deg best.
Man bør bruke endel tid på å lese om, prøvesitte og kjøre flest mulig modeller som er i noenlunde i nærheten av hva du ønsker.
Det er også smart å tenke på hvilken forhandler og verksted du vil bruke. For de fleste bruktbiler må du beregne å innom forhandleren en gang iblant. Får du hjelp der? Får du hjelp når DU trenger det?
Lite vits i verkstedtime om 3 uker når du skal på bilferie om tre dager...
Hva koster bilen å forsikre? Noen bilmerker og modeller skiller seg negativt ut der.
Så til merker: Generelt, og utfra statistikk, er de store japanske merkene å foretrekke om du prioriterer driftsikkerhet høyest. Toyota, Mazda, Mitsubishi, Honda, Nissan og Subaru.
Disse merkene har solgt rimelig bra i norge over flere år og det bør være mulig å finne gode bruktkjøp. De er også, som oftest, godt utstyrt med komfort-stasj.
Sikkerhetsmessig har de japanske bilene vært litt etter europeiske merker. Franske, tyske og svenske merker er nok best der. Spesielt Renault og Peugeot har satset sterkt på å få høyest mulig score i kollisjonstester (sjekk nettsidene til Euro-ncap for å se hvordan andre aktuelle modeller kommer ut).
De bilene jeg trives best i kommer som oftest fra Honda, Mazda, Mercedes og BMW. Men det er mine preferanser (og ja, BMW er litt harry).
Tyske merker har en tendens til å ha en lang liste med ekstrautstyr som ofte koster mye. Min samboer og kollega kjøpte i fjor en Mazda 6 stasjonsvogn og hun sammenlignet da prisen med VW Golf. Med svakere motor, men ellers likt utstyrt kostet Golf'en mere. Da snakker vi om en mye mindre bil som vi opplevde som kjedeligere å kjøre enn Mazda'en. Men det er selvsagt en subjektiv oppfattelse. Selv kjører jeg en BMW 118d og er svært godt fornøyd. Men den faller nok utenfor de rammebetingelsene dere setter da den blir for trang som familiebil. Kan vel ta med enda en subjektiv opplevelse: Audi A3 sportback er den kjedeligste nybilen jeg har prøvd etter Hyundai Accent '95. Men salgsstatistikken viser vel at andre ikke opplever det sånn.
Siden jeg ramlet inn på temaet Hyundai: Koreanske bilmerker har generelt dårligere sikkerhet og eldre teknikk enn konkurerende merker, men det betyr også at teknikken er gjennomprøvd og de har av den grunn svært sjelden driftsproblemer.
Men igjen, dine opplevelser av en bil behøver ikke å stemme med statistikken. Som paralell har mobiltelefoner fra Nokia i perioder hatt 20% tilbakelevering/feil men da er det fortsatt 80% fornøyde kunder som ikke har hatt problemer.
Så.... Prøv dere fram, plutselig sitter du i en bil hvor alt bare føles helt riktig!
Jeg er trafikklærer og bruker naturlig nok maaange timer på å prate, tenke og kjøre bil. Dvs. iallefall når jeg ikke prater, tenker eller kjører MC.
Utifra min erfaring er den eneste rette bilen den du selv finner ut passer deg best.
Man bør bruke endel tid på å lese om, prøvesitte og kjøre flest mulig modeller som er i noenlunde i nærheten av hva du ønsker.
Det er også smart å tenke på hvilken forhandler og verksted du vil bruke. For de fleste bruktbiler må du beregne å innom forhandleren en gang iblant. Får du hjelp der? Får du hjelp når DU trenger det?
Lite vits i verkstedtime om 3 uker når du skal på bilferie om tre dager...
Hva koster bilen å forsikre? Noen bilmerker og modeller skiller seg negativt ut der.
Så til merker: Generelt, og utfra statistikk, er de store japanske merkene å foretrekke om du prioriterer driftsikkerhet høyest. Toyota, Mazda, Mitsubishi, Honda, Nissan og Subaru.
Disse merkene har solgt rimelig bra i norge over flere år og det bør være mulig å finne gode bruktkjøp. De er også, som oftest, godt utstyrt med komfort-stasj.
Sikkerhetsmessig har de japanske bilene vært litt etter europeiske merker. Franske, tyske og svenske merker er nok best der. Spesielt Renault og Peugeot har satset sterkt på å få høyest mulig score i kollisjonstester (sjekk nettsidene til Euro-ncap for å se hvordan andre aktuelle modeller kommer ut).
De bilene jeg trives best i kommer som oftest fra Honda, Mazda, Mercedes og BMW. Men det er mine preferanser (og ja, BMW er litt harry).
Tyske merker har en tendens til å ha en lang liste med ekstrautstyr som ofte koster mye. Min samboer og kollega kjøpte i fjor en Mazda 6 stasjonsvogn og hun sammenlignet da prisen med VW Golf. Med svakere motor, men ellers likt utstyrt kostet Golf'en mere. Da snakker vi om en mye mindre bil som vi opplevde som kjedeligere å kjøre enn Mazda'en. Men det er selvsagt en subjektiv oppfattelse. Selv kjører jeg en BMW 118d og er svært godt fornøyd. Men den faller nok utenfor de rammebetingelsene dere setter da den blir for trang som familiebil. Kan vel ta med enda en subjektiv opplevelse: Audi A3 sportback er den kjedeligste nybilen jeg har prøvd etter Hyundai Accent '95. Men salgsstatistikken viser vel at andre ikke opplever det sånn.
Siden jeg ramlet inn på temaet Hyundai: Koreanske bilmerker har generelt dårligere sikkerhet og eldre teknikk enn konkurerende merker, men det betyr også at teknikken er gjennomprøvd og de har av den grunn svært sjelden driftsproblemer.
Men igjen, dine opplevelser av en bil behøver ikke å stemme med statistikken. Som paralell har mobiltelefoner fra Nokia i perioder hatt 20% tilbakelevering/feil men da er det fortsatt 80% fornøyde kunder som ikke har hatt problemer.
Så.... Prøv dere fram, plutselig sitter du i en bil hvor alt bare føles helt riktig!
Postet 09.08.07 kl 21:10
Da ble det Mitsubishi:-D
Takk for mange gode råd.
Ja det er nok en ganske "off-tropic" tråd på dette forumet ja Likevel finnes det mange folk med masse kunnskap og erfaring også når det gjelder bil her Selv er jeg egentlig ikke så opptatt av biler til vanlig. Jeg kan heller ikke så mye om dem, selv om jeg er veldig glad i å kjøre og har hatt bil helt siden jeg tok sertifikatet som 18-åring (for ca. en mannsalder siden:p). Jeg synes derfor det har vært veldig nyttig å "høre" andres erfaringer, hvilke de har vært fornøyd/misfornøyd med. Bilselgere trenger jo ikke alltid å være like objektive
Når det gjelder verksted, så finnes det et ikke veldig langt unna. Har også pratet med et par Mitsubishi-eiere, som både har vært veldig godt fornøyd med bil og verksted.
Bilen er den Mitsubishien som vi prøvde først, 2,0, og med automat. Den var kjempegod å kjøre. Så får vel bare tiden vise om vi har gjort et bra kjøp....
Takker alle for masse god hjelp
Ja det er nok en ganske "off-tropic" tråd på dette forumet ja Likevel finnes det mange folk med masse kunnskap og erfaring også når det gjelder bil her Selv er jeg egentlig ikke så opptatt av biler til vanlig. Jeg kan heller ikke så mye om dem, selv om jeg er veldig glad i å kjøre og har hatt bil helt siden jeg tok sertifikatet som 18-åring (for ca. en mannsalder siden:p). Jeg synes derfor det har vært veldig nyttig å "høre" andres erfaringer, hvilke de har vært fornøyd/misfornøyd med. Bilselgere trenger jo ikke alltid å være like objektive
Når det gjelder verksted, så finnes det et ikke veldig langt unna. Har også pratet med et par Mitsubishi-eiere, som både har vært veldig godt fornøyd med bil og verksted.
Bilen er den Mitsubishien som vi prøvde først, 2,0, og med automat. Den var kjempegod å kjøre. Så får vel bare tiden vise om vi har gjort et bra kjøp....
Takker alle for masse god hjelp
Postet 11.08.07 kl 12:13
Endret: 11.08.07 kl 12:15
Postet 11.08.07 kl 13:37
Postet 11.08.07 kl 23:49
Grattis med ny bil Mitchu har temmelig gode biler, og jeg tipper du\ dere blir fornøyde.
Selv har jeg ikke helt sansen for merket etter ett heller stressa bruktbilkjøp, der en overivrig bilselger lurte på meg ett opprusta vrak... Takke f.. for at det finnes en stor, tung, rød bok som kalles norges lover
Selv er jeg nok evig riskoker-fan, spesielt Toyota har jeg fått skikkelig sansen for
PS: Om det er lite motor i bilen, er det bare å trykke pedalen i bunnen. Kjekt med lange føtter
Har selv en 2,0 på 120hk med automat, trekker glatt bilen (1500kg) med 5 voksne (400kg) med henger(800kg max) opp der en måtte trenge å komme opp. Spiser mer mat enn hurtigruta opp slike bakker, men det dritet jag i :p
Selv har jeg ikke helt sansen for merket etter ett heller stressa bruktbilkjøp, der en overivrig bilselger lurte på meg ett opprusta vrak... Takke f.. for at det finnes en stor, tung, rød bok som kalles norges lover
Selv er jeg nok evig riskoker-fan, spesielt Toyota har jeg fått skikkelig sansen for
PS: Om det er lite motor i bilen, er det bare å trykke pedalen i bunnen. Kjekt med lange føtter
Har selv en 2,0 på 120hk med automat, trekker glatt bilen (1500kg) med 5 voksne (400kg) med henger(800kg max) opp der en måtte trenge å komme opp. Spiser mer mat enn hurtigruta opp slike bakker, men det dritet jag i :p
Postet 12.08.07 kl 00:05
Postet 12.08.07 kl 01:40
Postet 12.08.07 kl 08:58
Postet 13.08.07 kl 14:10
gratulerer med ny bil
siden det ble en mitsubishi kan jeg anbefale deg å gå inn på: www.mitsubishi-klubben.no
der er det en god del erfarene mitsu brukere som kan svare deg på det meste du lurer på
siden det ble en mitsubishi kan jeg anbefale deg å gå inn på: www.mitsubishi-klubben.no
der er det en god del erfarene mitsu brukere som kan svare deg på det meste du lurer på
Postet 13.08.07 kl 19:32
Postet 15.08.07 kl 09:55
PanduroTakk. Tenkte jeg kanskje burde tektylbehandle den til vinters da jeg kjører mye på saltet vei. Hjelper dette mot rust, eller er det sterkt oppskrytt?
Det beskytter, hvis den er ubeskytta, men det er den vel ikke når den er kjøpt i Norge. Du trenger bare en undersøkelse, ikke full behandling skulle jeg tro, bilen er jo ikke så gammel.
Mekanikere hater tectyl, hehe, blir mye gris overalt, og så stinker bilen i regn i nesten 3 måneder. Men jeg måtte ha det på min bil, siden den var importert.
Postet 15.08.07 kl 10:32
Postet 15.08.07 kl 11:16