- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Snegle egg snart? (side 3)
Snegle egg snart? (side 3)
Postet 14.08.07 kl 11:40
Jeg har testet ville kryssninger
Jeg har flere lilla, en hvit og flere rosa eplesnegler. Men ingen gule.
Den hvite er helt klart en hann... Det er den hvite som kryper bort og rir rundt på de lilla, inntil den får overtalt de lilla til å møtes i en "klinsj" der snabler og greier er innvolvert. Ser ganske snodig ut.
Den er nok far til mange av de hundrevis av ertestore småsnegler som kravler rundt i eplesneglekaret mitt nå. Men siden de er såpass små enda, en del av dem, vet jeg ikke helt hvilken farge de ender opp med. Men det er iallefall massevis av lilla snegler der, så der har de arvet en del fra sin mor. Noen rosa finnes også. Det er ingen som er helt hvite, slik som faren, så det hvite fargegenet er åpenbart ikke dominant.
Men så har vi en fargevariant til som jeg ikke aner hva jeg skal kalle, blant alle disse småsneglene. Ganske rar og ubestemmelig farge, tror nesten jeg må kalle den "skitten buse-grønn"...
Skal ta noen bilder i dag og legge ut her, så får dere se selv.
Jeg har flere lilla, en hvit og flere rosa eplesnegler. Men ingen gule.
Den hvite er helt klart en hann... Det er den hvite som kryper bort og rir rundt på de lilla, inntil den får overtalt de lilla til å møtes i en "klinsj" der snabler og greier er innvolvert. Ser ganske snodig ut.
Den er nok far til mange av de hundrevis av ertestore småsnegler som kravler rundt i eplesneglekaret mitt nå. Men siden de er såpass små enda, en del av dem, vet jeg ikke helt hvilken farge de ender opp med. Men det er iallefall massevis av lilla snegler der, så der har de arvet en del fra sin mor. Noen rosa finnes også. Det er ingen som er helt hvite, slik som faren, så det hvite fargegenet er åpenbart ikke dominant.
Men så har vi en fargevariant til som jeg ikke aner hva jeg skal kalle, blant alle disse småsneglene. Ganske rar og ubestemmelig farge, tror nesten jeg må kalle den "skitten buse-grønn"...
Skal ta noen bilder i dag og legge ut her, så får dere se selv.
blackmollyHvis man finner en av hvert kjønn i f.eks. lilla og gule og lar de være i samme kar. Hvilken farge blir det på sneglebarna da? Er det noen som har testet? Blir de enten lilla eller gule, tro? Jeg skal ta opp de resterende sneglene (blå og hvite) jeg har og prøve å finne ut hvilke kjønn de er.
Postet 14.08.07 kl 11:49
Endret: 14.08.07 kl 11:50
Postet 14.08.07 kl 11:53
Postet 14.08.07 kl 13:58
Har matet i eplesneglekaret, slik at flest mulig samlet seg i en haug for fotografering (alle på bildene er små, ingen av de voksne er med på bildene)
Jeg har merket av et par av de med den merkelige, grønnaktige fargen som nevnt ovenfor. De har blågrålilla kropp, så det er tydelig at arven fra lilla mor har spilt inn (det er kun de lilla som har blågrålilla kropper, ikke de rosa eller hvite eller gule variantene).
Kanskje noen vil hjelpe meg å gi den fargen et annet navn enn "skitten busegrønn"??
Jeg har merket av et par av de med den merkelige, grønnaktige fargen som nevnt ovenfor. De har blågrålilla kropp, så det er tydelig at arven fra lilla mor har spilt inn (det er kun de lilla som har blågrålilla kropper, ikke de rosa eller hvite eller gule variantene).
Kanskje noen vil hjelpe meg å gi den fargen et annet navn enn "skitten busegrønn"??
Postet 14.08.07 kl 16:09
Endret: 14.08.07 kl 16:11
Postet 14.08.07 kl 16:16
Postet 14.08.07 kl 16:19
Postet 14.08.07 kl 16:21
Postet 14.08.07 kl 16:49
Postet 14.08.07 kl 17:28
Postet 14.08.07 kl 18:29
hmm, bra med fart på denne tråden..
Mine eplesnegler legger "kolber" oppunder topplokket enten jeg vil eller ikke. En liten artig sak er at den ene BLÅ snegla jeg har har lagt egg, fikk den som liten så da er enten sneglene tvekjønna, eller så har den "styra" med en gul snegle.. dvs det er kommet små "blå" segler i karet.
kan i grunnen ikke si noe om hvordan de kan trigges til å legger egg osv, de gjorde det bare en dag. og plutselig så hadde jeg 1000 stk.. hehe
kan i grunnen ikke si noe om hvordan de kan trigges til å legger egg osv, de gjorde det bare en dag. og plutselig så hadde jeg 1000 stk.. hehe
Postet 14.08.07 kl 19:29
Postet 14.08.07 kl 20:27
Dere har kanskje rett ang.fargen på de jeg hadde markert med pil på bildene.
De var mer grønnaktige før, da de var veldig små, og som veldig små er fargene ganske uklare. Kanskje derfor mitt inntrykk av "skitten busegrønn" henger igjen
Men nå som dere sier det, så ser de litt blåaktige ut ja.
Men eh... var de fine da? Jeg greier ikke helt å bestemme meg for om de er fine eller stygge. Faktisk var jeg på nippet til å fjerne dem da de var små, de var så stygge Men så bestemte jeg meg for å la dem bli, av ren nysgjerrighet, for det kunne jo være interessant å se hvilken farge de fikk som voksne eller eldre. Jeg lurte også på hva i all verden jeg skulle skrive i en eventuell annonse. "Skitne busegrønne eplesnegler på billigsalg"? *he-he* Men det er jo forandret nå. Det er jo ikke noe som heter "buseblå"
Tro hvilken farge avkommet får, om man plukker ut alle med den fargen fra karet her, og setter i et eget kar til de blir voksne og formerer seg?
De var mer grønnaktige før, da de var veldig små, og som veldig små er fargene ganske uklare. Kanskje derfor mitt inntrykk av "skitten busegrønn" henger igjen
Men nå som dere sier det, så ser de litt blåaktige ut ja.
Men eh... var de fine da? Jeg greier ikke helt å bestemme meg for om de er fine eller stygge. Faktisk var jeg på nippet til å fjerne dem da de var små, de var så stygge Men så bestemte jeg meg for å la dem bli, av ren nysgjerrighet, for det kunne jo være interessant å se hvilken farge de fikk som voksne eller eldre. Jeg lurte også på hva i all verden jeg skulle skrive i en eventuell annonse. "Skitne busegrønne eplesnegler på billigsalg"? *he-he* Men det er jo forandret nå. Det er jo ikke noe som heter "buseblå"
Tro hvilken farge avkommet får, om man plukker ut alle med den fargen fra karet her, og setter i et eget kar til de blir voksne og formerer seg?
Postet 14.08.07 kl 22:41
Endret: 14.08.07 kl 22:45
Med mindre kameraet lyver, så kan de sikkert selges som blå snegler...?
Men det bør kanskje opplyses om den fargerike fortiden, og de fargerike foreldrene ?
Har en mistanke om at jo mer man mixer, jo større er sjangsen for at du til slutt ender opp med brune snegler.. Men kan hende du klarer å holde på de fargene du har nå hvis du sorterer dem...
Du har jo også noen fine lilla, ser jeg...
Men det bør kanskje opplyses om den fargerike fortiden, og de fargerike foreldrene ?
Har en mistanke om at jo mer man mixer, jo større er sjangsen for at du til slutt ender opp med brune snegler.. Men kan hende du klarer å holde på de fargene du har nå hvis du sorterer dem...
Du har jo også noen fine lilla, ser jeg...
Postet 14.08.07 kl 22:56
Postet 15.08.07 kl 07:25
Jeg hadde virkelig ikke tenkt å beholde alle disse til de blir kjønnsmodne og begynner å blande seg igjen Jeg bare lurer på når jeg kan begynne å selge dem. Hvis jeg ikke husker feil, var ikke mine første rosa og lilla særlig store da jeg kjøpte dem. Erte-størrelse, tenker jeg..?
Og selvsagt ville jeg opplyst om deres fargerike fellesskap
Disse buse-sneglene vet jeg ikke helt om jeg skal selge, kunne vært interessant å beholde dem en god stund og sjekke fargeutviklingen
Jeg tror du har rett ang. fargene etter en tid med salig mix, de vil nok ikke være særlig pene i fargene etter noen generasjoners "rot".
Og selvsagt ville jeg opplyst om deres fargerike fellesskap
Disse buse-sneglene vet jeg ikke helt om jeg skal selge, kunne vært interessant å beholde dem en god stund og sjekke fargeutviklingen
Jeg tror du har rett ang. fargene etter en tid med salig mix, de vil nok ikke være særlig pene i fargene etter noen generasjoners "rot".
AggiMed mindre kameraet lyver, så kan de sikkert selges som blå snegler...? Men det bør kanskje opplyses om den fargerike fortiden, og de fargerike foreldrene ? ;) Har en mistanke om at jo mer man mixer, jo større er sjangsen for at du til slutt ender opp med brune snegler.. Men kan hende du klarer å holde på de fargene du har nå hvis du sorterer dem... :) Du har jo også noen fine lilla, ser jeg...
Postet 15.08.07 kl 10:29
Postet 15.08.07 kl 12:35
Jeg brukte ikke blitz da jeg fotograferte dem, i håp om at fargen skulle gjengis mest mulig riktig. Men de ble kanskje litt mer turkis på bildene enn de er i virkeligheten....? Vanskelig å si. Det er iallefall ingen "prangende" farge, ganske diffus egentlig.
Jeg kaller dem bare busesnegler inntil videre
Postet 15.08.07 kl 12:54
Postet 15.08.07 kl 16:32