Bygging av paludarium ! (side 3)

Du må ikke bruke baderoms silicon. Den har soppdrepende middel og vil være skadelig fore fiskene dine.

Du må bruke en eddik basert silikon som de f.eks. har på Clas Ohlsson eller på [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=161&HKatID=]webzoo[/URL].

Skal ta å oppdatere min tråd rundt elveakvariet med et innlegg om glassliming. Der finner du flere tips.

MEN altså, ikke noe annet enn eddik basert silicon
det er oppfattet :P

har de ikke eddikbasert på biltema da??
Ikke som jeg har sett i alle fall. har vært der mange ganger, men kjøper min på ClasOhlsson som også har nettbutikk.

Hvis ikke kan du kjøpe det på mange dyrebutikker. Men de pleier å være ganske dyre. 69,- på CO og ca 190,- på dyrebutikken.....
Problemet er at det ikke er CO i Molde :\ så lurte i på om biltema har en man kan bruke som funke like bra!
går det ant å ha den groveste typen blåsvamp til filterne???

Om det går kjøper jeg de af Frank :P
klart går det. men putt inn litt finere svamp også, så får du fjernet de mindre partiklene fra vannet også.
mener du en tynnere bit på ene eller begge sidene av den tykkere! ??

Jeg bruker konsekvent den grove. Du klarer ikke å fjerne noen finere partikler (i alle fall som er synlige for øyet) med den som er finere.

Hensikten med den finere er å gi plass til enda flere bakterier som "spiser" nitritt/nitrat etc. dvs. biologisk filtrering. Den grove gjør det samme men har plass til færre bakterier (selv om jeg regner med at det er mer enn nok). Den blå er også den svampen som er beregnet til mekanisk filtering (dvs. partikkelfiltering).

Årsaken til at jeg bruker den grove er at da slipper jeg å rense svampen så ofte. Skjærer du den opp i biter kan den godt l.igge 6-12 måneder før den skylles. De fine går fortere tett med møkk.

Men men en blanding er ikke så ille. Sørg for at det er grovt forran innsuget ig finere lag lenger inn/opp.
den er grei takk for svar !
Lurte på om det er noen som har erfaring med glassfiber greier inne i finerakvarier?

Tenker selv at det muligens blir overflødig om man maler noen strøk med epoxy (topcoat) ! Er det andre meninger om dette???
En må skille misjonen med de ulike preparatene. Glassfiber øker styrken, men gjør ikke noe tett.
Epoxy tetter, men gjør ikke noe sterkere.

Anbefaler deg å lese artikkelen jeg linket til i innlegg 35 Det var en grunn til at jeg linket til denne :p
hehe :P leste ikke grundig nokk da !

skal passe på bedre til neste gang!
Glassfiber innerst - peguard topcoat ytterst akkurat som båtene

Epoxyen forsegler og gjør vanntett. Glassfiberen forsterker som Frank sier.

Men faktorenes orden er IKKE likegyldig
såppas greier jeg å tenke med til jeg også!

bruker bare topcoat jeg.... er mer en nokk tenker jeg! 12mm plater holder en del tenker jeg!
12mm plate er ikke allverden... Legg den over to bukker\ krakker eller noe, og plant bakdelen din nedpå. Du ser da hvor mye den vil svikte.
Jeg trykker en 15mm plate ca 5cm ned på midten - langt over smertegrensen for hva plate og skjøt tåler.

Skal du bygge dette, bør du opp i minst 16mm, om ikke tykkere. Avstiv helst på utsiden av karet med solid trevirke. Da kan du gå noe ned på tykkelsen.
tror det skal funke slik jeg har planlakt det ! om ikke så må jeg bare bynne på nytt!
huff da. om du begynner å ta "snarveier" allerede her, så er jeg redd det kanskje vil renne ut noen hundre liter vann på gulvet. vær nøye med å lytte til råd du fredrik.. det er kanskje ikke så dumt å bruke 16 mm istedenfor 12 mm.
Dette begynner å høre både komplisert og dyrt ut... Jada, det er kanskje en slik macho-gjør-det-selv-i-tre-drift du føler...
Det er jo en stor utfordring.

Men tenk deg godt om... Kan det gjøres enklere i glass? Kanskje prisforskjellen ikke blir så vanvittig likevel?
Lit av gleden er jo å bygge det selv! Går nokk bra det :P !
Aggi
Men tenk deg godt om... Kan det gjøres enklere i glass? Kanskje prisforskjellen ikke blir så vanvittig likevel? :)
Det var dette jeg forsøkte å hinte frempå om tidlig i tråden Med ett kar i denne størrelsen, skal det godt gjøres å få til alt uten at det blir dyrt - svært dyrt.
Alt av utstyr må i alle fall være på plass før en starter

Greit nok er det morro å lage ting selv, men fytte f.. hvor kjedelig det er å tørke vann, få verbal grisebank av den som eier kåken osv
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap