- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Bygging av paludarium ! (side 3)
Bygging av paludarium ! (side 3)
Du må ikke bruke baderoms silicon. Den har soppdrepende middel og vil være skadelig fore fiskene dine.
Du må bruke en eddik basert silikon som de f.eks. har på Clas Ohlsson eller på [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=161&HKatID=]webzoo[/URL].
Skal ta å oppdatere min tråd rundt elveakvariet med et innlegg om glassliming. Der finner du flere tips.
MEN altså, ikke noe annet enn eddik basert silicon
Du må bruke en eddik basert silikon som de f.eks. har på Clas Ohlsson eller på [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=161&HKatID=]webzoo[/URL].
Skal ta å oppdatere min tråd rundt elveakvariet med et innlegg om glassliming. Der finner du flere tips.
MEN altså, ikke noe annet enn eddik basert silicon
Postet 31.08.07 kl 11:06
Postet 31.08.07 kl 11:10
Postet 31.08.07 kl 11:15
Postet 31.08.07 kl 14:53
Postet 05.09.07 kl 17:46
Postet 05.09.07 kl 20:34
Postet 05.09.07 kl 23:35
Jeg bruker konsekvent den grove. Du klarer ikke å fjerne noen finere partikler (i alle fall som er synlige for øyet) med den som er finere.
Hensikten med den finere er å gi plass til enda flere bakterier som "spiser" nitritt/nitrat etc. dvs. biologisk filtrering. Den grove gjør det samme men har plass til færre bakterier (selv om jeg regner med at det er mer enn nok). Den blå er også den svampen som er beregnet til mekanisk filtering (dvs. partikkelfiltering).
Årsaken til at jeg bruker den grove er at da slipper jeg å rense svampen så ofte. Skjærer du den opp i biter kan den godt l.igge 6-12 måneder før den skylles. De fine går fortere tett med møkk.
Men men en blanding er ikke så ille. Sørg for at det er grovt forran innsuget ig finere lag lenger inn/opp.
Hensikten med den finere er å gi plass til enda flere bakterier som "spiser" nitritt/nitrat etc. dvs. biologisk filtrering. Den grove gjør det samme men har plass til færre bakterier (selv om jeg regner med at det er mer enn nok). Den blå er også den svampen som er beregnet til mekanisk filtering (dvs. partikkelfiltering).
Årsaken til at jeg bruker den grove er at da slipper jeg å rense svampen så ofte. Skjærer du den opp i biter kan den godt l.igge 6-12 måneder før den skylles. De fine går fortere tett med møkk.
Men men en blanding er ikke så ille. Sørg for at det er grovt forran innsuget ig finere lag lenger inn/opp.
Postet 06.09.07 kl 09:42
Endret: 06.09.07 kl 09:43
Postet 06.09.07 kl 15:42
Postet 11.09.07 kl 21:55
Postet 11.09.07 kl 22:43
Postet 11.09.07 kl 23:07
Postet 11.09.07 kl 23:25
Postet 12.09.07 kl 14:21
12mm plate er ikke allverden... Legg den over to bukker\ krakker eller noe, og plant bakdelen din nedpå. Du ser da hvor mye den vil svikte.
Jeg trykker en 15mm plate ca 5cm ned på midten - langt over smertegrensen for hva plate og skjøt tåler.
Skal du bygge dette, bør du opp i minst 16mm, om ikke tykkere. Avstiv helst på utsiden av karet med solid trevirke. Da kan du gå noe ned på tykkelsen.
Jeg trykker en 15mm plate ca 5cm ned på midten - langt over smertegrensen for hva plate og skjøt tåler.
Skal du bygge dette, bør du opp i minst 16mm, om ikke tykkere. Avstiv helst på utsiden av karet med solid trevirke. Da kan du gå noe ned på tykkelsen.
Postet 12.09.07 kl 20:19
Postet 12.09.07 kl 22:56
Postet 13.09.07 kl 08:29
Postet 13.09.07 kl 09:56
Postet 13.09.07 kl 10:26
Det var dette jeg forsøkte å hinte frempå om tidlig i tråden Med ett kar i denne størrelsen, skal det godt gjøres å få til alt uten at det blir dyrt - svært dyrt.AggiMen tenk deg godt om... Kan det gjøres enklere i glass? Kanskje prisforskjellen ikke blir så vanvittig likevel? :)
Alt av utstyr må i alle fall være på plass før en starter
Greit nok er det morro å lage ting selv, men fytte f.. hvor kjedelig det er å tørke vann, få verbal grisebank av den som eier kåken osv
Postet 13.09.07 kl 10:48