- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Store pc-problemer. Kan ikke nås på email om dagen:-( (side 3)
Store pc-problemer. Kan ikke nås på email om dagen:-( (side 3)
Postet 11.09.07 kl 00:42
Geir KristiansenHuske på at LCD er presatt i fast oppløsning. Det er mange som får seg en overraskelse på 19" og oppover når skriften begynner å bli skikkelig små.
Kjører selv 1680x1050 både hjemme og på jobb, og det er nok den som er mest standard blant de "nye" oppløsningene. Mest sannsynlig pga. det er ekstra bredde man trenger både til jobb og film. (man får plass til en ekstra rekke med verktøy til f.eks. Photoshop).
Kjører også dual hjemme, kloner bildet til TVen, fordi da kan jeg dobbelklikke på en film eller tv serie på PCen så vises den i fullskjerm på tven mens jeg kan fortsette å gjøre hva jeg vil på PCen, f.eks. surfe eller chatte. Kan selvsagt også bruke programmer på TVen og sitte i sofaen med trådløst keyboard. Så lenge man har dugane LCD og sitter såpass langt vekke er ikke problemet med at oppløsningen ikke er tvens egen så stort, helst til ren tekst som Geir nevner. Det er en 20" wide og en 32" LCD tv jeg har da, men så står de også med siden av hverandre siden min kåk er liten
Litt avsporing, men det var nå uansett om bruk og problem. Hvis man ikke bryr seg om vekt og hvor hendig en bærbar skal være så er det jo bare til å kjøre på.
Postet 11.09.07 kl 00:45
Postet 15.09.07 kl 13:14
Jo, mailadressen jeg har reg. her på forumet har jeg fått i gang på ny pc.
Jeg trodde ikke jeg hadde registrert noen emailkonto her på denne pc'en men det hadde jeg, og MED passordet lagret til og med!
Pc'en har tre profiler lagret, en for mannen min, en for meg og en for sønnen vår. Og heldigvis fant jeg altså ut at jeg hadde åpnet email her (men innboksen og adresseboken var tom da)
Så du kan sende email nå, Frank
PS!
Den nye pc'en kom i går, og jøje meg for et monster *gliz*
Jeg har ikke begynt jobben med å innstallere den enda, orker ikke nå.
Jeg trodde ikke jeg hadde registrert noen emailkonto her på denne pc'en men det hadde jeg, og MED passordet lagret til og med!
Pc'en har tre profiler lagret, en for mannen min, en for meg og en for sønnen vår. Og heldigvis fant jeg altså ut at jeg hadde åpnet email her (men innboksen og adresseboken var tom da)
Så du kan sende email nå, Frank
PS!
Den nye pc'en kom i går, og jøje meg for et monster *gliz*
Jeg har ikke begynt jobben med å innstallere den enda, orker ikke nå.
Postet 15.09.07 kl 13:40
Postet 15.09.07 kl 14:37
Postet 15.09.07 kl 17:41
Denne pc'en er j............. svær!
Kvelden har gått med til oppsett og installasjon av pc'en. Men så kommer vi til internettoppkobling. Stort problem. Ingen av oss (hverken jeg eller gubben) husker hva nettverksnøkkelen (et slags passord) er her på den trådløse internettoppkoblingen vår. Når man går inn på listen over tilgjengelige nettverk, så finnes vår (sikret) to-tre naboers (sikret) og en til....usikret. Denne siste og usikrede trådløse nett-tilgangen kan altså hvem som helst klikke seg inn på og bruke.
Hvordan kommer jeg inn på vårt eget når vi ikke husker passordet, eller nettverksnøkkelen heter det vel? WPL mener jeg det stod noe om. Må vi kontakte noen? Internettleverandøren vår, vet de det? Vi husker jo ikke engang om den nøkkelen var noe vi fant på selv, eller om det ble tildelt. I esken til D-link ligger det ikke noe slikt nedskrevet...
Det må vel finnes en eller annen fiffig løsning for glemsomme internettbrukere?
Kvelden har gått med til oppsett og installasjon av pc'en. Men så kommer vi til internettoppkobling. Stort problem. Ingen av oss (hverken jeg eller gubben) husker hva nettverksnøkkelen (et slags passord) er her på den trådløse internettoppkoblingen vår. Når man går inn på listen over tilgjengelige nettverk, så finnes vår (sikret) to-tre naboers (sikret) og en til....usikret. Denne siste og usikrede trådløse nett-tilgangen kan altså hvem som helst klikke seg inn på og bruke.
Hvordan kommer jeg inn på vårt eget når vi ikke husker passordet, eller nettverksnøkkelen heter det vel? WPL mener jeg det stod noe om. Må vi kontakte noen? Internettleverandøren vår, vet de det? Vi husker jo ikke engang om den nøkkelen var noe vi fant på selv, eller om det ble tildelt. I esken til D-link ligger det ikke noe slikt nedskrevet...
Det må vel finnes en eller annen fiffig løsning for glemsomme internettbrukere?
Postet 18.09.07 kl 22:42
Endret: 18.09.07 kl 22:43
Jeg hadde for en stund siden glemt passordet på PC`n. Gikk da inn på online.no og kundeservice og fikk tilsendt et nytt passord sendt på mobiltelefonen. Dette tok bare 5 min. Jeg tror jeg måtte opplyse om brukernavn:s. Dette forutsetter selvfølgelig at man har bredbånd fra Telenor. De andre bredbåndsselskapene har sikkert sine egne sider hvor man kan få tilsvarende hjelp.
Når et gjelder nettverksnøkkel aner jeg ikke; vi har ikke trådløst nettverk.
Lykke til
Når et gjelder nettverksnøkkel aner jeg ikke; vi har ikke trådløst nettverk.
Lykke til
Postet 18.09.07 kl 23:41
Endret: 18.09.07 kl 23:47
Internettpassordet er ikke noe problem, det har jeg fått tilsendt på mobilen alt. Det er altså nettverksnøkkelen som er problemet, det må man ha for å få henge seg på det trådløse internettverket. Jeg kan jo sikkert bruke ledning så lenge (?) og ikke bruke trådløs tilkobling, men da må jeg flytte pc'en og ha den et annet sted, samt dra ledning tvers over stuegulvet... æsj.
Er ikke sånt det mest irriterende som finnes? ARGH! Jeg visste det ville bli trøbbel med installasjonen av den nye pc'en, derfor har den stått urørt i flere dager.... gruet meg:-/
Er ikke sånt det mest irriterende som finnes? ARGH! Jeg visste det ville bli trøbbel med installasjonen av den nye pc'en, derfor har den stått urørt i flere dager.... gruet meg:-/
Postet 19.09.07 kl 00:37
Her står du nok på egne ben. Nettverksnøkkelen (WEP) er ikke generert av internettleverandøren og så vidt jeg husker fra min gamle D-link var det ingen standardnøkler innlagt. Dette ville uansett gjort sikkerheten ubrukelig. (Dere har vel endret standard passordet for å endre oppsettet på ruteren...?)
Et alternativ er å lage en ny nøkkel og legge inn på alle pcene som bruker tilkoblingen. Kan være veldig nyttig å være koblet til med kabel da slik at om du skriver noe feil mister du ikke helt kontakten med omverdenen Og husk å skrive det ned...
Finnes andre løsninger for å finne den gamle nøkkelen, men de er fryktelig nerdete og kompliserte.
Et alternativ er å lage en ny nøkkel og legge inn på alle pcene som bruker tilkoblingen. Kan være veldig nyttig å være koblet til med kabel da slik at om du skriver noe feil mister du ikke helt kontakten med omverdenen Og husk å skrive det ned...
Finnes andre løsninger for å finne den gamle nøkkelen, men de er fryktelig nerdete og kompliserte.
Postet 19.09.07 kl 00:39
Joakim AarreEt alternativ er å lage en ny nøkkel og legge inn på alle pcene som bruker tilkoblingen. Kan være veldig nyttig å være koblet til med kabel da slik at om du skriver noe feil mister du ikke helt kontakten med omverdenen :) Og husk å skrive det ned...
Ah, endelig en hjelpende hånd!
Hvordan lager man en slik ny nøkkel, du skulle ikke tilfeldigvis vite noe mer om det...? *stirrer håpefullt med brunt bambi-blikk*
Det dumme med nye pc'er er at det ikke gjøres så ofte, så man glemmer fra gang til gang hvordan man gjorde det sist...
Postet 19.09.07 kl 00:43
Endret: 19.09.07 kl 00:43
Postet 19.09.07 kl 00:56
Postet 19.09.07 kl 00:59
Ah, mye bedre.
Sjekk denne linken: DI-524
Side 13. Velg først hvilken type sikkerhet du vil bruke, denne er antagelig satt til WEP, deretter skriver du inn antallet tegn den spør etter i Key 1 f.eks. Disse valgene må matche det som blir lagt inn på pcene.
Egentlig ganske enkelt bare du hadde hatt bruk for det oftere enn annet hvert år
Sjekk denne linken: DI-524
Side 13. Velg først hvilken type sikkerhet du vil bruke, denne er antagelig satt til WEP, deretter skriver du inn antallet tegn den spør etter i Key 1 f.eks. Disse valgene må matche det som blir lagt inn på pcene.
Egentlig ganske enkelt bare du hadde hatt bruk for det oftere enn annet hvert år
Postet 19.09.07 kl 01:16
Postet 19.09.07 kl 01:18
Neivell? Linkingen funker visst ikke i dag, eller så er det bare meg.
Uansett skulle den henvist til ftp://ftp.dlink.se/Products/di-products/di-524/Documentation/DI-524_manual.pdf
Uansett skulle den henvist til ftp://ftp.dlink.se/Products/di-products/di-524/Documentation/DI-524_manual.pdf
Postet 19.09.07 kl 01:19
Jeg er ikke helt vant til tastaturet på denne nye pc'en, he-he, så det blir litt knoting og merkelige tegn og mye rettelser Eget talltastatur til høyre for første gang på årevis på hjemme-pc'en, uvant å ha det der igjen (ville ha det, har savnet det f.eks. til regningsbetalinger i nettbank)
Nåvel, jeg har kikket på side 13 i det pdf-dokumentet du linket til, og jeg må...æh... tilstå at jeg egentlig ikke skjønte så mye hva jeg skulle gjøre?
Det er vel blitt litt sent, ikke mange våkne nå, så jeg får ta dette når verden er våken i morgen
Nå har jeg forresten funnet frem bredbåndskabelen og har koblet meg opp til internett med den istedet på denne pc'en.
Nåvel, jeg har kikket på side 13 i det pdf-dokumentet du linket til, og jeg må...æh... tilstå at jeg egentlig ikke skjønte så mye hva jeg skulle gjøre?
Det er vel blitt litt sent, ikke mange våkne nå, så jeg får ta dette når verden er våken i morgen
Nå har jeg forresten funnet frem bredbåndskabelen og har koblet meg opp til internett med den istedet på denne pc'en.
Postet 19.09.07 kl 01:33
Hvis du følger den manualen så er det vel en adresse du skriver inn i nettleser for å logge på trådløs ruter. Der kan du som oftest resette passord, da må du skrive det inn på ny på alle PCer tilkoblet trådløst nettverk. Tror de fleste har glemt det der passordet en gang. Det er teknisk mulig å få det frem, men jeg tror de programmene som kan det koster penger.
Postet 19.09.07 kl 10:22
Postet 19.09.07 kl 12:11
biXenHvis du følger den manualen så er det vel en adresse du skriver inn i nettleser for å logge på trådløs ruter. .
Jeg må være blind.... og dum. Jeg ser ikke noe slikt på side 13 i det dokumentet. Jeg skjønner ikke bæra, for å si det på godt norsk...:-/
Dette er den første pc'en jeg har sett som til og med har fjernkontroll
Den ligger nedfelt i en egen plass til venstre på tastaturet. Ser ut som en mobiltelefon egentlig Sikkert kjekt å ha fjernkontroll hvis man skal se film eller noe sånt på pc'ens digre skjerm, bare å lene seg tilbake og se
Det er litt uvant med Windows Vista, kommer til å ta litt tid å orientere seg i alt som er annerledes enn de pc'ene jeg har brukt de siste årene. Men det går greit, og jeg er storfornøyd med kjøpet! Angrer ikke et sekund på at jeg valgte så stor skjerm som 20 tommer
Postet 19.09.07 kl 16:40