regler for fotokonken (side 3)

Det er vel den nye spotmarkøren ja, den fungerer litt varierende, jeg bruker mest lassoen selv, og bare fikser kantene på fisken i masken etterpå. Det jeg liker med det er at jeg kan gå tilbake hvis jeg forandrer mening om noe.

Sitter man med brush og styrer så er man avhengig av undoen hvis man vil ha tilbake noe. Evt. begynne på ny
Geir Kristiansen
Jeg deltar hver eneste gang i fotokonken da jeg synes det er greit å være med. Jeg legger ned minimalt med arbeid i bildene bortsett fra å fjerne sjenerende flekker, ordner også hvitebalansen samt liten dytt i skarphet. Det som overrasker meg mest er hvor lite kvalitet benyttes som kriterie i stemmegivningen. Med kvalitet mener jeg - Hvor vanskelig er bildet å ta. Her tenker jeg spesielt på situasjon, natt/dagaktive, større fisker har lett for å få deler ut av fokus, skye fisker o.l - Hvilket forarbeide er gjort for å få tatt bildet. Sjenerende flekker, planterester, alger o.l. Altså miljøet rundt fotoobjektet. - Hvilket kar er bildet tatt i. Store kar gjør det vanskeligere å ta bilder. Her må man inn med mere lys eller redusere blenderåpning for å få inn nok lys. Lengre lukkertid gjør at man kan få uklare fisker, men samtidig bedre dybdeskarphet. Dette er mere krevende enn i små kar der det er lettere å få nok lys uten bruk av blits. Denne månedens vinner i fotokonken var et bilde som lett ble vinner fordi det appelerer til hvordan stemmegivnigen blir foretatt. På min bærbare så bildet ok ut, mens på min stasjonære pc med bedre skjermkort og adskillig høyere oppløsning ble det meste avslørt. Så er det bare 25 timer igjen til vi kan starte å levere inn nye bilder til den beste fotokonkuransen i Norge :-D
Måtte bare nødt til å si meg enig i dette innlegget. Spesielt det med å stemme ut i fra hvor vanskelig et bilde er å ta. Jeg stemmer sjelden på vinnerbildet, det kommer nok av at jeg ser for meg situasjonen, arten og belysningen for et bilde. Da blir det sjeldent at min stemme går til scalarer gitt.... De står jo bare å venter på å bi tatt bilde av hele dagen. Har du noen gang forsøkt å ta bilde av en fisk i samme karet hvor det også er scalarer? Den eneste du får festet til filmen er det dumme trynet til scalaren. Ser jeg derimot krystallklare bilder av Guppy, malawi, sebrafisk o.l aktive fisker, ja da ser jeg nøyere etter, og som regel er det den kategorien som får min stemme.
Gry
[QUOTE=Geir Kristiansen] Jeg deltar hver eneste gang i fotokonken da jeg synes det er greit å være med. Jeg legger ned minimalt med arbeid i bildene bortsett fra å fjerne sjenerende flekker, ordner også hvitebalansen samt liten dytt i skarphet. Det som overrasker meg mest er hvor lite kvalitet benyttes som kriterie i stemmegivningen. Med kvalitet mener jeg - Hvor vanskelig er bildet å ta. Her tenker jeg spesielt på situasjon, natt/dagaktive, større fisker har lett for å få deler ut av fokus, skye fisker o.l - Hvilket forarbeide er gjort for å få tatt bildet. Sjenerende flekker, planterester, alger o.l. Altså miljøet rundt fotoobjektet. - Hvilket kar er bildet tatt i. Store kar gjør det vanskeligere å ta bilder. Her må man inn med mere lys eller redusere blenderåpning for å få inn nok lys. Lengre lukkertid gjør at man kan få uklare fisker, men samtidig bedre dybdeskarphet. Dette er mere krevende enn i små kar der det er lettere å få nok lys uten bruk av blits. Denne månedens vinner i fotokonken var et bilde som lett ble vinner fordi det appelerer til hvordan stemmegivnigen blir foretatt. På min bærbare så bildet ok ut, mens på min stasjonære pc med bedre skjermkort og adskillig høyere oppløsning ble det meste avslørt. Så er det bare 25 timer igjen til vi kan starte å levere inn nye bilder til den beste fotokonkuransen i Norge :-D
Måtte bare nødt til å si meg enig i dette innlegget. Spesielt det med å stemme ut i fra hvor vanskelig et bilde er å ta. Jeg stemmer sjelden på vinnerbildet, det kommer nok av at jeg ser for meg situasjonen, arten og belysningen for et bilde. Da blir det sjeldent at min stemme går til scalarer gitt.... De står jo bare å venter på å bi tatt bilde av hele dagen. Har du noen gang forsøkt å ta bilde av en fisk i samme karet hvor det også er scalarer? Den eneste du får festet til filmen er det dumme trynet til scalaren. Ser jeg derimot krystallklare bilder av Guppy, malawi, sebrafisk o.l aktive fisker, ja da ser jeg nøyere etter, og som regel er det den kategorien som får min stemme.

Discus er jo også en fisk i samme kategorien som scalarene
Andreas kom meg i forkjøpet her når det gjelder manipulert bilde i konken. Jeg hadde planlagt et bilde av meg selv ridende på en av fiskene
Hadde bare fått den idèen og var bestemt på å få det til, men så lånte vi bort kameraet og jeg måtte utsette "prosjektet".
Tanken var å sende inn et slikt bilde, og så fikk jury og dere medlemmer bestemme hvor på lista det skulle havne.
Alle hadde jo sett at det var fikset på, men jeg hadde allikevel kommet til å skrive "klippet og limt i photoshop" under bildeinformasjon. Ingen hadde blitt "lurt" da når manipulasjonen hadde vært så åpenbar.
Jeg synes at bildeinformasjonen er viktig. Vi bruker jo forumet for å lære også, så riktig og god informasjon der er av betydning for de som er interresert. Det er jo også med på å vise at det er fotografen som har tatt bildet, i stedet for at det er kopiert fra noe, hvis dere forstår.

Jepp. :0) Det er jeg enig i Bettina
Jeg har en god venn som er fotoraf og jobber med reklame... han liker godt en liten utfordring...

Forhåpentligvis har han tid til en runde på Macen før neste fotokonk.

La oss nå ikke lande ut i en småfurten debatt der det blir om å gjøre å få laget til det mest sammensatte bildet til denne fotokonken. Denne fotokonken er for bra til å bli ødelagt.

Hadde stemmegivningen vært mere vektlagt på bildekvalitet ville ikke dette bildet ha vunnet. Til det var det alt for mye partikler i bildet. Fisken så ut som den var midt i en snestorm og det er det litt for tidlig for, selv her i nordnorge

Kreativitet er noe en må regne med så lenge mediumet er digitalt og mulighetene så mange. Her er det bare å finne frem kamera og få til et best mulig bilde.

Har god tro på at stemmegivingen hos medlemmene blir forskjellig fra forrige til denne omgangen etter denne debatten. Skal heller ikke se bort fra at mine VF discus blir inn(selv om de er så enkle å fotografere ), mere naturlig kan det neppe bli fra min side.

Skikkelig skarp hovedmotiv er vel min første utluking, og det er en del høyere oppe som ikke har dette en gang i konkene. Deretter går det på situasjon og fargespill osv. Men bare et fint bilde av en discus holder neppe, da er man mer avhengig av hva man har i karet rundt den, blå bakgrunn funker ikke for meg da Jeg har dårlige kontraster i det ene karet selv og dårlig lys i det andre, og sånn det er nå forandrer jeg neppe det, så for meg blir det mer situasjoner jeg vil prøve å kapre.

Barnslig å begynne å prate som om man plutselig må manipulere. For det første så er det vanskelig nok å finne på en bra situasjon, og for det andre så trenger det ikke å bety at resten av bildet er noe flott.

Forøvrig uenig med Geir ang. vinnerbildet men det er nå så.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap