Vidar`s akvarieprosjekt! (side 3)

Hæh? Konverterer du til en annen religion? Du vil fort se at maller blir for kjedelig for deg. Hvertfall syns vi det. Vi må ha litt action fisker.
Men fy så fine 046'en er!! Det skal de ha! Hadde vert kult med tropheus i samme zebra farger hehe
Nei, overhode ikke, men en 250 liter egner seg ikke til tropheus eller annen fisk fra tanganyika som jeg synes er intressant!
Hvordan går det med troffeplanene vidar?!
Her går det i mye lesing for tiden, er midt oppi eksamensperiode på høyskolen, så det er mye arbeid.

Jeg har den gruppen med Kiriza som Leif på Gol hadde for salg, den er reservert til meg og skal hentes i begynnelsen/midten av juni.
(Gruppen kommer fra Atle på Santron.)

Er nå på jakt etter et akvarie til på 530 eller 720 liter, når det er i hus, så tenkte jeg på en gruppe fra deg med Tropheus sp. black - Bulu Point, når dine får yngel!

Har også et akvarie på 271 liter som jeg per i dag har store VF Scalarer, samt en gruppe med voksne Kongo tetra, men vurderer å gå helt over til kun Tanganyika, Tropheus og hesteneser.

Har drevet litt på mallefronten en stund, men søker nå nye utfordringer med Tropheus!

Jeg har sjekket med Tropehagen Zoo ang. Argonittsand, det kunne de ikke skaffe, men de kunne skaffe KORALLGRUS NATUR(2-3mm) og FAXEKALK SAND(1-4mm), men er usikker på hva jeg vil. Jeg har mest lyst på Argonittsand, men det virker ikke som det er helt enkelt å skaffe når en bor på vestlandet!

Når det gjelder steiner til Tropheus, bruker vel de fleste kalkstein?
Bruker du noe slags tilsetningsmidler for å opprettholde PH/KH , samt GH?
Hvilke verdier bruker du på Tropheusene dine?

Ellers så "sikler" jeg litt på gruppen med Kiriza som Vibsi og Evolution har!
Vi bruker ph og gh middel for å få ønskede verdier. Er ikke så mye vi tilsetter.
Har instant ciklid salt,der tilsetter vi 2,5 måleskjeer pr 100 liter vann vi skifter.
For å få opp gh bruker vi gips.
Du skulle fått kjøpt vårt 720 liter for jeg ønsker meg 960 liter,men tør rett å slett ikke. Stakkars leieboerene våre visst det skulle skje noe
Ja kirizagruppen er igang igjen med egg. To stk som går med egg.
Så det blir raskt tjent inn igjen visst du kjøper den voksne gruppen.
De er nå 6 år gamle,men som Roger sa(og jeg har lest) så kan de bli 20 år visst de får godt stell. Det får de her vannskifte 1 gang pr uke og mat 2 ganger for dagen.
Er PH/KH verdiene stabile hos dere? Jeg skal muligens flytte til Bergen neste år i samband med evt jobb etter studiene!

Du skal ikke se bort fra at jeg muligens kjøper gruppen hos dere med Kiriza, Håper bare jeg får skaffet meg et akvarie til! Siden 325 literen min skal ha gruppen med Kiriza som jeg skal kjøpe på gol, Gruppen som kom fra Santron.

Får legge ut en annonse her om det er noen 720 litere tilsalgs!

Vet du om Midtun Zoo selger Argonittsand? ("Det var en fugl som sa at de hadde argonittsand! ")
Jeg har en 720 du kan kjøpe Er en knøttliten lekk, men som kan fikses på en to tre
De sandtypene du nevner mister bufferkapasiteten over tid.. Det gjør ikke argonitt sand! Så igjen, argonittsand er gullsand. Jeg bruker ingen andre tilsettings stoffer en argonittsand og kjærlighet.. Bruker også seachem's tanganyikabuffer når jeg har det, men denne må importeres og går fort tom

Av andre tilsettingsstoffer så bruker jeg store doser med salt når jeg skal kjøre inn fisk, og ett par kopper til vanlig.
Kristian Hennig
Jeg har en 720 du kan kjøpe;) Er en knøttliten lekk, men som kan fikses på en to tre;)

Hvor kjapt må du kvitte deg med det?
Hva følger med?

Når rekner du med at du har Bulu Point yngel for salg? I tilfelle kunne jeg hentet alt samtidig.
Vidar Alfei
[QUOTE=Kristian Hennig]Jeg har en 720 du kan kjøpe;) Er en knøttliten lekk, men som kan fikses på en to tre;)

Hvor kjapt må du kvitte deg med det?
Hva følger med?

Når rekner du med at du har Bulu Point yngel for salg? I tilfelle kunne jeg hentet alt samtidig.

Det er umulig og si.. Akkurat nå går fiskene i et 400 liters dammskall, så det er vanskelig og si om noen tygger.. Hadde 4 stk som tygget, men vil tror stresset har fått dem til å spytte..

Jeg står og veksler mellom og beholde akvariet til senere bruk, eller selge det.. Har noen interessenter, men er ikke akkruat en aktiv selger..
Kristian Hennig
De sandtypene du nevner mister bufferkapasiteten over tid.. Det gjør ikke argonitt sand! Så igjen, argonittsand er gullsand. Jeg bruker ingen andre tilsettings stoffer en argonittsand og kjærlighet.. Bruker også seachem's tanganyikabuffer når jeg har det, men denne må importeres og går fort tom:( Av andre tilsettingsstoffer så bruker jeg store doser med salt når jeg skal kjøre inn fisk, og ett par kopper til vanlig.

Når det gjelder seachem's tanganyikabuffer, så skulle en kjøpt en del av dette og heller solgt det en ikke har brukt for.

Hvor kjøper du ditt Kristian?

Jeg har sett denne bufferen på Aquaristic for 13,43EURO + moms for 500g, noe som skal vere nok til 1600-3200gallons (ca. 4543-12113 liter)
Kristian Hennig
Det er umulig og si.. Akkurat nå går fiskene i et 400 liters dammskall, så det er vanskelig og si om noen tygger.. Hadde 4 stk som tygget, men vil tror stresset har fått dem til å spytte.. Jeg står og veksler mellom og beholde akvariet til senere bruk, eller selge det.. Har noen interessenter, men er ikke akkruat en aktiv selger..

Jeg kunne nok kjøpt det hos deg, men får nok ikke hentet det før i juli måned vil jeg tro.

Det er vel for sent for deg eller?

I tilfelle kjøper jeg med lystoppen også!

Hva annet følger med?

Er ikke umulig at jeg kjøper en annen gruppe med Tropheus som skal være i en 720 liter, så når du får yngel for salg av Bulu Point, så skal disse i en 530 liter.
Visst du er interessert i kirizaene så skal jeg lage en goood pris til deg på fisk og all steinen som du ville ha

Hestenese hannen har overtatt eggene nå og hatt de i 3 dager.
Noen som vet hvordan yngelslippingen foregår? Driter de i ungene så snart de er ute av munnen?
Vidar Alfei
[QUOTE=Vibsi]Vi bruker ph og gh middel for å få ønskede verdier. Er ikke så mye vi tilsetter. Har instant ciklid salt,der tilsetter vi 2,5 måleskjeer pr 100 liter vann vi skifter. For å få opp gh bruker vi gips. Du skulle fått kjøpt vårt 720 liter for jeg ønsker meg 960 liter,men tør rett å slett ikke. Stakkars leieboerene våre visst det skulle skje noe :) Ja kirizagruppen er igang igjen med egg. To stk som går med egg. Så det blir raskt tjent inn igjen visst du kjøper den voksne gruppen. De er nå 6 år gamle,men som Roger sa(og jeg har lest) så kan de bli 20 år visst de får godt stell. Det får de her :) vannskifte 1 gang pr uke og mat 2 ganger for dagen.

Er PH/KH verdiene stabile hos dere? Jeg skal muligens flytte til Bergen neste år i samband med evt jobb etter studiene!

Du skal ikke se bort fra at jeg muligens kjøper gruppen hos dere med Kiriza, Håper bare jeg får skaffet meg et akvarie til! Siden 325 literen min skal ha gruppen med Kiriza som jeg skal kjøpe på gol, Gruppen som kom fra Santron.

Får legge ut en annonse her om det er noen 720 litere tilsalgs!

Vet du om Midtun Zoo selger Argonittsand? ("Det var en fugl som sa at de hadde argonittsand! ")
Ja vannverdiene holder seg veldig bra!
Har også hørt at midtun zoo selger argonittsand men har aldri sett det. De har den som heter faxegrus men den mister effekten ganske fort. Så fort at det ikke er vits i å kjøpe den for vannverdiene sin skyld.
Vibsi
Visst du er interessert i kirizaene så skal jeg lage en goood pris til deg på fisk og all steinen som du ville ha :) Hestenese hannen har overtatt eggene nå og hatt de i 3 dager. Noen som vet hvordan yngelslippingen foregår? Driter de i ungene så snart de er ute av munnen?

Send meg gjerne en epost med en pris på steinen og kirizaene.
Vibsi
Ja vannverdiene holder seg veldig bra! Har også hørt at midtun zoo selger argonittsand men har aldri sett det. De har den som heter faxegrus men den mister effekten ganske fort. Så fort at det ikke er vits i å kjøpe den for vannverdiene sin skyld.

Da tror jeg at jeg reiser innom Jan Holt i Oslo og kjøper, skal en tur til Sverige i sen sommer. Vet noen om det er veldig mye omvei innom Jan Holt når jeg kjører Gol-Hønefoss-Oslo-Halden-Strømstad?
Vidar Alfei
[QUOTE=Vibsi] Ja vannverdiene holder seg veldig bra! Har også hørt at midtun zoo selger argonittsand men har aldri sett det. De har den som heter faxegrus men den mister effekten ganske fort. Så fort at det ikke er vits i å kjøpe den for vannverdiene sin skyld.

Da tror jeg at jeg reiser innom Jan Holt i Oslo og kjøper, skal en tur til Sverige i sen sommer. Vet noen om det er veldig mye omvei innom Jan Holt når jeg kjører Gol-Hønefoss-Oslo-Halden-Strømstad?

Jeg har MarmorJet sand som har holdt seg stabilt i 2 år jeg har hatt den. Nå har jeg den i alle karene mine. Jeg kan ikke se at den har mistet effekten sin i det hele tatt. Det ene karet ble fullstendig ommøblert etter 1 års tid. La i sanden og fylt opp med vann. Ph viste 9,1. Imponerende. Etter at sanden har lagt seg til ro ble Ph rundt 7,8. På med 4 måleskje Kh+. Da ble Ph rundt 8,3. Jeg bytter vann 1/3 del av karet hver gang og da tilsatt jeg også samme mengde med Kh+. Sanden er hvit som snå og like finkorn som biltemasand. Når du har dem i karet ble bunnlag utformet etter vannstrømmen og innredning. Det ser natur tro ut. Du må bare passer på at utblåser fra sirkulasjonspumpe ikke peker nedover. For da blåser sanden opp.
Sanden selges ikke i vanlig akvariebutikk.
Hvor selges denne sanden og prisen på den i forhold til Argonittsanden som Kristian har nevnt?
Vidar Alfei
[QUOTE=badat] Jeg har MarmorJet sand som har holdt seg stabilt i 2 år jeg har hatt den. Nå har jeg den i alle karene mine. Jeg kan ikke se at den har mistet effekten sin i det hele tatt. Det ene karet ble fullstendig ommøblert etter 1 års tid. La i sanden og fylt opp med vann. Ph viste 9,1. Imponerende. Etter at sanden har lagt seg til ro ble Ph rundt 7,8. På med 4 måleskje Kh+. Da ble Ph rundt 8,3. Jeg bytter vann 1/3 del av karet hver gang og da tilsatt jeg også samme mengde med Kh+. Sanden er hvit som snå og like finkorn som biltemasand. Når du har dem i karet ble bunnlag utformet etter vannstrømmen og innredning. Det ser natur tro ut. Du må bare passer på at utblåser fra sirkulasjonspumpe ikke peker nedover. For da blåser sanden opp. Sanden selges ikke i vanlig akvariebutikk.

Hvor selges denne sanden og prisen på den i forhold til Argonittsanden som Kristian har nevnt?

Jeg har ikke brukt Argonite sanden så jeg kan ikke uttale om den. Prisen er garantert mye billigere. Du får kjøp den av meg når du er i Oslo.
Send meg gjerne en epost med pris for 6-8 sekker med denne sanden!

Hvilken type KH+ bruker du? Er det Seachem sin Tanganyika buffer du bruker?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap