Hva er no2 og no3 ?? (side 3)

Ok, nå fant jeg det i den andre linken Mona. Takk så mycket.

Akvarier med et intakt filtersystem har nitritkoncentrationer
på maksimalt 0,3 mg/l.
Nitritindholdet bør ikke i længere tid
overskride 0,8 mg/l, for allerede en værdi på
1,6 mg/l kan være kritisk for Deres fisk.
oi, kom på en ting jeg lurte på. i de juwel filtrene fulgte det jo kun med forskjellige filtermatter. men ingen sånne makaroni greier eller sånne kuler eller noe. vil de bakteriene leve i disse, eller burde jeg banke inn kuler eller makaroni? juwel pumpa var jo urslapp, så jeg putta nedi et fluval filter og, også med kun matter.
Er det en god ide å feks ta ut alle filtermattene i juwel filteret og bare gå for makaroni eller baller? det er jo veldig god plass inni der i forhold til fluvalen.
Aayla Secura
Iallefall på JBL strips står det på skalaen på no2 0-0,5-2-5-10 og på no3 0-10-25-50-100-250, men det er mg/l. Så det blir jo det samme, blir det ikke? Mulig jeg har et blondt øyeblikk igjen men

Nei, det er ikke deg det er noe galt med, men hele patentet på dette med strips som måleutstyr
Som du er inne på, målingene den gjør er helt, helt ubrukelige når de er så grove og har så store sprang. Man får jo samme resultat om man har 0 eller 0,5 i nitritt! Helt bak mål.

Jeg får omtrent nervesammenbrudd om jeg ved et uhell går tom for et par av dråpetestene mine *hehe* Jeg er så avhengig av å kunne teste, det gjør at jeg føler meg trygg og kan kontrollere vannet om noe ikke ser ut til å stemme helt med fiskene.
Det er uhyggelig sjelden jeg tester for nitrat, men jeg tester en sjelden gang for nitritt. Da er det i helt nystartede akvarier, de første par mnd (jeg setter jo stadig opp et nytt akvarie og har et par titalls akvarier nå).
Når akvariet har vært i drift i et par mnd eller mer, kan jeg slutte å teste for da går jeg over til å bruke øynene

Jeg ser øyeblikkelig om noe er littegrann utover normalen. Om noe er bare bittelittegranne galt kan jeg som oftest se det på fiskene. Det kan være noe småting som plutselig økt algevekst (høy nitrat eller fosfat), fisker som puster littegrann for fort (ph har sunket for langt ned eller nitritt), fisk som vanligvis er sky kan finne på å dukke frem og ikke være redde (noe stresser dem veldig, enten ph dropp eller nitritt, eller sykdom), eller fiskearter kan befinne seg på nivåer i akvariet der de normalt ikke ferdes eller det ikke er normalt for dem "å henge".
Aayla Secura
oi, kom på en ting jeg lurte på. i de juwel filtrene fulgte det jo kun med forskjellige filtermatter. men ingen sånne makaroni greier eller sånne kuler eller noe. vil de bakteriene leve i disse, eller burde jeg banke inn kuler eller makaroni? juwel pumpa var jo urslapp, så jeg putta nedi et fluval filter og, også med kun matter. Er det en god ide å feks ta ut alle filtermattene i juwel filteret og bare gå for makaroni eller baller? det er jo veldig god plass inni der i forhold til fluvalen.

*hehe*
Banke inn makaroni? Den fikk meg til å le

Så lenge du har nok svamper, så synes jeg dette absolutt er bra nok. Det var ikke så stort akvarium, ikke sant?

Jeg har mange akvarier jeg, og selv om de fleste har utvendige Eheimfiltere, har jeg også noen som har filtrering i form av bare blå filtersvamper som filtermateriale. Det er typen filter som avgjør litt hva som passer inni. Jeg tror ikke et Juwelfilter egner seg til skranglende og løst filtermateriale som Efisubstrat og Efimech (kuler og makaroni).

La bare svampene være du. De blå svampene er pakket med nyttige bakterier.

Det eneste du ikke skal bruke av det Juwel serverer som et MÅ-HA, er den svarte svampen. Det er kull, og den slipper fra seg avfalls- og giftstoffer igjen etter en tids bruk! Den er altså skummel å bruke. Skal kun brukes noen få dager ved spesielle behov; for å f.eks. fjerne gulfarging i vannet pga en trerot, eller for å filtrere og suge opp medisinrester etter en kur. Kull absorberer slike stoffer fra vannet og holder på dem. Men bare en stund. Derfor skal man ta ut kullsvampen ganske raskt, og kaste den. Ha en ny pakke liggende på lur. Kull kan nemlig også brukes ved mistanke om forgiftning i akvariet. Skift først vann, så puttes kullsvamp inn i filteret. Det vil hjelpe til med å absorbere opp giftstoffene.
(vi mennesker må jo drikke flytende kull ved forgiftninger også)

De grønne Juwel-svampene er såkalte nitratfjernere, men de er helt unyttige. Ikke kast bort penger på noe et vannbytte vil gi deg et bedre resultat på

Blå svamper hele veien altså, og en hvit filtervattskive helt på toppen. Det er gir et fint filter

ai ai, da tar jeg ut det svarte :P
og jeg som akkurat bestilte en del saker fra tropefisk og ikke kjøpte filtermatter da. bummer
inn igjen da for 3 gang i dag hehe,
ganske glad i å betale porto jeg vøtt :P
Har du akkurat bestilt slik at de ikke har fått sendt enda pleier det å gå bra å sende en e-post der du sier hva du har glemt å ta med på bestillingen. Så slipper du å betale dobbel porto.
Det er ikke jeg som har skrevet artikkelen, men for en gangs skyld, retter jeg opp andre sine artikler Da får heller forfatter ta turen nordover for å banke meg, om det er så ille :p

3,0mg\L No2, det tilsier ett relativt fiskeløst akvarie. Enkelte arter overlever nok, men det er langt mellom dem
Faktsik er enkelte arter så sensitive for No2 at de begynner å slite stygt før en påviser No2 i vannet med Tetra dråpetest.
Har man svært sensitive fisk, ville jeg ikke under noen omstendigheter brukt annet enn JBL No2-dråpetest. Rett å slett siden denne går mye lavere og tettere på skalaen, og er en tanke mer nøyaktig.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap