Kristins malawi-kar. (side 3)

Grattis till dina nya fiskar!

Måste fråga dig en sak!
Hur långt har du till en akvarieaffär som har någorlunda utbud?

mvh Kjell

Kjell Begby
Grattis till dina nya fiskar! Måste fråga dig en sak! Hur långt har du till en akvarieaffär som har någorlunda utbud? mvh Kjell

Takker Kjøpte de hos Ragnar i Trondheim. Han fortalte at han hadde vært og besøkt deg. Hadde jeg visst det (og det hadde passet han) skulle jeg ha kjøpt Protomelasene du hadde til salgs De var fine.
Vel, nærmeste dyrebutikk er egentlig i nabokommunen Hitra, men den er stengt nå i påvente av nye eiere.
Den neste blir på Fannrem (Orkanger). Deretter Trondheim.
Jeg husker ikke hvor mange mil det er dit, men bruker gjerne tre timer en vei til Trondheim. Greit nok, må bare planlegges litt.
Det var synd!

Jo då hade Ragnar på besök här och det var en trevlig man.
Har inte kvar potomelasen längre var tvungen till att rensa rejält här så jag får plats med mina rovciklider och viktoriaciklider.

Vi här nede i Fredrikstad har ju det reativt nära till allt.
Fast jag åker till Sverige och Nol för att köpa fisk dvs ner mot Göteborg.

Det skall bli spännande och se hur du får det i ditt Utaka kar.
Cop.Borleyi är fina fiskar det är förvisso S.Fryeri (ahli) oxå har själv några gåendes.



Blå ahli og Aulonocara
Ser nå at Ragnar har Protomelas også til salgs. Får se senere om jeg kan ha flere typer fisk i karet.
Legger inn litt bilder, liker jo å se på andre sine så...

1: Blå Ahli (Sciaenochromis fryeri)-Paret

2: Aulonocara sp. "Stuartgranti Maleri"- Ung han

3: Aulonocara jacobfreibergi "Otter point" - Ungfisk

Disse bildene kom inn i basen også. Må spare til medalje

Jeg avlivet den OB-mbunaen (bilde av den i tidligere innlegg) i dag.
I Malawi-hjem (mbunas) var den et mobbeoffer, men i karet til Utaka`n ble han for sjefete. Så jeg tok han ut derfra og satte han til sine artsfrender igjen, men i dag var han så frynsete og full av sår så jeg fant fram kniven. Han var fin, men antagelig kryssning, så han visste vel ikke helt hvordan han skulle oppføre seg.


[External Image]


[External Image]


[External Image]
Ser att du tänkt över ditt val med Aulonocara !
För de som du har valt är väll korsningsrisken liten.

Tänkt annars om man kunde blanda fritt .
Det finns ju så många vackra Aulonocarer som amn skulle vilja ha.
Själv har jag bara Aulonocara stuartgranti Mdoka Deep.

Skall bli skoj att se när de färgat ut.

mvh Kjell

När blir det ett Viktoria akvarium på dig då Shiramor ?
Det finns fina fiskar där oxå..mycket fina..
Och vissa arter finns snart bara i akvarium...
Måste ju göra lite reklam !!



LØP Å KJØP!
Filtermodul
Viktoria-fisk skal bli (må bare vinne i lotto først), men bør vel prøve rovfiskene fra malawi først? Blir nok lenge til, selv om lysten er der.
Har hatt de nye fiskene under en uke så det er vel litt tidlig å tenke helt nytt. Spørs om ikke et yngel-kar kommer først.

Måtte se hvordan en Aulonocara stuartgranti "Mdoka Deep" ser ut, og det var den mest blå / gule fisken jeg har sett! Hi-hi. Veldig fin i hvertfall.

I går kom den nye filterpumpa til karet, en
Eheim 2028 Pro II Spesial. 1050 liter pr.time.
Fikk også grov blåfiltermatte og maxi-yet, og i dag har jeg puttet dette i filtermodulen. Puttet også nedi et par never med filterkuler (Substrat pro) som jeg hadde til overs.
Var litt redd for at disse to pumpene skulle virvle opp biltemasanden, men det ser ut som at det går greit. Begge utblåsningene er høyt oppe.
Nå mangler det bare et spor oppe til overrenning, i tilfelle silen i bunnen går tett e.l. Dumt hvis modulen går tørr.
Bilde 1: Maxi-yet 1000 L/T
2: Filtermodulen sett ovenifra.
3: Har strevd lenge for å ta et fint bilde av den nye ancistrushannen, men det var umulig. Litt koselig dette, da. Han og hun fant hverandre etter noen timer.



[External Image]



[External Image]
Biltemasand og pumpe
Hmmm. Var redd for det, ja. Bruker den groveste biltemasanden, men allikevel er den for fin.
Dagen etter at modulen var fylt så var bunnen slik. Trodde først at det var et fiske-par som hadde lekt og satte meg ned med kamera i håp om blinkskudd. Men neida. Det er sterk vannstrøm som har flyttet sanden så isoporen kom frem i dagen.
Skal prøve å sette slangen i modulen så utløpet peker litt mer oppover.


[External Image]
Hejsan Shiramor.

Har själv denna sanden och tycker att den fungerar mycket bra.
Prova att justera pumparna lite vrid på utblåsen.

Har du någon pumps utblås långt ned?
Har mina riktade upp då ligger sanden fint.Får samtidigt bra rörelse på ytan.

mvh Kjell
Ancistrusegg
Hei Kjell.
Det er pumpen i filtermodulen som har satt i gang dette, og utblåsnings-hullet er like under vannflaten og går på skrå fremover. Så strømmen går fremover, ned langs frontruten og flytter sanden under. Får justere pumpe og slange inni modulen så går det vel greit.
I "Malawi-hjem" har jeg blandet fin sand med noen never fin elvegrus. Synes det ble fint og naturlig så jeg vurderer å gjøre det i Utaka-karet også.

Jeg har hatt ei ancistrus-hue gående i malawikaret. For seks dager siden fikk jeg kjøpt en hanne med fine barter til henne. Jeg så han i et par dager, men så ble han borte.
I dag så måtte jeg lete etter`n for å se om han var død, men det var`n ikke i det hele tatt. Inni rota så hadde de funnet seg et hjerteformet rom og har hatt det riktig så trivelig.
Her ligger han og passer på egg Trangt er det også. Han ligger som en U.
Ikke så klare bilder, men har ikke hatt mange sjanser til å knipse heller

1: Der det er hjerterom er det husrom.
2. Far ligger og passer på eggene. Full kontroll i vinduet.


[External Image]

[External Image]
Takk, Kjell. Veldig artig synes jeg for jeg har holdt på i flere måneder for å få tak i hannen. Hua må jo ha vært sprekkeferdig av egg i påvente av en mallemann.
Jeg er spent på bilder av dine prosjekter, da. Jeg kan ikke starte med noe nytt nå så jeg får følge med på dine kar og fisk.
Men visst är det så att planeringen är halva nöjet.

Du får slänga ut några möbler vettu Shiramor..då får du plats!!
Tv tex inget att ha !! hihi
Ancistrus-egg i rot.
Ja må vel det. Og må vel starte med malle-oppdrettskar også nå, da? Så langt hadde jeg ikke planlagt.
Må legge inn dette bildet også. Hva kan jeg si? Snakke om å ha det som plommen i egget....

[External Image]
Har det hänt något spännande i malawikaret den senaste tiden?
Sciaenochromis fryeri är det lek på gång eller håller de sig en stund till?
Fine akvarier Shiramor Gjennomført.er i lærefasen ennå jeg.Da er det viktig å følge med på akvaforum Lærer maaasse her ja.
Må holde meg unne Nol Kjell.Så de hadde 2 størrelser av Victoriazebra..Sukk..
Shiramor är en duktig tjej ronnyman!Massor av krativa ide`r

Nol där är det farligt för "lommeboka" men helt fantastiskt med fisk
Kjell Begby
Shiramor är en duktig tjej ronnyman!Massor av krativa ide`r Nol där är det farligt för "lommeboka" men helt fantastiskt med fisk


Kan jeg tro ja Så på hjemmesiden deres.Masse flotte fisker til en bra pris.
V.zebra til 30-40 kroner.Sukker igjen
Shiramor er flink ja
Takk for interessen, Kjell
Ikke så mye nytt, nei. Litt kanskje: Ancistrus-yngelen ble antagelig spist opp av malawi`n, for dem så jeg aldri noe til.
Hongi-yngelen vokser fort. Har de sammen med de voksne. Prøvde å sette den ene tyggende hua i en yngleboks, men hun hoppet ut bare, selv om jeg tredde en nylonstrømpe delvis over. Da fikk det være sånn, og det gikk fint.
Jeg har fikset modulen slik at vannstrømmen ikke blåser bort sanden.
Har brukt litt tid på småproblemer som dukker opp, men man lærer jo av det også.

Ah, jo en stor sak: Dyrbutikken på Hitra har åpnet igjen og den nye driveren er malawi-frelst Han har et stort kar hjemme også. Kjempemessig synes jeg. Nå har jeg bestilt flere mbunas og kanskje blir det akvarieklubb her ute med tiden.
Det var ju flera goda nyheter!

Tycker att det låter spännande med en akvarieklubb.
Tänkte du starta den?
För att vara med i en akvarieklubb är väldigt intressant och man lär av varandra.
Och att få en akvariebutik i närheten blir ju kanon!

Tänkte på det med yngel karet som hon hoppar ur!
Prova med att lägga i en växt i det brukar hjälpa.
tex vattenpest. då brukar de ej klara hoppa ur.

nästa gång ancistrusen leker och du ser att de är nykläkta ta du ta upp roten och skaka ur de medans gulsäcken är stor!
väntar man för länge orkar de suga sig kvar.

Copadichromis borleyi
Oj da. Her var det flere innlegg av Ronnymann og Kjell som jeg ikke har sett.
Sånn går det når man skal se på TV og følge med på AF samtidig. Beklager.

Så; Takk for skryt dere! Og artig at Ronnymann også er bitt av basillen
Håper du legger inn masse bilder i profilen din så vi får følge med.
Ja, det er utrolig mye nyttig info på AF. Sjønner ikke åssen jeg klarte å ha akvarium for 10 - 15 år siden. Fant et bilde av det her om dagen og det var sannelig ikke mye å skryte av heller, nei. Men artig lell.

Takk for tips igjen Kjell. Ser jeg må skaffe meg et yngel-kar ja. Men er litt redd for at resten av familien tror jeg har blitt fanatisk =-}

Får legge inn litt bilder med det samme:

1: Copadichromis borleyi, Kadango, Red fin. Den har farget ut og blitt sjef i utaka-karet. Kjøpte to hunner til han på den nye dyrebutikken i dag, så nå har han fire damer. Butikken ligger forresten bare 5 minutter fra jobb. Noe annet det enn tre timer kjøring som før.

2: Ahli`n har blitt litt redd for den nye sjefen, men det blir kanskje ei ny dame på han også. Må bare sjekke at det er rett lokasjon før jeg kjøper henne.

3: Planter: Jeg har prøvd javabregne, windeløv og vallisneria i karene, men det er bare den siste som fungerer og trives hos meg. En vallisneria americana "natans". Jeg har satt en ring av steiner rundt rota og fylt opp med sand. Der får den stå i fred for graving. Fin gjemmeplass for yngel, og ganske biotopriktig plante. Rot-avleggerne kan klippes av og settes ned et annet sted.


[External Image]


[External Image]


[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap