Ny giv igjen :) (side 3)

Vårrengjøring igår, vasking av glass, rensing av pumper osv. Brukte noen timer men var absolutt påkrevd.

Den utvendige Eheim 2213 pumpa mi har gått i over 2år nå, og hele bøtta var en gjørmeklump

Perfekt biologisk filter men den tok ikke partikler lenger så den måtte rengjøres

Nå er det mye på gang her

Får snart nytt akvariebord på plass, og noe elektrisk lagt opp. Så skal det ny 240l i hus, og et par av de andre karene skal flyttes på og delvis startes opp på nytt.... skal lage mye stein"oppsatser" og huler fremover
Situasjonen pr.idag i kjellerstua_

1 128l til høyre i bildet

2 70l til venstre i bildet

1 70l på kjøkkenbenken midt imot

[External Image]
[External Image]

Her kommer det et bord fra "gardinet" på veggen og inn i hjørnet på 260*60cm
Her setter jeg den gamle 128l og den nye 240l, begge er 40cm høye så det tror jeg blir bra. 70l på kjøkkenbenken settes på eget bord ved siden av kjøkkenbenken, og den 70l som står helt til venstre på forrige bildet flyttes mellom den andre 70l og kjøkkenbenken. Betraktelig mer liter, som egentlig vil ta mindre plass. genialt

Nå venter jeg bare på elektrikeren som skal sette opp nye stikk for meg
Jeg maser på jeg Nå er bordet i hus, men ikke sammenskrudd enda.

Her er bein(5stk) og hyller
[External Image]
Plankene i front skal skrus fast bak platen og hyllene, for å skape en liten kant som hindrer vannsøl bakover, men også for stabilisering sidelengs.

260*60cm akvariebord [External Image]
Teite AF driver og klurer til innleggene mine, brumbrum jaja

Bordet blir i samme høyde som dekksglasset på karet til høyre. Ganske høyt altså, ca 1.08m men veldig bra for estetikk og som arbeidshøyde

Dessuten kan jeg da trekke slange til vasken i kjøkkenbenken til venstre og tappe vann rett ut
[External Image]
Da nærmer det seg-det elektriske er nå på plass

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Nå er det akvariesesong igjen, og ting skjer

Dagens situasjon:
128l-tidligere Amazonas elvebiotop, nå brakkt
70l Amazonas corydoras-kar
70l rotekar
70l killi-kar

Mål:
128l klargjøres for ny biotop
Amazonas corydoras-kar beholdes
70l rotekar beholdes som rotekar (greit emd et kar man kan flytte fisk til)
70l sngle-leker kar (tanganyka?)
Nytt 240l kar på plass, blir nytt elve-biotop kar

Mye å ta tak i altså, men å innrede nye kar er jo ikke det verste som finnes, snarere det morsomste Gleder meg særlig til 240l, med målene 150*40*40
HAr samlet elvestein og einerrøtter i månedsvis

Nytt akvariebord også på plass, det ble gjort idag med hjelp av min betydelig mer fingernemme far som har laget bordet også

Heldigvis stillte jeg opp på trekaltring/kapping i formiddag så jeg hadde goodwill å spille på

I dette hjørmet har jeg fått montert 5*4 stikkontakter for å slippe padder.
Her er vi igang- monterer opp-ned selvsagt
[External Image]

Platen er en tykk kjøkkenplate, og 5 hobbyplater til ben. Har så mange ben pga vekten, blir nok fort nærmere 400kg oppå her

[External Image]

Hyllene kommer på plass
[External Image]

To bord skrus på baksiden på plate/hyller og ben, dette for å stive av så en unngår sidelengs "gliding"
[External Image]

[External Image]

Sånn

[External Image]

Nå begynner jobben- tømme og renske et 128l kar for ALT og i gangen står det en 240l-ny- som skal oppå også, og under bordet skal det en Eheim giga-pumpe på plass.... dette blir gøy
Jobber hardt idag, ene karet er ryddet og tatt skikkelig vannbytte, mens 128l håper jeg å få tømt 100% og satt på plass i løpet av dagen, ingen fisk der nå.

Jeg digger einerrøtter altså....

Tømt for innbo
[External Image]

Steiner og røtter
[External Image]


Vanntømming- grusen røres rundt så dritten kommer frem....
[External Image]

[External Image]

Etter lang dags arbeid er karet tomt...
[External Image]

Og på ny plass- det morsomme her at heeeele resten av bordet blir okkupert av akvariet som står på gangen og venter på sitt nye hjem
[External Image]

Akvariet på benken skal også tømmes og settes på et bord mellom benken og det nye akvariebordet. Blir fin krok å sette seg med en pils og røyk det
Her er cory-karet, skal ha mer fisk her-må bare finne noen små snille som går med coryene

[External Image]
Nå nærmer det seg her.....

[External Image]

Blir ganske kult tror jeg 2.3m akvarie sammenlagt side om side Må bare få tak på "parkettmatte" til å legge under helglasskaret. Merket at det var ørlite ujevnhet i kjøkkenplata- eller muligens i pappen som karet er pakket i, det må jeg sjekke nærmere :o uansett burde noen mm med "parkettmatte" (hva heter det egentlig?) holde vil jeg tro.

I ene hylla ser dere bøttefilteret jeg skal ha gående i 240l, mulig jeg bedriver oppdrett i bøtta også, den er stooor kan fint oppgradere akvariet uten å bytte pumpe for å si det sånn
Tror bordet holder- 5 hobbyplater i bordets bredde bør holde- jeg hoppet oppå det uten noen reaksjon under "testing"

For å sikre stabilitet har vi i tillegg til de 2 langsgående bordene bak skrudd hele greia fast i veggen :o

Nå nærmer det seg her:

Lillekaret på 128l settes opp:
[External Image]

Tanken er liten kulp-søramerikansk. Strømmen har lagt noen steiner i ytterkant øverst i kulpen, det er åpent lenger uti og et tre på bredden sprer røttene sine nedi kulpen...
[External Image]

Tips- universal-kran kobling fra clas-ohlson, prøvde 4 andre før jeg fant denne hehe
[External Image]

Vannfylling går som en lek, og pga høyden kan jeg tappe andre veien
[External Image]

Termometeret må flyttes uklart vann enda, og etterhvert skal det endel eikeblader oppi for å senke PH bittebittelitt og gi den fine gyllenbrune fargen
[External Image]

Her skal det ihvertfall en stim corydoras oppi, fiiine fiskene USikkert hvilken art, storauksjonen i HAugesund gir kanskje svaret?
Ny jobbedag Poister her underveis for å motivere meg selv

Liggeunderlag handlet inn og skjært til- nå skal akvariet plasseres for "godt"
[External Image]


Underveis steller jeg likesågodt istand et kar til, en 70l jeg har øremerket sneglehuslekere
Biltemasand med litt rådasand under (som vil bli blandet etterhvert ettersom fiskene graver)
[External Image]


Steinene dyttes nedi sanden for å unngå graving under dem
[External Image]


Malawi-sneglehus kjøpt på HAK auksjon hadde jeg liggende
[External Image]


Sånn-da skal det få gå noen uker, jeg skal ha oppi littegranne sjøvann og "ekte"sand fra stranda for å få rette verdiene
[External Image]



Så til det store karet-
20kg 0.1-0.7mm Biltemasand
10kg 3-5mm Engelsk Elvesand
ca 5kg 0.8-1.2mm Rådasand bør gi fin variert grus/bunn som ikek blir for kompakt men som passer for coryer om jeg skulle finne på denslags oppi der
[External Image]


Røtter har jeg vært og hentet i sommer- dette er einerrøtter hentet i vannmagsiner, de har vært under/i vann i ørten år så de tør jeg ta oppi..... har også en bøtte elvesteiner
[External Image]


Mer følger
DA var mesteparten gjort-mangler riktignok lys/pumpe men det er kjøpt in så må bare få på plass et par deler så er karet oppe og gå

Bunnen heller litt ned til venstre, der innsuget kommer
[External Image]


[External Image]


[External Image]


Og denne 128l står tom og venter på fisk- storauskjon på HAK imorgen
[External Image]
Klarte ikke dy meg og rigga lyset også ikveld- skal man være edru en lørdag kan man jo gjøre noe fornuftig

Og her trengtejeg ikke blitz hehe Begge karene har lyset på men det er LITT forskjell ja...

Lyset i 240l er:

1*54watt LIFE-GLO T5
1*54watt POWER-GLO T5

[External Image]
Irriterende at det ikke går å endre innlegg etter litt

Til 240l har jeg FÅTT en skikkelig godbit av en pumpe- en EHEIM 2076 så filterkapasiteten bør det ikke være noe i veien med, ikke gjennomstrømmingen heller.

Må bare finne ut hvordan den skal startes :o skremmende greier det der

http://www.tropefisk.no/shop/eheim-professional-3-18470p.html

Karl Inge S
Irriterende at det ikke går å endre innlegg etter litt :(

Tipser om at hvis du melder deg inn som Plussmedlem så kan du endre innleggene i din egen tråd akkurat slik du vil og hvor lenge som helst

Forresten morsomt å følge med og se hvordan det blir hos deg.
Fikk meg en fin gruppe C.sterbai(6stk) på auksjon igår for 200,- så nå er det fisk i 128l ihvertfall, må bare bestemme meg for hva mer det var jeg skulle ha..... hvilke tetraer er det Mona liker så godt igjen, husker et bilde og de var fine men husker ikke navnet...
Kjøpte en flokk Corydoras sterbai på auksjon søndag, og har vært litt misfornøyd fordi fiskene har sett ut til å mistrivs i karet- en 128l innredet mtp corydoras. Jeg var nesten litt sur.... men så feil kan man ta Når jeg var nedom nå hadde de pepra "hele" akvariet med egg, jeg talte over 40 bare ved å skumme over glasset

[External Image]


Litt usikker dog på hvor taktisk disse eggene er plassert...ettersom dette er innsuget til pumpa som drar 400l i timen....
[External Image]

Ettersom denne stimen med 6sterbai går alene i karet tenkte jeg å se om noen yngel kunne klare seg selv her, noen som har tips? HAr lagt oppi litt ekstra eikeblader for å motvirke sopp....
Karl Inge S
må bare bestemme meg for hva mer det var jeg skulle ha..... hvilke tetraer er det Mona liker så godt igjen, husker et bilde og de var fine men husker ikke navnet...


Kan det være Nannostomus mortenthaleri, Korallrød smykketetra, du tenker på?
PS! Det lange smale akvariet var dritlekkert! Er det bestilt etter mål, og hva er målene på det?

[External Image]

Karl Inge S
Ettersom denne stimen med 6sterbai går alene i karet tenkte jeg å se om noen yngel kunne klare seg selv her, noen som har tips? HAr lagt oppi litt ekstra eikeblader for å motvirke sopp....

Dyng oppi med eikeløv og gjerne javamose. Det gir yngelen muligheter til å stikke seg unna og gjemme seg som nyklekte. Da står de i fare for å bli spist, spesielt de første par dagene mens de ligger mye i ro og forbruker plommesekken sin. De har instinktene i orden, så får de noe å gjemme seg under, så gjør de det. Eikeløv og javamosedotter (store) er flott!


Tilfeldig bekjentskap
© Silje Oksavik
Reklame for plussmedlemskap