Bruker et akvarium mye strøm? (side 3)

Om det hoppet plutselig opp når du kjøpte akvarier. Kjøpte du gammelt utstyr? Om du har et gammelt sikringsskap i huset ditt er det slettes ikke sikkert at du har noen god jordfeilbryter på kursen til karrene dine. Du kan lett sjekke dette i sikringsskapet om du finner noen jordfeil bryter/brytere. Har du 30mA på hver kurs så kan det umulig være det jeg tror det er, men det kan være en jordfeil på pumpe/varmekolbe som gjør at du får et høyt forbruk, men det skal noe til at karret leder strømmen til jord og at du klarer å trekke så mye da. Eneste fornuftige forslaget jeg kan ha om du har et så høyt forbruk. Har du ikke jordfeilvern eller et dårlig vern kan du sjekke dette med en megge, men da må du sikkert få tak i elektrikker om du ikke har det selv da.. det finst mange måter å sjekke en jordfeil på enkelt for hvermannsen også, men jeg tror ikke det er lurt at jeg går inn på dette da det kan være farlig å leke med lekkasjestrømmer uansett om man vet hva man driver med eller ikke.

Er det ikke jordfeil så tror jeg foreldrene dine legger på litt som de fleste andre sier =) Lykke til.
Enig med deg Bjelland=)
Skal kjøpe meg en slik en når jeg kommer meg til en Clas Ohlson butikk.

Utstyret som var med det ene karet var kanskje ganske gammelt, men det er blitt byttet ut, men samtidlig som det ble byttet ut kom det en god del nye akvarium inn i huset. Og sikringsskapet her er nytt, med jordfeilbryter, så det er ikke jordfeil. Og foreldrene mine har ikke "lagt" på noe, for jeg har selv sett regningene og forbruket.
Men som sagt skal vi få noen til å komme å gå over huset, for å se om det er feil noe sted, så da får jeg høre om det er karene, eller om det er noe annet.

Sier det igjen jeg-3 såpass små karr som du har KAN ikke bruke så mye strøm.
Er det så vanskelig å legge sammen wattene på lysene, pumpene og varmeelementene...?
Da ser du fort mye watt det er og hvor mye det bruker(bare husk å trekke fra tiden lysa og varmekolben ikke er på).
Vanskeligere enn det er det ikke.

Og det er jo greit å vite watta på alt utstyuret når evt elektrikeren kommer, nekter fortsatt å tro at disse relativt små karrene dine kan ha så mye watt at de bruker strøm for 1000,- i mnd. Og det tror jeg også elektrikeren er enig i.

Så regn ut watta og legg det ut her og.
1000 kroner mnd blir med tidligere nevnt pris ca 60 kWh i døgnet. Nok til f.eks. å koke 640 liter 20 graders vann ( i døgnet). Eller å ha komfyren på full blås med døren åpen døgnet rundt. Så jeg tror nok noe er alvårlig galt.
Jeg har lagt sammen wattene på alle karene, da inkl. det som kommer i hus snart, og da er jeg på ca 1000 kr måneden, men da er det jo ikke trukket fra den tiden kolben og lyset ikke bruker strøm
Da tipper jeg at du nesten kan halvere utgiften. Varmekolben er jo det som skal trekke mest strøm, men den er veldig lite på og lyset har du jo på under halvparten av døgnet
Takk Starbuck! Da blir utgiften ca 500 kr. måneden da, noe som høres litt bedre ut enn 1000 kr.
ny, det er jeg det
Jeg har lagt sammen wattene på alle karene, da inkl. det som kommer i hus snart, og da er jeg på ca 1000 kr måneden, men da er det jo ikke trukket fra den tiden kolben og lyset ikke bruker strøm

Når jeg summerer det som du oppgir, ender jeg med en relativt enkel kalkyle av varmebehov, 12 timers lystid, og det lyset bruker utover selve lyset, på 6666,36kw\h i året.
Med en snittpris på 50 øre pr KW, skal dette maksimalt koste 3333,18 i året, eller 278 i måneden.

Syntes forøvrig at du har oppgitt temmelig høye verdier av forbruket til både luft og filterpumper.
I dine 4 kar bruker du 223W til pumper\ filtre\ luftpumper.
Dette er det ca 60% mer enn hva jeg bruker til alle mine 10 kar, med overdimensjonerte filtre, og sirkulasjon så det holder

Er du sikker på at pumpene dine faktisk bruker så mye strøm?
Det er det det står på pumpene i alle fall, så jeg går ut fra at dette er riktig.

Men jeg regnet med 1 kr pr kWh, ligger kanskje ikke fullt på en krone, men nærmere 1 kr, enn 50 øre. Men når jeg gjør som Starbuck sier, og trekker fra ca halveparten, får jeg ca 500 kr måneden. Eller ca 6000 i året.
Tror det enkleste du kan gjøre er å skaffe deg en strømmåler fra Clas Olsson - den koster 140-160 kroner (de har to typer). Kjøpte en i går og målte en 70 liter som står på vaskerommet. Det er samme kontakt som varmegulvet og da jeg leste av efter 25 timer og regnet litt på forbruket av gulvet - kunne jeg ikke finne strømmen til akvariet - og totalen var heller ikke så gal.

Anbefaler en slik måler! Du har et solid svar efter en ukes drift per kar, og et totalsvar på en måned! Selv et døgns måling på hvert kar gir en god pekepinn.
Hvilken av de kjøpte du da?
det er begynner å bli en skikkelig "sutrete"tråd-har man ikke "råd"til strømmen, så har man faktisk ikke råd til å ha akvarium i det hele tatt.
og jeg støtter innlegget som frank skriver. Hvordan i hel...greier du å bruke 3-400 watt på pumper til 4 karr..???????????
Bare det sier jo litt-seff er det ikke problem å bruke mest mulig strøm.
På 4 karr her hjemme nå så har jeg overdimensjonerte filter i karrene og bruker knapt 70-90 watt. Og har mere en nok sirkulasjon.
Mener du at akvariet brukte så lite at du ikke kunne finne noe særlig utslag å lese av?

Helge H
Tror det enkleste du kan gjøre er å skaffe deg en strømmåler fra Clas Olsson - den koster 140-160 kroner (de har to typer). Kjøpte en i går og målte en 70 liter som står på vaskerommet. [B]Det er samme kontakt som varmegulvet og da jeg leste av efter 25 timer og regnet litt på forbruket av gulvet - kunne jeg ikke finne strømmen til akvariet [/B]- og totalen var heller ikke så gal.
Ken Myrseth
det er begynner å bli en skikkelig "sutrete"tråd-har man ikke "råd"til strømmen, så har man faktisk ikke råd til å ha akvarium i det hele tatt. og jeg støtter innlegget som frank skriver. Hvordan i hel...greier du å bruke 3-400 watt på pumper til 4 karr..??????????? Bare det sier jo litt-seff er det ikke problem å bruke mest mulig strøm. På 4 karr her hjemme nå så har jeg overdimensjonerte filter i karrene og bruker knapt 70-90 watt. Og har mere en nok sirkulasjon.

Aner ikke hvordan jeg kan bruke så mye på 4 kar, leste bare av det som sto på pumpene jeg, annet kan jeg ikke gjøre? Og det eneste jeg ville vite var ca hvor mye strøm et akvarium bruker, siden jeg synes det var litt drygt da foreldrene mine viste meg strømregningen og sa at den hadde gått opp med ca 1000 kr i måneden. Noe jeg mener må være helt feil. Så unnskyld for at det er blitt en sutrete tråd.
Hei Mona, ja - det var noe slikt jeg mente.

Det er et selvregulerende varmegulv, og det går på koplingsur i stedet for termostat. Det bruker litt mindre strøm når det blir varmere.

Når jeg regnet på effekten og tiden fikk jeg mer enn jeg leste av på måleren. Effekten akvariet brukte var altså mindre enn variasjonen i effekten gulvet trekker. Dermed bruker akvariet "ingenting".

Pumpen, en Floval 3+, trekker 7w, det er et 18w lysrør på timer i 10 timer døgnet og så kommer varmekolben - som på et vaskerom ikke trekker allverden...

PS, Mona - fikk du en mail av meg nylig? Lurer på om den ble borte på veien.
ny, det er jeg det
Hvilken av de kjøpte du da?

Kjøpte den mørk grå av merke UPM til 169,-
Ok, da skal jeg se om jeg får tak i den.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap