- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Nytt speilreflekskamera - men hvilket? (side 3)
Nytt speilreflekskamera - men hvilket? (side 3)
Som nevnt tidligere sammenligner du K10D med 40D hvis du skal sammenligne funksjonelt. At prisen på K10D nå er lav betyr at det er lav etterspørsel etter det, noe som sier seg selv. Sier ikke at hun ikke får en god deal, men skal du sammenligne så må du da sammenligne riktig. Har jo vært braktilbud på EOS400D også, men her gikk vi etter veiledende pris.
Hun har jo allerede brukt 350D, og derfor er det nok fristende å gå for 400D.
Hun har jo allerede brukt 350D, og derfor er det nok fristende å gå for 400D.
Postet 14.01.08 kl 17:48
Endret: 14.01.08 kl 17:50
Med fare for gjentakelse...
Kamerahusene kan/bør man velge basert på passform og "feelgood". Jeg ser klart forskjell på bilder tatt med Nikon sin 18-200 F3,5-5,6 mot Nikon sin 85mm F1,4. Det er forskjell på linseglass og oppbygging av linse elementer etc.
Det er også ganske stor forskjell på en linse som er bygget for proffesjonelt bruk og de som er for oss glade amatører.
Det utføres sjelden tester hvor det benyttes samme linse f.eks. en fra Sigma. En slik test hadde vært nyttig.
Når det gjelder macro er det å anbefale en "ekte" makro linse ikke en zoom med makro funksjon. Dette har rett og slett med linsens oppbygging å gjøre.
Som nevnt tidligere hadde jeg sett nøyere på linse enn huset. Valg av hus bør man nesten velge basert på egne erfaringer (Test kameraet før du kjøper) Det kommer nye hus hver 6. mnd. Mens linsene kommer på langt nær ikke så ofte...
Kamerahusene kan/bør man velge basert på passform og "feelgood". Jeg ser klart forskjell på bilder tatt med Nikon sin 18-200 F3,5-5,6 mot Nikon sin 85mm F1,4. Det er forskjell på linseglass og oppbygging av linse elementer etc.
Det er også ganske stor forskjell på en linse som er bygget for proffesjonelt bruk og de som er for oss glade amatører.
Det utføres sjelden tester hvor det benyttes samme linse f.eks. en fra Sigma. En slik test hadde vært nyttig.
Når det gjelder macro er det å anbefale en "ekte" makro linse ikke en zoom med makro funksjon. Dette har rett og slett med linsens oppbygging å gjøre.
Som nevnt tidligere hadde jeg sett nøyere på linse enn huset. Valg av hus bør man nesten velge basert på egne erfaringer (Test kameraet før du kjøper) Det kommer nye hus hver 6. mnd. Mens linsene kommer på langt nær ikke så ofte...
Postet 14.01.08 kl 18:07
biXenSom nevnt tidligere sammenligner du K10D med 40D hvis du skal sammenligne funksjonelt. At prisen på K10D nå er lav betyr at det er lav etterspørsel etter det, noe som sier seg selv. Sier ikke at hun ikke får en god deal, men skal du sammenligne så må du da sammenligne riktig. Har jo vært braktilbud på EOS400D også, men her gikk vi etter veiledende pris. Hun har jo allerede brukt 350D, og derfor er det nok fristende å gå for 400D.
Her kommer du med direkte tullball for å si det rett ut. Prisen på K10D er lav nå fordi kameraet har vært på markedet en stund og etterfølgeren nærmer seg med stormskritt etter ryktene.
Jeg sammenligner jeg-med konkrete fordeler ved K10D kontra de andre, som f.eks vanntettingen, den meget gode støvfjerningen (men den tar bare bildebrikken, ikke bak sofaen hehe) og bildestabilisatoren.
Kan du ikke heller komme med KONKRETE fordeler ved Canon-kameraet kontra Pentax kameraet istedetfor å henge deg opp i navnet på kameraet? Sammenlign med hvilken modell du vil i samme prisklasse.
Jeg ser heller ikke poenget ved å diskutere veiledende pris, poenget må jo være hva Mona kan få for de pengene hun vil bruke, og da er kameraet på tilbud selvsagt relevante. At K10D "burde" koste mye mer kan jeg ikke se taler imot at Mona skal vurdere det.
Postet 14.01.08 kl 18:22
Endret: 14.01.08 kl 18:24
Prisen for kameraet du snakker om er nærmere 40D enn 400D når vi snakker kamerahus og alle sammenligninger du gjør snakker du om 400D. Det er mitt poeng. Er likegyldig for meg hvor god Pentaxen er så jeg prøver ikke å sammenligne, jeg prøver å forvirre henne minst mulig :P Det er etterfølger på vei til 400D også ifølge ryktene, og prisen er lavere enn før, men ikke helt i bunn heller.
Grunnen til at jeg unngikk sånne supertilbud og sikta mer på veiledende er at sånt varierer, og det har vært mange supertilbud på 400D også uten at jeg har linker konkret.
I og med at Mona sin mann har 350D så vil jeg også tro at økonomisk kan Canon valget være et pluss, uten at jeg vet om han er noen aktiv kamerabruker i det hele tatt.
Grunnen til at jeg unngikk sånne supertilbud og sikta mer på veiledende er at sånt varierer, og det har vært mange supertilbud på 400D også uten at jeg har linker konkret.
I og med at Mona sin mann har 350D så vil jeg også tro at økonomisk kan Canon valget være et pluss, uten at jeg vet om han er noen aktiv kamerabruker i det hele tatt.
Postet 14.01.08 kl 18:39
Endret: 14.01.08 kl 18:40
Hvis det allerede er en Canon i huset ville fordelene med å velge samme merke være helt avgjørende. Det er mye utstyr som man ikke bruker så ofte, og som to da kunne dele. Det er det som heter synergieffekter når bedrifter slår seg sammen :o)
Om man da velger to merker må stort sett absolutt alt kjøpes til begge typer.
Samme grunn gjorde at jeg ikke engang vurderte Canon eller Pentax eller andre merker da jeg kjøpte min Nikon D80. Jeg hadde Nikon fra før og kunne bruke utstyr jeg allerede hadde. De relativt minimale tekniske forskjellene mellom merkene ville overhode ikke rettferdiggjøre et skifte av system.
Om man da velger to merker må stort sett absolutt alt kjøpes til begge typer.
Samme grunn gjorde at jeg ikke engang vurderte Canon eller Pentax eller andre merker da jeg kjøpte min Nikon D80. Jeg hadde Nikon fra før og kunne bruke utstyr jeg allerede hadde. De relativt minimale tekniske forskjellene mellom merkene ville overhode ikke rettferdiggjøre et skifte av system.
Postet 14.01.08 kl 19:41
I dag rakk jeg såvidt å suse innom FotoKnudsen for å kikke litt på kameraene som stod i glassmonteret der. Jeg skvatt da jeg så Canon 40D... oops, den er ikke noe for mine små puselanker. Det kameraet var stort og massivt. Er nok bedre egnet for mannfolkhender.
Siden mann og barn stod og gnålte, rakk jeg ikke se så mye mer, annet enn at jeg slo fra meg hele 40D for godt. Det heller mest mot 400D.
Jeg smugkikket litt på Pentax og Nikon, men.... jeg vet ikke helt. Canon har liksom begynt å "sitte i fingrene" nå, og jeg liker det rett og slett.
Og mannen min mumler noe om at han kunne tenke seg å kjøpe en sånn vidvinkelgreie til sitt 350D, så... ja, det sier seg selv at vi da kunne byttelåne litt utstyr oss i mellom om vi begge hadde Canon. Men det har selvsagt ingenting å si for mitt endelige valg av kamera. Dersom jeg virkelig falt for et kamera av et annet merke, hadde jeg kjøpt det uten å nøle eller tenke på hva gubben har.
Jeg la merke til at objektivene var en del dyrere i kjøpesenterbutikken til FotoKnudsen enn de er i enkelte nettbutikker.
Da jeg kom hjem leste jeg www.akam.no sin testvurdering av Pentax K10D, men ...næh. Og Nikon? Helt ukjent for meg. Det sier ikke "klikk" når jeg ser på det (*knegg* Tog du'an?)
Det ender alltid opp med at jeg snur og ser på Canon igjen Bør man ikke følge "magefølelsen" på sånt?
Skal det forresten være en Lamborghini bærebag til speilreflekskameraet deres, gutter (og jenter)???
Siden mann og barn stod og gnålte, rakk jeg ikke se så mye mer, annet enn at jeg slo fra meg hele 40D for godt. Det heller mest mot 400D.
Jeg smugkikket litt på Pentax og Nikon, men.... jeg vet ikke helt. Canon har liksom begynt å "sitte i fingrene" nå, og jeg liker det rett og slett.
Og mannen min mumler noe om at han kunne tenke seg å kjøpe en sånn vidvinkelgreie til sitt 350D, så... ja, det sier seg selv at vi da kunne byttelåne litt utstyr oss i mellom om vi begge hadde Canon. Men det har selvsagt ingenting å si for mitt endelige valg av kamera. Dersom jeg virkelig falt for et kamera av et annet merke, hadde jeg kjøpt det uten å nøle eller tenke på hva gubben har.
Jeg la merke til at objektivene var en del dyrere i kjøpesenterbutikken til FotoKnudsen enn de er i enkelte nettbutikker.
Da jeg kom hjem leste jeg www.akam.no sin testvurdering av Pentax K10D, men ...næh. Og Nikon? Helt ukjent for meg. Det sier ikke "klikk" når jeg ser på det (*knegg* Tog du'an?)
Det ender alltid opp med at jeg snur og ser på Canon igjen Bør man ikke følge "magefølelsen" på sånt?
Skal det forresten være en Lamborghini bærebag til speilreflekskameraet deres, gutter (og jenter)???
Postet 14.01.08 kl 20:45
Endret: 14.01.08 kl 20:50
Kjøp Canon du Mona, jeg tviler du vil angre, særlig mtp. at dere allerede har Canon i huset fra før
Ang. minnekort så anbefaler jeg gjerne to mindre enn ett stort (f.eks. 2 x 2GB). Kjedelig å miste alle feriebildene på det ene store kortet enn halvparten av bildene på det ene når kameraet detter over bord på Malawisjøen
Ang. minnekort så anbefaler jeg gjerne to mindre enn ett stort (f.eks. 2 x 2GB). Kjedelig å miste alle feriebildene på det ene store kortet enn halvparten av bildene på det ene når kameraet detter over bord på Malawisjøen
Postet 14.01.08 kl 21:02
BjarneKjøp Canon du Mona, jeg tviler du vil angre, særlig mtp. at dere allerede har Canon i huset fra før :) Ang. minnekort så anbefaler jeg gjerne to mindre enn ett stort (f.eks. 2 x 2GB). Kjedelig å miste [B]alle[/B] feriebildene på det ene store kortet enn halvparten av bildene på det ene når kameraet detter over bord på Malawisjøen;)
Ja som Bjarne og Helge sier, har begge Canon kan man selvfølgelig oppnå stordriftsfordeler, og vips så har man både macro, tele, vidvinkel og mye mer gøy å leke med
Og 2 minnekort har jeg med konsekvent, veldig greit med reserve om man er langt hjemmefra og kortet klikker.
Postet 14.01.08 kl 21:29
Har også 2GB kort, og to stykker. Det dekker mitt behov godt med 10.2 megapixel i beste JPG lagring, og i RAW+JPG når jeg vil kjøre dét.
Ønsker deg lykke til med valget, og jeg var tidligere helfrelst Canon-fotograf med de gamle manuell fokus film-baserte kameraene.
Og, he-he, skrev vel et sted her at man velger med følelser og rasjonaliserer efterpå med spesifikasjoner... :o)
Ønsker deg lykke til med valget, og jeg var tidligere helfrelst Canon-fotograf med de gamle manuell fokus film-baserte kameraene.
Og, he-he, skrev vel et sted her at man velger med følelser og rasjonaliserer efterpå med spesifikasjoner... :o)
Postet 14.01.08 kl 21:44
Heheh, grunnen til at man ikke har bæreveske i merke Canon er vel at da vil en tyv stjele det på flekken da man lett kan anta at det er verdier for flere tusen oppi veska. Da tviler jeg på at det er en god ide å ha Lamborghini i stedet, hihi :P (ikke at jeg tror tyvene tror det er en bil oppi da :S)
Postet 14.01.08 kl 21:46
Ja, jeg sitter og leter etter Canon på nett nå Sjekker priser, og prøver å orientere meg i jungelen; hvor det følger med hva slags objektiver, hvem som har kit, eller kun kamerahus osv osv. Noen opererer faktisk med prisen uten MVA også, bare for å lure folk inn i nettbutikken, siden de da "lave" prisene gjør at deres nettbutikk havner høyt oppe på lista hos Kelkoo...
Jeg skriver like gjerne ned her en del av det jeg fant, så jeg kan lett gå tilbake senere selv og se nærmere på de mest interessante.
Om noen ser noe på denne lista som ser spesielt bra ut til mitt bruk og som de ville anbefale, rop ut!
(eller om dere vet om et annet sted på nett)
PS! Jeg har hengt meg litt opp i dette fenomenet med bildestabilisator, og det fant jeg bare innebygd i Canon-kameraet hos JapanPhoto. Vil gjerne ha med den funksjonen, men har ikke sett det andre steder.
Hos Elprice fant jeg det til denne prisen og sammensetningen:
Canon EOS 400D m/ 18-55 mm Kit til kr 4995,-
Hos Japanphoto:
Canon EOS 400D med Canon 18-55mm IS (Med bildestabilisator)
til kr 5990,-
Hos Netshop.no
Canon EOS 400D med 18-55 II kit, svart
kr 5395,-
Så fant jeg en real pakke til hos Netshop.no, men som jeg egentlig ikke aner hva betyr... eller om jeg har bruk for.
Canon EOS 400D m/ EF-S 17-85 IS + 70-300
(10,1MP 2,5"LCD Kit med to objektiver)
kr 13.495,-
Hos Scandinavianphoto.no:
Canon Digitalkamera System Eos 400D+18-55+55-200+BG-E3
kr 7695,-
Og hos Mpx.no:
Canon EOS 400D m/Tamron 17-50 F2.8
SLR Kamera, 10.1 Mpix, m/kvalitetsoptikk
kr 7695,-
Hos XD.no har de flere "kit" med Canon EOS 400D.
F.eks. denne:
Canon EOS 400D m/18-55, 55-200, bat.grep
SLR Kamera, 10.1 Mpix, DIGIC II
kr 8799,-
også fra XD.no:
Canon EOS 400D m/18-55 og Bag
til kr 5699,-
I tillegg må jeg ha en eller to minnebrikker, og en macrolinse hadde jeg tenkt.
Eller den som jeg tror Andreas foreslo, Canons egen 60 mm makro...tror jeg det var?
Nå orker ikke hodet mitt mer leting i kveld....
Slik jeg forstår det, betyr IS at det er bildestabilisator innebygd i enten kameraet eller objektivet?
Men hvilken av dem? Ligger den i objektivet?
Mener jeg så det i glassmonteret med objektiver hos Fotoknudsen i kveld, at det stod bildestabilisator på objektivene, ikke kameraene...?
Jeg skriver like gjerne ned her en del av det jeg fant, så jeg kan lett gå tilbake senere selv og se nærmere på de mest interessante.
Om noen ser noe på denne lista som ser spesielt bra ut til mitt bruk og som de ville anbefale, rop ut!
(eller om dere vet om et annet sted på nett)
PS! Jeg har hengt meg litt opp i dette fenomenet med bildestabilisator, og det fant jeg bare innebygd i Canon-kameraet hos JapanPhoto. Vil gjerne ha med den funksjonen, men har ikke sett det andre steder.
Hos Elprice fant jeg det til denne prisen og sammensetningen:
Canon EOS 400D m/ 18-55 mm Kit til kr 4995,-
Hos Japanphoto:
Canon EOS 400D med Canon 18-55mm IS (Med bildestabilisator)
til kr 5990,-
Hos Netshop.no
Canon EOS 400D med 18-55 II kit, svart
kr 5395,-
Så fant jeg en real pakke til hos Netshop.no, men som jeg egentlig ikke aner hva betyr... eller om jeg har bruk for.
Canon EOS 400D m/ EF-S 17-85 IS + 70-300
(10,1MP 2,5"LCD Kit med to objektiver)
kr 13.495,-
Hos Scandinavianphoto.no:
Canon Digitalkamera System Eos 400D+18-55+55-200+BG-E3
kr 7695,-
Og hos Mpx.no:
Canon EOS 400D m/Tamron 17-50 F2.8
SLR Kamera, 10.1 Mpix, m/kvalitetsoptikk
kr 7695,-
Hos XD.no har de flere "kit" med Canon EOS 400D.
F.eks. denne:
Canon EOS 400D m/18-55, 55-200, bat.grep
kr 8799,-
også fra XD.no:
Canon EOS 400D m/18-55 og Bag
til kr 5699,-
I tillegg må jeg ha en eller to minnebrikker, og en macrolinse hadde jeg tenkt.
Eller den som jeg tror Andreas foreslo, Canons egen 60 mm makro...tror jeg det var?
Nå orker ikke hodet mitt mer leting i kveld....
Slik jeg forstår det, betyr IS at det er bildestabilisator innebygd i enten kameraet eller objektivet?
Men hvilken av dem? Ligger den i objektivet?
Mener jeg så det i glassmonteret med objektiver hos Fotoknudsen i kveld, at det stod bildestabilisator på objektivene, ikke kameraene...?
Postet 14.01.08 kl 21:49
Endret: 14.01.08 kl 21:58
Jeg glemte denne:
Hos Fotomagasinet.no fant jeg en til med bildestabilisator!
Canon EOS 400D m/17-85mm USM IS
kr 9 594,-
Er det objektivet (17-85 mm USM IS) som gjør den så dyr?
Hva betyr USM?
Etter hva jeg har forstått betyr IS iallefall bildestabilisator?
Hos Fotomagasinet.no fant jeg en til med bildestabilisator!
Canon EOS 400D m/17-85mm USM IS
kr 9 594,-
Er det objektivet (17-85 mm USM IS) som gjør den så dyr?
Hva betyr USM?
Etter hva jeg har forstått betyr IS iallefall bildestabilisator?
Postet 14.01.08 kl 22:18
Endret: 14.01.08 kl 22:20
Og 4995 for den på fotovideo.no.
Kost på deg ei UVlinse/beskyttelseslinse til objektivet også - skulle du være så uheldig å få ei ripe, er det skifte av en enketl slik til noen hundrelapper kontra det å måtte bytte et objektiv til mange tusen.....
Kost på deg ei UVlinse/beskyttelseslinse til objektivet også - skulle du være så uheldig å få ei ripe, er det skifte av en enketl slik til noen hundrelapper kontra det å måtte bytte et objektiv til mange tusen.....
Postet 14.01.08 kl 22:20
mona oJeg glemte denne: Hos [URLBLOCK1] fant jeg en til med bildestabilisator! :-) Canon EOS 400D m/17-85mm USM IS kr 9 594,- Er det objektivet (17-85 mm USM IS) som gjør den så dyr? Hva betyr USM? Etter hva jeg har forstått betyr IS iallefall bildestabilisator?
Er objektivet som gjør den dyr ja, sikla litt på det objektivet når jeg kjøpte, men ble for dyrt da, men meget bra allround det der hvis man har råd. EOS400D har ikke bildestabilisator i huset, så her er det i objektivet man har slik funksjon eventuelt.
IS = Image Stabilizer
USM = UltraSonic Motor. Det er Canon sin autofokus teknologi kan man si. Som sikkert var veldig stille når den kom, derav Ultrasonic :P
Canon sin 60mm makro vil muligens fokusere raskere (og mer lydløst) enn Tamron 90mm som f.eks. jeg har. Jeg mener det ikke har noe særlig å bety til bruken min, men det er nå uansett en mulig fordel den har.
Postet 14.01.08 kl 22:51
Endret: 14.01.08 kl 22:53
Postet 14.01.08 kl 23:02
Postet 14.01.08 kl 23:14
biXenUSM = UltraSonic Motor. Det er Canon sin autofokus teknologi kan man si. Som sikkert var veldig stille når den kom, derav Ultrasonic :P Canon sin 60mm makro vil muligens fokusere raskere (og mer lydløst) enn Tamron 90mm som f.eks. jeg har. Jeg mener det ikke har noe særlig å bety til bruken min, men det er nå uansett en mulig fordel den har.
USM står som sagt for UltraSonic Motor og har riktignok lavt støy. Navnet kommer derimot av at motoren drives av resonans generert med ultralyd. Denne motoren er bygd inn i objektivet og har ikke noe med kamerahuset å gjøre. Dvs alle 400D har mulighet for denne funksjonen, det er objektivet som avgjør. Hvis objektivet ikke har denne motoren drives autofokusen av en motor i kamerahuset som er mye tregere og som bråker litt mer.
Den store fordelen med usm vil jeg si er hastigheten på autofokusen som er mye raskere en ved bruk av motoren i kameraet.
Postet 14.01.08 kl 23:30
Endret: 14.01.08 kl 23:33
Ok, så USM er en bra ting iallefall da
Og med hensyn til IS (bildestabilisator), jeg tar jo stadig vekk bilder av selve akvariene også, eller av andre ting som står stille, men uten stativ blir det bare krøll. Familiebilder, hagebilder og alt mulig. Det er virkelig helt sykt hvor "ustabile" skulderene mine er og hvor mye bilder de har ødelagt. Jeg merker det jo ikke mens jeg holder på, men tydeligvis dirrer de ganske bra når man ser resultatene på bildene etterpå...
Alt som kan hjelpe på det er bra.
Jeg så noen eksempelbilder der det var samme kamera (EOS 400D) og samme bilder, men knipset med og uten IS, og det var stor forskjell! Eksemplene var et "sky line" by-bilde, og et av en person som satt ved et bord. De bildene tatt uten IS, var omtrent sånn som mine bilder blir...
Så jeg har kommet så langt; jeg vil ha et objektiv med IS, og gjerne den USM greia også siden den skal gjøre det raskere på autofokus.
Jeg fikk noen gavekort til jul, har brukt et par tusen alt, men har 3000 kr igjen. Gavekortene er imidlertid bundet til storsenteret her, så de må brukes der. De pengene hadde jeg tenkt å bruke på enten en linse, eller en sånn..øh...blitz-dings. Sånn som stikker opp som et strutsehue oppå kameraet Det er vel bra å ha til fiskebilder...?
I farten kommer jeg bare på FotoKnudsen og EliteFoto der, men det er kanskje flere fotobutikker jeg kan kikke innom og bruke penga på
Resten av kamera-pakka kjøper jeg på nett.
Og med hensyn til IS (bildestabilisator), jeg tar jo stadig vekk bilder av selve akvariene også, eller av andre ting som står stille, men uten stativ blir det bare krøll. Familiebilder, hagebilder og alt mulig. Det er virkelig helt sykt hvor "ustabile" skulderene mine er og hvor mye bilder de har ødelagt. Jeg merker det jo ikke mens jeg holder på, men tydeligvis dirrer de ganske bra når man ser resultatene på bildene etterpå...
Alt som kan hjelpe på det er bra.
Jeg så noen eksempelbilder der det var samme kamera (EOS 400D) og samme bilder, men knipset med og uten IS, og det var stor forskjell! Eksemplene var et "sky line" by-bilde, og et av en person som satt ved et bord. De bildene tatt uten IS, var omtrent sånn som mine bilder blir...
Så jeg har kommet så langt; jeg vil ha et objektiv med IS, og gjerne den USM greia også siden den skal gjøre det raskere på autofokus.
Jeg fikk noen gavekort til jul, har brukt et par tusen alt, men har 3000 kr igjen. Gavekortene er imidlertid bundet til storsenteret her, så de må brukes der. De pengene hadde jeg tenkt å bruke på enten en linse, eller en sånn..øh...blitz-dings. Sånn som stikker opp som et strutsehue oppå kameraet Det er vel bra å ha til fiskebilder...?
I farten kommer jeg bare på FotoKnudsen og EliteFoto der, men det er kanskje flere fotobutikker jeg kan kikke innom og bruke penga på
Resten av kamera-pakka kjøper jeg på nett.
Postet 14.01.08 kl 23:44
Endret: 14.01.08 kl 23:48
kaharaldMpx sitt tilbud såg bra ut. Objektivet som følger med der er svært bra, og det er lyssterkt. Fint til fotografering av akvarie. Stabilisering virker uansett bare når du tar bilder av ting som står heilt stille.
Helt enig, ville heller gått for et mer lyssterkt objektiv en et med bildestabilisator. Bildestabilisatoren gir mulighet for lengre lukkertid ved håndoldt fotografering. Hvis man ønsker lengre lukkertid er et stativ en mye billigere løsning. Bedre "lysstyrke" tillater lavere lukkertid som igjen gjør det lettere å fotografere både håndholdt, med stativ og ikke minst når målet beveger seg.
En god blits øker også lysmengden og gjør igjen at man kan senke lukkertiden.
En tommelfingelregel er at man kan ta håndholdt med lukkertid lik eller større en brennvidden. DVS ved 60mm kan man ta med opptil 1/60s lukker. Regelen er ikke perfekt men viser at jo større brennvidde jo større behov for stabilisering.
en diy stabilisator som ofte brukes ved videofotografering er å bruke sånne "workoutvekter" som man fester rundt vrista. Da det er lettere å holde rolig jo tyngre motstanden er. Og man får jo ekstra trening i tillegg
-H
Postet 14.01.08 kl 23:52
Endret: 14.01.08 kl 23:59
Er Sigma og Tamron omtrent like kvalitetsmessig?
Det finnes et på FotoVideo.no som ser slik ut:
Canon EOS 400D m/ Sigma 17-70mm f/2.8-4.5
kr 7249,-
Er det omtrent det samme som det fra MPX.no? Det var 440 kroner billigere, men om kvaliteten er dårligere så spiller det ingen rolle. Vil helst ikke kjøpe noe "skrap".
Det finnes et på FotoVideo.no som ser slik ut:
Canon EOS 400D m/ Sigma 17-70mm f/2.8-4.5
kr 7249,-
Er det omtrent det samme som det fra MPX.no? Det var 440 kroner billigere, men om kvaliteten er dårligere så spiller det ingen rolle. Vil helst ikke kjøpe noe "skrap".
Postet 14.01.08 kl 23:58
Endret: 15.01.08 kl 00:00