Dyrepoliti (side 3)

Har ikke sagt de er ville dyr, jeg sier de i utgangspunktet har vært det. I forhold til flere andre i den familien er katter nokså ville originalt. Selvsagt gjør årtusener med oppdrett det litt annerledes
Det er godt å høre så mange meninger.
Selv er jeg et kattemenneske, hunder er siklende, forvokste unger, toalt avhening av den de ser på som "sjef". Katter er veldig hengivende, men bare når de velger det selv, derfor kan katter virke egenrådige. Men alle regler har sine unntak. Jeg har ikke noe imot hunder, emn skulle jeg hat en igjen ville det vært ute hund, hunder krever mer plass osv enn katter og vel en hund kan ikke være seg selv sånn som hunder holdes idag. Inne med en tur ut en gang iblant.

Her er noe av det dummeste jeg vet, naboen har jaktbikkjer, de står i små bur og har en liten luftegård å være i. Han har tre, men siden den nyeste ikke går så bra med de to andre må den ligge mest i buret. De skal ha det sånn for å yte bedre under jakt, men her kommer da det dumme, dattera i huset har så klart en papilon og den får være inne og blir gått tur med hver dag osv.
Hva er det med folk???

Siden de tre andre er arbeidsbikkjer skal de holdes utenfor av det de ser på som flokken, mens den lille drittbikkja skal få være løs inne og sove i sofaen etc.
Jeg mener at hvis USA kan klare det så kan vi også. Jeg ser ingen verdens problemer med hvordan vi kan kunne få dette til. Det hadde blitt støttet av folk i landet og jo vi trenger det like mye her som i USA. Det er mange mange dyr som lider her i Norge, noe jeg vet siden jeg har jobbet på dyreklinikk og mange skulle ikke ha hatt lov til å ha dyr fordi de ikke har råd til dem. En liten historie: Fikk inn en katt som det rant blod ut fra bakenden på, eieren var en kvinnelig narkoman. Vi visste hun ikke hadde penger men vi valgte likevel og redde katten. Da vi åpnet katten møtte vi et fryktelig syn. Livmoren hennes var helt ødelagt og den kunne vært reddet mye tidligere. Katten overlevde operasjonen men den måtte jo ha behandling videre også med spesial for osv. Denne narkomane eieren hadde jo ikke råd til dette. Men hun hadde tatt med seg alle sine dyreste eindeler av smykker ned til oss som vi kunne beholde helt til hun fikk penger. To uker etterpå hadde hun fått låne penger av venn. Jeg tviler ikke på at hun er glad i katten, for det var hun. Men er det et sunt og bra liv for en katt å ha det slik?

Det eneste vi trenger er en måte å utdanne oss på innenfor dette. Du ser jo selv på tv at de må tilkalle politet for fullmakt og de samarbeider veldig godt. Tror dette kan funke og jeg tar gjerne den jobben. Jeg har selv reddet en kattunge som noen hadde satt ut i skogen for å dø. Han var så tynn og fæl. Men ble adoptert til ei dame som støttet kattehjemmet så jeg vet han har det godt
Og slik kan vi gjøre med flere andre.
Det er en underskriftskampanje ute å går på nette. Skriv dere på den!
Henrietterm, helt enig. Den som vil får det til.
Vi må bare begynne et sted, har du noen mulighet for å få lagt ut en snarvei til den siden man kan skrive seg under på?
Ja det kan jeg få prøvd på. Det er også for dem av dere som er på facebook så er det en egen gruppe med ja til dyrepoliti i norge. Kommer tilbake med linken.
biXen
Har ikke sagt de er ville dyr, jeg sier de i utgangspunktet har vært det. I forhold til flere andre i den familien er katter nokså ville originalt. Selvsagt gjør årtusener med oppdrett det litt annerledes :)

Alle dyr var ville i utgangspunktet...?

Katter er de tammeste dyrene i kattefamilien. Jeg har ikke noe som helst tro på at geparder blir like bra kjæledyr som huskatter.

Seff kan de bli kosete hvis de vokser opp med mennesker, men akkurat som løver og tigre som plutselig kan finne på å angripe for den minste lille ting, så tror jeg geparder er uberegnlige, ville dyr. De har bare lært seg å ikke se på mennesker som mat
Vel man kan vel si at alle dyr er ville, men noen er mindre ville eller "skjuler" det bedre. Har hørt om tilfeller der huskatter har fått nok og angrepet eieren, så om en geopard vokser opp med mennesker er den ikke mindre vill en de som har vokst opp uten kontakt, de er bare ikke redde for mennesker på samme måte. Nå er det også stor forskjell på de forskjellige artene, men i prinsipp kan alle dyr "temmes".
Jeg så den dokumentaren igjen i går. Finnes visst flere versjoner av den om de samme hjemløse gepardene for jeg hadde ikke sett den før.

Men de er noen uker gamle når han gepardeksperten tar dem til seg, og skal lære de opp til å klare seg selv. De er akkurat som kattunger, skikkelig kosne og lekne. Hvis en katt ikke har lyst til noe du har lyst til så er den kjapt fremme og advarer den også, og til og med biter (ikke med full kraft som oftest), og man så ikke så mye aggresjon en gang fra disse. Han lærte dem opp til å jage en tøykanin på en hyssing bla. og da måtte han selv leke med den først, før de turte å jage den, slik som mora ville gjort. Så jeg vil si at de var akkurat som å se en katt, viste aldri tegn til aggresjon mot ham, selv når de var voksne. Når de hadde fanget en gaselle, så lot de ham komme helt inntil dem og se på når de spiste. Og han lærte dem at neshorn var farlige, med å lage samme lyd moren ville laget osv.

Så jeg vil uten tvil si at deres aggresjon mot mennesker læres til dem fra moren, og det er nokså kjent at de var populære kjæledyr og jaktdyr for noen tusen år siden.

Så det er jo sant som Galemor sier, men med unntak av ekstreme tilfeller tviler jeg på at en gepard er mer tilbøyelig til å plutselig angripe enn en katt når begge er tamme og vokser opp med en person, det er bare litt værre om den plutselig gjør det

De blir angrepet av en hunngepard med rabies som de trodde var håndtam siden den kom til leiren, de kloremerkene og bittene ser ikke helt bra ut nei :P
Jeg har aldri blitt angrepet av kattunger som har fått nok. Voksne katter er raskere til å si ifra, akkurat slik som voksne geparder sannsynligvis er mer tilbøyelig til å angripe enn gepardunger.
biXen
Jeg så den dokumentaren igjen i går. Finnes visst flere versjoner av den om de samme hjemløse gepardene for jeg hadde ikke sett den før. Men de er noen uker gamle når han gepardeksperten tar dem til seg, og skal lære de opp til å klare seg selv. De er akkurat som kattunger, skikkelig kosne og lekne. Hvis en katt ikke har lyst til noe du har lyst til så er den kjapt fremme og advarer den også, og til og med biter (ikke med full kraft som oftest), og man så ikke så mye aggresjon en gang fra disse. Han lærte dem opp til å jage en tøykanin på en hyssing bla. og da måtte han selv leke med den først, før de turte å jage den, slik som mora ville gjort. Så jeg vil si at de var akkurat som å se en katt, viste aldri tegn til aggresjon mot ham, selv når de var voksne. Når de hadde fanget en gaselle, så lot de ham komme helt inntil dem og se på når de spiste. Og han lærte dem at neshorn var farlige, med å lage samme lyd moren ville laget osv. Så jeg vil uten tvil si at deres aggresjon mot mennesker læres til dem fra moren, og det er nokså kjent at de var populære kjæledyr og jaktdyr for noen tusen år siden. Så det er jo sant som Galemor sier, men med unntak av ekstreme tilfeller tviler jeg på at en gepard er mer tilbøyelig til å plutselig angripe enn en katt når begge er tamme og vokser opp med en person, det er bare litt værre om den plutselig gjør det :) De blir angrepet av en hunngepard med rabies som de trodde var håndtam siden den kom til leiren, de kloremerkene og bittene ser ikke helt bra ut nei :P

Så den dokumentaren jeg også, men tror det handler om to forskjellige ttilfeller om ikke den ene døde da og de satte den andre i bur for sin egen sikkerhets skyld. Husker ikke helt, det var synd med den geoparden med rabies, da skjønner man hvorfor det er så ille.
Inaktiv bruker
Et supert ja fra meg
jeg er enig om at det det skule vert et dyrepoliti i norge jeg synes at matyl synet ikke har med kjøledyr å jøre
Mvjnz
Her i Australia er det ikke tillatt å la katter forlate eiendommen, og katter som blir funnet traskende rundt på egenhånd blir fanget og plassert i kennel i 3-7 dager. Hvis de ikke blir hentet av eieren blir de avlivet. Derfor har heller ikke Australia noe problem med halvville katter slik som Norge. Og når man henter katten sin må man betale en bot som tilsvarer ca 400 kr, og det får folk til å passe på at katten ikke stikker av. Synes sistnevnte system bør innføres i Norge.

Dette synes jeg blir helt feil. Australia og Norge er helt ulike land med ulike utfordringer.

Dyrefloraen er en helt annen i australia, og en katt på vandring kan drepe masse dyr som ikke er utstyrt til å flykte fordi de ikke har trengt det før kattene kom på banen.

I Norge er dyrene tilpasset et liv med reven, som jakter på mye den samme måten. Kattene får ikke tak i så mange fugler osv, så det er ikke det samme problemet.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Paulsen
Reklame for plussmedlemskap