Palettciklide (side 3)

sheila
Hei jeg sitter og leser innleggene deres og da sitter jeg igjen med et spørsmål . Hvor gammel er palettciklidene når de starter babyprodusjon


Jeg har lest at de blir kjønnsmodne rundt 6 mnd, men jeg er usikker på om dette er riktig eller noe unøyaktig.
Hei . I dag ser jeg ikke mer enn 2 unger. Foreldrene er på flørtern igjen. Det er mest faren som passer de nå mens mora rister og bøyer seg alle veier for å få oppmerksomhet. Er det normalt at de begynner igjen så tidlig? Har lite håp om at de er tolmodige nok til å la de to vokse opp.....De må vel få litt mer erfaring...
Det hørtes veldig tidlig ut Kan hende det er mangel på erfaring ja. Håper småttisene overlever på tross av flørting!

Her er det status quo foreløbig. De rister og viser seg frem, men ikke noe mer enda. Etter et vannskifte endret mosen på nøtta seg litt, og nå er nok den forrige eggleggingsplassen ødelagt da mosen dekker området helt. Så det er mulig de må finne et nytt sted. Som for eksempel inni nøtta! Hehe. Eller under rota

Jeg følger med!

(edit: skrivefeil)
Da var de to siste ungene også borte. De er i full gang med risting, svaiing osv. De er like ille begge to. De graver og graver ut sand fra kokosnøtthula så det er vel bare å vente på nye beibiser, ny sjanse og nye muligheter.....
åh, det var jo synd da

men, det ser jo ut som om de er klare igjen, og har kanskje lært en ting eller tre!

Ikke noe nytt fra mine enda.. det ristes og flørtes, men ikke noe mer foreløbig. Har litt problemer med foringen, så her må jeg nok tenke i nye baner. Kanskje en post inne på for ville gjort seg

Det har vært kjempegøy å lese denne "debatten" her. Kan nesten føle spenningen dere har hatt ved å sitte og følge med på adferden og
" barnepass". Synd det ikke gikk helt bra, men lykke til videre. Husk å skrive her hvordan det går for jeg følger med!!!! haha
Ja dette eventyret går ut over alt og alle her i huset. Katta henger i dørkarmen og mjauer jeg vil ha mat. Kailln lure på om det blir middag DENNE UKA.......Hamsteren Fritjof biter i buret og vil ha nytt vann. Så her er alt snudd på hodet. Men det er så spennende og artig å høre at andre syns det også. Så følg med......... Skal lage middag hver dag denne uka....
Hehehe! Ville tilstander hos deg om dagen, Heidi!! (sjekker vannflaska til stakkars kaninen - bare for å være sikker...)

Så koslig å høre at andre også følger med på denne tråden Her blir det nok flere oppdateringer utover!
De er i full gang med flørting ja. Som du ser så er de begge to veldig røde i buken. Venter spent på om det blir egglegging snart. Skal få en dose røde mygglarver i dag så de blir gode og mette. Kanskje det setter fart i sakene. De jager fremdeles tetraene og glassmallene rundt omkring hvis de kommer for nærme. He he for et utrolig liv....
Nå om dagen så er hula ferdigbygd, det er såvidt hoa kommer inni. Fruen er smekkdiger av egg meeeen hannen ser helt upåvirka ut?? De har flørta begge to i flere dager nå og nå er tydeligvis hoa klar men så ser det ut som hannen er null interessert. Ho rister og bøyer og tøyer alt ho kan, inn og ut av hula, borti hannen og dulter litt men ingen respons. Han er rød på buken, ser ikke syk ut osv. Ser ut som hoa holder på å sprekke av både egg og frustrasjon. Det må skje noe her snart altså ......... Kanskje i morgen ???
Huff, Heidi!

Dette skjer hos meg om dagen også. Hunnen er sååå klar, men hannen er rett og slett ikke interessert. Jeg håper at noe skjer snart for oss begge!

Imens får jeg bare repetere "tålmodighet er en dyd" og se om det hjelper. Kan jo ikke sitte klistret til glasset og se etter lovende tegn hele dagen heller! Hehe
hmm. Tror det hjelper å klage her jeg! Nå rister hannen også. De virker ikke begeistret for kokosnøtta... lurer på om de ikke liker javamosen som stikker ut på innsiden (siden jeg borret hull for å feste mosen)... så når jeg så at de ristet igjen begge to - og kunne faktisk se at eggleggings...greia til hunnen har begynt å synes igjen så robbet jeg en hule fra et annet kar og satte ned i deres. Håper virkelig at de vil like denne og leke igjen!!

Får heller handle ny hule til det andre karret... haster ikke så veldig der
Hva er det du mener med eggleggings greia synes? Er det noe du serpå hoa?
Ja.. det har sikkert et fancy navn, men jeg aner ikke hva det egentlig heter hehe.

Rett før hun legger egg kan du se et slags bitte lite hvitt "rør" ved gattåpningen. Det er utrolig lite og du er avhengig av å se henne fra siden - og at hun står rolig. På hunnen jeg har nå er det ikke mer enn et par mm langt.

I hvertfall på min (og de jeg har hatt før) synes denne bare rundt tiden hun skal legge egg, kanskje så lite som noen timer til en dag. Mulig det er individuelle forskjeller her... jeg bruker dette som en indikasjon på at egglegging er nær
Du skjønner det har hoa mi også. Så jeg tenkte at nå spretter vel egga ut av seg selv fordi ho er så stor. Har aldri sett det før. Nå lærte jeg nå nytt i dag og.....Kanskje er det lagt egg når vi står opp i mårra.....Spennende.....Pån igjen da.....
Vi får krysse fingrene! Hadde vært flott om vi begge fikk egg snart

Og 'småttiser' noen dager senere!
Åhhh, det er jo ikke mulig å få gjort noe fornuftig her!!

Guppyen min started fødsel i dag, 16 små lever.. men hun spiste nok ca. 10.. ekkelt å se hvordan hun føder dem bare for å snu seg rundt å spise de små Jeg foret henne også i håp om at hun skulle gi seg med kaniballismen :P Guppy nr. 2 ser ut som om hun sprekker snart også.

OG! Ikke minst! Palettene legger egg as we speak

Igjen oppå kokosnøtta, innimellom javamosen. Nå er den blitt så buskete at jeg trodde hannen skulle sette seg fast når han skulle ned for å befrukte. Men så langt ser alt bra ut.

Da gikk det altså nøyaktig to uker fra de spiste eggene og til de legger nye.

Må ned å se mer nå

Hvordan går det hos deg, Heidi?
Nille
Åhhh, det er jo ikke mulig å få gjort noe fornuftig her!! Guppyen min started fødsel i dag, 16 små lever.. men hun spiste nok ca. 10.. ekkelt å se hvordan hun føder dem bare for å snu seg rundt å spise de små :( Jeg foret henne også i håp om at hun skulle gi seg med kaniballismen :P Guppy nr. 2 ser ut som om hun sprekker snart også. OG! Ikke minst! Palettene legger egg as we speak :D :D :D Igjen oppå kokosnøtta, innimellom javamosen. Nå er den blitt så buskete at jeg trodde hannen skulle sette seg fast når han skulle ned for å befrukte. Men så langt ser alt bra ut. Da gikk det altså nøyaktig to uker fra de spiste eggene og til de legger nye. Må ned å se mer nå :) Hvordan går det hos deg, Heidi?
Hei. Skulle akkurat til å sette meg ned å skrive dette da jeg så innlegget ditt. he he. Her tror jeg de har lagt egg ...jippi.....Hannen ligger utom kokosnøtta og ho er inni. Jeg mata de i sted og da var det såvidt at ho kom seg ut igjennom den trange åpningen de har laga. Ho har blitt kvitt magen så da går jeg ut ifra at de har lagt egg. Jeg får heller ikke gjort stort altså, trodde ikke det skulle gå an å bli så engasjert i et fiskepar.....De er jo så nusselige da vettu. Da blir det å vente i 4-5 dager igjen da og håpe på at det går bedre denne gangen. Skulle egentlig tatt vannbytte i kveld men vet ikke om det er så lurt. Hva gjør du? Synd dette med guppyen da. Jeg har nettopp fått (dvs. sverdragerhoa har fått) for to dager siden 40 unger, ho var kjempediger. Hadde masse flyteplanter og gjemmesteder nedi karet så det gikk bra. Satt oppe til kl 03 om natta å kikket på.....kailln klart itj å lægg sæ hainn heller så æ e itj allein om å værra toillåt, bærre at æ e hakke vær.....he he. Har også to guppyer som holder på å sprekke, så det er kø for å bruke fødekaret. E det nå rart at dagan ikke strække te da????? Håpe det går bra med pallettan vår no da....tvi tvi.
oi oi, da er dine i gang igjen også! Fælt så samkjørte de er, da! Hehe

Ja, det er mye å se på når man har akvarium. Får ikke gjort annet enn å gå fra karr til karr for å sjekke status her!

Vannbutte, ja.. ikke sikker på hva jeg ville gjort.. er med ett veldig takknemlig for at jeg tar vannbytter på søndager hehe. Kan sikkert ta vannbytte, men jeg ville nok både tappet og fylt på i motsatt hjørne for å forstyrre minst mulig. Begge våre par er vel såpass umodne enda at det skal ikke mye til før det går galt.

Tror mine er ferdig med leggingen nå. Synes kanskje det ser ut som flere egg denne gangen, men det kan jo være synsbedrag også.

Så får vi bare krysse alt vi har og håpe at det går likar no!
Nå skjønner jeg ingenting. I dag ligger de utafor den andre hula i karet . Hoa inni og hannen utafor og passer på. Kan de ha flyttet eggene da?Åpningen til den opprinnelige hula de la egg i er veldig stor, i går var det såvidt at hoa kom seg ut og inn. Jeg skifta bare ut ei bøtte vatn i går kveld og det såg ut til å gå bra. Hannen brydde seg ikke om det i det hele tatt. Kan det ha forstyrret dem allikevel da?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap