Myth buster. -her knuser vi akvaristiske myter! (side 3)

Kampfisken
En myte å vurdere: Gullfisk er en kaldtvannsfisk. Og passer derfor ikke i et "vanlig" akvarium! Myte eller sannhet?


Tja... Hvor kaldt blir det egentlig i en stue?
Poenget er vel at fisken tåler rimelig kaldt vann. Samtidig så har man gullfisk i svært varme strøk uten kjøling.
Kan det være en sammenheng med forurensning? Gullfisker forurenser jo som kjent svært mye. Forurensninger er mer skadelig jo høyere temp det er på vannet. Kan dette være årsaken til myten?
Vel jeg tror ikke en gullfisk vil like seg i tropisk temperaturer, altså man har ikke gullfisk og kampfisk sammen, fordi de trives i veldig forskjellig temperatur. Skal man gå på kompromiss vil det ende med at en eller begge fiskene misstrives.

Gullfiskene kan overvintre ute, de trives best når vannet er like rundt tyve tallet, blir det stort varmere har de lett for å bli slappe og hørt om noen tilfeller der de har fått forstoppelse.
Jeg ser på gullfisk som både ufisk og fighter, med ufisk mener jeg en fisk som jeg betrakter som ugress, med fighter mener jeg de overlever gjerne det meste.

Kan ikke akkurat kalle meg gullfisk entusiast, vet det er de som holder gullfisk sammen med koi, så koiene får mat gjennom gullfiskyngel. Fælt hæ?

Myte eller sannhet: Alle fisker kan gjennom tilvenning trives i all slags vann?
Dyrehagen
[QUOTE=Trond Ferkingstad] De vokser ikke etter størrelsen på akvariet, de vokser etter trivsel. Og er akvariet lite vokser fisken mindre. Så det er trivsel de vokser etter, dette er en viktig forskjell.

Nemlig!

Og enkelte fisker vokser noe innmari uansett, som f.eks. pleco og gibbi.

Men kva er trivsel? Trivsel er ei samling faktorar, og forskjellige fisk har forskjellige krav til kva faktorar som skal være oppfylde for optimal trivsel. For nokon fiskar er plass ein viktig faktor for å vekse, for andre er det ikkje det. Å dra alle over ein kam vert difor feil. Det er dermed ikkje sagt at eg er ueinig i at fisken skal ha så mykje plass som mogleg, berre at nokon fiskar faktisk tilpassar seg plassen som myta seier.
Havengel
[QUOTE=Dyrehagen][QUOTE=Trond Ferkingstad] De vokser ikke etter størrelsen på akvariet, de vokser etter trivsel. Og er akvariet lite vokser fisken mindre. Så det er trivsel de vokser etter, dette er en viktig forskjell.

Nemlig!

Og enkelte fisker vokser noe innmari uansett, som f.eks. pleco og gibbi.

Men kva er trivsel? Trivsel er ei samling faktorar, og forskjellige fisk har forskjellige krav til kva faktorar som skal være oppfylde for optimal trivsel. For nokon fiskar er plass ein viktig faktor for å vekse, for andre er det ikkje det. Å dra alle over ein kam vert difor feil. Det er dermed ikkje sagt at eg er ueinig i at fisken skal ha så mykje plass som mogleg, berre at nokon fiskar faktisk tilpassar seg plassen som myta seier.

Er forsatt bastant og sier at fisk vokser etter trivsel, så har man unntaka da noen fisk vokser uavhenging av trivsel. Men alt dette blir jo spekulering frem til noen vitenskapelig tester det ut. Med f.eks å se hvordan en gullfisk vokser i et stort akvarium i stressende omgivelser(og eller andre ting som kan ødelegge trivselen VS et stort akvarium hvor den trives. Jeg vil tro den vokser etter trivsel, og da blir det bedre og si den vokser etter trivsel i stedet for akvariumets størrelse som er et element av trivsel.
At fisk veks etter trivsel er alle einige om, men myta om at fisk ikkje veks seg så stor i små kar er ikkje avliva. Karstørrelse som vekstfaktor er testa ut både att og fram i oppdrettsindustrien, både i akvariesamanhang og oppdrett av matfisk. I akvarieindustrien vert det nok spekulert ein del i dette då ein gjerne ønskjer å produsere flest mogleg fisk på eit bestemt volum. Akvariebutikkar ynskjer og å halde vekst og størrelse på eit lavt nivå samtidig som fisken held seg frisk og fin, og innafor rammene av dyrehelseregelverket. Dette gjerast ved å ha store volum på liten plass og lav næringstilgang.
Kampfisken
Formerer seg uten eggløsning?? Hvordan er det mulig om jeg tørr å spørre? Et egg festet til eggstokken er jo ikke modent og kan derfor ikke befruktes!


Tror kanskje du forsto hva jeg mente. Men det gikk litt fort i oversettelsen mellom godt norsk og en mer forumvennlig form. La meg omformulere. "Som gjennomfører parringsritualet uten eggløsning."
Nå har jo vi kvinner regelmessig eggløsning... Men du mener nok at det nødvendigvis ikke blir avkom av vår type "lek", ikke sant? Men nok om det... Hvis noen trenger videre opplæring i menneskers "lek" og forplantning, så foreslår jeg at de mailes om det... ;P Tipper det finnes nok myter å knekke likevel... ;D
Ironi er en fin ting, eller hur Det er i alle fall noe vi her nord bruker mye.
F.eks " fy f... for en flott bil du har fått deg! (Opprusta Lada).


Når det gjelder mytene som er relatert til akvaristiske problemstillinger, er gullfisk kjent som en kaldvannsfisk.
Arten har en fenomenal evne til å tilpasse seg, og vandrer i naturen ut i større og større områder. Arten finnes i både kaldt, og til dels grisevarmt vann. Fishbase har etterhvert oppdattert tempen i profilen til arten hos seg, til 0-41`C.
Endringene må selvsagt skje gradvis, men det skal litt til å "koke ihjel" en gullfisk

Noen nye til den litt uryddige samlinga:
"Planter vil aldri trives i ett kar med så høy pH som i Malawi og Tanganyika-kar".
Myten stemmer til en vis grad. I vann med så høy pH, vil det alltid være lite Co2 tilgjengelig, og plantene trenger da å bruke store ressursjer til å omforme Co3 til noe de kan nyttegjøre seg.
Legger en forholdene tilrette, med riktig mengde lys og mikro\ makronæring, vil mange planter fint leve i malawikar - forutsatt at de tåler fiskene

"Kalk øker pH"
Kalk er forkortelse for kalsium. Ren kalsium gjør ikke alt for mye med vannet, ut over å øke Gh.
For at kalk skal påvirke Kh og dermed også pH, må denne være bundet mot karbonater.
Det er altså karbonatene som da øker verdiene, ikke kalsuimet.

"Gasslommer i sanden er farlig"
Hvem har vel ikke hørt om de skumle gasslommene som kan danne seg i bunnlaget, som dreper fisk, reker, planter osv?
Sannheten er at det kan dannes forråtnelsesgass i bunnlaget, helst i tykke lag av finkornet bunnlag, med liten til ingen sirkulasjon.
Når\ om disse løsner fra bunnlaget, stiger de til overflata på svært kort tid, og påvirker da vannet i meget liten grad.
Har tilgode å se fisk bli syke\ dø av slike bobler. Matlysten derimot, kan få seg en knekk for den som står over :p

"Artemia inneholder ikke noe næring få timer etter klekking"
Myten har nok sammenheng med at artemia fort bruker opp plommesekken, og derfor vil innholde noe mindre energi enn helt nyklekkede artemia.
Fakta er at om en anriker artemiaen (fôrer den), vil de ha tilnærmet like stor nytteverdi som helt nyklekkede dyr.
Fôrer man dyrene over tid, vil de vokse opp, slik at de blir en real munnfull også for større fisk.

"Litersyken er smittsom"
Så absolutt!!!

"Ammonium til ammoniakk"
Øker en pH fra under 7, til over 7, vil all ammonium i vannet omgjøres til giftig ammoniakk, heter det jo.
Vel, vannkjemien er ikke så finurlig, at den skiller så bastant på surt, nøytralt eller basisk vann.
Sannheten er at produksjonen av ammoniakk er tilstede i etthvert akvarie i drift. Siden ammoniakk reagerer med vann, vil den under de riktige omstendigheter omdannes til ammonium. Det er altså det motsatte av hva som hevdes av enkelte
Hvor mye av hver som oppstår, vil ha sammenheng med pH og temperaturen.
Ved en temp på 25`C, og en pH på 6, vil ca 99,5% av ammoniakket omdannes til ammonium.
Ved en temp på 25`C, og en pH på 7, vil ca 98% av ammoniakket omdannes til ammonium.
Ved en temp på 25`C, og en pH på 8, vil ca 92% av ammoniakket omdannes til ammonium.
Ved en temp på 25`C, og en pH på 9, vil ca 60% av ammoniakket omdannes til ammonium.

Flere myter kommer - når jeg får tenkt litt
Man kan salte vannet mot pestsnegler.

Nei, skal manm salte vannet mot pestsnegler, så må man bruke så mye salt at fiskene ikke vil tåle det... 1 toppet teskje, pr ti liter vann, tåler pestsneglene iallefall fint (skivesnegl).
"Du må passe på å bruke salt uten Jod!"

...Salt som er tilsatt jod er ufarlig, siden den tilsatte mengden er så liten at dersom du skulle drepe fisken med dette ville du fått problemer med å røre ut den enorme mengden salt som trengs...Dessuten trenger de aller fleste (om ikke alle) artene som lever på denne planeten jod...Jupp, fisk kan få struma de også...
MaGunz
Den "myten" kan ve egentlig avkreftes:) fisker har jo ikke noe samleie i samme grad som mennesker. De leker for og bringe genene sine videre, og sørge for overlevelse av arten. Derfor blir det helt feil og si at fisker blr på den samme måten. At de yngler tyder jo på at de er i trygge omgivelser og at de tror at avkommet sitt kan overleve der.



Fisk bedriver neppe noen konsekvensanalyse av egglegging. De leker fordi de liker det og har overskudd/trgghet etc. til det.

Når dyr/fisk må trigges, er det fordi de fiskene som har hatt mest lyst ved spesiellt forhold er de som har fått mest yngel som har overlevd til de selv kunne få nye yngel.

Forøvrig:
Det var snakk om IQ vs lur etc.
Slik jeg har forstått det, er en viktig komponent i IQ evnen til å bruke eksisterende kunnskap på nye situasjoner.

Dvs. at om en klarer å tenke seg til at noe levende som kokes mest sannsynlig vil dø, er man smartere enn en som ikke intuitivt forstår dette. (Forutsatt at vekommende er gammel nok til å gå på skole.)
Myte:
Praktbotia, Red-tail, gibbiceps og oscar trives i et vanlig akvarie.

myte2:
Så lenge akvariet er minst 2-3 ganger så langt som fisken, er det greit.
Myte som burde avvlives: "man kan starte opp ett akvarie fort med vann fra ett innkjørt akvarie, ha i fisk og alt vil gå bra fordi det er bakterier i vannet som gjør at man da ikke får nitritt i oppstarten"
Inaktiv bruker
der er jeg enig med elin=
Myter rundt planter:
- Du trenger plantelys for at plantene skal trives og vokse.
- Du må ha masse lys og helst T5 rør for at plantene skal vokse skikkelig.
- Du trenger masse hurtigvoksende planter for å unngå alger.
- Du må ikke bruke sand i bunnen hvis du skal ha planter.
- Du må ha et tykt lag med bunnsubstrat hvis du skal ha planter.
- Du trenger co2-tilsetning for at plantene skal bli fine.

Trodde på mange av disse mytene selv jeg helt til 35-literen min ble seende sånn ut som på bildet
For ordens skyld: I dette karet er det et 15w, T8 Life-glo ll-rør som gir under 0.5w pr. liter vann. Ingen av plantene er hurtigvoksende. Sandlaget i bunnen er ca en cm meter i front og rundt tre i bakkant, og ingen tilførsel av co2.
Tante Astrid
Myter rundt planter: - Du må ha et tykt lag med bunnsubstrat hvis du skal ha planter.


Du bør vel ha såppas tykt lag med substrat at du får plantet røttene slik at de ikke flyter opp ?

Sitat av Freddy Gillund Paulsen:
Du bør vel ha såppas tykt lag med substrat at du får plantet røttene slik at de ikke flyter opp ?


Vi bruker småstein vi, det hindrer den å i flyte opp, fester den med en bit hyssing til rota på planten. Er ikke greit med jordspisere heller som endevender planter og sand på et øyeblikk.

Det er vel blitt tatt opp i andre tråder, men her kommer en myte/påstand som må avkreftes: "Akvariebøker har alltid rett".
Jon
Freddy Gillund-Paulsen
Du bør vel ha såppas tykt lag med substrat at du får plantet røttene slik at de ikke flyter opp ?

Vel, jeg vet ikke om du regner mellom en til tre centimeter for tykt, men på tross av at plantene mine ikke er festet på noe vis i dette karet så flyter de altså ikke opp
Har ikke denne tråden litt lett for å spore av. Er det ikke meningen å avkrefte myter som "Du må ha et tykt lag med bunnsubstrat hvis du skal ha planter.
En må jo skille mellom "må" og "kan". Det er vel en gang for alle bekreftet at en ikke må ha bunnsubstrat, men at en kan. All videre diskusjon om dette må jo tas opp i planteforumet. En annen myte er at en må fore discus med okse/kalkunhjerte. Nei, en må ikke fore discus med kalkun/oksehjerte, men en kan. Resten av diskusjonen bør foregå discustråden. Hvis alle hadde fulgt opp dette, så hadde det vært en veldig bra tråd dette her.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap