Hva heter denne 'dingsen' jeg bruker ved vannbytter? (side 3)

Jeg tror jeg må kjøpe meg enn sånn en jeg også, så slipper jeg alle de bøttene med vann når jeg skifter vann.
Men når dere fyller direkte ifra springen tar dere i aquasafe etter dere har fylt opp igjen karet då?
Loomis
[QUOTE=cinco].., jeg fant den i hylla osv men dem hadde ikke lov til og selge den..

??

Det er faktisk sant, det kom opp på datamaskinen hennes at hun måtte ta ifra meg varen. Ikke vet jeg hvorfor og nå virket ikke hu dama i kassa så veldig smart heller for hu kunne ikke svare meg på hvorfor og gjorde ikke en innsats på og finne ut av det heller.

Men var ute noen dager senere, jeg jobber rimelig nærme.. var noe kluss da også men fikk den til slutt
FiskeAlex
Jeg tror jeg må kjøpe meg enn sånn en jeg også, så slipper jeg alle de bøttene med vann når jeg skifter vann. Men når dere fyller direkte ifra springen tar dere i aquasafe etter dere har fylt opp igjen karet då?

Aquasafe er egentlig ikke tvingende nødvendig bestandig. Av og til har det sin nytte å bruke det, men ofte kan man droppe det.

Vannverkene har flere rutiner for å rense drikkevannet vårt før det sendes ut i ledningsnettet. De tar kontinuerlig vannprøver og sjekker for skadelige organismer og forurensning. En (av flere) metoder for å kverke uønskede organismer i drikkevannet, er å tilsette klor. Det dreper mye.
Vår (smeltevann) og høst (mye regn) eller i perioder med økt nedbør, vil det renne mye overflatevann fra forurenset miljø (jorder med gjødsel osv) ned i drikkevannskildene våre. Da svarer vannverkene med " å bombe" vannet med bakterie- og organisme drepende midler som UV-bestråling og klor.
Det er altså ikke alltid de bruker klor. Vi vet liksom ikke når... men i periodene vår og høst kan du nesten regne med at de gjør det iallefall.
I tillegg kan kobber-rør og slik i vannledningene avgi metaller, og kobber er skadelig for akvariets levende vesener. Dette skal vannforbedringsmidlene også uskadeliggjøre.

For å uskadeliggjøre klor og metaller i vannet bruker vi altså vannforbedringsmidler. Aquasafe er et slikt produkt, men det er bare Tetra sitt. Alle produsentene av akvarieutstyr har slike. Selv bruker jeg Aqua Medic's [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3658&HKatID=]Aqualife[/URL]. En annen god produsent er JBL, og deres vannforbedringsmiddel heter JBL Biotopol.

Hvis man mellomlagrer og lufter vannet før bruk, luftes klor ut av vannet, samt alle gasser. (Vann i ledningsnettet leveres under høyt trykk, og er derfor overmettet med gassbobler). Da trenger man ikke bruke vannforbedringsmidler (med mindre man f.eks. bor i et gammelt hus med gamle kobber-rør).
FiskeAlex
Jeg tror jeg må kjøpe meg enn sånn en jeg også, så slipper jeg alle de bøttene med vann når jeg skifter vann. Men når dere fyller direkte ifra springen tar dere i aquasafe etter dere har fylt opp igjen karet då?

Smart!

Sjelden det er behov for aquasafe. Brukes vel mest når en transporter fisk, eller veit at vannet er dårlig. Jeg har ikke brukt det, men husker jeg brukte det før.
Hehe, jeg ser jeg postet det første innlegget i denne tråden i februar 2008.
Nå er vi i august 2009, og den krantilkoblingen jeg fikk tak i i februar ifjor, har nå begynt å bli slarkete og svikte litt. Hører det knaser litt i plasten når jeg skrur den til på kranen. Jeg må ha en ny!

1½ år ser det ut til at levetiden er på sånne hurtigkoblinger her hos meg, hehe
Jeg MÅ få tak i et par-tre nye sånne - da kanskje jeg har i 3 - 4 år fremover :p
mona o
Hehe, jeg ser jeg postet det første innlegget i denne tråden i februar 2008. Nå er vi i august 2009, og den krantilkoblingen jeg fikk tak i i februar ifjor, har nå begynt å bli slarkete og svikte litt. Hører det knaser litt i plasten når jeg skrur den til på kranen. Jeg må ha en ny! 1½ år ser det ut til at levetiden er på sånne hurtigkoblinger her hos meg, hehe:) Jeg MÅ få tak i et par-tre nye sånne - da kanskje jeg har i 3 - 4 år fremover :p

Eller ta deg en tur på butikken og kjøpt permanent opplegg til halve prisen sånn som meg og flere andre i denne tråden.
Permanent opplegg duger vel bare for dem som kan okkupere den vannkrana det gjelder hele tiden

Jeg deler denne vannkrana på badet med resten av familien, samt venner og gjester som måtte være innom Ikke noe "permanent opplegg" passer der da, synes jeg. (hvis du mener sånt du viste bilde av på forrige side i tråden?)

Nei, det skal være den løsningen som kan skrus av og tas vekk med et par enkle håndgrep hver gang.
Hmmm. En kamerat av min mann var på Biltema akkurat nå og spurte etter slike hurtigkoblinger (artikkelnummer 36-209).

Han fikk beskjed om at denne har utgått fra produksjon og ikke lages mer. Erstatningsproduktet hadde ikke kommet inn enda, de ventet fortsatt.

Noen andre som har prøvd å kjøpe en slik i det siste og fått samme beskjed?
mona o
Permanent opplegg duger vel bare for dem som kan okkupere den vannkrana det gjelder [B]hele [/B]tiden ;) Jeg deler denne vannkrana på badet med resten av familien, samt venner og gjester som måtte være innom:-) Ikke noe "permanent opplegg" passer der da, synes jeg. (hvis du mener sånt du viste bilde av på forrige side i tråden?) Nei, det skal være den løsningen som kan skrus av og tas vekk med et par enkle håndgrep hver gang.

Den er gjenget, og bare å skru av mellom bruk.
mona o
Permanent opplegg duger vel bare for dem som kan okkupere den vannkrana det gjelder [B]hele [/B]tiden ;) Jeg deler denne vannkrana på badet med resten av familien, samt venner og gjester som måtte være innom:-) Ikke noe "permanent opplegg" passer der da, synes jeg. (hvis du mener sånt du viste bilde av på forrige side i tråden?) Nei, det skal være den løsningen som kan skrus av og tas vekk med et par enkle håndgrep hver gang.

Gomp
Den er gjenget, og bare å skru av mellom bruk. :)

Ja, jeg skjønte det. Men det er litt av poenget mitt - hvordan ser vannkrana ut når du har skrudd den vannbyttedingsen av? Står krana igjen der med gjenger synlig? Og skrur du den av med hånden eller med noen form for verktøy?

Pirkete på sånt ja, men jeg er jente! *hehe*

Kan du vise et bilde til av denne vannkranen din slik den ser ut når du har skrudd av hurtigkoblingen til slangen? (samme bilde som det bildet ditt her altså, men uten vannbyttedingsen på)

[External Image]
Selvfølgelig vil en se gjengene. Men det er filter i den overgangen. Så den fungere nøyaktig likt en vanlig spring gjør. Det finnes også "avsluttinger" en kan skru på for å skjule gjengene. Så da skrur du bare av den koblingen og på den tuppen, når det ikke er i bruk.. (Trenger ikke bruke verktøy, nei.)

Ved permanent mener jeg at om en kjøper dette, så vil det ikke gå i stykker, eller bli slitt ut.

PS: Om du har mye luft i vannet på vanlig kran, så vil den tuppen en kan skru på i stede for den hage slange koblingen der, faktisk gjøre at en får en helt luft løs vannstråle. Vanskelig å forklare om du ikke alt har skjønt hva jeg mener. Men det er en herlig fordel når en drikker rett fra springen bare ved hjelp av ene hånda for eksempel.. Men det er vel kanskje ikke så kvinnelig .. ;p

Men ser det poenget ditt også da. Jeg er heller ikke fan av sånt som ser "uferdig" stygt ut.. Men det finnes så mange løsninger som er forskjellige på dette området, at du må nok ta turen til en rørlegger som selger sånt å se selv hva det er å velge i.

mona o
[QUOTE=mona o]Permanent opplegg duger vel bare for dem som kan okkupere den vannkrana det gjelder [B]hele [/B]tiden ;) Jeg deler denne vannkrana på badet med resten av familien, samt venner og gjester som måtte være innom:-) Ikke noe "permanent opplegg" passer der da, synes jeg. (hvis du mener sånt du viste bilde av på forrige side i tråden?) Nei, det skal være den løsningen som kan skrus av og tas vekk med et par enkle håndgrep hver gang.

Gomp
Den er gjenget, og bare å skru av mellom bruk. :)

Ja, jeg skjønte det. Men det er litt av poenget mitt - hvordan ser vannkrana ut når du har skrudd den vannbyttedingsen av? Står krana igjen der med gjenger synlig? Og skrur du den av med hånden eller med noen form for verktøy?

Pirkete på sånt ja, men jeg er jente! *hehe*

Kan du vise et bilde til av denne vannkranen din slik den ser ut når du har skrudd av hurtigkoblingen til slangen? (samme bilde som det bildet ditt her altså, men uten vannbyttedingsen på)

[External Image]

Altså.. Jeg kan bare skru av den grå plast koblingen.. Eller jeg kan skru av plast koblingen, og den overgangen.. Hvorpå det bare er å skru inn den standard "avslutningen" som satt på vasken når den kom ny fra butikken.. )Så vil vasken se nøyaktig ut som den gjorde når den var ny.)

Og det tar vel sånn ca 10 sekunder og skru av den ene og på den andre..
Gidder ikke legge ved bilde av vasken, for har ikke hatt penger til husholdnings artikler, og tro det eller ei, så er den rein på det bildet som er ute her, i forhold til nå.. (Skammer meg, men penger kommer ikke før kanskje i september. (Jeg sliter med NAV.))

Men du kan jo tenke deg at jeg skrur av den metall overgangen og den grå plast dingsen, som en helhet, og skrur på den tuten her i stede..

Det er sånn tut som får en lutfri vannstråle apropos, og det finnes enda mere lavprofil tuter å få kjøpt.. Men jeg kan ikke fordra å få sånn "skum/luftboble/-vann" når jeg f.eks. skal skylle munnen etter å ha pusset tennene.
Ok, takk for forklaringen Det var altså slik jeg trodde
Men jeg skal undersøke videre og se hva slags løsning jeg kan komme frem til (og som mannen min godtar...).

Til min store gru ser det ut som min gamle "vannbyttedings" er i ferd med å gå helt fra hverandre snart. I dag var den helt skjev da jeg skrudde den på! Men den holdt, og det ble ingen vannsprut ut på sidene eller noe, så jeg fikk fyllt vann i tønnene mine. Men det går på siste verset med den her nå, helt klart
Hozelock har den i sortimanget sitt. Det er jo kansje noen som forhandler hozelock i nærheten av deg. Se link, eller hvis du vil sitte hjemme å få den i posten kan du kjøpe den på e-bay

Maxbo f.eks har Hozelock produkter
mbunas
Hozelock har [URL=http://www.hozelock.com/watering/hose-fittings/connect-to-tap/tap-connectors.html ]den[/URL] i sortimanget sitt. Det er jo kansje noen som forhandler hozelock i nærheten av deg. Se link, eller hvis du vil sitte hjemme å få den i posten kan du kjøpe den på e-bay

OJ! Du er en knupp!!
Jeg satt og leita meg blå (eller var det grønn?) i fjeset på Hozelock sine sider, men fant ingenting
Og vips, her har du den!

Genialt! Nå bare ringer jeg gubben på jobben og ber han bestille en sånn (to, forresten) til meg, så får jeg hans personalrabatter Endelig skal jeg få tak i ny vannbytte-dings, hehe!
Jeg fikk i dag vannbytte-dingsen min posten! Kjøpte den via eBay av en selger som heter Elmstead Nurseries i England. Så strålende fornøyd med å ha fått tak i en ny, testet jeg den kjapt, og logget meg så på og kjøpte sporenstreks 3 til av samme

På kvitteringen i boblekonvolutten fant jeg senere imidlertid ut at Elmstead Nurseries har egen nettbutikk også, så den kunne jeg jo forsåvidt kjøpt direkte derfra også. Men nå har jeg ihvertfall en ny og 3 til på vei, og da har jeg sikret meg for en stund De slites jo ut etterhvert, hos meg varer de i gjennomsnitt 1 - 1½ år. Men jeg har ikke hatt Hozelock tidligere, men bare ukjente merker/produsenter. Hozelock er jo kjent for utrolig bra kvalitet, så kanskje det er lenger levetid på disse?

Uansett, for de som er interessert;
her er direkte link til vannbyttedingsen hos Elmstead Nurseries i England. Koster 7-8 britiske pund.

Yippi!
mona o
Jeg fikk i dag [URLBLOCK1] min posten! :-) De slites jo ut etterhvert, hos meg varer de i gjennomsnitt 1 - 1½ år. Men jeg har ikke hatt Hozelock tidligere, men bare ukjente merker/produsenter. Hozelock er jo kjent for utrolig bra kvalitet, så kanskje det er lenger levetid på disse? Uansett, for de som er interessert; her er [URLBLOCK2] hos Elmstead Nurseries i England. Koster 7-8 britiske pund. Yippi! :)

Ikke noe bombe at det blir forbruksvare når man handler på Biltema.
For meg er Biltema Norges dyreste butikk. Så sinnsyk dårlig kvalitet at det blir veldig dyrt i lengden. Derfor blir også mye av produktene byttet ut ofte.
Alle produkter med bevegelige deler jeg har kjøpt på Biltema har gått i stykker. Har kun en meterstokk som forsatt fungerer. Har mye bedre tro på denne fra Hozelock og har også bestilt meg et par slike. Takk for linken selv om de ikke sender til Norge, men fant produktet på en annen side.
Makrellen
[QUOTE=mona o]Jeg fikk i dag [URLBLOCK1] min posten! :-) De slites jo ut etterhvert, hos meg varer de i gjennomsnitt 1 - 1½ år. Men jeg har ikke hatt Hozelock tidligere, men bare ukjente merker/produsenter. Hozelock er jo kjent for utrolig bra kvalitet, så kanskje det er lenger levetid på disse? Uansett, for de som er interessert; her er [URLBLOCK2] hos Elmstead Nurseries i England. Koster 7-8 britiske pund. Yippi! :)

Ikke noe bombe at det blir forbruksvare når man handler på Biltema.
For meg er Biltema Norges dyreste butikk. Så sinnsyk dårlig kvalitet at det blir veldig dyrt i lengden. Derfor blir også mye av produktene byttet ut ofte.
Alle produkter med bevegelige deler jeg har kjøpt på Biltema har gått i stykker. Har kun en meterstokk som forsatt fungerer. Har mye bedre tro på denne fra Hozelock og har også bestilt meg et par slike. Takk for linken selv om de ikke sender til Norge, men fant produktet på en annen side.

Hvilken side?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap