- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Biltema sand litt informasjon (side 3)
Biltema sand litt informasjon (side 3)
Vannsti[QUOTE=PT] Det jag vet angående blästersand är att det tillverkas i samma fabrik där man också tillverkar granulat och därför kan vi inte rekommendera att man använder vår sand till akvarier. Det kan finnas spår av granulat i sanden som Biltema säljer och vi garanterar inte att den är granulatfri.
Er det ikke da litt rart at de skriver på selve posen som sanda er i at den kan anvendes i akvarium?
Det er da ikke blåsesanda det står på posen at den kan brukes i akvarier.
Postet 16.12.11 kl 22:20
Postet 17.12.11 kl 01:36
Postet 17.12.11 kl 14:19
Sanden Biltema selger til akvarier er ikke grå, selv om det ser sånn ut på evt bilder de har. Den er hvitbeige.
Jeg har aldri sett grus hos Biltema til akvariebruk, nei. Gå til en akvariebutikk hvis du skal ha grus, og kjøp engelsk elvegrus. Den er ikke skarp og kantete, knust stein. Men består av rundslipt, glatt rullestein. Det er det beste alternativet hvis man absolutt skal velge grus fremfor sand (sand er best, ingen protest!
Jeg har aldri sett grus hos Biltema til akvariebruk, nei. Gå til en akvariebutikk hvis du skal ha grus, og kjøp engelsk elvegrus. Den er ikke skarp og kantete, knust stein. Men består av rundslipt, glatt rullestein. Det er det beste alternativet hvis man absolutt skal velge grus fremfor sand (sand er best, ingen protest!
Postet 17.12.11 kl 14:22
Postet 17.12.11 kl 14:31
Endret: 17.12.11 kl 14:32
Postet 17.12.11 kl 14:46
jeg har denne sanden i kare mitt http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Blasesand-17542/
er den farlig for fisk og planter ? har ikke hatt den sanden så lenge men ein del planter har visnet nå, har også co2 tilførsel
er den farlig for fisk og planter ? har ikke hatt den sanden så lenge men ein del planter har visnet nå, har også co2 tilførsel
Postet 04.01.12 kl 12:19
Olivinsand er giftig/ikke bra for vannlevende organismer har jeg lest her på forumet før. Skal se om jeg finner igjen tråden!
REDIGERT;
direkte giftig var den ikke, men ikke bra i lengden. Siterer et innlegg:
REDIGERT;
direkte giftig var den ikke, men ikke bra i lengden. Siterer et innlegg:
Kine KristineDEtte har Frank angell skrevet om olivinsanda: "Olivin er ett "rent" mineral, og er derfor noe som ikke egner seg til vårt formål (akvariebruk). Olivin har kjemisk formel Mg2SiO4, og vil spaltes ned til både magnesium (som løfter Gh, her vil den løfte Gh til ulevelige verdier), silisium (som øker ledeevnet til vannet slik at fiskenes nerver trolig går bananas) og oksygen. I tillegg finnes det en god del jern i slike forekomster av olivin (Fe2SiO4). Dette vil garantert gi ennå mer problemer med alger, enn næringa de får i form av magnesiumet. Med å bruke denne sanden, vil vannet fort bli helt grønt, både av mineralene, og av alger, i tillegg til at fiskene ikke vil kunne håndtere denne hardheten på vannet. Men interessant nok, vil jeg anta at olivin i passende mengder (les: små :)), kan fremme planteveksten. Men det er jo en del måneder\ år med prøving og feiling som skal til for å finne rette mengder. En del daue planter\ fisk er nok også å beregne i ett slikt eksperiment ;) For å gjøre ett langt svar kort; nei, olivin passer umåtelig dårlig som bunnlag i ett akvarium :)" Her finner du [URLBLOCK1].
Postet 04.01.12 kl 13:48
Endret: 04.01.12 kl 13:53
Postet 06.01.12 kl 18:30
Postet 06.01.12 kl 18:37
Postet 06.01.12 kl 18:39
Postet 10.01.12 kl 04:52
Postet 10.01.12 kl 07:09