Viktoria ciklider! har du? (side 3)

Det var interessant å lese. De jeg har snakket med før har vært knallharde på at GH må være høy for disse fiskene. Har imidlertid brukt mindre GH+ den siste tiden pga vært lei av griseriet og kan ikke si jeg ser noen forverring i trivselen til fiskene heller det motsatte. Dog er GH i Oslo ekstremt lav, den ligger på 3 - men kanskje det ikke har noe å si og at det faktisk er bedre for fiskene jo mindre man mekker med vannet. PH legger seg fint på 8 hos meg siden jeg har kalksand.
Det finns många olika åsikter på saker å ting och det kommer vi aldrig från!
Själv är jag heller inte så upptagen av Gh värdet !

Kollar det väldigt sällan och det görs mera av nyfikenhet .

Jag är mera upptagen av PH och Kh.

Och visst är det intressant att läsa om olika åsikter och olika argument.
Och vissa är mera övertygande än andra.Men man måste axeptera att vi har lite olika åsikter och framför allt respektera varandra för det.
Ja, det fins få fasiter her. Den beste indikasjonen er nok å observere fiskene og deres trivsel PH og nitritt følger jeg nøye (sjekker ikke nitritt så ofte lenger, men tar en sjekk av og til) Og bytter ofte vann, helt tydelig at tanganyikaene setter pris på veldig rent vann og god filtrering. Pumpa i prinsesseakvariet var begynt å bli dårlig, og de mista matlysten med en gang. Satte på luftesten i påvente av sterkere pumpe og det ble full fart i dem igjen. Bytter gjerne 2 ggr i uka i begge disse akvariene.
Låter som dina fiskar har det bra!
Om det är en Fluvalpump du har så kan man byta ut orginalfiltemattan till blåmatta .Orginalen har en tendens efter en kort tid att mista "styrseln" och tättnar fort igen!Har tagirt blåmatta i mina och det har blivit en klar förbättring.(la de gamla uppe på och skar en lika stor och tjock som de 2 halvorna tillsammans)

Du får väll prova dig på lite Viktoriaciklider ?
Spännande fiskar det !
Nei, dette er en juwel med standard pumpe. Oppgraderer fra 400 til 1000 nå, men har ikke fått den ennå - pakken er sendt fra webzoo så jeg tipper den kommer i morgen. Men tipset kommer godt med likevel, har fluval 4 plus i det nyeste akvariet og den gikk nesten tett i natt (godt det ikke var full medisinering oppi der lenger) Så da blir det blåmatte inni den. Hadde faktisk tenkt å bytte den ut, men det er jo absolutt et forsøk verdt. Den er jo kraftig og fin så lenge den ikke går tett.

Victoria ciklider er spennende, fikk jo en liten smakebit da jeg kjøpte tanganyika akvariet mitt - der fulgte det med litt av hvert, blanding av victoria og tanganyika. Men de var for store for mitt akvarium (14 svære fisker i 128 liter) så de ble gitt bort og har det forhåpentligvis fint Kun calvusene jeg har igjen fra den originale besetningen. Ikke hatt hjerte til å kvitte meg med dem og de er heller ikke så store foreløpig at det er noe problem. Blir nok mer afrikansk på meg definitivt, men victoria krever nok mer plass enn jeg har akkurat nå.
A. Calvus är en av mina favoriter.Det är otroligt skoj att se de jakta på levande foder!

Har varit genom det du nämner med att prova lite olika.
Började med Malawi gick över till Syd Amerikanska ciklider Discus sedan gick jag tillbaka till Malawin igen så blev det malawi och Tanganyikaciklider och nu märker jag att det är Viktoriaciklider jag brinner för!

Märker oxå det att det är inte bara färgerna på fiskarna som gör att jag fastnar för de utan oxå deras betende är minst lika viktigt.

Har du plats en gång så prova Viktoria men det lönar sig att läsa på om de olika arterna !En sak vi sliter med som gillar Viktoria är deras namn...
Det finns flera namn på samma fisk detta kommer sig att det finns 2 olika skolor om vad som är riktigt..Vilket försvårar för akvarister som vill leta information på nätet.

En lite rolig sak är ju Viktoriasebran som inte kommer från Viktoriasjön..

Kallas Viktoriazebra, Haplochromis latifasciatus, Haplochromis sp. "zebra obliquidens".

Den heter Astatotilapia latifasciata och kommer från Kiogasjön och Nawampasasjön

Se på fotot så ser den ut!
Det var faktisk en av de typene fisk jeg overtok med det brukte akvariet og som jeg ga bort. Husker at jeg ble forvirret over navnene ja

Veldig enig om farger. Helt klart adferd som er det mest interessante hos fisker. Derfor jeg elsker ciklider, både afrikanske og amerikanske.

Tok selv opp igjen akvariehobbyen i år etter 7-8 år uten og merker at jeg er helt utdatert på fiskenavn. Visste ikke at Lamprologus var delt opp, trodde sommerfuglcikliden fortsatt var en apistogramma og at guramier gjerne hadde navn som startet med colisa... men... tydelig at mye er endret der ja. Ikke minst er nå maller som før var et nødvendig renovasjonsvesen nå de mest populære fiskene Må innrømme at jeg alltid har vært svak for corydoras. Finnes mange flotte sugemaller etter hvert, men jeg har en svakhet for fisker som ikke blir så altfor store.
Kjell Begby
A. Calvus är en av mina favoriter.Det är otroligt skoj att se de jakta på levande foder!

Hva slags levende for vil du anbefale?
När jag hade calvus så matade jag de med Cyclops mygglarver och vattenscorpoiner som jag fångade på Hafslundshuvudgård i Sarpsborg i dammarna där.

Du skall se som de skjuter ut munnen när de plockar cyclops.
Sedan letar de i akvariumet efter mera .
Nu spårar vi ut i Viktoria tråden här
Starta en personligtråd Liv65 ?

Där kan man spåra ur

Tror jeg må gjøre det ja Takk for hyggelig "prat" og mange gode tips!!
liv_65
Tror jeg må gjøre det ja :-D Takk for hyggelig "prat" og mange gode tips!!

Det var trevligt och jag kommer innom din tråd och tittar!
Pyxichromis orthostoma uganda
Att detta är en rovfisk råder det inget tvivel om!
Man kan ju säga så här att det som får plats i munnen är mat och det som inte får plats i munnen kanske går ned iallafall så verkar tankesättet för denna bakhållsjägare av rang!

Den fisken som ni kan se stjärtfenan till är en annan rovfisk som har växt dåligt !Betydligt sämmre än sina artsfränder!
Det är en Harpagochromis sp. "orange rock hunter"
Hade tänkt att ta bort den ändå men nu behöver jag ej tänka på det!

Tusen tack Shiramor...Kanonfoto klingar lite Svenskt
Du verden for et flott fotografi. Dette skulle du spart til fotokonkurransen vettu. Knallbra. Flott med bilder der det skjer noe....
Sikker på at det ikke er en torsk du har der, da?
Synes det ligner mistenkelig :-O

"Knis" Nei, da. Fisken er vel et eksempel på at kun spennende
oppførsel / personlighet kan være en god grunn til å holde den.
Trenger ikke å ha signalfarger eller være skotsk-rutet for å bli likt av fiskeholderen.
Kanske den liknar på en torsk ...hihi

Det är som du säger här är det betende som jag gillar!
Har en annan favorit Viktoria som heller inte är så jätte vacker men där är det både betende och persolighet.Och fisken heter Lipochromis sp. "Matumbi Hunter"
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap