- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Nina og hans-erik's akvarietråd (side 3)
Nina og hans-erik's akvarietråd (side 3)
da kommer jeg å oppdaterer med et bilde av de skjønneste skjønne orskar ynglene mine. mine små engler, eller? engler og engler, pirajaer er de, mer djevelsk egentlig. hehe
de vokser og vokser, og kommer ikke til å gi seg med å vokse på flere år...
men en ting jeg så i dag, som gjorde meg fryktelig glad.
de største har fått en prikk, en sort prikk på halen de har begynnt å få øyet på halen. denne prikken er mye mørkere enn retsen av mønsteret, så det er nå de begynner å bli tiger oscar, gleder meg veldig til den orange fargen spretter frem.
bilde er av den største yngelen vi har, vi kaller han bare sjefen, uten at vi vet om det er han eller hun. men den kommer vi aldri til å selge, den skal vi ha selv. den er vel ca 5 cm.
å, at det er mulig å bli så glad over en liten ting som dette? for et par år siden synes jeg fisk var max uinteressant. så jeg hadde aldri trodd dette om meg selv. men morro er det da.
de vokser og vokser, og kommer ikke til å gi seg med å vokse på flere år...
men en ting jeg så i dag, som gjorde meg fryktelig glad.
de største har fått en prikk, en sort prikk på halen de har begynnt å få øyet på halen. denne prikken er mye mørkere enn retsen av mønsteret, så det er nå de begynner å bli tiger oscar, gleder meg veldig til den orange fargen spretter frem.
bilde er av den største yngelen vi har, vi kaller han bare sjefen, uten at vi vet om det er han eller hun. men den kommer vi aldri til å selge, den skal vi ha selv. den er vel ca 5 cm.
å, at det er mulig å bli så glad over en liten ting som dette? for et par år siden synes jeg fisk var max uinteressant. så jeg hadde aldri trodd dette om meg selv. men morro er det da.
Postet 28.03.08 kl 16:13
Endret: 28.03.08 kl 16:15
ja, da har vi fått oss enda et nytt akvarie. helt splitter nytt, fra kina. fikk det levert på døra av en bekjent.
det er et stuebord, hehe, vi må jo kjøre stilen helt ut synes jeg, når vi først har kommet så langt.
vet ikke helt hva vi skal ha oppi her enda, men har litt lyst til å ha noen pene ciklider. kanskje malawi. noen som har forslag?
det er viktig at de ikke kan hoppe eller stikke av. det er jo en sprekk mellom akvariet og bordplata.
dette er morro. erger meg at jeg snart skal på jobb, vil mye heller være her å dille med det nye akvariet.
jaja, her er ihvertfall akvariet med prøvefylling av vann, for å sjekke at det er tett. det er også lys innebygd i bordet, og pumper inni bordbeina.
det er et stuebord, hehe, vi må jo kjøre stilen helt ut synes jeg, når vi først har kommet så langt.
vet ikke helt hva vi skal ha oppi her enda, men har litt lyst til å ha noen pene ciklider. kanskje malawi. noen som har forslag?
det er viktig at de ikke kan hoppe eller stikke av. det er jo en sprekk mellom akvariet og bordplata.
dette er morro. erger meg at jeg snart skal på jobb, vil mye heller være her å dille med det nye akvariet.
jaja, her er ihvertfall akvariet med prøvefylling av vann, for å sjekke at det er tett. det er også lys innebygd i bordet, og pumper inni bordbeina.
Postet 29.03.08 kl 13:59
da var bordet plasser der det skal og fyllt med sand og satt i gang, varmekolbe er satt i og nå går det 6 små gullfisker der for å kjøre dette i gang.
når karret er innkjørt vil jeg ha noen fargesterke små ciklider der, tror dette vil bli veldig dekkorativt. men vanskelig å finne noen i basen synes jeg. siden jeg liksom må vite navnene for å finne de.
noen som har noen fine søkeord til meg?
når karret er innkjørt vil jeg ha noen fargesterke små ciklider der, tror dette vil bli veldig dekkorativt. men vanskelig å finne noen i basen synes jeg. siden jeg liksom må vite navnene for å finne de.
noen som har noen fine søkeord til meg?
Postet 30.03.08 kl 11:39
Nina marienå har vi ikke lenger noen jaguaryngler eller ancistrus yngler, ancistrusene døde som fluer etter en uke uten at jeg vet hvorfor , på få timer begynnte de å muggne og muggene festet seg på de levende jaguarynglene, så de døde også til slutt, til tross for svak behandlig med soppdrepende midler.
trist at de døde. de vi har igjen her er friske og raske enn så lenge. klok av skade venter vi nå med å legge de ut for salg før de er en ca 3 cm. de vosker sakte, men vi gir beskjed.
og lykke til med det nye "bordet"
Postet 30.03.08 kl 12:17
ja det er trist, jeg aner ikke hva som skjedde heller, det som er det værste. men men, vi gir da ikke opp av den grunn.
scalarene la egg igjen i går, og eggene er i dag tydelig befruktet med en sort prikk i alle eggene. de klekker vel i morgen, eller på onsdag regner jeg med. denne gangen skal vi ikke ta de ut, slik vi gjorde med de forrige. denne gangen skal vi la de gå sammen med foreldrene, og se hvor langt det går. jeg har mine tvil, det går 11 scalarer der, og det skal mye til for at 2 scalarer skal klare å passe på sine barn, særlig når de begynner å svømme, og vimse rundt, men hvis det går bra, så er jo det bare en fordel, de blir da selv flinkere til å passe sine egene barn når den tid kommer.
de scalare babyene bra forrige kull lever fortsatt, de har vokst et par mm tror jeg. men blir like skuffet hver gang jeg ser ned i toppen av bolla og ser hvor små de egentlig er. bollen fungerer jo som et utmerket forstørrelsesglass når du ser inn fra siden.
men de spiser og koser seg. det er få vi har funnet døde hittil, så stor overlevelsesprosent blir det nok. forhåpentligvis
legger ved noen bilder av de nye eggene og en litt hissig far, som bokstavligtalt klikker i vinkel.
det siste bildet er av det forrige kullet deres.
scalarene la egg igjen i går, og eggene er i dag tydelig befruktet med en sort prikk i alle eggene. de klekker vel i morgen, eller på onsdag regner jeg med. denne gangen skal vi ikke ta de ut, slik vi gjorde med de forrige. denne gangen skal vi la de gå sammen med foreldrene, og se hvor langt det går. jeg har mine tvil, det går 11 scalarer der, og det skal mye til for at 2 scalarer skal klare å passe på sine barn, særlig når de begynner å svømme, og vimse rundt, men hvis det går bra, så er jo det bare en fordel, de blir da selv flinkere til å passe sine egene barn når den tid kommer.
de scalare babyene bra forrige kull lever fortsatt, de har vokst et par mm tror jeg. men blir like skuffet hver gang jeg ser ned i toppen av bolla og ser hvor små de egentlig er. bollen fungerer jo som et utmerket forstørrelsesglass når du ser inn fra siden.
men de spiser og koser seg. det er få vi har funnet døde hittil, så stor overlevelsesprosent blir det nok. forhåpentligvis
legger ved noen bilder av de nye eggene og en litt hissig far, som bokstavligtalt klikker i vinkel.
det siste bildet er av det forrige kullet deres.
Postet 31.03.08 kl 15:34
Nina marieja, da har vi fått oss enda et nytt akvarie. helt splitter nytt, fra kina. fikk det levert på døra av en bekjent. det er et stuebord, hehe, vi må jo kjøre stilen helt ut synes jeg, når vi først har kommet så langt. vet ikke helt hva vi skal ha oppi her enda, men har litt lyst til å ha noen pene ciklider. kanskje malawi. noen som har forslag? det er viktig at de ikke kan hoppe eller stikke av. det er jo en sprekk mellom akvariet og bordplata. dette er morro. erger meg at jeg snart skal på jobb, vil mye heller være her å dille med det nye akvariet. jaja, her er ihvertfall akvariet med prøvefylling av vann, for å sjekke at det er tett. det er også lys innebygd i bordet, og pumper inni bordbeina.
Nå ble jeg skikkelig mesunnelig, sånnet bord har jeg ønsket meg leeeeenge..
Får jeg lov til og spørre hva dere ga for det?? Kjøpte du det gjennom nette??
Postet 31.03.08 kl 15:38
dette bordet var bare flaks at vi fikk tak i, det skulle ikke vært i norge en gang. det er fra en kinesisk fabrikk som er lagt ned. det har en innpris til butikken på ca 13 000kr. så jeg kan ikke forestille meg hva utprisen er.
men vi kjenner tilfeldigvis en fra et møbelfirma, som kjenner en son fikk inn flere slag av disse akvariumene, og han solgte de privat ut til samme prisen han fikk dem ut av kina, de skulle egentlig selges i butikker, men siden fabrikken var lagt ned, fikk de ikke de papirene de trengte i butikken for å selge de. så vi fikk det for 4500kr.
veldig billig. og pent kar, med lys og pumper og hele greia, eneste kjipe var at kontakten var av kinesik standard, så den passet ikke i våre kontakter, Hans-Erik er elektriker, så dette ble ikke noe problem for oss...
men vi kjenner tilfeldigvis en fra et møbelfirma, som kjenner en son fikk inn flere slag av disse akvariumene, og han solgte de privat ut til samme prisen han fikk dem ut av kina, de skulle egentlig selges i butikker, men siden fabrikken var lagt ned, fikk de ikke de papirene de trengte i butikken for å selge de. så vi fikk det for 4500kr.
veldig billig. og pent kar, med lys og pumper og hele greia, eneste kjipe var at kontakten var av kinesik standard, så den passet ikke i våre kontakter, Hans-Erik er elektriker, så dette ble ikke noe problem for oss...
Postet 31.03.08 kl 16:47
ja, da klekket eggene, jeg sa nok feil i stad når jeg sa de ble lagt i går, men de ble faktisk lagt på lørdag, bare jeg som ligger litt etter, tittet inn i akvariet nå nettop, da så jeg noen av eggene hadde hale, og et så ut som mange prøvde å vri seg ut av egget sitt der de lå. foreldrene var tydelig facinert og fulgte nøye med. blir spennende å se hvor de flytter de, håper ikke det er til midten av karet slik som sist, da blir det ikke mye plass igjen til de andre scalarene.
Postet 31.03.08 kl 18:08
her har jeg bilde av de nyklekkede, de klekket i går kveld. eneste som er dumt er at foreldrene ikke flyttet de denne gangen, de ligger fortsatt på samme bladet som foreldrene la eggene, og noen av de ubefruktede eggene er muggne, og de ligger rett oppi det. ikke noe jeg får gjort noe med, men litt bekymra er jeg. jeg håper de klarer seg.
Postet 01.04.08 kl 13:08
Postet 01.04.08 kl 13:14
Postet 01.04.08 kl 13:21
Postet 01.04.08 kl 15:46
wehhee... da har jeg fått ancistus egg, kjøpte disse skiferhulene for noen uker siden, putta en oppi et kar jeg hadde en hann, og tilsatte en hun fra et annet kar, og i dag er det egg inne i hulen. jippi. morro. jeg lyste inni med lommelykt, det virket ikke som hannen var så glad for det, han satt ihverfall ikke rolig. han viftet med hele kroppen inni der.
skal prøve å få tatt et bilde etterhvert, men nå skal jeg nok bare la de være litt i fred.
skal prøve å få tatt et bilde etterhvert, men nå skal jeg nok bare la de være litt i fred.
Postet 05.04.08 kl 09:26
i går kveld var vi i drammen og byttet 4 oscar yngel mot en clariasmalle på 15 cm, denne puttet vi rett oppi til oscar i det største akvariet, men i dag kan jeg ikke finne han, og jeg skjønner ikke hvor han er, oscar har ikke noe større mage enn han pleier, det har ikke spadenesemalla heller, og praktbotiaene og mallene er utelukket. hmmmm, kanskje han bare har gjemt seg veldig godt? jeg håper det.
akvariebordet har også fått flere inbyggere. svarte på en gi bort annonse og fikk 9 neontetra, masse reker, en svææær dott med javamose og noen andre planter, en rot og 3 dvergbotia. det ser jo fortsatt litt stusselig ut da, så må nok skaffe meg sikker 100 neontetra til før de er noe særlig å se på.
ancistrus eggene er der fortsatt og ikke muggnet, hannen passer på de veldig godt, og hunnen holder seg i nærheten. gleder meg til det kryper unger ut av hulen.
så har jeg tatt noen bilder av ålene mine, de pleier som regel å gjemme seg, men nå var 2 av dem fremme, både macrognathus aral og mastacembelus favus. i basen står det at disse egentlig ikke skal kunne gå sammen da mastacembelus er terretoriell, og vil sloss mye med andre åler, men jeg har ikke sett antydning til dette, de er så fredlige, og ligger ofte ved siden av hverandre. her er et par bilder av de. mastacembelus favus'n har blitt svææær....
akvariebordet har også fått flere inbyggere. svarte på en gi bort annonse og fikk 9 neontetra, masse reker, en svææær dott med javamose og noen andre planter, en rot og 3 dvergbotia. det ser jo fortsatt litt stusselig ut da, så må nok skaffe meg sikker 100 neontetra til før de er noe særlig å se på.
ancistrus eggene er der fortsatt og ikke muggnet, hannen passer på de veldig godt, og hunnen holder seg i nærheten. gleder meg til det kryper unger ut av hulen.
så har jeg tatt noen bilder av ålene mine, de pleier som regel å gjemme seg, men nå var 2 av dem fremme, både macrognathus aral og mastacembelus favus. i basen står det at disse egentlig ikke skal kunne gå sammen da mastacembelus er terretoriell, og vil sloss mye med andre åler, men jeg har ikke sett antydning til dette, de er så fredlige, og ligger ofte ved siden av hverandre. her er et par bilder av de. mastacembelus favus'n har blitt svææær....
Postet 07.04.08 kl 10:47
Endret: 07.04.08 kl 11:02
Postet 07.04.08 kl 10:54
hei, ja bordet er fint det, jeg har ikke lagt merke til mye skvetting nei, jeg hadde vel egentlig forventet det, så har kikket lit ekstra etter når jeg setter fra meg tallerkener og slikt, men det har gått vedlig bra, men prøver jo å være litt forsiktig også da.
men jeg er vedlig fornøyd med bordet, det er veldig pent, og det fungerer bra.
men jeg er vedlig fornøyd med bordet, det er veldig pent, og det fungerer bra.
Postet 07.04.08 kl 11:00
Postet 07.04.08 kl 11:31
da har vi vært på aqamanias i dag, der kjøpte vi et JBL testlab, 4 store reker, huser ikke navn, 2 røde planter, 3 redmoor røtter, en algeskrape og en slags plast hylse til å ha utenpå varmekolba så den ikke knuses. handlet for til sammen 1697,- tror jeg.
må si jeg ble overrasket over hvor billg det var der. hyggelig fyr var det også. han hadde ikke så veldig mye inne akkurat nå men.
var også innom bjølsen akvarium da vi hadde litt god tid opp til kløfta, det var utrolig mye fint der. men fy steike så dyrt, så en arowana til 25 000,-
det meste annet var også dyrt, men slike fisker som guppy, neontetra og platy var ikke så galt. og det var sinnsykt mange akvarier der, både fersk og saltvann. veldig flott, men kun rikinger som har råd til å handle der.
må si jeg ble overrasket over hvor billg det var der. hyggelig fyr var det også. han hadde ikke så veldig mye inne akkurat nå men.
var også innom bjølsen akvarium da vi hadde litt god tid opp til kløfta, det var utrolig mye fint der. men fy steike så dyrt, så en arowana til 25 000,-
det meste annet var også dyrt, men slike fisker som guppy, neontetra og platy var ikke så galt. og det var sinnsykt mange akvarier der, både fersk og saltvann. veldig flott, men kun rikinger som har råd til å handle der.
Postet 07.04.08 kl 20:41
da har den første ancistrus yngelen forlatt redet. de er sååå søte, har puttet potet og squash oppi til de, så de får forsyne seg når de vil. det ser ut som hannen fortsatt prøver å holde yngelen ine i hula, men det er nok litt vanskelig, for de vil ut, flere som står og lufter seg ved åpningen av hula også. her er et bilde av den som klarte å komme seg ut av hula.
på bilde nr 2 ser du to av rekene jeg kjøpte på aquamanias sist.
jeg husker ikke navnet på de, så hvis dere vet så si gjerne ifra.
de er ganske kule, reker er kule egentlig, bare de er store, de små rekene ser man jo heller aldri, de er så små at man må virkelig sette seg ned for å lete etter en.
på bilde nr 2 ser du to av rekene jeg kjøpte på aquamanias sist.
jeg husker ikke navnet på de, så hvis dere vet så si gjerne ifra.
de er ganske kule, reker er kule egentlig, bare de er store, de små rekene ser man jo heller aldri, de er så små at man må virkelig sette seg ned for å lete etter en.
Postet 15.04.08 kl 14:36
Mistenker at det er denne reken du har. Et stillferdig vesen dette som foretrekker å sitte litt bortgjemt og vifte i strømmen etter godsaker. Begynner den å vandre rundt på bunnen kan det være at den ikke får tak i nok mat gjennom vannet. Da kan du putte nedi en slik bunntablett som coryene liker av den typen som løser seg lett opp, feks Tetra Tabimin eller Jbl NovoTab. Vent til etter at lyset er av siden den ellers lett jages fra matfatet.
Hvis du ikke skjønnte det ut fra innlegget så har jeg altså et eksemplar av denne selv
Hvis du ikke skjønnte det ut fra innlegget så har jeg altså et eksemplar av denne selv
Postet 15.04.08 kl 17:28