- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mine akvarier og sånt (side 3)
Mine akvarier og sånt (side 3)
Postet 02.04.08 kl 06:55
Postet 02.04.08 kl 07:09
Det ble kampfisk:)
Kjøpte kampfisk i går kveld. Han får bo i plastkaret sammen med eplesneglen. Det gikk så fint i går kveld, sneglen krøp rundt som vanlig med antennene ute i all sin prakt, men i dag tidlig da jeg sjekket hadde den rullet dem inn, og kampfisk er borte og smaker litt på sneglen innimellom. Litt kjipt, snegler er så stilige når de har antenner og alt ute:/
Men uansett, kampfisken er skikkelig stilig Han er CT, men fra dyrebutikk så han er sikkert ikke noe særlig å se på for de som er oppdrettere/eksperter på slikt, men *jeg* synes han er kjempekul
Her er noen bilder også.
Men uansett, kampfisken er skikkelig stilig Han er CT, men fra dyrebutikk så han er sikkert ikke noe særlig å se på for de som er oppdrettere/eksperter på slikt, men *jeg* synes han er kjempekul
Her er noen bilder også.
Postet 04.04.08 kl 05:08
Endret: 04.04.08 kl 05:08
Postet 04.04.08 kl 08:23
Hver sin smak Jeg synes han er skikkelig kul og ikke kjedelig i det hele tatt. Mye personlighet i den lille kroppen
Karet er ca 15-18 liter. Har ikke målt helt nøyaktig. Har kun én eplesnegle oppi akkurat nå, men vil tro det er plass til et par stykker til. De er vel ikke spesielt kresne av seg
Den passer også fint til reker. Vurderer å kjøpe meg en til, de er jammen ikke spesielt dyre
Karet er ca 15-18 liter. Har ikke målt helt nøyaktig. Har kun én eplesnegle oppi akkurat nå, men vil tro det er plass til et par stykker til. De er vel ikke spesielt kresne av seg
Den passer også fint til reker. Vurderer å kjøpe meg en til, de er jammen ikke spesielt dyre
Postet 04.04.08 kl 08:34
Postet 04.04.08 kl 08:43
Postet 04.04.08 kl 14:35
Ene sverddrageren min fødte for 1 1/2 uke siden og den andre for noen dager siden. Jeg fant ikke yngel noen av gangene, så regnet med at alle ble spist. Men så satt jeg og kikket på karet mitt tidligere i dag, og så plutselig en bitteliten oransj yngel svømme rundt. Kjempesøt Regner med den er fra det siste kullet.. Og én yngel er et passe antall også
Bare en måned igjen før jeg kan begynne å kvitte meg med mollyyngel forhåpentligvis Men den ene sverddrageryngelen kommer jeg nok til å beholde, skulle det vise seg å bare være én av dem.
Fikk selvangivelsen i dag, og som forventet fikk jeg igjen masse penger på skatten. 8000 kr Så da blir det enda et kar på meg snart
Bare en måned igjen før jeg kan begynne å kvitte meg med mollyyngel forhåpentligvis Men den ene sverddrageryngelen kommer jeg nok til å beholde, skulle det vise seg å bare være én av dem.
Fikk selvangivelsen i dag, og som forventet fikk jeg igjen masse penger på skatten. 8000 kr Så da blir det enda et kar på meg snart
Postet 11.04.08 kl 15:48
Her er bilde av den lille Den er så bitteliten at jeg aner ikke hvordan den har overlevd.
Prøvde også å få tatt noen bilder av ildhalen og pakistanbotiaene, men det var mindre vellyket. Ildhalen er redd for kameraet, mens botiaene aldri slutter å røre på seg.
Så forresten noe interessant i går kveld mens jeg tok bilder. To av botiaene jaget hverandre rundt som vanlig, tror det er en hann og en hunn, den ene er hvertfall rund og god mens den andre er spinkel, så plutselig ble hunnen helt grå. Ingen tegn til striper eller noe, bare helt grå. Googlet det for å finne ut hva det kunne være, men fant ikke noe. Tviler på det var stress siden jeg ikke gjorde noe som kunne utløst det, er nok heller en form for kommunikasjon mellom de to...
Prøvde også å få tatt noen bilder av ildhalen og pakistanbotiaene, men det var mindre vellyket. Ildhalen er redd for kameraet, mens botiaene aldri slutter å røre på seg.
Så forresten noe interessant i går kveld mens jeg tok bilder. To av botiaene jaget hverandre rundt som vanlig, tror det er en hann og en hunn, den ene er hvertfall rund og god mens den andre er spinkel, så plutselig ble hunnen helt grå. Ingen tegn til striper eller noe, bare helt grå. Googlet det for å finne ut hva det kunne være, men fant ikke noe. Tviler på det var stress siden jeg ikke gjorde noe som kunne utløst det, er nok heller en form for kommunikasjon mellom de to...
Postet 14.04.08 kl 02:09
Endret: 14.04.08 kl 02:11
MvjnzSå forresten noe interessant i går kveld mens jeg tok bilder. To av botiaene jaget hverandre rundt som vanlig, tror det er en hann og en hunn, den ene er hvertfall rund og god mens den andre er spinkel, så plutselig ble hunnen helt grå. Ingen tegn til striper eller noe, bare helt grå. Googlet det for å finne ut hva det kunne være, men fant ikke noe. Tviler på det var stress siden jeg ikke gjorde noe som kunne utløst det, er nok heller en form for kommunikasjon mellom de to...
Det er helt vanlig at Botia "gråer" ut. Hvis du går inn på loaches.com kan du lese masse om det
Postet 14.04.08 kl 02:25
Postet 14.04.08 kl 02:32
Endret: 14.04.08 kl 02:35
Postet 14.04.08 kl 02:34
Istedenfor det vanlige, kjedelige flakforet, foret jeg et par algetabletter i selskapskaret i går kveld, bare for variasjonens skyld. Etter de hadde spist var alle runde og gode
I dag tidlig er de alle slanke som vanlig, unntatt sverddragerhunnen som fødte i forrige uke. Hun er DIGER og sitter helt bakerst i karet helt oppe ved overflaten og ser ikke noe frisk ut.
Bryr meg ikke noe om hun dør, jeg har mistet sansen for levendefødere, men vil jo ikke at fisk skal lide, og liker ikke at fisker dør uten at jeg vet hvorfor...
I dag tidlig er de alle slanke som vanlig, unntatt sverddragerhunnen som fødte i forrige uke. Hun er DIGER og sitter helt bakerst i karet helt oppe ved overflaten og ser ikke noe frisk ut.
Bryr meg ikke noe om hun dør, jeg har mistet sansen for levendefødere, men vil jo ikke at fisk skal lide, og liker ikke at fisker dør uten at jeg vet hvorfor...
Postet 18.04.08 kl 02:54
Kjøpte et par ancistrus i dag. Var ute etter oppdrettsvarianten, men er ikke helt sikker på hva jeg har fått. Det er flere varianter som kalles 'bristlenose' og det var det jeg spurte etter, siden jeg regnet med at oppdrettsvarianten er den vanligste. Så jeg betalte for dem og var på vei ut, da jeg la merke til en lapp på karet de ble fisket ut fra med beskrivelse av arten Ancistrus dolichopterus. Jeg tok dem med meg hjem likevel, siden jeg vet hvor ofte disse feilmerkes i butikken. Jeg sjekket fiskebasen da jeg kom hjem, og dolichopterus er jo langt fra det verste jeg kunne fått.
De er såå søte De er bittesmå, faktisk de minste fiskene mine med unntak av yngelen. Den ene har fått flytte inn i kampfiskkaret, men skal flyttes over i selskapsskaret når den blir større. Den ser ut til å ligge mest i ro uansett. Kampfisken er såå nysgjerrig. Svømte etter den og kikket intenst på den Den andre ble puttet i selskapskaret, siden jeg har begynt å få litt alger der.
Bilde 1: Fremdeles i posen.
Bilde 2: Funnet seg godt til rette på filteret i kampfiskkaret.
Bilde 3: På ruinen i selskapskaret.
De er såå søte De er bittesmå, faktisk de minste fiskene mine med unntak av yngelen. Den ene har fått flytte inn i kampfiskkaret, men skal flyttes over i selskapsskaret når den blir større. Den ser ut til å ligge mest i ro uansett. Kampfisken er såå nysgjerrig. Svømte etter den og kikket intenst på den Den andre ble puttet i selskapskaret, siden jeg har begynt å få litt alger der.
Bilde 1: Fremdeles i posen.
Bilde 2: Funnet seg godt til rette på filteret i kampfiskkaret.
Bilde 3: På ruinen i selskapskaret.
Postet 19.04.08 kl 10:26
Puttet en halv algetablett oppi til mallen og sneglen for noen timer siden, og fant kampfisken STAPPfeit. Skikkelig kulemage. Sneglen og mallen viste null interesse. Bestemte meg for å fjerne resten slik at kampfisken ikke skulle forspise seg fulstendig. Snodig fisk. Trodde kampfisker var kjøttetere jeg o_O
Postet 19.04.08 kl 17:18
Da har jeg lagt ut annonse på diverse forum for å prøve å få gitt bort alle levendeføderne mine, med unntak av sverddragerhannen og en ukegammel sverddrageryngel som jeg håper skal vise seg å være en hann.
Får håpe folk melder seg, jeg er utålmodig etter å bli kvitt dem og få inn litt mer interessante fisker Vet jeg vil ha en liten gruppe guramier, men utover det vet jeg ikke hva som passer inn...
Får håpe folk melder seg, jeg er utålmodig etter å bli kvitt dem og få inn litt mer interessante fisker Vet jeg vil ha en liten gruppe guramier, men utover det vet jeg ikke hva som passer inn...
Postet 21.04.08 kl 08:13
Postet 21.04.08 kl 08:16
Postet 21.04.08 kl 08:27
Uff dumme fisken
Nå har jeg lovet bort begge sverddragerne og alle mollyene. Så går jammen den ene mollyen min og føder! Snakk om dårlig timing. Kunne hun ikke knepet igjen til hun ble hentet på fredag?!
Typen er ikke så begeistret for at jeg gir bort sverddragerne, han liker at de gir litt farge til karet. Jeg klarte å ovebevise han om at det er det beste, det er lettere å gi bort to voksne sverddragere enn å prøve å bli kvitt babyer én gang i måneden. Og så lovte jeg han at han skal få velge ut en pen, fargerik fisk for å erstatte dem. Jeg SKAL ha guramier, men det er jo alltids plass til noe annet også. Skal gjøre er søk i fiskebasen og finne noen jeg liker som passer inn i karet mitt, så kan han velge en av dem.
Bilde av mollyyngel. Har funnet 3 stk så langt, forhåpentligvis finner jeg ikke flere...
Nå har jeg lovet bort begge sverddragerne og alle mollyene. Så går jammen den ene mollyen min og føder! Snakk om dårlig timing. Kunne hun ikke knepet igjen til hun ble hentet på fredag?!
Typen er ikke så begeistret for at jeg gir bort sverddragerne, han liker at de gir litt farge til karet. Jeg klarte å ovebevise han om at det er det beste, det er lettere å gi bort to voksne sverddragere enn å prøve å bli kvitt babyer én gang i måneden. Og så lovte jeg han at han skal få velge ut en pen, fargerik fisk for å erstatte dem. Jeg SKAL ha guramier, men det er jo alltids plass til noe annet også. Skal gjøre er søk i fiskebasen og finne noen jeg liker som passer inn i karet mitt, så kan han velge en av dem.
Bilde av mollyyngel. Har funnet 3 stk så langt, forhåpentligvis finner jeg ikke flere...
Postet 22.04.08 kl 08:11
Ble litt bekymret for kampfisken i dag. Jeg har hørt historier om hvor late de er og ligger på bunnen store deler av dagen. Jeg har hatt min i 3 uker, og han har ikke vært lat i det hele tatt. Han tar seg noen hvileperioder i løpet av dagen, men de er vanligvis ikke særlig lange.
Så da han lå stille mellom 2 planter i 2 timer i dag begynte jeg å lure på hva som skjedde. Men etter 2 timer kviknet han til igjen og spiste maten sin så jeg regnet med det var latskap. En times tid etter jeg matet han, fant jeg han ikke i karet. Det er et lite kar med begrenset mengde hjemmesteder det er snakk om, så jeg skjønte ikke hvor han kunne gjort av seg. Jeg kikket inn i potten han bruker som gjemmested, men så han ikke. Så jeg fant frem lommelykten og lyste inn i potten. Og der lå han, helt innerst i potten og så død ut. Null bevegelse. Jeg banket på glasset og han rykket til, men ble liggende. Det så ikke bra ut, så jeg gjorde et 40% vannbytte, bare for sikkerhets skyld. Satte nemlig inn en ancistrus i forrige uke, og disse er som kjent bæsjemaskiner, så jeg lurte på om filteret kanskje ikke taklet den ekstra belastningen.
Umiddelbart etter vannbyttet kviknet kampfisken til og svømmer nå rundt som vanlig.
Så da han lå stille mellom 2 planter i 2 timer i dag begynte jeg å lure på hva som skjedde. Men etter 2 timer kviknet han til igjen og spiste maten sin så jeg regnet med det var latskap. En times tid etter jeg matet han, fant jeg han ikke i karet. Det er et lite kar med begrenset mengde hjemmesteder det er snakk om, så jeg skjønte ikke hvor han kunne gjort av seg. Jeg kikket inn i potten han bruker som gjemmested, men så han ikke. Så jeg fant frem lommelykten og lyste inn i potten. Og der lå han, helt innerst i potten og så død ut. Null bevegelse. Jeg banket på glasset og han rykket til, men ble liggende. Det så ikke bra ut, så jeg gjorde et 40% vannbytte, bare for sikkerhets skyld. Satte nemlig inn en ancistrus i forrige uke, og disse er som kjent bæsjemaskiner, så jeg lurte på om filteret kanskje ikke taklet den ekstra belastningen.
Umiddelbart etter vannbyttet kviknet kampfisken til og svømmer nå rundt som vanlig.
Postet 25.04.08 kl 17:00