Elins lille hjørne (side 3)

Bilde 1 er fra i går etter at jeg hadde plassert røttene og sand.

Bilde 2 tok jeg nå etter at karet er beplantet. Er ikke ferdig med å fylle vann fordi det er enklere å plante da. Resten fyller jeg nå i kveld, så er tempen bra og alt til i morra.

Vet ikke om det synes så godt, men jeg fikk heldigvis til å fylle på vann uten å virvle opp sand i det hele tatt. Vannet er så klart som det får blitt

[External Image]

[External Image]
Puh, godt med en natts god søvn!

Hadde en lang akvariedag i går, hadde selskap på turen ned til Dahls yrerike, og det var veldig koselig.

Hos Dahls fikk jeg handlet litt. Skulle vært mye mer, men jeg må jo begrense meg litt. Fikk med meg følgende:

- 3 x 54 litere
- 11 stk kuhliiål (har tre fra før, så nå blir det liv!)
- 10 stk Pseudomugil gertrudae (flekket blåøye)
- 10 stk Tanichthys micagemmae (dvergkardinalfisk)
- 5 stk sebrasnegle

I tillegg var det pitstop på Minnesund hvor jeg fikk med meg 5 små ancistrus hjem samt 4 C-140 til, så da har jeg 10 stykk av de også.

Og akkurat nå starter jobben med å sette opp en mini-reol som skal holde to av 54 literne. Den siste skal inn på soverommet. Har innkjørte filtere til alle tre, så her skal samtlige være oppe og gå før jeg sovner i kveld.

Turen hjem gikk kjapt, men vi stoppet hos Mona O og fikk gleden av å se akvarierommet med egne øyne. Slik rom vil jeg ha også! Enda finere enn på bilder - enda det ikke burde være mulig

Ellers oppdaget jeg at den ene kuhliiålen min er helt utrolig rognstinn! Hadde vært så sinnsykt gøy med småttiser, men det skjer nok ikke. Vil tro at sebrafiskene tar det som er av egg om det skulle skje noe. Kanskje de får et eget kar en vakker dag, bare som et bittelite håp

Kuhliiene har landet i den nye 110 literen nå. Og det første de gjør er å komme seg bak den innvendige strukturbakgrunnen. Grrrrr. Jeg liker ikke at fisken er bak der, så det kan godt hende at bakgrunnen ryker ut ved første vannbytte. Skal tenke litt på akkurat det
*innkjøpsstopp* (nesten...)
Nå er det nok altså!

Skulle bare ut en liten tur (kjøpe malingskost så jeg får malt mil lille "reol").

Resultat:
3 stk sverdplanter
3 stk røtter
4 stk klovnekilli til 30 literen (pseudepiplatys annulatus)
6 stk c. paleatus (skal få gå sammen med rekene)

I tillegg har jeg bestilt en stim smykketetra og 6 Corydoras pygmaeus (pygmépansermalle) som skal gå i det andre rekekaret. De kommer på fredag!

Men nuh er det nok :p

Da skal jeg nyte været og dagen og få satt opp karene mine
*pust, pes*

Moro er det, men hjelpe meg! Selv av små kar blir det mye vannbæring.

Her er det ikke noe automatisk vannbytte, in&out slanger og annet "fancy" utstyr, nei. Her er det en balje og EN grønn akvariebøtte! Og badet ligger selvsagt i etasjen over. Jaja, jeg har vel bare godt av trimmen... 100 liter vann, 10 liter i slengen ned fra badet. Håper jeg har mistet et par kilo

To av de nye karene er oppe med vann, røtter og en stykk sverdplante. Ser litt nakent ut, så jeg må gå på tokt i de andre karene og knabbe noen flere planter... samt montere litt mose så rekene blir glade. Den ene rota flyter! Utrolig irriterende... så jeg har knabbet en annen rot som er diger i forhold til karet. Den dekker vel rundt 3/4 i lengde. Men det ble fine gjemmesteder under rota, noe jeg tror pygmeene vil sette pris på

Rekene ja... skal bli interessant å få fanget alle! Tenker da spesielt på alle ynglene som helst skal overleve fangsten også...

Får se om det er mulig å ta et par halvgode bilder
Her er den nyeste 110-literen ferdig og befisket (selv om det er umulig å se)

[External Image]
Bilde 1: Alle tre karene i hjørnet å stua (ikke se på evt. synlig rot, her ser det ikke ut i dag.. må rydde og vaske litt. Blir en del rot av dette akvarie-styret!)

Bilde 2: 54-literen nederst

Bilde 3: 54-literen øverst, med den store rota. Her skal C. pygmaeus bo sammen med krystallrekene og P. Gertrudae.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Nille
I tillegg var det pitstop på Minnesund hvor jeg fikk med meg 5 små ancistrus hjem

Det skal ha vært 6 Nille, jeg sleiva oppi et par ekstra for godt mål
Har mange flere hvis du trenger noen matvrak til...

Skal legge ut IDbilder av den mystifistiske nydelige ikkeplecoen fra deg straks!
Var det 6?! huff da... sikker på at jeg telte fem jeg... og ser bare 5 også. Nei nå blir det opptelling! Hehe.

De skal flytte inn i den 54 literen som skal på soverommet en stund.. er så redd for at de skal bli kveldsmat, så de skal få gå der og bli litt større først. Da får jeg nok telt og dividert.

Takk for at du slengte oppi et par ekstra, det var da snilt!!

Så du hadde lagt ut ID forespørsel.. hvertfall ingen som umiddelbart sa "pleco", så da er min uvitenhet avslørt for hele akvaforum

Godt mulig at jeg har blitt gal for nå finner jeg ikke igjen den artikkelen jeg snakket om der det var bilde av den plecoen... kanskje jeg husker feil. Ikke godt å si! Hehe.
Reke-fangst anbefales ikke ofte!

Holdt på siden kl. 10, nå er rekene fanget. Må si jeg er veldig overrasket over antallet. PH-hoppet en tid tilbake kostet mer enn jeg trodde...

12 voksne, 5 ungdommer og 15-20 yngel sånn ca (for små til å telles nøyaktig).

Så kan jeg jo regne med de 8 voksne og 5-6 ynglene jeg solgte her om dagen.

For rundt 3 mnd siden hadde jeg 46 voksne! Så det sier jo litt om hvor mange som gikk ned når PH hoppet over natta

Får håpe at mange yngel vokser seg store og fine i sitt nye hjem. Slapp oppi ynglene sakte for å se hvordan P. Gertrudae reagerte. De jagde yngelen helt til de satte nesa bort på rekene, men da mistet de interessen og svømte vekk. Jeg tar det som et godt tegn
Å pokker, pokker, pokker!!!

P. gertrudaen tar rekeyngel så det står etter... så det akkurat nå.

Da kan jeg nok ikke stole på dvergkardinalen heller, så da må begge flyttes vekk fra rekekarene Dette var en strek i regninga, ja

Lempet samtlige over i asia-karet.... Søren klype også, de var så flott et blikkfang i de to små-karene. Men, jeg vil heller ikke miste rekene mine, så det var ikke noe annet å gjøre.

BLÆH!!!!
Det er jo skikkelig kos, da... men kjære for et styr hehe.

Nå er den siste 54 literen halvfull med vann, full innen jeg legger meg. Ble en redmoor rot nedi den som jeg egentlig ble veldig fornøyd med. Så fornøyd at jeg vurderer sterkt å flytte den rota ned til krystallrekene... skal se litt på det

Har funnet en mellomløsning på reke/fisk - problemet mitt. Den innebærer at jeg nå har en 30 liter stående her på kontorpulten min (be til høyere makter om at pulten tåler det!).

Jeg får følge med rekene og fiske ut eggstinne reker og flytte de til 30-literen frem til eggene jar klekt. Så blir 30-literen barnehade frem til rekene er store nok til å møte de skumle 3 cm fiskene :p

Ellers er det mulig (kanskje?) at kirsebæryngelen er vant til å bare gå med reker, og ikke vet at det lønner seg å holde en lav profil...? Dette vet jeg mer om etter noen uker, kommer sikkert ikke til å fiske ut alle hunnene med egg.

Barnehagen blir da en salig blanding av kirsebær/krystall reker, men de krysser seg ikke, og er enkle å se forskjell på når de skal tilbake til 54-literne

Håper at dette kommer til å funke!
Temperaturproblemer
Nå stoler jeg ikke på hverken varmekolbe eller gradestokk!

I de to 54-literne på stua har jeg både en slik gradestokk med krystaller som limes på glasset, og en slik med sugekopp på innsiden. Varmekolbene er innstilt på 22 grader.

Nå viser begge gradestokkene 25-26 grader (!!) og varmekolba går på...

Enten er varmekolba ute på sykkeltur, eller så er begge gradestokkene det.

Nå må jeg finne et eller annet som måler tempen som jeg kan stole på. Rekene er ikke spesielt glade for å ha det så varmt...
Fin tråd
morsom tråd du har likte godt ideen med å lage egne tema-kar fra de ulike elvene !

Når det gjelder temperaturer som ikke stemmer overens, er min personlige erfaring hittil at gradestokkene innvendig er mer pålitelige enn innstillingen på varmekolben. Det vil sikkert variere, men hos meg er det ihvertfall slik.
Nille
Barnehagen blir da en salig blanding av kirsebær/krystall reker, men de krysser seg ikke, og er enkle å se forskjell på når de skal tilbake til 54-literne :) Håper at dette kommer til å funke!

Hei Elin og takk for sist

Tenkte jeg skulle tipse deg om ting jeg har lest vedr. kombinasjonen kirsebær-reker og Røde krystallreker. Jeg har lest flere ganger at det over tid ikke er så vellykket, fordi kirsebærrekene utkonkurrerer de litt "svakere" Røde krystallrekene. Michael Niesar, han er tysk men bor i Norge og er medlem her, skriver mye om reker. Du kan bl.a. lese denne tråden.
Det er grunnen til at jeg aldri har blandet mine Red Bee eller Røde krystallreker i samme kar som de vanlige kirsebærrekene mine.
Juvel:

Tusen takk for både koslige ord og råd Da skal jeg skru av varmekolbene og se om det hjelper

Mona:

Takk Har lest det samme, men forstod det slik at det er hvis de går sammen hele tiden? Og ikke bare i "barnehagen" sammen? Bare de har nådd 1 cm eller så tror jeg det skulle være trygt å flytte rekene tilbake i sine respektive 54-litere (krystall i en og kirsebær i en).

Tenkte bare jeg skulle flytte eggstinne hunner, uavhengig av art, til barnehagen så rekeyngelen får vokst seg halvstore der.

Men kanskje ikke dette fungerer...

Ser faktisk forskjell på dvergkardinalen og blåøyene. Blåøyene er i mosen på konstant jakt, dvergkardinalene ser mer ut til å bry seg om hverandre. Men det kan ha noe med at det var vesentlig flere reker i "spis-bar" størrelse blandt kirsebærene, kanskje...

Det minste styret hadde vært å ikke hatt stimfisken der i det hele tatt... men da vil dvergkardinalene gå i asiakaret og blåøyene ende opp på soverommet, og der ytes de ikke akkurat mye rettferdighet hehe.
Jeg har noe ekkelt i barnehagen min!
Æsj og fysj!

Tror jeg har fått microorm i reke-barnehagen min... 3bittesmå og syltynne hvite mark som kravler oppover glassruta. æææsj.

Kan jo ikke akkurat sette inn fisk og håpe at de spiser opp udyra heller, da forsvinner jo siste rest av rekeyngel jeg har

Tappet jo ned vannet i går da jeg trodde jeg skulle legge ned karet. Var igjen en liten cm med vann, og grusen (har veldig tynt lag med grus her siden jeg ikke har planter med røtter her). Fylte opp igjen med rent vann fra springen (hadde luftet seg), og nå ser jeg disse ekle dyra.

Jeg håper virkelig ikke at jeg nå ser på årsaken til at jeg har mistet så mange kirsebærreker! Har hele tiden regnet med at det var hoppet i PH som gjorde det, og håper det fortsatt. Må søke og lese litt om hvite ormer.
Dette dreier seg sikkert om en type planarie og er helt ufarlig
Hehe, ja... jeg vet jo egentlig det. Men å se de med egne øyne kravle oppover ruta. Det var litt små sjokkerende.

Jeg vet hvorfor også, jeg har overfóret grovt i dette karet.

2/3 av karet har vært fylt med mose, og for 3 mnd siden hadde jeg 46 voksne reker her. I takt med at jeg har sett rekeyngel her har jeg trodd at det var MASSE reker her, og de har fått en god del novoprawn annen hver dag.

Når jeg flyttet rekene var det jo bare 12 voskne igjen og en håndfull yngel. Snakk om å feilberegne
Den gode nyheten er jo at de sannsynligvis forsvinner igjen av seg selv nå som mattilgangen går tilbake
Jepp, jeg satser på det!
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap