Tredje esha exit kur og ingen bedring (side 3)
Da jeg selv mistet det meste av plantene mine under varmekur så fikk jeg tips om å plassere disse i ei bøtte vann eller lignende mens kuren pågikk. Hvis plantene står alene uten fisk så er de fri for prikkesmitte etter en ukes tid og kan da settes tilbake i karet. Bare et tips til deg om du ender opp med å måtte bruke varmekuren og vil beholde plantene dine.
Postet 24.03.08 kl 14:56
Endret: 24.03.08 kl 14:57
Takk det var et godt tips, vurderer også ev. å fjerne coryene og la dem gå for seg selv. Men nå ser det faktisk mer og mer lovende ut, selv de to siste tetraene har lite prikker igjen og det som er henger løst så jeg tror og håper at det er i ferd med å gå over. Ikke sett noen nye prikker og det som var på scalarene detter også av nå.
Postet 24.03.08 kl 16:51
liv_65Takk det var et godt tips, vurderer også ev. å fjerne coryene og la dem gå for seg selv. Men nå ser det faktisk mer og mer lovende ut, selv de to siste tetraene har lite prikker igjen og det som er henger løst så jeg tror og håper at det er i ferd med å gå over. Ikke sett noen nye prikker og det som var på scalarene detter også av nå. :-D
Dette er jo kjempebra! Supert at det går riktig vei
Hva har du igjen av fisk i karet nå da? scalarer, to kardinaltetraer og en ancistrus? Noen andre?
Vet ikke om du bytter vann, men kan være fordel med vannbytter for å ned/begrense antall parasitter i vannet...
Postet 24.03.08 kl 22:29
Endret: 24.03.08 kl 22:30
Fortsatt liv oppi der
Har igjen:
9 av 10 coryer, 5 atropersonatur og 4 concolor
2 av 9 kardinaltetra
1 av 2 orange ancistrus
4 av 4 små scalarer
4 av 5 otto
1 av 2 apistoer (agassizii, var. fire red) men tror den døde av noe annet. Klemte finnene fra jeg fikk den
Så det kunne vært langt verre. Får se an hvordan det ser ut de nærmeste par dagene om det blomstrer opp igjen. Jakter fortsatt etter den siste ancistrusen som dro med seg hele greia, den har fortsatt prikker - liker ikke helt det. Dvs. den har hatt prikker sammenhengende siden 14. mars - rimer liksom ikke helt Får jeg tak i den så blir det nok avliving. Den andre fant jeg død i morges.
Har igjen:
9 av 10 coryer, 5 atropersonatur og 4 concolor
2 av 9 kardinaltetra
1 av 2 orange ancistrus
4 av 4 små scalarer
4 av 5 otto
1 av 2 apistoer (agassizii, var. fire red) men tror den døde av noe annet. Klemte finnene fra jeg fikk den
Så det kunne vært langt verre. Får se an hvordan det ser ut de nærmeste par dagene om det blomstrer opp igjen. Jakter fortsatt etter den siste ancistrusen som dro med seg hele greia, den har fortsatt prikker - liker ikke helt det. Dvs. den har hatt prikker sammenhengende siden 14. mars - rimer liksom ikke helt Får jeg tak i den så blir det nok avliving. Den andre fant jeg død i morges.
Postet 24.03.08 kl 22:55
Postet 24.03.08 kl 22:56
Postet 24.03.08 kl 23:24
liv_65Fortsatt liv oppi der :-) Har igjen: 9 av 10 coryer, 5 atropersonatur og 4 concolor 2 av 9 kardinaltetra 1 av 2 orange ancistrus 4 av 4 små scalarer 4 av 5 otto 1 av 2 apistoer (agassizii, var. fire red) men tror den døde av noe annet. Klemte finnene fra jeg fikk den Så det kunne vært langt verre. Får se an hvordan det ser ut de nærmeste par dagene om det blomstrer opp igjen. Jakter fortsatt etter den siste ancistrusen som dro med seg hele greia, den har fortsatt prikker - liker ikke helt det. Dvs. den har hatt prikker sammenhengende siden 14. mars - rimer liksom ikke helt :-( Får jeg tak i den så blir det nok avliving. Den andre fant jeg død i morges.
Det kunne vært mye mye verre...
Synes ikke du har vært så veldig uheldig, sett bort ifra selve hvitprikken da...
Men husk at kardinaltetraene her utrolig små, og dermed blir de også mye mer skadelidende av selv bare noen få prikker.... (ei heller de dyreste å erstatte )
Postet 24.03.08 kl 23:26
Alt i alt slett ikke ille så langt heldigvis Så er dette slutten så skal jeg ikke klage. Vanskelig å si helt hva som har gjort susen, sikkert litt av alle tiltakene, esha exit har nok gjort sitt, mørkleggingen kanskje, saltet og vanskiftene nå.... Og... føler meg jo ikke sikker på at det ikke blusser opp igjen.
Fikk forresten endelig fiska tak i den ancistrusen og må innrømme at jeg falt for fristelsen å avlive den. Den var fortsatt like full av prikker, helt merkelig. De to siste tetraene måtte jeg ta også, de har nok blitt for medtatt underveis. som du sier, mye prikker på liten kropp. De var definitivt de hardest angrepne også med prikker over hele fisken, ikke bare finnene som med scalarene. Sommerfuglciklidene mine i det andre akvariet var like hardt angrepne, men de er jo større og tåler nok mer.
Fikk forresten endelig fiska tak i den ancistrusen og må innrømme at jeg falt for fristelsen å avlive den. Den var fortsatt like full av prikker, helt merkelig. De to siste tetraene måtte jeg ta også, de har nok blitt for medtatt underveis. som du sier, mye prikker på liten kropp. De var definitivt de hardest angrepne også med prikker over hele fisken, ikke bare finnene som med scalarene. Sommerfuglciklidene mine i det andre akvariet var like hardt angrepne, men de er jo større og tåler nok mer.
Postet 24.03.08 kl 23:41
Postet 25.03.08 kl 07:23
Endret: 25.03.08 kl 07:23
Ja, vet ikke helt hva som virker nå - men det ser mye bedre ut Tør ikke slutte med noen av tingene jeg gjør så, salt, mørklegging og daglige store vannbyttter Har også gitt dem litt optima, ottoene ble helt hyper
Fortsatt litt forundret om det oodinium, men det kan jo være en annsynlighet for det nå. Trodde den i så fall ble tatt ved samme behandling som prikkesyke og at den vanligvis er enklere å bli kvitt en hvitprikk?
Men skit au... viktigste er at det går fremover. Tenkt å snike på lyset noen minutter så jeg får kikka på dem nå.
Takk for alle gode tips, nå krysser jeg bare fingre og tær for at det ikke kommer tiblake for fullt og at de resterende prikkene har falt av. Da skal jeg atter bli en lykkelig akvariumeier.
Fortsatt litt forundret om det oodinium, men det kan jo være en annsynlighet for det nå. Trodde den i så fall ble tatt ved samme behandling som prikkesyke og at den vanligvis er enklere å bli kvitt en hvitprikk?
Men skit au... viktigste er at det går fremover. Tenkt å snike på lyset noen minutter så jeg får kikka på dem nå.
Takk for alle gode tips, nå krysser jeg bare fingre og tær for at det ikke kommer tiblake for fullt og at de resterende prikkene har falt av. Da skal jeg atter bli en lykkelig akvariumeier.
Postet 25.03.08 kl 09:13
Endelig! Siste prikk borte. Ingen flere fisker mistet Det var en lang og stri tørn gitt! Ble gradvis mindre den siste tiden så jeg slapp å ta varmekur etter 3 kurer med esha exit. Kunne blitt tøft for fiskene. Kjørt en siste 3 dagers kur nå - siste dag i går (mulig det var unødvendig men...) Og nå er altså endelig karet prikkfritt. Det tok 2,5 uke gitt.
Postet 31.03.08 kl 19:51