Nina og Lars Erik sin fisketråd (side 3)

Ja, du må komme på besøk snart. Vi er hjemme hele søndagen hvis du kan da.
Yngelen min er vel snart gamle nok til å registreres også, både ancistrusen og bujurquinaene. Fant en overlevende fra forrige kull i 720L, helt alene en 1cm stor bujurquina.. lurer på åssen det går an, med alle de sultne sverdragerne og scalarer..
Mer bilder.
Vi snudde akvariet og slik ble bakgrunnen det ble interessant, ingen jeg har sett som har slik før.
Også ett av den fine discus hunnen min, mannen hennes gjemte seg
I dag har vi flyttet endel av de største bujurquina ynglene opp i 720L min.
Så mye fine farger de fikk med bedre plass, masse planter, røtter og mange gjemmesteder. Ser ikke ut som de bryr seg veldig mye om de andre fiskene.
Skal prøve å få tatt noen bilder av de senere, de er kjempefine.
Æsj, sitter på jobb og kjeder meg, inngående salg er noe dritt når ingen ringer..

Jeg har kjøpt meg to nye fisk idag, et par med pelvicachromis taeniatus (rød nigerianer).
Hadde et par med gule fra kamerun, men hoa døde tidligere og i går mistet jeg hannen. Har vist seg vanskelig å få tak i ny kone til ham, så når han og døde, trengte jeg et helt nytt par. Så da prøver jeg et par med en annen lokalisasjon.

De var flotte i fargene, hannen klart rød under haka og hoa klart lilla i buken, de skinner i blågrønt og er helt nydelige.
Underlig i 720 min.
Nå har jeg mistet to av peru scalarene mine på to dager. Skjønner ikke dette altså, ale verdier ser bra ut også. Hadde litt nitrat i går men byttet en tredjedel vann igår og enda en femtedel idag. Har også rotet endel på bunnen og fått ristet opp litt gørr. Skylt og rengjort begge powerheadene også.
Det må være bra forhold nå for discusen leika, hoa var skikkelig klar, men gubben hennes var visst ikke helt med på dette..

To av guppy hoene mine har vært fødeklare i over en uke.. Trodde ihvertfall jeg, de er firkantede, skikkelig sprengt altså. Men ingen yngel å se, jaja de kommer vel når de er klare.

Bujurquina ynglene er også flotte i det store karet, nydelige farger, ser nesten ut som de voksne, bare gulfargen mangler.

Har også fått tatt siste finpuss på bakgrunnen i 160L. Fylt i silikon der det skinte igjennom mellom steinene og hatt på sand. Bordet Lars Erik har bygd er ferdig malt og står klart i stua. Endelig er gulvet ferdig! Vi har hatt et hull i stuegulvet foran pipa, siden vi rev ned peisen i fjor sommer, er blitt vant til å gå rundt.. Nå er det støpt og lagt flotte fliser som tåler vann. Der skal akvariet mitt stå når det er ferdig herdet. Nå skal vi bare male pipa en gang til så er alt klart. Blir kjempefint, utrolig hvor mye lysere det ble når pipa ble hvit, istedet for grå med et gapende hull..
Underlig scalaredød i 720 min igjen.
Fant akkurat enda en død scalare, ingen ytre tegn på noe som helst.
Dette er dårlig gjort altså..
De har svømt litt skjevt og gått mot overflaten, akkurat som de er litt svimle, og pustet tungt og fort. Etter vannbyttene så de helt fine ut, og plutselig ligger de stive på bunnen. Skjønner ikke hva dette er.

Det der med scalarene var da ikke noe morro. Håper du finner ut av hva som feiler dem. Spiser de foret sitt? Eneste jeg kan tenke på som en løsning til hvorfor de dør...
De har spist nesten alt de har fått, spirulina og discus granulat, frossenfor og flak.
De har sett helt fine ut også plutselig skranter de litt og dør i løpet av noen timer.
Skumle greier... Er vel ikke så mye å se om man åpner en slik liten skrott heller. Har du esha exit og esha 2000 kan du jo prøve å medisinere med det siden det ikke tar filterbakterier? Eller med flubenol15 som og er snilt mot filter. Er ikke helt sikker på hvordan den er mot kloreker....
Enda en fisk er død.. men ikke min.
Igår virket bujurquina hoa til Lars Erik litt pjusk. De hadde nettopp sluppet ut yngel av munnen, et ganske lite kull til de å være, har vært 200 i kullet tidligere.
Idag var hun død, pappafisken svømmer nå rundt alene med barna sine og passer på. Han er nesten uten farger og har det nok ikke så bra alene. Dette var virkelig en dårlig nyhet å få på jobb altså, hadde bare lyst å grine..
Da hadde de vel trodd jeg var blitt helt gal her, ikke bare nesten..

Mitt bujurquina par er heldigvis fine i mitt kar, der er det noe rart men jeg vet ikke hva. Ingen fler døde til nå idag da heldigvis. Krysser fingre for at de resterende tre scalarene klarer seg fint.

Off nei nå syns jeg disse fiskene deres skal holde seg i live.. Føler med deg jeg. Bijuquinane mine sender hilsner til pappan sin (eller er det onkelen?) og sier hang in there.
Det er pappaen til dine, de er fra det aller første kullet vi fikk frem.
Vi vet jo ikke hvor gamle de er siden de er viltfanget, så det kan jo være at hun var gammel. Trist er det uansett

Mine leverer ikke i nærheten av det anntallet egg som disse har gjort. Jeg mener 200 overlevende yngler fra ett kull.. det er jo helt sykt.

Jeg har vel en femten -tjue igjen av mitt kull, men nå er de gamle nok til å registrere oppdrett da Fant fire wigglere fra ancistrusene også, de er to cm snart. Definitivt store nok til å ikke bli spist og kan melde inn de på neste klubbmøte også
Morsomt med ancistrus oppdrett. Gratulerer
Ja, det er gøy med nytt oppdrett, ble så overrasket da jeg fant fire samtidig, har bare sett en om gangen tidligere.

i kveld skal vi fylle 160L med vann, ble endelig ferdig å lime stein og sand på mandag. Gulvet er ferdig og pipa malt, det ble litt lysere og finere der nå.
Har du tid å komme bortom en dag eller?

Klekking.
Når jeg kom fra jobb idag hadde heros eggene klekket! En masse små "hår" med plommesekker lå på steinen. Dette blir spennende.

Når må disse ha mat og hva spiser de?

De har flyttet inn i det ene karet hvor vi hadde fire kongotetra, de har nå flyttet sammen med slekta i det andre kongokaret.
Hvordan går det med herosen?

Og resten av gjengen selvfølgelig
Igår var all yngelen borte.. fant ikke en eneste en i karet, kan sneglene ha spist de?
Fredag var enda en scalare død, nå er det to igjen bare.
Torsdag tok vi ut palettene av 720l, hannen peste veldig og var nesten fargeløs, litt tynn og slapp. satte de i 160l med litt kjøligere vann, 25 grader i 720 er det 27 grader. I går virket den litt bedre, men da jeg stod opp idag var den død.
Død var også den gule discusen vår.

Det er virkelig noe rart som foregår i dette store karet altså.
Alle vannverdier er helt fine akkurat som de har vært hele tiden, med noen få unntak av litt nitrat nå og da.
Bytter 30-40l vann hver dag og 1/3 ca en gang i uka.
Sneglene kan jo selvsagt ha tatt dem. De kan jo ha dødd av såpe og så blitt mat og? :p Jeg har sterk tro på at såpe er gørr farlig jeg altså....


Merkelig hva som foregår i storkaret ja. Har du hatt snegler som har dødd i det karet? Når jeg hadde litt for mange som takket for seg mistet jeg noen maller i mitt mallekar.
Såpe..
Vi har jo hatt både kongotetra, snegler og bujurquina yngel i karet tidligere og utallige vannbytter etter den vaskinga da.
Det lå masse yngel på steinen, oppå noe muggen mat dagen før de ble borte. Dagen etterpå var det verken mugg el yngel noe sted.. steinen var reinslikka altså. Er nok mest sannsynlig at de ikke har fått riktig og eller nok mat.Tror nok de gule eplisene har skylda. Neste gang blir yngelen klekka i boks i stua tror jeg..

I storkaret så prøvde jeg med snegler for en stund tilbake, praktbotiaene likte det litt for godt, spiste to stykker.. etter det plukket jeg ut resten, har sett et par stykker under rota og på bakveggen innimellom men alle tre rører seg og får faktisk gå i fred. har ikke sett noen døde heller, og hvorfor ser fisken ganske så frisk ut når den dør?

Har den siste mnd mistet:
2 discus, 4 scalarer, 2 praktbotia, 1 albino cory, 4 sverddragere, 3 platyer og 1 guppy.

Hadde tenkt å flytte bujurquina paret mitt over i 160l idag, fordi de hadde begynt å jage de andre fiska, et sikkert tegn på lek. Når jeg var ferdig å innrede og skulle flytte dem en halvtime etterpå hadde de selvfølgelig lagt egg i mellomtiden.. på en fastgrodd plante så klart, hva ellers.
Inaktiv bruker
leit å høre at ud har mistet så mange fisk
med vennlig hilsen david gabrielsen=
Tilfeldig bekjentskap
© Christine Sundseth Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap