- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Ferskvannstanglopper fra mexico. (side 3)
Ferskvannstanglopper fra mexico. (side 3)
Trygve LillefosseHuh? Tviler litt på at tangloppene fanger yngel, men man skal vel aldri si aldri. I så fall må de være veldig små og ligge helt i ro(fortrinnsvis forde de allerede er døde.).
Ja, planter har jeg. bl.a javamose og ferskvannstang. Det skulle vere god mattilgang for tangloppene, og vannverdiene er like.
Yngel fra glødelysdanio er veldig små. Yngel fra levendefødere blir digre i forhold.
Jeg får teste igjen en annen gang, for å se hva som skjer.
Postet 11.08.08 kl 09:50
Aggi: Høres ut som en god ide. Dersom de kan være en fare for små yngel, er det jo vldig fint å vite dette.
Hos meg går de sammen med småkryp, og det ser ihvertfall ut til å gå bra.
Moekki: Forsøkte å sjekke, ment fant ingen linker/bilder av gråsugge i denne tråden(før din da.)
Den arten det snakkes om er Hyalella Azteca, som er en slektning av Scuds(Gammarus) og ligner veldig, men Hyalellaen er mye mindre.
Vil anta at Gråsugge også er i slekt med disse, men gråsuggene ser jo endel anderledes ut. Tror forøvrig jeg har noen gråsugger i ene akvariet, men de er veldig sky.
Hos meg går de sammen med småkryp, og det ser ihvertfall ut til å gå bra.
Moekki: Forsøkte å sjekke, ment fant ingen linker/bilder av gråsugge i denne tråden(før din da.)
Den arten det snakkes om er Hyalella Azteca, som er en slektning av Scuds(Gammarus) og ligner veldig, men Hyalellaen er mye mindre.
Vil anta at Gråsugge også er i slekt med disse, men gråsuggene ser jo endel anderledes ut. Tror forøvrig jeg har noen gråsugger i ene akvariet, men de er veldig sky.
Postet 11.08.08 kl 11:18
Har ikke lagt merke til at astheca ene er interessert i andre levende dyr.
De spiser mye løv, de liker eikeløv bedre enn bjørk. I tillegg så spiser de javamose. Heldigvis vokser javamosen raskere enn de små tangloppene klarer å spise, men jeg ser noen steder så er det bare midtstengelen på javamosen som er tilbake.
Andre planter har jeg bare sett at de spiser litt på i ny og ne, men uten å skade dem spesielt mye.
Jeg har dog ikke hatt store volum med tanglopper i plantekaret enda
De spiser mye løv, de liker eikeløv bedre enn bjørk. I tillegg så spiser de javamose. Heldigvis vokser javamosen raskere enn de små tangloppene klarer å spise, men jeg ser noen steder så er det bare midtstengelen på javamosen som er tilbake.
Andre planter har jeg bare sett at de spiser litt på i ny og ne, men uten å skade dem spesielt mye.
Jeg har dog ikke hatt store volum med tanglopper i plantekaret enda
Postet 11.08.08 kl 19:24
Postet 11.08.08 kl 20:05
Dersom de får javamose å kose seg med, og ikke allverdens annet, vil de først spise av utvekstene så det bare er stengelen igjen. Deretter blir midstenglene spist over og man får en haug med stengelbiter hvor det kravles og krypes.
Dette skjer forsovidt også om de får annen mat, men da skjer det ikke like fort.
Har man javamose, vil man ofte se dem som små klumper på stenglene. Skal du ha dem frem, kan du prøve med litt agurk eller fiskemat.
Dette skjer forsovidt også om de får annen mat, men da skjer det ikke like fort.
Har man javamose, vil man ofte se dem som små klumper på stenglene. Skal du ha dem frem, kan du prøve med litt agurk eller fiskemat.
Postet 27.08.08 kl 13:02
De eter nok ikke bare javamose, nei. Ser at de elsker planter som er i litt dårlig forfatning.
Den ikea-baljen som jeg så frekt kalte "very low-tec" i en annen tråd, vrimler med tanglopper nå.
Jeg putter planter som er til overs nedi til dem, samt en bøtte vann med slam fra andre kar i ny og ne. Merkelig nok så trives de veldig godt der. Helt uten filtrering eller fòring. Det er jo mye næring oppi der likevel, så vannet ville vel bare blitt giftig dersom jeg hadde begynt å fòre dem.
Den ikea-baljen som jeg så frekt kalte "very low-tec" i en annen tråd, vrimler med tanglopper nå.
Jeg putter planter som er til overs nedi til dem, samt en bøtte vann med slam fra andre kar i ny og ne. Merkelig nok så trives de veldig godt der. Helt uten filtrering eller fòring. Det er jo mye næring oppi der likevel, så vannet ville vel bare blitt giftig dersom jeg hadde begynt å fòre dem.
Postet 08.09.08 kl 21:31
Postet 02.02.09 kl 20:20
darwinKan vi få en oppdatering på hvordan det går med disse prosjektene og evt. andres erfaringer? Var på stranda i dag og fanget noen tanglopper og det var stor suksess i karene.
Den meksikanske tangloppa trives bra under mange forskjellige forhåld jf vannkvaliteter og temperatur. Den liker best å ha det varmt mellom 25 o0g 30 grader.
Den kulturen den vokser best i har faxekalk som bunnlag, dvs noe hardt vann.
Den liker grovgrus og stein gjerne med ru og porøs overflate. Sand er den ikke så glad i. Antagelig for de den ikke finner gjemmested.....
Postet 02.02.09 kl 20:53
Postet 18.04.13 kl 16:29