"Malawi-vann" uten å måtte tilsette masse midler? (side 3)

Här kan man oxå läsa lite om malawisjönsvatten.

mvh Kjell
Mellom amerika
Disse skal jo ha samme vann som malawi og slikt.

Men jeg tenkte og slenge litt faxekalk og diverse bak bakgrunnen i mitt akvariet. Er det da slikt at jeg kun holder ph høy? for denne må jo være rundt 7 for de fiskene jeg skal ha der.

Liker enkelt akvariethold, og tenkte bare og få noen enkle tips om hvordan holde en stabil ph uten mye mas. Skal få 5 kilo faxekalk nå, og har en 720 liter som skal fylles.

Ellers blir pumpe innsuget bak bakgrunnen og utblåsningen til pumpen på forsiden. Så vann vil vel strømme gjevnt over faxekalken om dette er noe som fungerer greit for vannverdien.

Har i dag kun en strømpe med kalk hengende i et akvariet. Men ph'en er vel rundt 6 i det akvariet.
...Kalk hjelper kun på hardheten av vannet, altså det vil høyne GH, men vil ikke forandre pH...
Ph
Hvordan får jeg da opp ph. Skal jo ha en del røtter i akvariet også.

Men går ikke ph opp når gh går opp?
Det greieste er å kjøpe et spann med ferdig blanding som er til dette formålet. Spesielt intereserte eller storforbrukere blander gjerne selv, men det er ikke nødvendig.
...Nå er vel ikke pH/KH+ det mest vansklige å lage selv...Kjøp Natron på butikken, det er dét jeg bruker til å høyne pH og KH...

(Det er KH som høyner pH, ikke GH)
Har kh/ph+
Men det blir jo fort litt dyrt i lengden, og siden man pratet om andre løsninger tenkte jeg kalk og da spesielt faxekalk var noe mange hadde i sine akvarier.

Mente jeg også hadde lest i en bok av ph gikk opp, men skjønner at det var feil.

Så ting må kjøpes, og ikke bare og ha ting i akvariet fast for at alt skal gå bra. Det var jo dumt, og litt mer arbeid med vannsjekk og ting som skal i.

Hvis ikke må jeg da kutte mye røtter så ph ikke synker kraftig. For her i bærum mener jeg ph ligger rundt 7 i utgangspunktet.
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap