- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Jeg gjorde noe fryktelig dumt med min tyggende c.moorii :-( trenger noen gode råd nå (side 3)
Jeg gjorde noe fryktelig dumt med min tyggende c.moorii :-( trenger noen gode råd nå (side 3)
Har du problem med alger?
Tror inte att det är någon skillnad på om man har utvändig eller invändig bakgrund när det gäller alger.Har man problem så lär man få det varken man har det ena eller andra.
jag har själv inga problem med det.
Har timer som jag har ljuset av i ca 3 timmar mitt på dagen men vet inte om det gör varken till eller från angående algväxt.
Sedan tycker jag att det ser mera naturligt ut med lite alger(inte mycket då)
Är man duktig med vatten bytena och inte matar för mycket så brukar det inte vara något problem.
Blått ljus gillar algerna sägs det.
Sedan skall man inte ha direkt sol ljus osv men det kan du nog skulle jag tro.
mvh Kjell
Tror inte att det är någon skillnad på om man har utvändig eller invändig bakgrund när det gäller alger.Har man problem så lär man få det varken man har det ena eller andra.
jag har själv inga problem med det.
Har timer som jag har ljuset av i ca 3 timmar mitt på dagen men vet inte om det gör varken till eller från angående algväxt.
Sedan tycker jag att det ser mera naturligt ut med lite alger(inte mycket då)
Är man duktig med vatten bytena och inte matar för mycket så brukar det inte vara något problem.
Blått ljus gillar algerna sägs det.
Sedan skall man inte ha direkt sol ljus osv men det kan du nog skulle jag tro.
mvh Kjell
Postet 05.05.08 kl 14:45
Jo jeg fikk en plutselig oppblomstring. Jeg fikk beskjed på dyrebutikken at slikt kunne av og til skje i et malawi kar. Og at det kan forsvinne like raskt som det kom.
Vi hadde en grundig vask av steiner og bakgrunn for over en uke siden og ble mye bedre. Så ved vannbytte i går (har det fast hver søndag) så var det ikke så mye.
Mulig jeg må skaffe meg noen algespisere.
Vi hadde en grundig vask av steiner og bakgrunn for over en uke siden og ble mye bedre. Så ved vannbytte i går (har det fast hver søndag) så var det ikke så mye.
Mulig jeg må skaffe meg noen algespisere.
Postet 05.05.08 kl 15:59
Postet 05.05.08 kl 16:06
Postet 06.05.08 kl 08:38
Postet 06.05.08 kl 08:46
Postet 06.05.08 kl 09:30
Just presis. Det tenker jeg også på. Er jo mye enklere å gå over med feks. filtervatt på glasset istedet for en "ru" bakgrunn.
Jeg får meg en 600 liter i morra og tenker litt på hva jeg skal gjøre og hvordan bakgrunn jeg skal ha. Dette er malawi kar altså.
Juwel har jo en veldig fin rock utvendig folie bakgrunn. Er jo billigere, hehe. Men når man først skal gjøre det så er det jo moro å gjøre det ordentlig. Tenke, tenke.... men det er vel ikke "uordentlig" å ha en utvendig. Det er jo ikke bare pengene som spiller inn, men hva som er enklere og mest hensiktsmessig for hver enkelt.
Man kan jo få et knallfint akvarie uten innvendig bakgrunn...
Jeg får meg en 600 liter i morra og tenker litt på hva jeg skal gjøre og hvordan bakgrunn jeg skal ha. Dette er malawi kar altså.
Juwel har jo en veldig fin rock utvendig folie bakgrunn. Er jo billigere, hehe. Men når man først skal gjøre det så er det jo moro å gjøre det ordentlig. Tenke, tenke.... men det er vel ikke "uordentlig" å ha en utvendig. Det er jo ikke bare pengene som spiller inn, men hva som er enklere og mest hensiktsmessig for hver enkelt.
Man kan jo få et knallfint akvarie uten innvendig bakgrunn...
Postet 06.05.08 kl 09:41
Jeg liker innvendige i Tanganyika (som jo innredes temmelig likt). Mye fordi jeg da kan bruke bakveggen som støtte for større steiner.
Hvis du tviler ville jeg valgt innvendig, det er litt for sent etter at karet er satt opp. Da må jo alt ut, karet tørkes for å så silikonere fast bakvegg.
Jeg har nå en flat innvendig fra Juwel, er veldig fornøyd. Det tar ikke mye plass, fisker kan ikke komme seg bak (vær obs på den risikoen!!) og den ser fin ut.
Mitt kar
Postet 06.05.08 kl 09:47
Ja det er så sant så sant. Jeg har ihvertfall bestemt meg for å legge isopor i bunnen før jeg fyller på sand.
Jeg skal ha litt oppbygging av steiner men ikke så veldig mye faktisk. Hoved elementet i akvariet skal være mine 6 store flotte Delfinciklider, det blir nok godt for de å få over dobbel så stor plass, så får de vokse seg ennå større De trenger mer åpen svømmeplass enn masse huler. Så jeg skal forsøke å få til begge deler.
Det blir så spennende dette at jeg kjenner adrenalinet stiger bare jeg tenker på det
Ellers, Delfinbebisene lever i beste velgående i sitt eget kar. Og jeg synes de har vokst også på disse fire dagene siden "sjokk-opplevelsen" vi fikk da de plutselig ble spyttet etter å "bare vært tygget i fem dager" hehe.
Er mange av dem, klarer ikke å telle, men et sted mellom 30-40, i hvertfall. Kanskje mer, rakkerne vil ikke stå i ro så jeg får telle dem
Jeg skal ha litt oppbygging av steiner men ikke så veldig mye faktisk. Hoved elementet i akvariet skal være mine 6 store flotte Delfinciklider, det blir nok godt for de å få over dobbel så stor plass, så får de vokse seg ennå større De trenger mer åpen svømmeplass enn masse huler. Så jeg skal forsøke å få til begge deler.
Det blir så spennende dette at jeg kjenner adrenalinet stiger bare jeg tenker på det
Ellers, Delfinbebisene lever i beste velgående i sitt eget kar. Og jeg synes de har vokst også på disse fire dagene siden "sjokk-opplevelsen" vi fikk da de plutselig ble spyttet etter å "bare vært tygget i fem dager" hehe.
Er mange av dem, klarer ikke å telle, men et sted mellom 30-40, i hvertfall. Kanskje mer, rakkerne vil ikke stå i ro så jeg får telle dem
Postet 06.05.08 kl 10:00
Postet 06.05.08 kl 15:08
i forhold til refleksjonen så har det visst med fiskens trygghet å gjøre, ikke når du skal ta bilder. egentlig råder de til å ha en langside og en kortside med innvendig bakgrunn til malawi (gjelder sikkert egentlig alle fisk). jeg har en bok hvor det står om det... hvis du vil så kan jeg finne den og sitere? tenk å bo inni en boks med speil rundt hele deg...? hadde jo blitt littegrann gal i hodet kanskje.
men uansett må du jo gjøre det som du mener er best og penest. du skal jo leve med det en stund malawi er jo ikke akkurat en skvetten fisk... men det er godt for de å ha noen steder de kan føle seg trygge. morsomt prosjekt du holder på med da. legg ut bilder!
men uansett må du jo gjøre det som du mener er best og penest. du skal jo leve med det en stund malawi er jo ikke akkurat en skvetten fisk... men det er godt for de å ha noen steder de kan føle seg trygge. morsomt prosjekt du holder på med da. legg ut bilder!
Postet 06.05.08 kl 21:37
2nelise
Skulle rekomendera dig att skaffa dig Labeotropheus trewavasae de är en fin fisk att ha tillsammmans med dina Delfiner (C.Moorii) i ditt nya 600 liters akvarium.
Kan se det framför mig att definerna går nede vid botten och letar mat i sanden och lite högre upp så går L.Trewavasae och står lite snett och betar på de alger som ev .finns .
Det finns många färgvarianter av Labeotropheus trewavasae .
Den som du ser på bilden är Ocre.
Sök lite på nätet så hittar du många olika färgvarianter beroende på vilken lokalitet de kommer från och det varierar stort.
Så om du skall köpa Labeotropheus trewavasae så fråga butiken eller om du köper de privat om var de kommer från.
Mvh Kjell
ps Kom ihåg bra cirkulation i akvariumet
Om du läser detta Alenate kan inte du lägga in en bild på dina Labeotropheus trewavasae
Skulle rekomendera dig att skaffa dig Labeotropheus trewavasae de är en fin fisk att ha tillsammmans med dina Delfiner (C.Moorii) i ditt nya 600 liters akvarium.
Kan se det framför mig att definerna går nede vid botten och letar mat i sanden och lite högre upp så går L.Trewavasae och står lite snett och betar på de alger som ev .finns .
Det finns många färgvarianter av Labeotropheus trewavasae .
Den som du ser på bilden är Ocre.
Sök lite på nätet så hittar du många olika färgvarianter beroende på vilken lokalitet de kommer från och det varierar stort.
Så om du skall köpa Labeotropheus trewavasae så fråga butiken eller om du köper de privat om var de kommer från.
Mvh Kjell
ps Kom ihåg bra cirkulation i akvariumet
Om du läser detta Alenate kan inte du lägga in en bild på dina Labeotropheus trewavasae
Postet 07.05.08 kl 07:34
Kjell: den Labeotropheus trewavasae'n ligner på min fuelleborni i formen syns jeg. har jeg feil navn på min kanskje? siden du sier de finnes i mange fargevarianter... må jo spør noen som har peiling
har du bestemt deg for hvordan fisker du vil ha i det nye karet ditt 2nelise? alltid like spennende.....
har du bestemt deg for hvordan fisker du vil ha i det nye karet ditt 2nelise? alltid like spennende.....
Postet 07.05.08 kl 09:22
tinaj
Labeotropheus.Fuelleborni och Labeotropheus trewavasae kan likna varandra
Men Fuelleborni är högre i kroppen än Labeotropheus trewavasae
Båda arterna lever på liknande sett men på olika djup.
Labeotropheus Fuelleborni
Kan du se exempel på här:
och här
Labeotropheus trewavasae
Kan du se här
och här
Mvh Kjell
Labeotropheus.Fuelleborni och Labeotropheus trewavasae kan likna varandra
Men Fuelleborni är högre i kroppen än Labeotropheus trewavasae
Båda arterna lever på liknande sett men på olika djup.
Labeotropheus Fuelleborni
Kan du se exempel på här:
och här
Labeotropheus trewavasae
Kan du se här
och här
Mvh Kjell
Postet 07.05.08 kl 15:01
Postet 07.05.08 kl 15:07
Postet 07.05.08 kl 15:10
Tinaj
Skulle vara fint att se den från sidan!
så är det alltid lite svårt med foto ...lättare att se live..men det blir ju lite svårt nu.. Men utifrån det foto så hade jag tippat labeotropheus_trewavasae.
Detta på begrundar jag den låga kroppen att den ser lite lägre ut än Labeotropheus Fuelleborni
Men som sagt lite osäker på grund av fotot inte är från sidan.
Mvh Kjell
Skulle vara fint att se den från sidan!
så är det alltid lite svårt med foto ...lättare att se live..men det blir ju lite svårt nu.. Men utifrån det foto så hade jag tippat labeotropheus_trewavasae.
Detta på begrundar jag den låga kroppen att den ser lite lägre ut än Labeotropheus Fuelleborni
Men som sagt lite osäker på grund av fotot inte är från sidan.
Mvh Kjell
Postet 07.05.08 kl 15:15
Postet 07.05.08 kl 15:35
Postet 07.05.08 kl 15:56