Krukke med vann og fisk! (side 3)

Nei jeg får nok prøve tette hullet og bli ferdig, kjedelig når ting begynner ta så mye tid, blir lissom til at man ikke gidder styre med det mer. Utålmodig, jeg hæ??
Da dreit jeg i hele duken, etter å ha samtalt med min kjære ble jeg enig med meg selv om å fylle krukka med vann og teste det, er det farlige verdier der, vel da får jeg heller tette alle hullene som er i duken. Eller kjøpe epoxy, bare det at alle har bursdag nå, så en må lissom spare litt til hver av dem. Eller bare glemme de har fødelsdag, (hvem trenger familie og venner når man har fisk og af?)
Nå har jeg testet verdiene i krukka, ingen som var alarmerende høye, de var faktisk utrolig greie i forhold til de verdiene det i akvariene. Eneste var skyhøy pH da.
PH 9 - 9,5
GH 8
KH 5
Fosfat 0,25
Jern 0 - 0,05
Var grei temp på 24 grader

Mest sannsynlig er krukka dekket av noe som øker KH, liten knapp på noe alla gips.
Det jeg tenker på nå er om jeg skal begynne putte i sand, eller skal jeg vente en ukes tid og måle igjen da??
Idag skal jeg måle igjen, men temperaturen den siste tiden har ligget på mellom 15 og 20 grader, siden det har blitt kjøligere i det siste har tempen mest ligget rundt 16, 17 grader. Litt synd egentlig, for jeg hadde lyst til å vite hva temperaturen ville vært på når sola står på som verst.
Jeg har handlet en vannlilje nå, husker ikke helt hvilket slag, kan fortelle når jeg oppdaterer verdiene i vannet. Og en slags gress, som vokser på alt fra 0- 40 dybde.
Lurer litt på om det bare er å ta vannlilja ut av potten sin, skylde av leira og plante den i sanda, eller om det blir feil??
Huff verdiene er fryktelige
PH over 10 (kan ikke måle lenger enn til 10)
GH 21
KH 11

Skal jeg bytte ut vannet og fylle på nytt for å se om det hjelper, skal jeg bruke eikebarkekstrakt for å senke iallefal pH?
Huff må kanskje frem med damduken igjen om dette fortsetter.

Jo vannliljen er en Nymphaea Gloriosa og den andre er kjent som hårgress/ nålgress eller Eleocharis acicularis.
Det er nok ingen fisk som trives med ph på 10. Gh'en var også meget høy. Er krukken laget av f.eks. betong? Det gir fryktelig høye ph og gh-verdier, har jeg lest.

Spørsmålet er jo også om du greier å få plantene til å overleve i så høye vannverdier. Sikker på at Hårgress-plantene og vannliljen din tåler det?

Vannliljer tror jeg skal stå i potten sin, og så bare begraver man potten. Noen må tas inn om vinteren nemlig, ettersom de ikke tåler frost. Men akkurat dette vet vel andre mer om. Jeg har bare sett nevnt at potten beholdes på, for at det skal være lettere å ta dem opp til vinteren/høsten.
Den er laget av samme materiale som plastbåter, men jeg er ganske sikker på at den er evnt "malt" med betong eller annet materiale i den duren. Noe som er utrolig kjedelig for meg, men jeg får bytte ut vannet og håpe det hjelper å få vannet den ut litt.
Ingen fisk skal oppi der før vannet er greit, hva kan man egentlig bruke for å få bløtere vann??
Vil leira i potten til vannlilja gjøre vannet ekkelt /fullt av alger?
Sånn ser krukka forresten ut nå.
Siden snøen laver ned og det ingenting kan gjøres, slenger jeg like så godt opp denne tråden igjen.
Planen nå er å kle hele krukka med silikon (med mindre "riktig" epoxy dukker opp da), det jeg lurer på er om jeg skal bruke svart eller gjennomsiktig silikon, kommer til å kle silikonen med sand eller grus likevel, så hva blir finest som grunnlag. Vil jo ikke ha det mørkt oppi der heller.

Pumpe har jeg fått kjøpt å, Powerjet 350 av merket Laguna.
Max flow rate: 380l i timen
Hey lav brukskostnad jo, bare 5 watt, greit det da
3 års garanti, hmm når kjøpte jeg den da, var på krizoodagen, men når var det??
For dammer opp til 760l :O, storm i vannglass eller :P

Må bare åpne og titte litt jeg

Herregud, den er jo knøtteliten jo, filteret i 85l er jo nesten dobbelt så stort o.O
Må bare vise dere hvor liten den er, tatt bilde med musa ved siden av, og musa ser jo svær ut. Gjett om denne skal modifiseres a.
Nå skal jeg jo ikke ha fisk der da, men likevel. Kan jo hende jeg "låner" noen egg fra vannet nedenfor her og ja. Eller setter stjerne rasboraene ut der for sommerferie, om tempen og verdiene er greie.
Da må jeg ha noe deksel over så ikke fugler eller sånt kan "flytte" dem ned til vannet utenfor her. Ikke for det, de ville ikke overlevd en vinter, hvis de i det hele tatt ville overlevd store grådige fisker som bor uti her. Dette er jo ikke akkurat koi eller gullfisk som kan bli svære og spise opp andre arter.

Huff filteret inni her er jo ikke lenger enn langefingeren min og ikke breiere enn to fingre, noe så stusselig. Det må bare oppgraderes.
Men ellers virker den grei, der er to steder man kan stille strømmen, ene er vannet som kommer inn i rotoren, andre er vannet som presses opp i fontena. Gleder meg til å prøve den altså
To forskjellige munnstykker til to forskjellige fontener, helt greit med andre ord.
10 meter med slange, det burde holde ja
Sugekopper hvis jeg ønsker å feste den regner jeg med.
Da vet jeg det: dette er ikke et filter, svampen sitter bare der for å hindre at dritt kommer inn til impelleren/ rotoren og skader/ tetter denne.
Nåja, det kan jo ikke skade å sette på en større svamp da. ;D

Ikke blir den særlig høy heller, så jeg må nok regne med at den må stå på no.
[QUOTE=mona o] Er krukken laget av f.eks. betong? Det gir fryktelig høye ph og gh-verdier, har jeg lest.

QUOTE]
Gir betong høye PH/GH verdier?
Jeg tenkte å bruke en betongring til min dam....hm... må dekke den med duk da....?
mona o
Er krukken laget av f.eks. betong? Det gir fryktelig høye ph og gh-verdier, har jeg lest.

Mariflyfly
Gir betong høye PH/GH verdier? Jeg tenkte å bruke en betongring til min dam....hm... må dekke den med duk da....?


Ja, det gjør visst det. Veldig høye. Men noen sier at det KAN vannes ut etterhvert, og at dersom man bytter, bytter og bytter (og bytter igjen!) vann så vil betongen ha mindre effekt etter tid. Men jeg tror ikke jeg ville satset fem spenn av pengene mine på å sette fisk ut i en betongdam uten videre :p Det var en tråd om noe lignende på NA for et år eller to siden, der var det mye ulike innspill. Mener å huske noen skrev om ph oppi 10 (!) Det er ulevelig for fisk. (eller blander jeg det med en tråd om Hey'di produkt? de har en rekke slike betongpulver-masser)
Edikksyre
Edikksyre kan brukes for å nøytralisere betongen.
Formel japanerne bruker er 50 gram edikksyre pr 1000 liter, til 100 liter blir det 5 gram edikksyre. Ha i et døgn, gjør vannbytte og fyll med same mix igjen. Deretter er det klar til å ha 2 til 3 gullfisk som er maksimum til 100 liter. Ha en akvarie pumpe og filter i tillegg. Sjekk vannverdier etter behandlingen med edikksyre før du har gullfisk oppi og fortel oss hvordan det gikk med pH´en ++.

Tråd om dette tema er å finne i Gullfiskene.net. http://gullfiskene.net/forum/annet-innenfor-hagedam/495-betong-og-hoy-ph.html
Tror det da er like trykt å bare legge duk oppi...
For noen dager siden kom jeg over en 'pond sealant' her, husker ikke nøyaktig navn på den, men den var tilgjengelig i mange forskjellige farger. Skulle males på i to tjukke lag med 72 timers mellomrom. Så veldig grei ut, og jeg vurderte det til min egen dam før jeg valgte hardplast...

Siden krukka di påvirker pH tror jeg heller jeg ville dekket den til med noe fremfor å prøve og vanne ut eller senke pH... Og damduk tror jeg ikke blir noe fint, uansett hva du gjør kommer den til å være veldig synlig...
Har allerede prøvd damduk, strevde hele sommeren ifjor på å få den tett. Måtte jo klippe, for jeg ville ikke ha en masse bretter på den. Klippe lime, sjekke .... nei, lime mere, osv. Sånn holdt jeg på ei uke, limet ene dagen og fylte vann, så sto det over natta med mindre jeg så at det lakk med en gang, så var det å la duken tørke før jeg satt igang å lime mer. Ga opp til slutt, dessuten ble det altfor mørkt med duk.

Så no som kan segle krukka ville vært fint, gått for silikon siden jeg vet det er sikkert for fisk, enkelt å få tak og koster ikke for mye. Går jo sikkert en del i den krukka, men likevel. Enkelt og greit, det er det viktigste.


Har prøvd å forsegle bakgrunner med silikon. Noe skikkelig griseri Så ville aldri ha klattet med silikon, det er seigt å jobbe med og du må beregne et stort forbruk siden silikon ikke strykes ut så lett.

Du har ikke noen båtbutikker/maritime butikker i nærheten da? Her i Stavanger koster et halvt kilo West Systems epoksylim et par hundre i båtutstyrsbutikkene. Et halvt kilo skulle være nok til å dekke krukka di innvendig med et strøk. Trenger du mer er nok Aeropoxy fra trebaaten.no mer prisgunstig. Begge disse epoksylimene er godkjente for bruk i drikkevannskar (og dermed også til fisk). Fordelen med epoksy framfor det meste annet er at det er lett og renslig å påføre og har god vedheft. Når du en gang har gjort det så holder det
Hmm men det skremmer meg litt dette med to komponent, kan det gå galt, går det gjerne galt. Lettere med noe man kjenner til sånn sett, ellers bor jeg jo ved kysten, så båtforretninger er det nok av rundt om her
Blandingen er ikke nøye så lenge limen ikke skal ha styrke til bærende konstruksjoner. Så lenge du får ca. riktig blanding og rører godt vil limen være lett og jobbe med og herde skikkelig. Det tar bare litt kortere eller lengre tid å herde avhengig av blandingsforholdet. Bare så det er sagt, noenlunde riktig forhold er viktig, blir forholdet alt for skjeivt vil ikke limen herde. Men du har litt slingringsmonn heldigvis

Det viktigeste er at du får blandet base og herder godt nok så herderen får reagert skikkelig med basen. Herdet epoksy er ikke giftig, men uherdet herder er ikke noe bra. Når du rører vil du se at herder og base ikke blander seg skikkelig i starten (den ene er svakt gulaktig i fargen mens den andre er blank), men etter litt god røring vil du ikke kunne se forskjell på dem. Da er limen klar til bruk.

For all del, silikon kan fungere det også, men epoksy vil gi et bedre og mer holdbart resultat. I tillegg til at det bare pensles på uten for mye styr
Da blir det kanskje epoxy da, iallefal hvis det er greit å få tak i, ikke altfor dyrt og greit å jobbe med.
Har vridd huet mitt etter hvordan jeg skulle få silikonen utover uten for mye gris og alt må jo taes i ett.

Så tusen takk for innspill

Gleder meg til snøen går såpass at jeg kan starte, er fremdeles godt oppi 60cm med snø utenfor.
Våååår, hvor er du??
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap