Kan jeg kjøre varmekur? (side 3)

A9taL
Jeg kan jo si litt om hvordan ting er nå. Endelig er det prikkefritt hos meg, tempen er i skrivende stund 32 grader, og jeg tror jeg har satt ny rekord. Folk snakker om 3 dager og fem dager, jeg har 14 dager! Dette har ikke vært lett. Det rare var at det var endel fisker som slapp ganske lett, men noen var riktig ille. Hadde en fisk til slutt som holdt igjen hele greia, det var 1 praktbotia. Men alle de andre ble kvitt sitt litt etter litt så fikk den bare mer, det virka som den hadde rulla seg i melis, og jeg kan ikke fatte at bare den kunne bli så rammet. Men når er selv den fin, så jeg skrur ned tempen til 28 i dag. (har selvfølgelig vært på ferie 18-20, så jeg er ikke akkurat sikker på dagen den siste prikken ble borte, men tar sjansen i dag da jeg hvertfall veit de har vært fine siden den 20.) Er jo ikke ferdig enda, det kan jo blusse opp igjen, men jeg har mista 3 store SAE og en værål, disse taklet ikke varmekur noe særlig, dette som et tips til andre som har disse artene. De siste 3 SAEene og den siste værålen ble tatt ut for ca en uke siden og lever nå i kaldere vann, ser ut til at de vil klare seg. Men nå når jeg skal senke, så skriver noen at det er lurt å senke med kaldt vann, andre sier at man skal ta det pent, ikke mer enn 1 grad i timen. Hva er best. (Jeg skal selvsagt slamsuge i samme slengen) Noen gode råd tild denne prossessen?

Vent med å slamsuge til i morgen, og la bare akvarievannet senke temperaturen selv i sakte og rolig tempo. Du kan i grunnen bare plugge ut varmekolben akkurat nå.

I morgen vil sannsynligvis temperaturen være normal, og fiskene har fått en gradvis tilvenning igjen. Da kan du slamsuge skikkelig, og bytte vann. Dersom du har bøtter eller baljer å oppbevare vann i, kan du sette vann til mellomlagring i dag, så er det ikke så iskaldt når du skal bruke det i morgen. Det gjør alltid jeg Når vannbyttet er gjort i morgen, kan du plugge inn igjen varmekolben.

Det overrasket meg ikke at Praktbotiaen din var den verst rammede.
Praktbotia er "hudløs" holdt jeg på å si, jeg mener; botiaer er skjell-løse fisker (de har altså hud, og ikke fiskeskjell), og det er derfor de ofte blir angrepet av hvitprikk. Og når de først får det, så får de det gjerne først av alle eller ekstra hardt angrepet. Parasitten har jo en meget lett match på dem, den borer seg ned i huden over absolutt hele fisken uten problem (ingen besværlige fiskeskjell å kile seg gjennom).

De fiskene du flyttet for en uke siden, vær klar over at de er i faresonen for å smittebærere...men det vet du sikkert. Hold dem unna de andre fiskene i minst 15 - 21 dager for å være sikker.
Jepp, napper ut varmekolbene nu

Jeg har jo 6 praktbotiar, disse er trygge, lekne og viser seg mye, de er min "hovedfisk" i selskapskaret. Bare elsker den fisken, de har så mye rart for seg.
Det tok tid før disse fikk prikker i utgangspunktet og da det kom, ble de ikke værre angrepet enne de andre (unntatt Pablo hehe som fikk masse, kanskje han var den mest såbare og svekkede av de) Jeg er bare så overrasket over at det ikke var den tynne botian min som sleit. Så lenge jeg har hatt den så har den vært råmager, sett beinkonturene til hele fisken. Har trodd det var parasitt, men nå er det jo ikke lett å få tak i medisiner lenger og ingen hadde noe å avse. Men jeg startet som sagt med å medisinere med esha exit. Og etter det begynte den å legge på seg Den har klart seg godt gjennom hele prossessen, er nok en liten survivor den.

Skal mellomlagre vann til i morgen og ta en skikkelig runde da, takk for tipset

Ang. de andre 4, de hadde aldri prikker, men de fikk jo behandling for de var jo i karet og kunne jo være smittebærere. Orka bare ikke å se lenger hvordan de sleit så nå går de sammen noen slørhaler, vet det er risky, men hadde ikke noe annet sted å sette de. Men jeg følger godt med og de skal få være der en måned før jeg flytter de igjen ja. Greia er jo nå at jeg har ganske kaldt vann så syklusen til utysket vil vel gå riktig seint. Akkurat nå, går de uten kolbe i ca 20grader, men skal sette inn kolbe når jeg får kjøpt skjøteledning, da legger jeg tempen på ca 23. Holder det med en måned eller bør jeg vente lenger i såpass kaldt vann?
A9taL
Jeg er bare så overrasket over at det ikke var den tynne botian min som sleit. Så lenge jeg har hatt den så har den vært råmager, sett beinkonturene til hele fisken. Har trodd det var parasitt, men nå er det jo ikke lett å få tak i medisiner lenger og ingen hadde noe å avse. Men jeg startet som sagt med å medisinere med esha exit. Og etter det begynte den å legge på seg:) Den har klart seg godt gjennom hele prossessen, er nok en liten survivor den.

Dette var veldig interresant. Var det antatt "skinny disease" PB`en hadde og som du behandlet med Esha Exit? Isåfall vil det være veldig godt nytt for oss med Praktbotia
Ja, jeg antok det, men det holdt seg kun til den ene, de andre var runde og flotte. Den lille tynne, var sykt tynn, men aktiv og VELDIG sulten, men alt han spiste satte seg ikke.
Ga Exit i begynnelsen av april og bare etter 14 dager var det stor bedring, den kantete kroppen begynte å bli rund og fin
Høres ut som "skinny disease" ja. Var den ekstra mørk i fargene også?
Det antaes at 1 av 3 PB har denne parasitten, men det er ikke alle som får et problem med det. Takk for tipset
...Godt å høre det gikk såpass bra, til tross for utgangspunktet og slik det så ut i begynnelsen av behandlingen...

...Har akkurat fått inn fem Otocinclus som sitter i karantene nå...Med meg hengende over, klar med eSHa Exit...Varmekuren er den eneste utveien når man er hardt angrepet, men det hadde tatt sånn på nervene (Otto ligger helt i grenseland temperaturmessig) at jeg alltid prøver "føre var"-varienten...Ett lite "saltkorn" og jeg skal være der for å se det...

...Lykke til videre!
Tusen takk, og det samme til deg

Dette er jo ikke over enda, de har bare gått noen dager, tror kanskje jeg kan se tendenser på en sverddrage Men jeg skal ha litt is i magen, da de er litt medtatt, men om jeg ser en prikk på en annen fisk skal jeg skru opp tempen igjen. Følger godt med på de som var de største prikkelarsene fra forrige runde.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap