Skal sette opp en ny 720 liter (side 3)

vi bruker filtervatt i pumpene, samt bak bakgrunnene der har vi powerhead og masser filtwatt bak
Svar
PG
Nå har jeg ikke hatt kar med bakgrunn mer en i to dager så er ikke noe spesialist på dette men vil tro at du får litt mindre sirkulasjon bak der siden du har hull begge ender? Om du hadde utsuget til pumpen i ene enden bak bakgrunnen og hullet gjennom i andre enden så ville det etter mitt hode bli mer strøm der som tok med seg mer av dritten?


Må vel si tankegangen din virker lur. Når jeg satte opp karret så jeg ikke dette som et problem da jeg ikke viste om det. Men ser jo nå at jeg skulle tenkt litt lengre på det.

Men det er nok en jobb jeg ikke kommer til og ta på meg akkurat nå tror jeg. Ut med alt vann, fisk, grus og planter. Ut med bakgrunn, borre nytt hull, tette gamle, og så sette alt tilbake på plass. Tror jeg begynner og bli en lat gammel mann, så må vel finne en litt enklere løsning en det.

Men vi lærer så lenge vi lever, så får vel gjøre som deg om jeg setter opp en ny bakgrunn en annen gang.
Evolution
vi bruker filtervatt i pumpene, samt bak bakgrunnene der har vi powerhead og masser filtwatt bak


Men får du plass til en powerhead bak bakgrunne, og hvilken type eventuelt. Er jo ikke så mye plass bak der, og ut røret på et side og inn røret på andre siden gjør jo at det blir enda litt trangere egentlig. Men tenkte på det med filtematter når jeg skulle sette det opp, men har en eheim 2080, så jeg regner med skal holde for akvariet.

Men det har jo blitt litt bedre i det siste med en liten innvendig pumpe. Nå er det ikke den største, så tar litt tid, men må vel kanskje ut og kjøpe en ny innvendig om ikke alt går seg til.
men du har jo filter vatt i 2080 har du ikke det da. vi hadde fin vatt i øverste skuff, vi bruker en powerhead som tåler å stå uten vann rundt seg så den står nede i skapet med slange til og fra, den er på 6000liter i timen. så mange løsninger men vi har bygget hele bakgrunnen som filter med masse blåsvamp i div størelser bioballer osv, der ser du to utblåsninger midt i karet litt oppe og nede, samt at pumpen står nede i ene skapet en aqua medic osean runner 6000. en vanlig sirk pumpe, powerhead. strekte bare slanger fra pumpen og til utblåsing og slange som suger fra bunn i ene hjørne i bakgrunn
[External Image]
Har tatt ut filtervatt
Pumpen blir veldig fort tett med den fineste filtervatten. Nå hadde vel jeg også den i skuff 2 da den tettet seg med en gang i øverste skuff. Alt samlet seg i en liten flekk på midten.

Men jeg har jo noen kraftige sirkulasjonspumper , men vet bare ikke om de kan settes på utsiden. Er vel mer passe til og lage malawi i en 720 liter. Alt blåser jo vegge i mellom i akvariet om de er på.

Men god ide med en utvendig sirkulasjonspumpe. Har egentlig ikke vist at det var mulig tidligere. Så får vel finne noe av det. Eventuelt er det vel bare og sette inn enda en utvendig pumpe og se om det går bedre da. Men da må det jo bli en litt mindre så jeg får plass under skapet.

Men takk for tipset, så skal vi se hva jeg får til.
Eheim sirkulasjonpumpe
Jeg har jo sjekket litt på nett idag. Og mener jeg har en eheim sirkulasjonpumpe man kan ha i og utenfor akvariet. Men da min sist ble brukt i akvariet har jeg en filtersats på min. Hvis jeg har denne utenfor akvariet, vil det da være behov for filter, eller vil den da kun pumpe vann og annet rart gjennom.
Hei
Jeg har fulgt med tråden din en stund og nå klarer jeg ikke å holde fingre av tastatur lenge. Jeg vil komme med en del faktaopplysninger, resten bestemmer du selv.
1. Et av hovedhensikt med innvendig bakgrunn er å ha et stort fitervolum.
2. I dette filter så bruker vi sirkulasjonspumpe (/pumper) for å sirkulere vann. Det tyder på at du har lite plass bak bakgrunnen. Så alternativ er å kjøre en sirkulasjonspumpe utenfor karet. Vannet skal ha passert filterrom bak bakgrunnen før det går inn i pumpen. Utblåsing skjer rett ut i karet.
3. Utvendig filter er ikke nødvendig men kan brukes som suplement og/eller i nødtilfeller.

Hvor hardt strømmen skal være bestemmes av hva slags fisk du ha i karet. Jeg ser du holder Sør Am. så det holder med en 3000 L/T til 720L kar. Men de som ha Malawi og Tanganyika går gjerne opp til 6000 L/T. Husk pumpen mister kraften i takt med lengden på rørsopplegg.
Når det gjelder sirkulasjonspumper så kan disse kjapt deles i to kategorier: powerheads som brukes NEDE i akvariet og sirkulasjonspumper som har slange fra karet og står altså på UTSIDEN av karet.
Eksempler er Maxi-Jet power head til bruk i karet
og
Eheim pumpe til bruk utenfor.(denne kan riktignog brukes NEDI karet i tillegg...)
Mvh Asle
badat
1. Et av hovedhensikt med innvendig bakgrunn er å ha et stort fitervolum.


Tror det er flere som har innvendig bakgrunn fordi det er pent. Er nok ikke så mange som mekker selvlagede filter bak der. Selv har jeg hvertfall det av den grunn. Har overrenning i karene så trenger ikke mere filtrering bak bakgrunnen.
Hvorfor kjøpe dyre filtermedier når du kan lage verdens billigste og beste bak bakgrunnen som du alike vel har kjøpt, og det er plass som ikke er i bruk til noe. pumpen koster 400kr på nett blå filt 300kr og en pose med filtervatt 50kr pose bioballer 200kr du har ett filter som er 10 ganger så stort som ei eheim pumpe som koster over 3000kr
He,he... du kan dette her nå E.?
Slik det er i dag
Slik er oppsettet i dag.

Grunnen til bakgrunn for min del var mest fordi jeg syntes det ble pent. Samtid som jeg kunne skjule tenktisk utstyr som varmekolber, og pumpe utstyr bak bakgrunnen. Rist i bakgrunn var jo mest for og få vann bak den. Nå ser jeg at det kanskje ikke var verdens beste løsning, men det er mest fordi jeg får mye grums i vannet. Selv om jeg ikke vet om det skyldes dårlig "trekk" i ristene eller om det er en annen årsak.
Er dette noe som kan virke?
Vet ikke helt hvordan jeg eventuelt får blåfilt matter ned bak bakgrunnen, heller ikke hvor mange bioballer jeg får fylt opp. Men er dette noe som kunne virke?

Har jo utsug rist i bakgrunn på begge sider av akvariet. Og kun utsug til eheim pumpen på den ene siden. Da vil det jo bli 2 kamre i akvariet bak bakgrunn for dritt kan samle seg opp. Men man får vel ihverfall den biologiske filtreringen bak bakgrunn. Helt hvordan dette løser problematiken med mye grums i vannet er jeg ikke helt sikker på enda.
alfen50
Vet ikke helt hvordan jeg eventuelt får blåfilt matter ned bak bakgrunnen, heller ikke hvor mange bioballer jeg får fylt opp. Men er dette noe som kunne virke? Har jo utsug rist i bakgrunn på begge sider av akvariet. Og kun utsug til eheim pumpen på den ene siden. Da vil det jo bli 2 kamre i akvariet bak bakgrunn for dritt kan samle seg opp. Men man får vel ihverfall den biologiske filtreringen bak bakgrunn. Helt hvordan dette løser problematiken med mye grums i vannet er jeg ikke helt sikker på enda. ;-)


Du bør tenke på 2 ting:
1. Vannet skal være grunndig filtreres før utblåsing. Filtrering skal helst skje med forskjellige tetthet fra grov til fine. Gjør ditt opplegg det?
2. Sirkulasjon: finn ut hvordan vann beveger seg i karet. Det er dette som avgjøre hvor sterkt vannstrømmen er, hvilke vei den tar og dermed plassering av innredning i kar slik at alt driftt og avfall blir skylt bort.

Filter
Mitt utvendige filter har diverse eheim filtermaterialer, men nå om dagen er det fineste blåfiltermatten. Hadde en bommulsbit i det, men da blir det så fort tett, så tok det ut nå sist.

Store fisk søler mye når de spiser, men håper jo også på litt hjelp fra mallene til og ta seg av litt av restespisingen.

Når det gjelder vannstrømmen i akvariet har jeg en vanlig eheim fordeler på den ene siden: Den blåser litt oppover så jeg får bevegelse i overflaten. I akvariet er det jo også mye store røtter på langs i akvariet. og et oppsett av røtter på kortsiden i motsatt side av utblåsningen.

Men selv om en eheim 2080 pumper mye vann, blir det jo ikke veldig mye strøm i akvariet av den grunn.

Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap