Hvilke rettigheter har du? (side 3)

Loffa: Reagerer husverten din på en vannskjolde på gulvet, så kan du jo bare si at vannet gikk da kona fødte, og at dere måtte i hui og hast på sykehuset uten tid til å tørke opp... ;P Det er lov å være like saklig som husverten selv...


Ja Aggi det hadde vært en god ide, men håper å være ute før "vår termin" 6.august. Helst lenge før.....

Har vel fått bekreftet her på AF at det er utleier som er gal, og ikke leietager?
Jeg er så gal på mange andre måter.... Men mener selv at han/dem har gått langt over det som kan kreves av en utleier. Vi leier et lite hus alene, mens di bor litt lenger inn på eiendommen. Kan ikke se at mine mange karr skulle sjenere han på NOEN måte. Ingen over under eller ved siden av oss, dessuten er det god ventilasjon i tillegg til at vinduer står åpne dag og natt når vi er hjemme, sommer som vinter
loffa
Utleier har t.o.m klaget på at vi hadde for mye blomster i våre vinduskarmer, og at han var redd for vannsøl og fukt i vinduskarmen. Så vi har OGSÅ MÅTTE KVITTE oss med blomste her!!!!!


Herregud, jeg tror dere skal være sjeleglade for at dere flytter! Den huseieren hørtes neimen ikke helt god ut.
Det høres faktisk ikke ut som et sted jeg ville fostret opp barnet mitt på! Det skal være hyggelige og trivelige omgivelser, og helst trivelige naboer også. Ikke en surpadde som kunne finne på å forby dere å for eksempel la ett-åringen gå uten bleie i sommervarmen for ungen kan komme til å tisse på gulvet....

Når huseieren bor på samme tomt som dere, så blir det jo sånn at man føler seg konstant overvåket og kontrollert. Fytterakkern, det hadde jeg blitt sprø av
hehe, blir nok litt feil å si at man har folket med seg, etter å ha spurt om noe slikt på ett akvarieforum For de aller fleste i Norge vil det å ha mer enn 1-2 akvarier virke unormalt. Man blir nok mer og mer vant til at det er "helt normalt" ettersom man blir mer og mer engasjert i hobbyen, men en utenforstående deler nok ikke dette synet med deg.

Det essentielle her, som jo også er nevnt tidligere er om akvariefisk gå innunder "husdyr" i loven. Det enkleste vil vel være å høre med en bekjent som kan mye om det, eller ta en titt på hva som er normal rettspraksis i slike saker. Finner du en eller flere dommer der akvariefisk ikke går under "husdyr" har du alt ditt på det rene.

Jeg vil tro at det ikke gjør det. Har hørt om en lignende sak tidligere som gikk på definisjonen av husdyr og drøftelse rundt det men klarer ikke å finne fram til den.

Står noe på denne lenken
Selv om den ikke handler om det samme, noe som er interessant der er blant annet
"3 - §1 i Forskrifter om forbud mot at fremmedartede (eksotiske) dyr innføres, omsettes eller holdes som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte"
Dette tyder jo på definisjonen husdyr er mer måten man holder dyret på enn selve dyret. Om dyret da må gi en nytte, er usikkert. Fisk går vel da under selskapsdyr, og da dette er en definisjon utenom husdyr, vil ikke kontrakten din dekke det.

Teksten jeg setter inn er skrevet av en persjon som virker å ha en del kunnskap om lov og rett, og virker å ha satt seg såpass inn i akvariefisk/damfisk at jeg ville regnet det som en pålitelig kilde. Bare ta det bort om det ikke er lov til å linke til nettakvariet her inne..
loffa
Har vel fått bekreftet her på AF at det er utleier som er gal, og ikke leietager?


Du har vel fått bekreftet at folk mener at det er vel strengt utifra de ensidige opplysninger man har fått.

Det finnes alltid (minst)to sider av en sak. Er heller ikke umulig at det er andre ting som spiller inn, som fex. dårlig kjemi mellom dere og utleier.

For meg høres det smart ut å flytte uansett, så finner dere sikkert et sted med en utleier dere liker bedre.
Også bra å få flyttet i god tid før dere får baby, da er det greit å slippe masse ekstra styr. At det snart er ferietid er jo også bra når man skal bruke tid på flytting.
Takk for svar
Ja jeg var vel kanskje litt rask med å mene at jeg hadde folket med meg. Kunne heller formulert meg noe bedre. Føler at jeg har forståelse av di som her selv holder karr og gjerne flere. At det er mindre normalt å ha mer enn 1-2 karr er jeg ikke så sikker på, men kanskje for di som ikke selv har akvarie(r) og ikke har sansen for det. Følte meg midt på treet når det gjelder antall karr. Skal ikke henge ut noen, men ta deg en titt i f.ek profilene til dem som t.ek har notert noen linjer i denne tråden. Du vil bli overrasket. Gledelig for meg å se på profilene til bl.a mona o, frosken og bichir for å nevne noen. Det bugner av akvarier, oppdrett og masse hygge. Jeg virkelig koser meg med slike profiler. Kan sitte timesvis her på akvaforum å lese, studere og kose meg gløgg ihjel. Grunnen til mine intr for fisk, er at jeg er astma/alergiker og ikke kan ha pelsdyr/fjærfugl. Dette har for meg vært en hobby og livsstil siste tiden, selv om jeg tidligere har hatt mindre karr i perioder. Om jeg ikke skulle få muligheten igjen til å holde karr, har jeg utrolig mange gode minner fra disse spesielt siste 2-3 mnd. For første gang fikk jeg frem egg og yngel på eggleggende fisk. Mine kjære, men litt sinte juvelciklider vil være et godt minne for å ta et eksempel. Disse ble gitt bort på mandag, desverre.Hvor mange timer jeg har studert disse juvelene, egg og yngel har jeg ikke tall på, men det er mange timer. At noen av oss blir like glad, eller mer, i våre fisk som andre i sine hunder, katter, hester, kaniner etc er vel kanskje ikke så lett for utenforstående å skjønne. Hadde selv navn på mange av mine fisker, og mange vil nok le av det ;- =)

Mona O: Nei det er ingen lett situasjon her akkurat nå, men dem ser at akvariene går ut døra etterhvert som di selges unna, og fryder seg vel over sin makt over oss som leietagere. Det er "kun" 3 karr igjen her nå som skal ut, da vi beholder akvariebordet på 240L tomt. Jeg vet og forstår at jeg har din sympati, og setter stor pris på det. Misunner deg alle dine karr og dine muligheter til å ha dem.

Vil igjen takke for støtte, kommentarer og innlegg her i tråden min. Dette har engasjert folk og det er godt å se.

Mvh Leif
Hei Loffa. Dette er det mest VANN VITTIGE jeg har lest på lenge. Bokstavelig talt. Å ha en sånn husvert er fryktelig slitsomt. Det er han som er gal og ikke dere. Håper dere finner en ny plass å bo så fort som mulig så dere får slått dere til ro før barnet kommer og nyte sommeren og kanskje flere kar?? Du blir pappa 6 august jeg blir mormor 8 august. Spennende hvem som blir hva først. Stå på videre og lykke til så snakkes vi. ) Bildet er en liten gul en som vinker og ønsker god sommer.
Trygve Lillefosse
[QUOTE=loffa] Har vel fått bekreftet her på AF at det er utleier som er gal, og ikke leietager?


Du har vel fått bekreftet at folk mener at det er vel strengt utifra de ensidige opplysninger man har fått.

Det finnes alltid (minst)to sider av en sak. Er heller ikke umulig at det er andre ting som spiller inn, som fex. dårlig kjemi mellom dere og utleier.



Takk for ditt innlegg Trygve.

Forholdet har vært bra helt frem til det at det ble "for mange" karr etter deres mening her hos oss. Etter en liten advarsel tidligere, hvor jeg solgte et parr karr, var dem fortsatt ikke fornøy og høvlet mer eller mindre over meg her for et parr dager siden. Selv som tillitsvalgt på jo jobb gjennom mange år har jeg aldrig følt meg så dum og så tom etter en diskusjon. Og uten noen form for meninger som hjalp meg, eller forsvar, måtte jeg bare til slutt selge alt. Noe som snart er gjort, desverre
Heidi Ingdal
Hei Loffa. Dette er det mest VANN VITTIGE jeg har lest på lenge. Bokstavelig talt. Å ha en sånn husvert er fryktelig slitsomt. Det er han som er gal og ikke dere. Håper dere finner en ny plass å bo så fort som mulig så dere får slått dere til ro før barnet kommer og nyte sommeren og kanskje flere kar?? Du blir pappa 6 august jeg blir mormor 8 august. Spennende hvem som blir hva først. Stå på videre og lykke til så snakkes vi. ;-)) Bildet er en liten gul en som vinker og ønsker god sommer. :-)



Tusen tusen takk for din sympati, Heidi.
Det er tungt om dagene nå, men med slik støtte fra mange av dere her, går dagene noe lettere. Kona har vært noen dager hos sine foreldre på sørlandet, og det har vært tungt å bære dette alene. Hun kommer heldigvis hjem i dag. Skal bli godt å ha hennes skulder å støtte seg på igjen. Ønsker også deg og alle dine en riktig god sommer

Bilde er av noen av mine kjære som gjemmer seg for den sinte huseieren og lurer på om han er borte nå. I den lille hula er det faktisk god blanding...
Snegle, ancistrus og en liten corry. Det kaller jeg samhold, akkurat som her på AF

Leif
Inaktiv bruker
jeg toro nå at det ikke er retiheter når det jeler dyreelskere når det gjeler å leie en leilihet =
Da er et nytt karr kommet i hus, en 500L som skal stå tom til vi flytter. Skal avgårde å se på et hus på 130 kvm i dag og håper det går veien vår. Ja for det er en stund siden sist vi følte husefred her. Alle karrene er solgt unna så nært som et på 80L. Det siste karret utenom det er maken karr og blir hentet lørdag. Selv om 500n er kommet i hus virker det forferdelig tomt uten så mye fisk. Har kun noen få i det karret som jeg selv beholder. 4 blandings guppy, ca 10 corryer, 3 molly og noen små ancistrus. Huseierene har vært borte noen dager nå og kom hjem igjen i går. Mon tro om han kommer å spør om akvariene i dag. Om vi får huset vi skal se på i dag blir vi (huseiere og oss) sikkert like glade for å bli kvitt hverandre. Får vi det vil tanker, usikkerhet, fortvilelse og irritasjon sakte men sikkert gå over til god glede, fremtidshåp og lettelse over å komme seg ut herifra.
Lykke til. Når det først har blitt en så dårlig stemning er det bare å komme seg vekk, best å begynne på nytt med det en har lært her ett annet sted. Synd at dere måtte selge akvariene, de jeg har byttet ut har gjerne havnet på loftet i vente på bedre tider. Lykke til som sagt og håper alt ordner seg nå. Gratulerer med den lille som kommer å
Like greit å flytte med en slik huseier.
Ser du nevner flere som har mange karr, jeg og er en av de.
men det er en forskjell, noen av de du nevener, eier selv "kåken"og da stiller det seg litt annerledes.
Jeg selv eier "kåken"min, og da kan jeg seff gjøre omtrent som jeg vil i huset.
Er også utleier jeg og, og mener selv jeg er en okei utleier.
men dessverre så hadde jeg ikke leid ut til mennesker med over 2 karr.
Det er faktisk huseieren som må bruke sin forsikring vis noe går galt, og det er faktisk også huseieren som evt må fikse opp skadene vis de kommer.
Så jeg har ikke noe stort problem å se at en huseier/utleier ikke vil ha leietagere med mange akvariumer.
Fy f for en kjempe jobb vis det først kommer noen hundre liter på gulvet.
Så nei jeg synes ikke utleier er så "sprø"på det området.
Værre med det med planter i vinduet, på det området så må jo huseieren være "sprø".
Hadde jeg leid der så hadde jeg nok ikke tatt ned karrene.
Jeg hadde nok sett etter et annet sted, man karrene hadde blitt stående til jeg flyttet.
Hadde også vært "moro"med en rettsak, og sett hvordan resultatet hadde blitt. Om hvem som egentlig hadde "vunnet".
Tipper egentlig på huseieren jeg.
or de aller aller fleste mennesker så er det "unormalt"å ha noe særlig mere enn 1-2 akvariumer.
Men her inne på akvaforum så treffer man mange av den harde"kjernen"som har alt mellom 2 og 50 stk karr.
Men gjennomsnittsakvaristen tviler jeg på har noe mere enn 1-3 karr.
Og for dem som ikke driver med akvarium, ja de synes vi med flere karr er rimelig "pling i bollen".
Men jeg skjønner ikke hvorfor du "demonterte"og solgte unna karr når dere først skulle flytte.
Da kunne du jo like godt la dem være i drift fram til utflyttning. Trenger jo ikke "pleie"forholdet til utleier så lenge man skal flytte(mener jeg da).
Du må jo kjøpe karrene "tilbake"vis du fortsatt skal ha flere karr når du/dere flytter.
Så den avgjørelsen synes jeg er litt "merkelig".
Men lykke til med husjakt.
Kan leie her, men da må de fleste karrene stå i kjelleren sammen mine.
Men det er kanskje litt langt unna.
Ken
er det forskjell på forsikringsansvar i hus hvor utleier selv bor, kontra f.eks rekkehus (selveier)? Jeg leier selv, og ifølge IF er jeg dekket av min egen innboforsikring, ikke utleiers. Ble litt usikker her nå, så om du har noe info om dette hadde det vært kjempefint
Først takk til deg Galemor


Hei Ken og takk for et nytt innlegg fra deg. Jeg tar alle poengene dine og har full forståelse for dine meninger, og takk for tilbudet, men som du sier er det desverre litt langt unna da jeg jobber i Drammen ;- =)

Jeg hadde hatt vondt av å ikke lystre eieren her med å kvitte meg med karrene, da jeg med litt tankegang tenkte at jeg "kanskje" hadde litt mange karr i forhold til str her. Ja, jeg kunne også tømt karrene og hatt di tomme uten vann og fisk, da solgt eller gitt bort planter og fisk, men tenkte egentlig litt hevngjerrig å kjøpe et stort karr, hvilket jeg har gjort på 500L. Ja for di sa jeg kunne ha et karr, men nevnte ikke noen str. Men hvorfor helle mer benin på bålet og få et enda større h........ . Jeg tok til fornuften etter kanskje hans mening og tømte huset her for alle karr, så nært som en 80L jeg har gående (og kjøpte nevnte karr på 500L). Vet også om uhellet skulle være ute så er det deres forsikring skaden evnt gikk på, men er det ikke derfor en har forsikring da? Jeg skal ikke flise spikke denne saken, men synes dem kunne fremmet denne saken mot meg/oss på en litt mer vennlig måte. Det ble heller hardt mot hardt og masse krangel og usakelige utrop. Alt i alt har jeg fått meg en lære penge på mange måter, og jeg har lært!!! Blir noe færre karr i fremtiden og heller pleie og gjøre det fint i di få karrene jeg kommer til å ha. En 500L er VELDIG STORT for meg i str og som akvarist og det er mye arbeid og mange timers arbeid som skal legges i dette før dette er oppe å går. Dette "bassenget" har vært en drøm siden jeg fikk den første 100L i hus her for noen mnd siden. Håper at tiden kommer fort til at arbeidet med det nye karret kan begynne sitt liv på en ny plass. Atter en gang Ken, takk for dine kommentarer og meninger

Leif
tender
er det forskjell på forsikringsansvar i hus hvor utleier selv bor, kontra f.eks rekkehus (selveier)? Jeg leier selv, og ifølge IF er jeg dekket av min egen innboforsikring, ikke utleiers. Ble litt usikker her nå, så om du har noe info om dette hadde det vært kjempefint :)




Hei tender

er litt usikker på om min innboforsikring dekker et evnt uhell med et akvarium. Har innboforsikring i Sparebank1 via mitt LO medlemsskap innbakt. Men skal jaggu se om jeg får ringt å undersøkt dette når jeg får tid.

Takk for innlegget. Leif
Tenker litt på dette som er nevnt ang. forsikringsansvar at huseier må dekke skadene ved evt lekkasje, men er det ikke bedre å få med i leiekontrakten at den som leier ordner forsikring selv som skal dekke evt lekkasjer og huseier slipper dette ansvaret.

Kan være en måte å få "goodwill" fra huseiere på som setter seg på "bakbeina".

Jeg leier selv og er svært heldig med den familien som jeg leier hos, har bodd her i over 2,5 år og aldri vært noe tull. De styrer med sitt og jeg styrer med mitt. Jeg har innbokasko som dekker skade på akvarier og lekkasje + mye mer.
Innbo/bygning
loffa
[QUOTE=tender]er det forskjell på forsikringsansvar i hus hvor utleier selv bor, kontra f.eks rekkehus (selveier)? Jeg leier selv, og ifølge IF er jeg dekket av min egen innboforsikring, ikke utleiers. Ble litt usikker her nå, så om du har noe info om dette hadde det vært kjempefint :)




Hei tender

er litt usikker på om min innboforsikring dekker et evnt uhell med et akvarium. Har innboforsikring i Sparebank1 via mitt LO medlemsskap innbakt. Men skal jaggu se om jeg får ringt å undersøkt dette når jeg får tid.

Takk for innlegget. Leif

Her må dere nok skille litt på det hele. Innbo forsikring dekker skade på innbo, bygningsforsikring dekker skade på bygning. Så skulle et akvarie knuse, vann komme på gulvet og skade det blir akvariet gå på innboforsikringen, og gulvet gå på bygningsforsikringen.

Så for en som leier vil han måtte søke sin innbo forsikring om dekning av akvariet, og huseier søke om dekning av sitt gulv på bygningsforsikringen.

Et knust akvariet er hva man kan kalde en kaskoskade. Ikke alle innboforsikringer har dette. De som har sparebank 1 må ha topp, noe som også nå ligger i alle lo favør forsikringer. På husforsikring ligger som regel kaskodekningen innbakt allerede.

Når det gjelder forsikringsansvar er det kun en forsikring man plikter og ha og det er ansvar på bil. Alt annet kan man jo dekke selv om en skade skulle oppstå, som staten som har selvrisiko. Men kan jo fort bli dyrt om noe spesielt skjer.

Som leietaker kan man jo komme i ansvar ovenfor huseier om du lager mat og glemmer den bort og huset brenner ned. I en innboforsikring har man også en ansvarsdekning, men ikke for leide rom. Men skade på en nabo leilighet kan fort bli dyrt. Men ansvar er litt spesielt da det ofte er noe selskap gjør opp seg i mellom om en har forsikring. Har man ikke det kan man ende opp i sak mot et selskap på egenhånd.

I en innboforsikring er også merutgifter for å bo utenfor hjemmet. Skulle en skade bli stor og du ikke kan bo i en leid eller eid leilighet, kan du kreve merutgifter på din innbo forsikring. Huseier får dekket sitt husleie tap, eventuelt om du eier, får du dekket et tap der også, litt forskjellig på borettslag og selveier der. Og kostnader utover normalt, da husleie for de som leier, og hva bygningen dekker for de som eier kan man søke dekket på innbo. Litt komplisert kanskje, men litt enkelt om man skjønner det.

Håper dette svarte på noen av spørsmålene dere hadde.
Forsikrings dekking
Har nå fått sjekket opp min forsikring, og slik jeg tolker disse linjene er jeg forsikret

Sitat avtale Sparebank1


3.2.2 Vann og annen væske
Skader som erstattes: - Utstrømning av vann eller annen væske fra bygnings rørledning med tilknyttet utstyr – og fra
akvarium eller vannseng - ved brudd, lekkasje eller oversvømmelse.
- Vann som plutselig trenger inn i bygning fra terreng, gjennom grunnen eller gjennom avløpssystemet når det fører til synlig frittstående vann over laveste gulv. Vann i oppforet gulvkonstruksjon regnes ikke som frittstående.
- Vann som trenger gjennom utett yttertak.
Tydeligvis har de forskjellige selskapene forskjellige regler her.
Tok en kjapp tlf til IF og fikk følgende krystallklare svar:

Innboforsikringen deres dekker absolutt ALL skade innen egen leilighet. Dette inkluderer gulv etc. (unntaket er om skaden er forsettlig eller at det har oppstått f.eks råte fra et akvarium som har vært lekk og dryppet over lengre tid). Skulle derimot naboen få skader må dette dekkes av bygningsforsikringen og i et slikt tilfelle kan man få problemer med utleier.
Skade fra Akvarium er hos IF spesifisert i polisen, så det er ikke rom for å tolke om akvarierelaterte skader dekkes eller ikke.

Det beste rådet er nok å sjekke med sitt eget forsikringsselskap da det åpenbart varierer.
tender
Tydeligvis har de forskjellige selskapene forskjellige regler her. Tok en kjapp tlf til IF og fikk følgende krystallklare svar: Innboforsikringen deres dekker absolutt ALL skade innen egen leilighet. Dette inkluderer gulv etc. (unntaket er om skaden er forsettlig eller at det har oppstått f.eks råte fra et akvarium som har vært lekk og dryppet over lengre tid). Skulle derimot [I]naboen[/I] få skader må dette dekkes av bygningsforsikringen og i et slikt tilfelle kan man få problemer med utleier. Skade fra Akvarium er hos IF spesifisert i polisen, så det er ikke rom for å [I]tolke[/I] om akvarierelaterte skader dekkes eller ikke. Det beste rådet er nok å sjekke med sitt eget forsikringsselskap da det åpenbart varierer.




Det er tydelig at dekningsgraden er forskjellig. Etter en tlf til sparebank1 fikk jeg beskjed om at bygnings massen måtte dekkes av husforsikringen til utleier. Skaden på innboet mitt forårsaket av evnt at en side i akvariet sprakk dekkes av min innbo forsikring

Leif
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap