Nytt akvarie... div spørsmål... (side 3)

Tror kanskje jeg har løst gåten, og at det ikke er nødvendig med mer hodekløing :P Har fått utslag på både NO2 og 3 samt at NO4 er på vei ned. Så det vil kanskje tilsi at mitt unødvendige filterstell tilbakesatte prosessen til 0... Sånn kan det gå
Ja, det virker nesten slik da. Vel, da går det ihvertfall riktig vei hos deg. Ikke rør filteret før du er helt nødt nå da
Tante Astrid
Ja, det virker nesten slik da. Vel, da går det ihvertfall riktig vei hos deg. Ikke rør filteret før du er helt nødt nå da ;)


Hehe, skal passe på det Og nå er det nesten ikke noe NO4 igjen heller, så ting går den rette veien
Da er det fisk i karet Valget falt til slutt på 3 stk hann guppy i gilde fargar :P De har bodd der i snart 2 døgn nå, og ser ut til å ha det bra! Spiser godt og er livlige og friske

Takk for gode råd så langt alle sammen Ser ut til å gå bra (so far so good i hvertfall..) til tross for at jeg så for meg div skrekk-scenarier da jeg flytta dem inn :P hehe
Oppdatering :)
Tiden har gått, og alt har (stort sett) gått bra. Det var 3 stk i sept, 1 av de har desverre nylig gått bort.

Men, har kjøpt et nytt, litt større kar nå. 26 liter (her tar vi det gradvis gitt :P). Og har noen ting jeg lurer på:

1. Har så klart lyst til å ta med de to gjenværende guppy'ene over til de nye. Dette burde vel gå bra? (Så klart forutsatt at jeg "kjører inn" det nye karet). Lurt å "kickstarte" med litt vann fra det karet som allerede er i sving?

2. Som sagt så har jo 2 guppy. Har jo lyst til at disse kanskje kan få litt selskap av en eller flere andre fisker. Noen anbefalinger?

3. Spurte om dette på den "tekniske" tråden, men fikk litt dårlig respons, så prøver her også:

Dette akvariet har lokk med innebygd lysarmatur og fire kammer (til filtersystemet). Ett er til vanngjennomstrømming, to til filtermasse. Men, det siste kammeret skal visstnok være til luftpumpa. Og etter tegningen og alt annet å dømme, så skal dette plasseres på bunnen. Kan dette være riktig? Det er jo ikke akkurat tett der denne innretningen skal festes, så lurer fælt på om dette kan være riktig. Følger ikke med noen vettug monteringsanvisning, har også sett på lignende oppsett av kjente produsenter uten å bli noe klokere.
1. Kickstarte med vann er ikke noe poeng. Langt de fleste filterbakteriene finnes i filteret. Altså tar du den eksisterende filtermassen og klemmer over det nye filteret mens det er i gang. Mål vannverdiene med dråpetest etter et par dager og om alt er ok kan du sette inn fisk.
2. I en 26-liter er det meget begrenset hva slags fisk du kan ha. Du kan ha noen stjernedanio, evt noen mikrorasbora, og noen dvergcorydoras. 5-6 av hver. Da får du masse liv oppi der. Husk å innrede med sand som bunnlag, ikke grus.
OK, takk for tipset! Etter at jeg skrev posten så jeg at jeg hadde spurt om det samme i forrige "omgang". Gode fisketips også!

Skal i hvertfall kjøre i gang karet så snart jeg finner ut av dette hersens filter/pumpeoppsettet :S
Et spørsmål til:

Går disse sammen med guppy? Hadde jo egentlig planlagt å ha med guppy'ene over i det nye karet... Står i basen at fisk som f.eks stjernedanio helst bør være alene...?
Plussmedlem
Mvjnz
Som du sikkert har fått med deg bør du la filteret stå og gå uten fisk i ca 4 uker før du putter fisk oppi.. [B]1. Det er svært begrenset hvilke fisker som trives i en 12 liter.. Jeg vil foreslå en kampfisk og en eplesnegle. Kampfisk sitter ikke bare stille, den er faktisk ganske aktiv. Jeg savner å ha kampfisk for de er veldig stilige og nysgjerrige.[/B] 2. Jeg ville ikke puttet noen algespisende fisker i et så lite kar, kanskje med unntak av en bitteliten ancistrus som flyttes over i større kar etter hvert. Jeg foretrekker eplesnegler som algespisere, synes de er mer effektive enn maller personlig. 3. Filteret i det nye karet må seff være innkjørt og dersom det har andre vannverdier enn lillekaret må fisken aklimatiseres på samme måte som når du henter den hjem fra butikken. Dersom det nye karet har samme vannverdier og temp er det bare å putte dem oppi.


Vil ikke anbefale kampfisk på så liten plass. Dette er en myte at kampfisk greier seg på kun få centimeter. De er territorielle fisk som krever MYE plass. Jeg gjentar: MYE MYE plass. Og ikke bare hannene, hunnene lager territorier de også.
Gir man kampfisk denne plassen, vil man oppleve en meget aktiv og spennende fisk som jakter og patruljerer territoriet sitt. Et vakkert syn!
johnogaunt
Men, har kjøpt et nytt, litt større kar nå. 26 liter (her tar vi det gradvis gitt :P). Og har noen ting jeg lurer på: Dette akvariet har lokk med innebygd lysarmatur og fire kammer (til filtersystemet). Ett er til vanngjennomstrømming, to til filtermasse. Men, det siste kammeret skal visstnok være til luftpumpa. Og etter tegningen og alt annet å dømme, så skal dette plasseres på bunnen. Kan dette være riktig? Det er jo ikke akkurat tett der denne innretningen skal festes, så lurer fælt på om dette kan være riktig. Følger ikke med noen vettug monteringsanvisning, har også sett på lignende oppsett av kjente produsenter uten å bli noe klokere.


Heisann.

Har også kjøpt et slik 26 liters kar hos netthandelen, og har satt det i gang for snart 14 dager siden. Foreløpig kun sand og planter i det. Skal få godgjøre seg noen uker til.

Det er riktig at pumpa skal monteres i bunnen slik at det medfølgende røret går fra pumpa og over kanten. Det er ingen annen mulighet for vannet å komme til dette kammeret uten å gå gjennom hele filter veien. Så det fungerer så langt veldig bra her. Må bare passe på å ikke ha opp i mer vann slik at det renner inn vann over kanten til pumpekammeret.
Takker og bukker for det svaret, akkurat det jeg var ute etter!!! Det var det jeg kom fram til også, at det ikke finnes noen annen måte å gjøre det på.

Men en ting til: Er det noe problem med den vesle luka som er i bunnen mellom pumpekammeret og filterkammeret? Altså at det kommer vann gjennom der?

johnogaunt
Takker og bukker for det svaret, akkurat det jeg var ute etter!!! :) Det var det jeg kom fram til også, at det ikke finnes noen annen måte å gjøre det på. Men en ting til: Er det noe problem med den vesle luka som er i bunnen mellom pumpekammeret og filterkammeret? Altså at det kommer vann gjennom der?


Det MÅ komme vann gjennom her, om ikke vil jo pumpen tømme pumpe kammeret rimelig fort . Det vannet som kommer gjennom her er det vannet som har vært igjennom filter systemet.

Legger ved noen bilder. Vannet tas inn igjennom hullene til høyre i bildet, samt ved bunnen. Går så gjennom filter systemet, og blir pumpet ut over vann nivå til venstre i bildet.
Takk for bilder! Hehe, skjønner jo at det må være gjennomstrømming, men lurte på om det blir noe problem at pumpa står "under" vann/er i kontakt med vann? (for det må den vel hvis den skal monteres på bunnen der?)
OK, takk Som sagt tidligere, alt tilsier at den skal stå sånn, ville bare være helt sikker
johnogaunt
Takk for bilder! Hehe, skjønner jo at det må være gjennomstrømming, men lurte på om det blir noe problem at pumpa står "under" vann/er i kontakt med vann? (for det må den vel hvis den skal monteres på bunnen der?)


He..he. Om pumpa ikke har kontakt med vann pumper den dårlig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap