Spm til dere tropheus eksperter. (side 3)

Ja,det er jo det viktigste i første omgang.
Men lurer bare på,når dere skifter vann 1 gang i uka,pleier dere å slamme også da?
Når jeg hadde malawiene pleide jeg å bytte ca 1/3 i uka og slammet hver 2 uke.
Har vert inne å sett på akvariuma,så fine kar og fisker du har vibsi.
vi slamsuger nesten aldri. men ser vi litt rusk på bunn tar vi det opp. med biltema sand la alt seg på toppen så da fjernet vi det vi så når vi skifta vann.
men nå har vi litt grus i ett og bruker bagrunnen som filter da forsvinner det meste bak der eller blir borte mellom grusen.
men bruk så finkornet sand som mulig, og fortsett med de rutinene du har, veldig bra det du gjør, så rent som mulig, troffer er veldig kresne på vann kvalitet. men gir du alt gir de deg alt å mere til farger, lek, slossing, yngel og fart og spenning hele hele tiden.
Vi har hvit grovkornet sand,så det legger seg mest på toppen.
Så da fortsetter jeg som før da.
Gleder meg så......................
mona o
Jeg lurer på hvorfor [URLBLOCK1] Tropheus sp. moliro er så mye mørkere, flottere og rødere i fargen enn [URLBLOCK2] T. Sp. moliro'en? Det ser jo ut som to forskjellige? Er det naturlige årsaker, som f.eks. humør, kjønn eller alder? Mange Tropheuser har jo en veldig spesiell "baby-drakt" som yngel og unge. Eller finnes de bare i slike fargevariasjoner? Hvordan vet man da at det er to ulike, tro? Det er jo så mange like Tropheuser at man kan bli helt surrete:-) PS! Jeg er veldig svak for den førstnevnte fargen, absolutt nydelig! :-)

Den første ser ut som den er utilpass.. Det er en vild fisk, så det er voksen, men den kan også bare være av dårlig kvalitet. De sør vestlige røde variantene er veldig sensitive ovenfor vannkvalitet, og mister veldig fort fargen. Hadde en gruppe fra lunangwa som også er en rød variant. Skulle de ha farget fult ut hele tiden måtte jeg ha byttet vann hver 4. dag..

Den siste moliroen som Vibeke viste er av en ung han som viser seg(Snakka med eieren om å kjøpe den gruppen for en tid siden, og angerer på det )

Dominante hanner viser som regel best farge.. Det er viktig å huske at ikke alle fiskene farger ut like godt, foruten noen av de nordlige variantene. Tror man at f.eks alle fiskene farger ut som man ser på bilder, blir man veldig skuffet.
[External Image]
Moliroene på jessheim

Moliro er forresten en variant som jeg vil anbefale for nybegynnere.. De er veldig fargerike og som regel ganske fredlige.
Flotte farger på dem,kansje det skal bli gruppe 2 når vi kommer så langt.
Er de i samme kattegori som duboisiene,mener i vansklighets grad.
Alle tropheuser oppfører seg mer eller mindre likt. Etter min erfaring er de sørlige variantene de roligste, men det er absolutt ingen fasit. Hver gruppe er forskjellig, så ikke legg så mye vekt på det man hører om at duboisi er de letteste..
Så fint da,da er det jo mye mere å velge mellom.
Jeg hadde forstått det sånn.
Men skal nok holde på en stund med dubbene først
I dag tok jeg ph,den var bare på syv.
Da bar det rett til zoo butikken,hadde oppi ph forhøyer så nå ligger det på 8,5. Det er vel bra?
Men så tok jeg kh etter dette å den lå på 2,det er vel alt for lavt.
Har ikke noe erfaring med kh.
Hva burde jeg gjøre for å evt heve den?
Jeg kjøpte også havsalt tabeletter,det skulle vist vere bra(4stk til 450l)puttet jeg oppi.
Skaff seg litt skjellsand å legge i filteret. Dette vil få PH til å stabilisere seg på et høyt nivå. Rundt 8 om jeg husker rett.

Du trenger også noe natron(Natrium bikarbonat). Dette bør du kjøpe hos apoteket, eller på nettet. Dersom du kjøper det på butikken koster det veldig mye for små poser.

Hmm. Har en masse natron stående, mulig jeg legger ut en annonse.
Da skal jeg få tak i skjellsand. Men ang natroen er det for kh eller?
Hvor mye skal jeg ha i karet?
Tusen takk for tipset
En fin regel er 1 ss pr 100 liter. Det billigste er å kjøpe det på webzoo tror jeg. Vi kjøper det der hvertfall
Malawi girl
Da skal jeg få tak i skjellsand. Men ang natroen er det for kh eller? Hvor mye skal jeg ha i karet? Tusen takk for tipset:)

Ja, natroen er for Kh som igjen vil øke Ph i vannet. Hvis du klarer å holde Ph verdi rundt 8,5 så kan du bare glemme Kh. Fordi Kh er for Ph sin skyld. Hvis Ph-verdien er ustabil så skyldes dette manglende Ph-buffer i vannet. Ph-buffer kan du får på følgende måter:
1. Den beste løsning er å ha et bunnsubstrat som holder en høy og stabil Ph-verdi. Slike substrat finnes som marinesand, kalksand ... i forskjellige varianter og med variende effekt.
2. Legg skjellsand i filteret som Trygve forslo men løsningen gir mindre effekt enn første punkt.

Du er velkommen til en Tropheus prat hos meg hvis du befinner deg i Oslo.
ikke helt enige med dere, vi har mye vann på jobben som skal renses, så har fått mye lære av de labb gutta, så KH holder ph stabil, ja kh drar opp ph, men så lenge du kjører ph opp til 8,5 og kh ligger på 1 så vill ph falle ganske raskt. dette pga at den ikke har noen buffer å ta av. men kjører du kh fra 6 og opp til 9 så skal du klare og holde ph på vannet så lenge som mulig. Kh forteller litt om bufferen du har i karet som skal holde PH din stabil der du ønsker, dette gjelder selvsagt bare der vi har maks faktoren på PH, må si at det finnes bicarbonater som øker ph langt over 8,5 men natron går aldri over!
Takker for det badat
Da skal jeg få tak i natron,så hjelper nok det.
tusen takk for hjelpen pegge to
Hentet duboisiene på fredag de jo så store og fine.......
skal prøve å legge ut noen bilder på tropheus bilder.
Vibsi,tenkte jeg fikk ta spm her i stedet for tropheus bilder
Var i zoo butikken i dag,spurte etter blå -røde lys,da sa han at det blå lyset
var til saltvannsakvarium(knall blått)men du mente kansje det med blå sjær?
Kjøpte det ene han hadde inne ,det var varm gult med litt rødt,skal si rød fargen kom bedre frem,å bedre blir det når vi får tre rør til.
Vi har jo t8 rør å det er vist ikke så bra utvalg i disse lenger
Bilder skal bli,skal bort i dag,så jeg skal prøve å få tatt noen i morgen kveld,de blir best uten sol lys
De beste rørene for gode farger skal være fra vel 5000Kelvin til oppunder 7000Kelvin. 5400K og 6500K er vel det vanligste i den delen av skalaen.

Men er ikke umulig at du kan få enda bedre resultat med en rad med mye rødt, og en med mere blått.
Ja da skal jeg sjekke opp de røra,takk for hjelpen
vi bruker marineblått lys nattlys for saltvann og ja de er hel helt blått. neonblått

vi bruker også 10000kelvin for den går inn mot rødt. den gir utrolig fin sort farge på fisken samt vi bruker ett med litt gult hvitt skjær i.

Vi har 3 rør i karet ett blått moonlight altså neon blått. 2 rør med 10000kelvin med rødskjær seg'' det gir det peneste lyset til sorte fisker spør du meg...

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap