Jeg klarte ikke å berge scalare yngelen (side 3)

2nelise
Men så var det den fordømte pumpa da, noen som kan gi meg råd om hva jeg skal gjøre med den slik at yngelen ikke blir sugd inn der?


Hvilken type og modell er det?
Det står Elite på den. Den fulgte med dette karet, ble solgt som et sett.
Den går ned i en spiss nederst, nesten som en trekant. Som du ser så har jeg knytt en nylonstrømpe over innsuget.
Vel, de ligger på bunnen i klaser og spreller nå, slik wigglers skal gjøre. Jeg klarer ikke å senke skuldrene ennå. Jeg håper bare at det var sult som tok knekken på de sist og ikke noe annet som jeg ikke vet. For da kan det skje denne gangen også. Det holder vel at jeg har artemia klar på søndag?
!6 stk frittsvømmende yngel!
I dag ble yngelen frittsvømmende. Eller dvs. ca 16 stk av de. Resten måtte jeg desverre culle da de var deformert stakkars. Jeg regner med at grunnen er mugg med påfølgende bakterieinfeksjon?

Hva bruker folk egentlig i for å unngå slikt?

Jeg har nok vært alt for forsiktig med vannbytte! Uff, uff.

vel, jeg teller ca 16 stk. som ser friske og fine ut, de svømmer og spiser nyklekket artemia.

Jeg kommer til å da daglige vannbytter fremover, tar ingen sjanser. Jeg har ikke pumpa i, det blir for sterk strøm. Jeg har luftestein gående.

Hjelpes altså, håper det går bra denne gangen
Og jeg som var så negativ

Gratulerer!
Helge
Og jeg som var så negativ :-) Gratulerer!


Ja der ser du takk, takk.

Men spørs om jeg er over det kritiske ennå? De spiser ihvertfall og det er veldig godt å se på. Jeg klarer ikke å se meg mett på dem, begynner å få kink i nakken, hehe.

så er det bare å håpe at de klarer seg da...
Jeg ser at noen har orange mager (artemia) og noen ikke. Alle har visst ikke fått teket på spisinga ennå, men det går seg vel til?

De er jo først frittsvømmende i dag, øvelse gjør mester - ikke sant?
Ca 20 stk. lever og svømmer :-)
Ekstra bonus, noen flere enn jeg klarte å telle i går )) og de lever alle sammen fortsatt *bank i bordet*

Har tatt et vannbytte nå, 95% ca. Det var ikke mye artemia som er klekket siden i går ettermiddag, så må vente litt med å fore de, noe jeg IKKE liker. Det er bare 18 timer siden jeg satte den, så litt tidlig ennå. Jeg ser jo at jeg må ha 2 stk. klekkerier ja.

"Nøden lærte naken kvinne å spinne", og i mangel på noe annet så har jeg satt en sats nå med denne metoden:


Så håper jeg at den funker til jeg får noe annet i hus.
Da får vi jo ett svar på om den enkle klekkeren gir godt nok resultat i forhold til den vanlige metoden. Har lurt på det.
Jeg har også planer om å få til scalareyngel her.
Har 4 voksne scalarer og 2 av dem la egg samtidig for 36 timer siden.
Kun eggene til den ene ble befruktet. Den fjerde scalaren er jeg usikker på om er hue eller hanne.
Alle dem befruktede eggene er blitt spist opp og dem som ikke ble befruktet tok jeg bort i går.
Hun som hadde egg som ikke ble befruktet så ut til å passe bedre på eggene sine enn dem som var 2 om jobben.

Har ett akvarie på 56L her som jeg tenkte jeg skulle flytte bladet med eggene over i neste gang.
Har kjøpt meg luftfilter, luftpumpe og laget 2 artemiaklekkere her nå.
Tenkte å bruke vannet fra hovedakvariet og bytte ofte i starten før det blir bakteriekultur i luftfilteret. Er 48 timer ofte nok?
Må jeg ha lys i akvariet? Armaturet mitt sluttet å virke på 56 literen i går...sikringa gikk og "boksen" med elektronikken i var glovarm...plastikken rundt bulte ut :S

Blir scalarene så store i løpet av 1 1\2 - 2 uker til att jeg kan ha dem oppi hovedkaret uten att dem blir oppspist av dem voksne scalarene?
Xplode
Jeg har også planer om å få til scalareyngel her. Har 4 voksne scalarer og 2 av dem la egg samtidig for 36 timer siden. Kun eggene til den ene ble befruktet. Den fjerde scalaren er jeg usikker på om er hue eller hanne. Alle dem befruktede eggene er blitt spist opp og dem som ikke ble befruktet tok jeg bort i går. Hun som hadde egg som ikke ble befruktet så ut til å passe bedre på eggene sine enn dem som var 2 om jobben. Har ett akvarie på 56L her som jeg tenkte jeg skulle flytte bladet med eggene over i neste gang. Har kjøpt meg luftfilter, luftpumpe og laget 2 artemiaklekkere her nå. Tenkte å bruke vannet fra hovedakvariet og bytte ofte i starten før det blir bakteriekultur i luftfilteret. Er 48 timer ofte nok? Må jeg ha lys i akvariet? Armaturet mitt sluttet å virke på 56 literen i går...sikringa gikk og "boksen" med elektronikken i var glovarm...plastikken rundt bulte ut :S Blir scalarene så store i løpet av 1 1\2 - 2 uker til att jeg kan ha dem oppi hovedkaret uten att dem blir oppspist av dem voksne scalarene?


Nå har jeg lest side opp og side ned - alt 2 ganger for å forstå hva de egentlig mener, dette er et amerikansk forum som kun omhandler scalareoppdrett.

Her er hva jeg kan anbefale deg å gjøre:

* ta et sterilisert stort syltetøyglass eller norgesglass for å sterilisere kan du bruke høyeste temp. program i oppvaskmaskinen.
* Fyll opp dette glasset med akvarievann fra hovedtanken der foreldrene er og legg bladet med eggene i det. Skyll luftesteinen godt under kokvarmt springvann og ha den i glasset. Sett på luftesteinen like ved bladet med eggene, ikke alt for hardt trykk og ikke riktig så nærme at lufta kommer i berøring med eggene. det skal bare gi oksygen og sirkulasjon nær eggene. La glasset stå på en lun plass at det holder en konstant temperatur på ca 28-29 grader. Ikke ta vannbytte i disse tre dagene.
* etter 3 dager begynner eggene å endre litt fasong og får haler. Da blir de til wigglers. Da må du ha en ren bit av en lufteslange (fås kjøpt i metervare i dyrebutikkene) Noen egg blir hvite og er død, de som er blanke/litt gyllen i farge er friske egg. Når eggene begynner å bli til wigglers så starter rengjøringsjobben.
* Rist bladet med eggene i vannet slik at småttisene løsner og faller til bunnen. Noe gørr som døde egg, eggeskal etc. vil også løsne å falle til bunnen. NÅ tar du lufteslangen og suger "avfallet" ut av glasset veldig forsiktig. Helst oppi en hvit balje, da har du mere kontroll og er du uheldig å suge opp noen wigglers/yngel så har du sjans til å helle de tilbake i glasset.
Med avfall mener jeg hvite egg og ellers grums. Sug ut så mye vann du klarer uten å ta med wigglerne/yngelen.
* Så fyller du vann fra springen i glasset igjen, samme temp. som det vannet du sugde ut. Med fordel kan du ha i bittelitt aquasafe i glasset. Regn ut mengden i forhold til mengden vann du har i glasset.
* Dette gjentar du daglig. Husk å la lufteslangen stå på hele tiden.
* Lufteslangen bør rengjøres daglig ved å skylle den i varmt vann og gnikke litt slik at den ikke blir slimete (slim = bakterier)
* Når yngelen blir frittsvømmende må du starte å mate med nyklekket artemia. Ikke i for store mengder, men flere ganger daglig.
* Slam opp med lufteslangen død/misdannet yngel, samt usiste fòr rester og ellers slim som kan legge seg på bunnen. Når du har begynt foring så bør dette gjøres morgen og kveld. Men i et stort glass på en liter eller to så tar ikke dette lange tiden, er ikke mye arbeid.
* Dette gjentar du til yngelen er ca 1-2 uker gamle. De har det utmerket i glasset og med daglige vannbytter og lufteslange så trenger du ikke pumpe.

Når yngelen begynner å bli 2 uker gammel kan du ha de i 56 literen med sand i bunn og en innkjørt filterpumpe. Husk å dekke til innsuget til pumpen med en ren nylonstrømpe etc. slik at de ikke blir sugd inn i pumpen. Strømpen har du på til de er store nok til at pumpen ikke utgjør noen fare for de lenger. Strømpen bør tas hver kveld og skylles godt. Når du gjør dette så HUSK å slå av pumpen imens.

Slikt norgesglass er faktisk det beste å bruke og brukes av profesjonelle oppdrettere verden over.

Mine små scalare yngel er i et 30 liters kar, neste gang kommer jeg til å bruke glass.

Lykke til med scalare oppdrett og fortell hvordan det går da


Jeg har lest lignende "oppskrift" av en amerikaner jeg også, og han brukte 5 gallons glass... det vil altså si nesten 20 liter (18,93).
Det vil bli altfor smått med et vanlig Norgesglass. Vi nordmenn har ikke samme trang som amerikanerne, der all mat kommer i "big size" Jeg personlig har aldri sett et Norgesglass på nesten 20 liter...

Jeg synes det høres helt hårreisende ut å skulle huse et helt kull scalarer i et syltetøyglass så lenge som to uker! Det er dømt til å mislykkes. Man kan iallefall ikke ha rare overlevelsesprosenten, da.

Bruk heller et akvarium. Norgesglass passer ikke for scalarer. Dessuten er det trangt og ubekvemt å måtte jobbe med rengjøringen gjennom den lille åpningen i et syltetøyglass. Har man litt størrelse på hendene, blir det jo helt umulig.

Jeg hadde et kull scalarer i en 19 liter en gang, litt for lenge, pga jeg var syk så ble flyttingen til større kar utsatt. Tror de gikk der i to og en halv uke (fra klekking). Da begynte de å ribbe hverandre for finner. Alle sammen svømte rundt med bare stumper igjen! Det var rett og slett for trangt, så de begynte å krangle og angripe hverandre.

Å bruke kranvann direkte fra krana ville jeg heller ikke gjort på så små sarte yngel. Jeg satte vann i bøtte over natten, med luftestein og varmekolbe i, slik at alt ble likt.
Det var MYE ny informasjon som kommer til å hjelpe meg...takk skal du ha.
Regner med det blir egglegging igjen om 2-3 uker igjen så da skal jeg ha alt klart og forhåpentligvis så får jeg i det minste noen til å vokse opp.
Kommer til å følge med på tråden her og skrive innlegg når det når scalarene har lakt egg igjen
Xplode
Det var MYE ny informasjon som kommer til å hjelpe meg...takk skal du ha. Regner med det blir egglegging igjen om 2-3 uker igjen så da skal jeg ha alt klart og forhåpentligvis så får jeg i det minste noen til å vokse opp. Kommer til å følge med på tråden her og skrive innlegg når det når scalarene har lakt egg igjen



Gi dem røde mygglarver hver dag, to ganger om dagen, de neste 10 dagene, og så tar du et stort vannbytte med kaldt vann f.eks. på en fredag eller lørdag. Da skulle du etter all sannsynlighet få se eggleggingen på søndagen (hvis du har fri i helgene da, var derfor jeg foreslo akkurat de dagene).

Røde mygglarver setter ting i gang hos scalarer
Det finnes like mange måter å gjøre ting på som det finnes folk gjør det.
Og når jeg snakker om feks. et litt stort norgesglass, så snakker jeg her om yngel opp til ca 50 stk. ikke flere hundre. Og de flyttes jo til et akvarium i løpet av en til to uker.

Dette med norgesglass skal være enklere å holde rent, ha kontroll med vannbytte med luftslange og det skal være lettere for yngelen å lokalisere artemian. By old means, correct me if i am wrong, men her er metoden som amerikas fremste scalare oppdretter bruker Et glass på ca 2 gallon faktisk, og det tilsvarer vel ca 1 liter.

Og 1-2 uker, og på denne tiden tviler jeg på at yngelen angriper hverandre Ikke yngel i størrelsesorden 20-50 yngel. Har du mange hundre yngel er det vel noe annet. Men her løster de profesjonelle problemer med å benytte seg av flere glass,

Men mona, jeg håper at du har en fremgangsmåte som du mener er bedre og som du ønsker å dele med oss Jeg er alltid åpen for nye råd/forslag



2 Gallon er 7.6 liter...
Her er en som driver kommersielt oppdrett i usa. han bruker glass som du ser.
Xplode
2 Gallon er 7.6 liter...


En amerikansk gallon er ca. 4.5 liter
Xplode
2 Gallon er 7.6 liter...


Litt forvirring ute å går her, men mange bruker 2 gallon glass. og da er det jo under en liter, ikke sant. Skal ikke mere til faktisk for bittesmå yngel de førte 1-2 ukene.

Alle får gjøre det som passer dem, jeg kom bare med en rekke råd som jeg har lest og fått forklart fra usa`s fremste scalare oppdretter
2nelise
[QUOTE=Xplode]2 Gallon er 7.6 liter...


En amerikansk gallon er ca. 4.5 liter

Det er en britisk gallon som er 4.5 liter.
Amerikansk gallon er 3.8 liter

http://no.wikipedia.org/wiki/Gallon
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap