Hvilke feil gjorde vi som nybegynnere? (side 3)

Jeg liker å se på meg selv som en grundig mann, og brukte derfor mye tid på å lese meg opp på hobbyen før vi kjøpte akvarium. Akvariet (240L) kom i hus og det sto og godgjorde seg i en måned før fisk kom opp i. Alt etter boka. Ingen utslag på den ene eller andre verdien (akvarieskapet var velfylt med tester for alt mulig (for det har jeg jo lest man må ha)). Vel en tre-fire måneder senere meldte behovet for et kar nr. 2 seg, da jeg hadde noen yngel som helst skulle vært i et lite kar for seg selv. Et slikt luftpumpefilter ble kjøpt inn (og lagt på benken), det lille karet ble fylt med vann og dekorert, ph og temperatur ble kontrollert og de små fiskene (8 stk, 1cm) ble flyttet over - alt vel. Filteret lå fremdeles på benken; planen var å sette ned i dette og klemme litt filterguffe over for å kickstarte det - da skulle jo alt gå bra. Hvor mye kan 8 små yngel forurense egentlig? Dette var da ingenting å stresse med dette filteret - det har da gått så fint i "stor-karet"...

Vel, halvannen dag senere og jeg våkner til en død fisk og en som dør i det jeg ser på den! Jeg skjønner umiddelbart hva som er opplegget; tester vannet for ammoniakk og fargeskalaen sprenges... Frem med bøtte, tapper ut halvparten av vannet og fyller på igjen. Fisker opp nok en død fisk. Venter en halvtime - tester vannet. Masser av ammoniakk fremdeles. Nytt 40-50% vannbytte. En død fisk til - helsinges!... Slik fortsetter dagen med et tredje vannbytte senere på dagen og jeg står til slutt igjen med to svimete fisk. De bestemmer jeg meg for å evakuere til stor-karet hvor tross alt vannet er ok. Ganske fort tok én av de to kvelden, mens den andre vet jeg ikke hvor ble av. Enten død og spist opp, eller så har den vokst opp sammen med resten av yngel-gjengen som var i det karet. Jeg hadde en 30-40 yngel, men flyttet heldigvis bare 8 av de til det nye karet.

Det tragiske med denne sitasjonen var at jeg visste hva som skjer med fisk i kar uten filter; men jeg var ikke klar over hvor fort det kunne skje og hvor store konsekvenser det fikk. Hadde jeg ikke visst, kunne jeg jo skyldt på det - men jeg visste og gikk allikevel på en smell. Følte meg ikke så innmari smart da...

Men lært, har jeg. Så noe kommer jo ut av det. Det er endel ting som sitter litt bedre om man opplever det selv og ikke bare leser om det. Jeg hadde jo ikke hatt noen problemer i mitt første kar i forhold til vannverdier, så jeg hadde nok ikke den nødvendige respekten for mulige konsekvenser av manglende filtrering som jeg burde ha hatt.

Flaut for meg og tragisk for fiskene, men forhåpentligvis til advarsel og lærdom for andre.

Nina W
Det er jo sant..men det var jo utrolig så bra det gikk. Lurer på hvorfor det er så mye viktigere med vannverdier og sånn nå enn før? Jeg hadde akvarium i MAANGE år som lita og veldig lite fiskedød. Og jeg hadde aldri hørt om pH, GH, nitrit osv og jeg vasket pumpa grundig hver gang.

Ja, det er litt interessant det der. Men forklaringer er nok ikke så magisk. Et innkjørt akvarium er mye mer enn kun et innkjørt filter. Om man har f.eks. et bunnlag med grus så vil det samle seg veldig mye bakterier der som bidrar til filtreringen av vannet; det samme skjer på røtter, steiner, hoppeslott og annet man har i akvariet. Mao filteret får mye hjelp til rensingen av vannet. En kraftig rens av filteret vil derfor ikke være så kritisk som i et nytt akvarium. Men du skal ikke se bort i fra at det gikk med noen fisk de første par månedene; men det har man kanskje "glemt" ?

Dessuten er det jo slik at fisk vil helst ha stabile vannverdier. Jeg tror nok de aller fleste fisk kan tilpasse seg og trives godt i de fleste typer vannverdier; men svingninger er de ikke så glade i. Har du da tilnærmet likt vann ut av springen som du har i karet, så trives de aller fleste fisk der - selv om de kanskje idéelt sett skulle hatt noe høyere eller lavere ph/gh...
en butikk som fortjener skryt er dyrebutikken som ligger rett ved gunerius, men som jeg aldri husker navnet på
Alle som jobber det er kjempehyggelige. og enten så har de kjempe peiling eller så sier de fra med en gang og hennviser deg til en annen person i butikken.
fått masse god hjelp der, for ikke å snakke om super service

en hver nybegynners drømmebutikk !
Oslo Zoosenter i Bernt Ankers gate
Der pleide jeg og broren min og dra da vi var barn for omtrent 30 år siden
Vi fikk lov av mamma og pappa å ta T-banen inn til sentrum, og så gikk vi og kikket på fisk. Av og til kjøpte vi noen. Det var et himmelrike for oss, husker jeg.

Malvinka
en butikk som fortjener skryt er dyrebutikken som ligger rett ved gunerius, men som jeg aldri husker navnet på :) Alle som jobber det er kjempehyggelige. og enten så har de kjempe peiling eller så sier de fra med en gang og hennviser deg til en annen person i butikken. fått masse god hjelp der, for ikke å snakke om super service :) en hver nybegynners drømmebutikk !
Joakim
Ja, det er litt interessant det der. Men forklaringer er nok ikke så magisk. Et innkjørt akvarium er mye mer enn kun et innkjørt filter. Om man har f.eks. et bunnlag med grus så vil det samle seg veldig mye bakterier der som bidrar til filtreringen av vannet; det samme skjer på røtter, steiner, hoppeslott og annet man har i akvariet. Mao filteret får mye hjelp til rensingen av vannet.

Hehe..men jeg vasket nok alt veldig grundig Skrubbet stein og skylte sand. Men kan jo være at det var noen fisk som døde, men som har gått i glemmeboka ja. Spurte mamma i dag, og hun kunne ikke huske at jeg spurte om nye fisker hele tiden..hun husker motsatt..at fiskene ynglet som bare det. Men så hadde jeg sikkert vanlige fisker som molly og guppy.
Husker t.o.m. at jeg hadde et par scalarer som la egg hele tiden...moro! Lurer på om jeg hadde fått til det i dag!
Det der er faktisk litt rart., for jeg skyllte og vasket og kokte sanden hver måned, og faktisk så ynglet det som bare det ! Redddet over 40 black molly unger en gang og hadde opp en ett sånt flytende ynglekar. Men husker at det gikk ikke så bra, de døde plutselig alle sammen, og mamma måtte ta bort suppen av flytende døde fiskebebier.

Rart at de klarte å formere seg under slike forhold.
Hehe, sitter å humrer litt selv om det er fælt at mange fisker stryker med når man skal starte opp sitt første akvarium.

Jeg har egentlig vokst opp med akvarium, men ingen i familien var noe flinke på det, bortsett fra onkel som ristet på hodet hver gang han kom på besøk.
Vi har hatt mye rart og gjort mye feil, men nå i ettertid som jeg har fått eget hus og akvarium så skjønner jeg at jeg har lært gitt.

Da jeg var en 4-5år hadde jeg fått en stor sjokolade, type stratos.
I et ubevoktet øyeblikk fra mine foreldre så tenkte jeg at jammen meg at fiskene må jo også få sjokolade, så oppi en 250l gikk en stor plate med stratos.
Mamma gikk nesten amokk, hele karet var brunt av den smelta sjokoladen.

Vi hadde også et midre kar i ettertid, kan vel tenke meg det var 150-170l oppi der var det både guppy, sverdager, flere sugemaller, værål, to scalarer og en stim tetra. Snakk om suppe! Skjønner ikke at det gikk værre enn det gjorde. Ingen fiskedød eller basketak utrolig nok. Husker bare at scalarene hele tiden la egg, og de ble like fortivla da det ble spist opp.

Men min største og første feil da jeg skulle ha mitt eget kar var å putte 4 juvelciklider oppi et 19l. Dyrebutikken sa at disse fiskene ikke ble større og kunne godt gå 4stk. oppi et 19l. Det ende i tragedie, på en uke hadde den ene cikliden kværka de tre andre. Stakkars fisk!

Også har jeg så klart gjort den velkjente feilen at jeg kjøpte meg en nydelig kampfisk hann, husker han godt enda. Nydelig og majestetisk var han med sin flotte lilla og gule farge. Etter noen uker tekte jeg at han skulle få seg et par damer, og kom meg til en dyrebutikk i tønsberg. Sa jeg skulle ha to hunn kampfisker. Og joda, de hadde akkurat fått inn et parti med akkurat det. Valgte bare ut to tilfeldige da alle var små å grå. Putta de oppi sammen med hannen, og det gikk bra i en ukes tid. Da merket jeg at de to "hoene" begynnte å få grønne og blå slør. Hmmm,skal de ha det da? Ende med tre døde hanner Uff, men vet heldigvis bedre nå hvis jeg noen gang skulle kjøpe meg betta igjen.

Kommer nok til å gjøre mange feil igjen, men forhåpentligvis ikke noen så fatale, som jeg ikke kan rette raskt opp igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap