Konsekvens av for lite lys? (side 3)

Er dette en reel problemstilling da de fleste gulv er lagd av såpass isolerende materiale at du uansett ikke er i kontakt med jord. Kan ikke forestille meg at parketten min har den store ledningsevnen i allefall. Badekaret som ble brukt som eksemplel er jo jord og det er vell en takrenne også. I akvariet har du vell i tillegg en del isolasjon i vannet da rent vann ikke leder strøm.

-H
Har lest bruksanvisningene til utstyret i karet mitt. i samtlige står det at du aldri skal berøre vannet mens utstyret er koblet til en stikk kontakt. Regner med at ikke det står der for morro skyld.
Bror
Er dette en reel problemstilling da de fleste gulv er lagd av såpass isolerende materiale at du uansett ikke er i kontakt med jord. Kan ikke forestille meg at parketten min har den store ledningsevnen i allefall. Badekaret som ble brukt som eksemplel er jo jord og det er vell en takrenne også. I akvariet har du vell i tillegg en del isolasjon i vannet da rent vann ikke leder strøm. -H

Huset ditt er jordet. Når du står på gulvet i huset ditt er du i kontakt med jord. Hvis ikke er det noe galt med Det elektriske anlegget ditt. Parkett er tre og ja tre leder strøm.Isolasjon i vannet? milde vann isolerer ingen ting, det leder strøm. Og vi har ikke rent vann i akvariet. Ikke en gang destillert eller kokt vann er rent nok for at det ikke skal lede strøm. må være helt fritt for partikkler.

I denne artikkelen står det at mange personer dør hvert år i USA på grunn av elektrisk støt i akvariumene sine.
Skywalker
I denne artikkelen står det at mange personer dør hvert år i USA på grunn av elektrisk støt i akvariumene sine.

Forfatteren er vel litt vag angående hukommelsen i denne påstanden...

Men det er all grunn å tenke over hva man driver med.
Varmekolber er gjenstand for oppmerksomhet. I alle fall i andre land.
I denne rapporten fra Australia så er "aquarium heaters" listet som som en av flere produkter som har vært involvert i flere "sjokk insidenter" og er derfor betegnet som "high risk".

Angående bruksanvisninger så er det ikke "typisk norsk" å lese disse. Ikke når det kommer til avsnittet om "advarsler" i alle fall
Jeg har også hørt om folk som har fått støt i det de har puttet hånden i akvariet. Kanskje det har vært noe feil på utstyret deres, men man kan som regel ikke se på utstyret og 'se' om det er noe galt med det.

Jeg skrur alltid av bryteren på stikkontakten før jeg begynner å rote oppi karene, og alt i ett kar er på samme bryter, slik at når bryteren er av er detikke noe strøm som er i kontakt med karet.

Det har vel hendt at jeg har stukket hendene oppi uten å skru av, men da er det som regel småting jeg skal gjøre, som f eks justere en plante eller noe. Men er det litt større ting eller vannbytter da skrur jeg alltid av strømmen.
Bare for ordens skyld....varmekolber, filter og pumper er av utstyrs klasse 2 som er dobbelt isolert. Disse skal ikke jordes...

Hvis dere ser på støpselet til de produktene så ser dere at det er en euro støpsel uten jording. Titter dere på produktene vil dere finne et symbol med 2 firkanter inni hverandre, det er symbolet for dobbelt isolert.
Jeg synes jeg ser de ansatt i zoobutikker begynne og skru av pumper og varmekolber hver gang de skal fikle oppi et akvarium for en kunde....
mona o
Jeg synes jeg ser de ansatt i zoobutikker begynne og skru av pumper og varmekolber hver gang de skal fikle oppi et akvarium for en kunde.... :-)

Jeg regner med de har Jordfeilbryter i butikken
Strømmen følger minste motstands vei, og for at det skal være akvaristen, må akvaristen være tilstrekkelig jordet.(Fex. stå i vannsøl) Tregulv leder strøm, men er ingen god leder, så kan ikke tenke meg at det utgjør noen stor risiko.

Men vil ikke anbefale noen å holde en arm i en takrenne fyllt med vann og varmekabel, mens man holder en stige eller annen jordet gjennstand i andre hånden.
Skywalker
[QUOTE=mona o]Jeg synes jeg ser de ansatt i zoobutikker begynne og skru av pumper og varmekolber hver gang de skal fikle oppi et akvarium for en kunde.... :-)

Jeg regner med de har Jordfeilbryter i butikken

Jordfeilbrytere er også noe alle nye elektriskeanlegg i private hus har, vil også anbefale og montere dette på gamle anlegg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap