Endelig startet med saltvann igjen:). (side 3)
Min første steinkorall har nå vært i karret i 11 dager og dyret blir bare finere og finere.
Utrolig å få fulgt med på uthviklingen, den er bare fantastisk.
Dette er en plerogyra sinuosa, men neon grønnfarge.
Skal vist nok ha lange swipere den kan "slippet"ut om natten, kan vist brenne ihjel/drepe andre koraller/dyr, men tenker man litt på plasseringen i karret så går det nok bra.
Fin er den ihvertfall.
Så her kommer noen bilder av oppstart proskjektet mitt.
Utrolig å få fulgt med på uthviklingen, den er bare fantastisk.
Dette er en plerogyra sinuosa, men neon grønnfarge.
Skal vist nok ha lange swipere den kan "slippet"ut om natten, kan vist brenne ihjel/drepe andre koraller/dyr, men tenker man litt på plasseringen i karret så går det nok bra.
Fin er den ihvertfall.
Så her kommer noen bilder av oppstart proskjektet mitt.
Postet 27.10.08 kl 10:45
Postet 31.10.08 kl 10:05
Postet 31.10.08 kl 10:07
Ken MyrsethMin første steinkorall har nå vært i karret i 11 dager og dyret blir bare finere og finere. Utrolig å få fulgt med på uthviklingen, den er bare fantastisk. Dette er en plerogyra sinuosa, men neon grønnfarge. Skal vist nok ha lange swipere den kan "slippet"ut om natten, kan vist brenne ihjel/drepe andre koraller/dyr, men tenker man litt på plasseringen i karret så går det nok bra. Fin er den ihvertfall:). Så her kommer noen bilder av oppstart proskjektet mitt.
jeg synes jeg ser 2 damer inne i saltvanskaret ditt jeg siste bilde.. inlegg 41
Postet 31.10.08 kl 10:55
Endret: 31.10.08 kl 10:56
Postet 31.10.08 kl 11:05
Tom Anders[QUOTE=Ken Myrseth]Min første steinkorall har nå vært i karret i 11 dager og dyret blir bare finere og finere. Utrolig å få fulgt med på uthviklingen, den er bare fantastisk. Dette er en plerogyra sinuosa, men neon grønnfarge. Skal vist nok ha lange swipere den kan "slippet"ut om natten, kan vist brenne ihjel/drepe andre koraller/dyr, men tenker man litt på plasseringen i karret så går det nok bra. Fin er den ihvertfall:). Så her kommer noen bilder av oppstart proskjektet mitt.
jeg synes jeg ser 2 damer inne i saltvanskaret ditt jeg siste bilde.. inlegg 41
Fikk tak i noen utrolig skjeldene havfruer, så da måtte jeg bare belåne huset og kjøpe disse, er de ikke "søte"..?
Postet 04.11.08 kl 08:09
Kjøpte klovner igård;).
Igår kom jeg hjem med favoritt klov nfisken min, et parr Amphiprion Frenatus.
Disse er knall fine i fargene.
Og ikke minst de har godt 6 uker i butikken og ser friske og fine ut.
Her i indre østfold så får jeg også garanti på saltvannsfisken, akuratt samme regla som med ferskvannsfisk.
Her kommer bilde av mine klovner.
Disse er knall fine i fargene.
Og ikke minst de har godt 6 uker i butikken og ser friske og fine ut.
Her i indre østfold så får jeg også garanti på saltvannsfisken, akuratt samme regla som med ferskvannsfisk.
Her kommer bilde av mine klovner.
Postet 05.11.08 kl 08:02
Skummer i perculaen
Hei, jeg har nettopp satt igang ett percula 90 selv og lurer på en ting.
Hvordan har du montert skummeren? Jeg mener - slik den framstilles
på bilde i manualen - dvs med pumpen pekende mot trickle filteret og
de 2 åpningene over mot front ruta - slik er det ikke mulig å få den nedi..
Det er for trangt.. Så jeg har pumpa slik som på bilde og "hullene" i samme retning.. Er det ok?
Jeg sliter litt med å få den til å skumme skikkelig - så lurer på om jeg ikke
har satt den i korrekt, eller om det bare er å finjustering lufttilførselen.
Jeg har også montert en nivåregulator, men på "sikulasjonpumpe" kammeret.
Antar jeg må flytte den til returkammeret? Ser ut som det er der det er størst
endring når vannet fordamper..
Og en annen sak, er karret ditt stille? Mitt synes jeg bråker verre enn en jumpo..
Det som bråker mest er skummeren, og så selvsagt returvannet som sildrer
ned i skummer kammeret og ned i trickle filteret..
Men så har jeg i tillegg til de 3 standard pumpene (som forresten alle er byttet
ut med MJ1200), så har jeg 2 MJ100 + en tunze6045 i karret. + 1 pumpe til fosfatfilteret og en pumpe til UV filteret..
Må si jeg aldri har hatt så mye dingser i saltvann før.. drev med dette i mange
år i mine yngre dager (15 år tilbake) - og da kun med masse LS og hjemmelaget PVC skummer med luftpumper.
I dette karret har jeg fått plass til 45 kilo LS, og det ser bra ut. Driver
å innkjører - så ikke noe annet i enda.
og tilslutt, hva med vann temp? Med alle pumpene jeg har i er tempen 27 på morgenen og stiger fort opp mot 29 utover dagen. OG det ETTER jeg satt på
en vifte over tanken (jeg har en 250 HQI + 2 solarboy 26 Watt med blålys).
Jeg synes det er så pass høyt at jeg er redd for hva som skjer til sommeren..
Dermed kjøpte jeg i går en kjøler brukt, enda mer dilldal..
Snart tom for ledige stikkontakter
/christan
Hvordan har du montert skummeren? Jeg mener - slik den framstilles
på bilde i manualen - dvs med pumpen pekende mot trickle filteret og
de 2 åpningene over mot front ruta - slik er det ikke mulig å få den nedi..
Det er for trangt.. Så jeg har pumpa slik som på bilde og "hullene" i samme retning.. Er det ok?
Jeg sliter litt med å få den til å skumme skikkelig - så lurer på om jeg ikke
har satt den i korrekt, eller om det bare er å finjustering lufttilførselen.
Jeg har også montert en nivåregulator, men på "sikulasjonpumpe" kammeret.
Antar jeg må flytte den til returkammeret? Ser ut som det er der det er størst
endring når vannet fordamper..
Og en annen sak, er karret ditt stille? Mitt synes jeg bråker verre enn en jumpo..
Det som bråker mest er skummeren, og så selvsagt returvannet som sildrer
ned i skummer kammeret og ned i trickle filteret..
Men så har jeg i tillegg til de 3 standard pumpene (som forresten alle er byttet
ut med MJ1200), så har jeg 2 MJ100 + en tunze6045 i karret. + 1 pumpe til fosfatfilteret og en pumpe til UV filteret..
Må si jeg aldri har hatt så mye dingser i saltvann før.. drev med dette i mange
år i mine yngre dager (15 år tilbake) - og da kun med masse LS og hjemmelaget PVC skummer med luftpumper.
I dette karret har jeg fått plass til 45 kilo LS, og det ser bra ut. Driver
å innkjører - så ikke noe annet i enda.
og tilslutt, hva med vann temp? Med alle pumpene jeg har i er tempen 27 på morgenen og stiger fort opp mot 29 utover dagen. OG det ETTER jeg satt på
en vifte over tanken (jeg har en 250 HQI + 2 solarboy 26 Watt med blålys).
Jeg synes det er så pass høyt at jeg er redd for hva som skjer til sommeren..
Dermed kjøpte jeg i går en kjøler brukt, enda mer dilldal..
Snart tom for ledige stikkontakter
/christan
Postet 22.12.08 kl 01:52
XtianHei, jeg har nettopp satt igang ett percula 90 selv og lurer på en ting. Hvordan har du montert skummeren? Jeg mener - slik den framstilles på bilde i manualen - dvs med pumpen pekende mot trickle filteret og de 2 åpningene over mot front ruta - slik er det ikke mulig å få den nedi.. Det er for trangt.. Så jeg har pumpa slik som på bilde og "hullene" i samme retning.. Er det ok? Jeg sliter litt med å få den til å skumme skikkelig - så lurer på om jeg ikke har satt den i korrekt, eller om det bare er å finjustering lufttilførselen. Jeg har også montert en nivåregulator, men på "sikulasjonpumpe" kammeret. Antar jeg må flytte den til returkammeret? Ser ut som det er der det er størst endring når vannet fordamper.. Og en annen sak, er karret ditt stille? Mitt synes jeg bråker verre enn en jumpo.. Det som bråker mest er skummeren, og så selvsagt returvannet som sildrer ned i skummer kammeret og ned i trickle filteret.. Men så har jeg i tillegg til de 3 standard pumpene (som forresten alle er byttet ut med MJ1200), så har jeg 2 MJ100 + en tunze6045 i karret. + 1 pumpe til fosfatfilteret og en pumpe til UV filteret.. Må si jeg aldri har hatt så mye dingser i saltvann før.. drev med dette i mange år i mine yngre dager (15 år tilbake) - og da kun med masse LS og hjemmelaget PVC skummer med luftpumper. I dette karret har jeg fått plass til 45 kilo LS, og det ser bra ut. Driver å innkjører - så ikke noe annet i enda. og tilslutt, hva med vann temp? Med alle pumpene jeg har i er tempen 27 på morgenen og stiger fort opp mot 29 utover dagen. OG det ETTER jeg satt på en vifte over tanken (jeg har en 250 HQI + 2 solarboy 26 Watt med blålys). Jeg synes det er så pass høyt at jeg er redd for hva som skjer til sommeren.. Dermed kjøpte jeg i går en kjøler brukt, enda mer dilldal.. Snart tom for ledige stikkontakter :-) /christan
Hei på deg, jeg er knall fornøyd med det oppgraderte percula 90 karret mitt.
Skummeren er plassert slik at pumpen peker rett mot "sumpen", skummeren passer vel bare en vei, eller??
Er utstyret ditt helt nytt??
Kan ta noen dager/uke før en ny skummer skummer skikkelig, den må ligsom innkjøres på en måte den også.
Har selvoppgradert percula karret mitt med 3 ekstra sirkulasjonspumper og 2x24 watt, karret er utrolig stue vennlig, jeg har det jnapt 2 meter fra TV stolen min og blir ikke forstyrret av noe bråk.
Karret bråker ikke noe mere enn 660 l min med diskuser som står i den andre stuen.
Det som var viktig for meg var å få tak i et stue venlig oppsett.
Hadde et system for 4-5 år siden som bråket som fy, det orket jeg ikke nå.
Så jeg annbefaler virkelig percula oppsettet, såfremt man oppgraderer sirkulasjonen først.
Er ikke noe sildring eller andre lyder når vannet mitt renner inn i kammeret til skummeren også vidre.
Men jeg har fjernet alle de filtrene og bruker kun skummeren og kull på en powerhead.
Blåfilteret/tricklefilteret har jeg aldri brukt, heller ikke de blåsvampene som medfølger til powerheadene.
Så erfaringen min så langt er at disse svamp filtrene ikke trengs i perculaoppsettet.
Tempen i karret mitt ligger på 25 grader før lyset kommer og 27 grader når lyset går av, bruker ikke noe varmekolbe her.
Hadde litt problemer med høy temp til og begynne med, men etter jeg begynte å lufte stuen med saltvannskarret omtrent hver natt ja da har jeg en stabil temp mellom 25-27 grader.
Kanskje du må senke inne tempen i rommet, fram til du evt kjøper kjøler.
Ser nå at du har kjøpt kjøler, hvilken type gikk du for?
Kjøpte du den ny, eller brukt?
Tenker selv litt på å kjøpe kjøler før sommeren setter inn for fullt, da slipper man ihvertfall en bekymring.
Bare å spørre mere, hjelper deg jeg viss det er noe jeg kan gjøre/forklare.
Har selv mellom 30-40 kg LS masse forskjellige dyr/koraller, slangestjerne, 2 kirurger, 2 klovner, en lilla firefish, 3 pussereker, en boksereke, denne sammensettningen fungerer ypperlig.
Karret har vært i drift i 3 1/2 mnd og det er null alger i det, bortsett fra masse velkommene kalkalger da.
Bor du i nærheten så må du bare komme innom og se/høre på oppsettet mitt, ikke mye lyd det lager.
Postet 22.12.08 kl 09:54
Endret: 22.12.08 kl 10:01
Her kommer et bilde av karret.
De LS i toppen er bygd om litt for å gi enkelte koraller mere plass til vekst.
Alle korallene vokser som fy, moro dette.
Og det er fyllt på med litt flere kg LS, begynte med 25-30 kg når karret ble startet og har vel fylt på med 5-10 kg etterpå, så nå tror jeg at jeg har funnet mengden LS som oppsettet mitt behøver for å funke tilfredstillende.
Bildet her er tatt for ca.3 uker siden.
Som dere ser så har jeg foreløpig vunnet kampen mot et alge"befengt"saltvannskarr, så håper det fortsetter slik.
De LS i toppen er bygd om litt for å gi enkelte koraller mere plass til vekst.
Alle korallene vokser som fy, moro dette.
Og det er fyllt på med litt flere kg LS, begynte med 25-30 kg når karret ble startet og har vel fylt på med 5-10 kg etterpå, så nå tror jeg at jeg har funnet mengden LS som oppsettet mitt behøver for å funke tilfredstillende.
Bildet her er tatt for ca.3 uker siden.
Som dere ser så har jeg foreløpig vunnet kampen mot et alge"befengt"saltvannskarr, så håper det fortsetter slik.
Postet 22.12.08 kl 10:06
Endret: 22.12.08 kl 10:09
Percula
Bor i Asker Kjøpte Percualen brukt med masse utstyr, så jeg satt
det opp med alt. Og har valgt å sette det opp komplett slik
som beskrevet i manualen. Dvs med alle filter i sumpen, men minus blåvatt
i pumpene.
Har du manualen til din percula? Hvis du ser på figuren der så
kan du se hvordan skummer er plassert.
Dvs pumpen peker mot sumpen - ok
Så er selve skummer delen vrid 90grader med de to utblåsing hullene
pekende ut mot karret.
Når jeg vri det slik, da får jeg ikke skummeren nedi.
Ellers - hvilke pumper bruker du? De org som kom med?
Jeg bruker bare 1 av de orginale, da de 2 andre så sprakk ledningsstrømpene
akkurat der de går inn i pumpehode. Man kan da se lederene og jeg er redd
vann kan komme inn..
Tror muligens org pumpene er mer stillegående enn maxijetene jeg har.
Kjøler har jeg kjøpt brukt fra ei i Tønsberg. Faktisk så henter jeg den idag.
Det er en AM Titan 500, kjøpt for ett år eller så fra Webzoo.net
Webzoo ligger faktisk i heggedal, så nesten gåavstand for meg. Jeg drar
derfor dit direkte og handler. Synes de er rimelig.
Kjøpte idag en eheim utvendig sirkulasjonpumpe 2400 liter til å sette på kjøleren.
/c
det opp med alt. Og har valgt å sette det opp komplett slik
som beskrevet i manualen. Dvs med alle filter i sumpen, men minus blåvatt
i pumpene.
Har du manualen til din percula? Hvis du ser på figuren der så
kan du se hvordan skummer er plassert.
Dvs pumpen peker mot sumpen - ok
Så er selve skummer delen vrid 90grader med de to utblåsing hullene
pekende ut mot karret.
Når jeg vri det slik, da får jeg ikke skummeren nedi.
Ellers - hvilke pumper bruker du? De org som kom med?
Jeg bruker bare 1 av de orginale, da de 2 andre så sprakk ledningsstrømpene
akkurat der de går inn i pumpehode. Man kan da se lederene og jeg er redd
vann kan komme inn..
Tror muligens org pumpene er mer stillegående enn maxijetene jeg har.
Kjøler har jeg kjøpt brukt fra ei i Tønsberg. Faktisk så henter jeg den idag.
Det er en AM Titan 500, kjøpt for ett år eller så fra Webzoo.net
Webzoo ligger faktisk i heggedal, så nesten gåavstand for meg. Jeg drar
derfor dit direkte og handler. Synes de er rimelig.
Kjøpte idag en eheim utvendig sirkulasjonpumpe 2400 liter til å sette på kjøleren.
/c
Postet 22.12.08 kl 11:49
Postet 23.12.08 kl 09:06
Postet 27.12.08 kl 00:48
Ingen svar på denne?
Dere med Percula? Har dere skummeren montert som på bilde?
Postet 07.01.09 kl 14:40
Postet 08.01.09 kl 09:53
Postet 08.01.09 kl 11:39
Og her har det skjedd mye siden siste oppdatering.
Karret gpr som en klokke enda, og er kun velkommene kalkalger i oppsettet.
Kommet endel nye dyr siden sist.
En keiser"imperator"på knappe 4,5 cm som er knall fin, har også satt inn en juletre wrasse og en knall blå sjøstjerne.
Og glere spser, som acropora, orange montpota, hysterix og igår lkjøpte jeg en anemone til klovparret mitt.
Har vært litt spaltet på dette med anemone i akvarium, men igår ble den handlet.
Brukte over 3 timer på akklimatiseringen og alt ser bra ut foreløpig, så får bare håpe klovnene flytter inn i dag.
Er det noen spørsmål så fyr løs, har nå hele et år med saltvannserfaring.
Dette karret har nå vært i drift i over 5 mnd og jeg er kjempe fornøyd med aqua medic percula oppsettene, bare man gjør små oppgraderinger.
Bilder kommer men kameraet ligger fortsatt i Moss, har teflon hjerne og har glemt det flere ganger jeg har vært der.
Karret gpr som en klokke enda, og er kun velkommene kalkalger i oppsettet.
Kommet endel nye dyr siden sist.
En keiser"imperator"på knappe 4,5 cm som er knall fin, har også satt inn en juletre wrasse og en knall blå sjøstjerne.
Og glere spser, som acropora, orange montpota, hysterix og igår lkjøpte jeg en anemone til klovparret mitt.
Har vært litt spaltet på dette med anemone i akvarium, men igår ble den handlet.
Brukte over 3 timer på akklimatiseringen og alt ser bra ut foreløpig, så får bare håpe klovnene flytter inn i dag.
Er det noen spørsmål så fyr løs, har nå hele et år med saltvannserfaring.
Dette karret har nå vært i drift i over 5 mnd og jeg er kjempe fornøyd med aqua medic percula oppsettene, bare man gjør små oppgraderinger.
Bilder kommer men kameraet ligger fortsatt i Moss, har teflon hjerne og har glemt det flere ganger jeg har vært der.
Postet 26.02.09 kl 03:57
Når jeg sto opp idag tidlig så hadde den ene klovnen ,min flyttet inn i anemonen.
Utrolig fasinerende denne symbiosen mellom disse dyrene.
Bilder kommer så fort min teflon hjerne greier å huske kameraet neste gang jeg besøker min mor i Moss.
JiPPI-dette var jo nesten grunnen til at jeg begynte med saltvann-det er så vanvittig fasinerende og se hvordan klovnen koser seg i sin nye bolig.
Utrolig fasinerende denne symbiosen mellom disse dyrene.
Bilder kommer så fort min teflon hjerne greier å huske kameraet neste gang jeg besøker min mor i Moss.
JiPPI-dette var jo nesten grunnen til at jeg begynte med saltvann-det er så vanvittig fasinerende og se hvordan klovnen koser seg i sin nye bolig.
Postet 27.02.09 kl 08:16
Fortsatt så går det kjempe bra med karret mitt, har aldri hatt noe alge problem, det var noe av det jeg fryktet mest.
For har jo sett endel saltvannskarr som mildt sagt er overgrodd av alger og var jo redd for at mitt skulle bli likt, men det ble det ikke.
Har jo satt inn endel fisker og andre dyr siden sist oppdatering.
Her kommer noen eldre bilder av noen av dyrene-skal få tatt noen nye bilder av fiskene og dyrene i karret jeg, og seff legge disse ut i denne tråden.
For har jo sett endel saltvannskarr som mildt sagt er overgrodd av alger og var jo redd for at mitt skulle bli likt, men det ble det ikke.
Har jo satt inn endel fisker og andre dyr siden sist oppdatering.
Her kommer noen eldre bilder av noen av dyrene-skal få tatt noen nye bilder av fiskene og dyrene i karret jeg, og seff legge disse ut i denne tråden.
Postet 28.07.09 kl 07:57
Endret: 28.07.09 kl 08:00
Postet 28.07.09 kl 08:07