Saltvann i kristiansand (side 3)

Inaktiv bruker
har du fåt Krabber i Saltvannakvariumet dit ?
Ja det fulgte med noen haikere i den levende steinen jeg kjøpte. Disse skal ut da de vistnok regnes som skadedyr.
Jeg har byttet litt vann i dag. Målte også det nyblanda saltet for å se om varedeklarasjonen stemte. Det gjorde den
Krabber og alger
Hei der!

Vi har ikke fått noen alger ennå, men så la vi først LS i på onsdag. Krabber har jeg dog hørt både og om. Har ikke giddet å gjøre noe med dem ennå, he he.

På onsdag er det jo møte i Kristiansand Akvarieklubb, men jeg må muligens en liten tur til England. Skal se om jeg klarer å få til turen på tirsdag helst.
Kult at dere har kommet så godt igang med saltvanns hobbyen, moro det.
Har selv et karr som har godt i 38 dager.
Har faktisk satt inn endel dyr der.
Men har heller ikke målt noe giftstoffer i vannet siden dag 8/9(no2 og nh3/4).
Derfor tok jeg kjangsen på og begynne med dyr.
Har vel nå 30-35 kg LS og fikk seff med noen krabber jeg og.
Den første uken så var jeg virkelig på krabbejakt, kværket 4 stk, men det er enda 2-3 stk igjen.
Har satt inn endel store mykkoraller, blandet med noen mindre mykiser og en steinkorall, krabbene har ikke gjordt noe galt ende ihvertfall.

Ikke alle krabber er skadedyr, men det er så utrolig vanskelig å få identifisert disse krabbene skikkelig, derfor annbefaller de fleste saltvanns akvarister at man bør kværke alle krabbene, i tilfelle de er noen råtasser.

Krabbene i karret vårt har vel dobblet størrelsen på 5 uker, de vokser bra, det gjør alle andre dyr også, men som skrevet før, krabbene går rundt og spiser det alle andre gjør, alger, rester, microorganismer osv så mine skal få leve.

Har dere satt inn noen dyr eller??

Har satt inn 20 stk sneiler, 15 stk eremitter, 1 slangestjerne, 2 kirurger og 12-14 stk koraller, alle er mykiser bortsett fra den siste som jeg kjøpte på fredag.
Det er en bobblekorall i knall grønn farge, fin som fy.......

Har heller ikke noe alge problem, etter 14 dager så var karret rimelig fult av alger, så fort de ble grønne så satt jeg inn sneiler og eremitter, så kom fiskene uken etter.
Disse dyrene tømte karret for alger på noen få dager, så nå er karret strøkent.
Bytter 5% vann daglig, mye pga at jeg har endel belastning på et såpass nystartet saltvannskarr, men også litt pga saltnivået.

Brukte hydrometer fram til onsdagen, da kjøpte jeg refraktometer.
Og fy for en stor forskjell på hva de viser når du måler vannet.
Hydrometeret viste 1.025-26 mens refraktometeret viste 1.030, ganske stor forskjell det.
Viste seg seff at refraktometeret var riktig, kalibrerte det opp mot en saltvannsblanding som man får kjøpt på apoteket(øye dråper hvor det står mye salt den inneholder-billig og bra kalibreringsveske).
Så nå har jeg også blitt en av de som sier at hydrometeret ikke holder mål.

Ønsker dere masse lykke til vidre.
Satte inn et par eremitter her om dagen, men det hjelper ikke så mye på algene på glasset. Er det noen av sneglene som er gode på grønne alger på glasset?
Har igjen problem med temperaturen. Nå blir det intervall på turbinpumpa!
Til dere som fikk noen avleggere igår, hvordan er det med dem? har de åpnet seg?
Hei!
hei dette er Ane (Oda's lillesøster
det hadde vert gøy å se avariet ditt
Du får ta deg en tur opp med mamma eller pappa.
artman
Satte inn et par eremitter her om dagen, men det hjelper ikke så mye på algene på glasset. Er det noen av sneglene som er gode på grønne alger på glasset? Har igjen problem med temperaturen. Nå blir det intervall på turbinpumpa! Til dere som fikk noen avleggere igår, hvordan er det med dem? har de åpnet seg?


Har vært i Stavanger i går, men nå er jeg tilbake. Kona har ikke skrudd på lyset, så jeg har ikke sett at den har åpnet seg. Men nå er lyset på, og jeg holder et øye i kveld.

Har uansett en del brunalger å se på...

Får liksom ikke helt skummeren til å virke da. Får prøve litt til!
Det tar helt klart tid.
Min kulp har nå vært i drift i over 2 år, og i dag fant jeg denne krabaten under litt opprydding: Bilde.
Jeg har ikke puttet noe nytt i karet (unntatt en fisk og fór) på den tiden, og jeg har aldri sett den før.
kul krabbe. hvet du hvilken art det er. minner om trollkrabbe
Mer liv
Her dukker det stadig opp nye saker. Ser det vokser opp "boble eksosrør", hvite ormer, lilla slimklumper, små krepsdyr og hvite snøkrystaller. har også funnet noen snegler jeg putta på glasset for å ta litt alger. men som donald trump ville sagt "you are fired". De raka hver sin liten bane på glasset, og har derreterter trukket seg tilbake i lsèn. Her er det snart bare en grønn vegg.
Har kjørt intervall på turbinpumpa, temperaturen ligger på ca 25 grader nå.....
Merkelige og høye klikke/bankelyder. er det krabber som lager den?
artman
Til dere som fikk noen avleggere igår, hvordan er det med dem? har de åpnet seg?


Artman: Nå har avleggeren åpnet seg.

Men jeg må bare spørre:

Jeg vet at det er en ganske "stor" krabbe i akvariet (ca 1-2 cm), som jeg tror har dekket seg med all slags rusk som en kamuflasje. Jeg så denne den første dagen da steinen kom i, da var den den er helt svart og uten rusk på. Jeg har sett den etterpå også, men den er naturlig nok veldig sky. Grunnen til at jeg tror det er den samme, er fordi den har ikke noe på klørne, så de er fremdeles svarte.

Jeg har skikkelig høye "klikkelyder" eller høyfrekvente banke lyder i karet, og det vet jeg at min far , som har samme karet og LS fra samme stedet, også har.

Lyden kommer ikke hele tiden, men med ujevne mellomrom. Og lyden er høy, den høres meget godt!

Jeg mistenker dog at det kan være krabben(e)(?) som "hakker løs på LS'en min, men det er kanskje bare en ganske vidløftig konspirasjonsteori.

I mangel av andre forklaringer, og siden lyden kom etter at LS ble lagt i karet, er det den eneste forklaringen jeg så langt har kunnet komme på. Mulig jeg har livlig fantasi, men.

Det kan forsåvidt være at krabben spiser snegler, og hamrer løs på snegel hus for å knuse dem, hva vet jeg?

Skal prøve å finne krabben, for så å se om ikke jeg kan få fjernet den og se om lyden forsvinner.

Hvis noen der ute har et svar basert på annet enn det jeg har, nemlig fri fantasi, så er det bare å komme med forklaringer.
Du er ikke den eneste med høye klikkelyder....... Så en ny krabbe i dag, en hårete liten en. Vet ikke hva disse krabbene kan gjøre, men jeg tar ikke noen sjanser tror jeg. De skal ut.
Høye klikkelyder i karet, særlig om det kommer etter at lyset er slått av, kan komme av mantisreker eller pistolreker. Mantisene tar fisk, så disse bør ut! Pistolrekene er jeg mer usikker på om gjør noen skade. Anbefaler dere å søke på "mantis" f.eks. på saltvannsforum, der ligger det mange tråder om samme problemet.
Her skal det fanges!
Har posta på Saltvannsforum, i Nyttedyr: Høye klikke/bankelyder. Er det krabber som lager den?

Her skal det lages felle, men jeg er litt usikker på hvordan man lage egenprodusert flaskefelle.
Ganske vanlig åfå med mantisreke når man kjøper "ny"levendestein.
Har man klikkelyder i karret, ja da må man på reke jakt, man har garantert mantise og/eller pistolreke.
Er det pistolreke, så kan den jo få bo i karret ditt, men er det mantis så bør man ta disse.
Noen av mantisene kan bli skikkelig store og gjøre mye skader i et karr.

Men har selv 2-3 krabber i karret mitt(de slapp igjennom min kontroll av den ny importerte LS), og jeg har mange mykiser, knapper, skiver og en steinkorall, foreløpig så har ikke krabbene gjordt noe galt, så de skal få leve.
Ihvertfall slik at de blir så tamme at jeg evt kan håndfange dem, og dermed slipper å rasere et helt karr for åfå tak i disse dyrene.

Men ja, du har ikke noe annet valt nå, enn å begynne å leite etter hvor mantisen bor.
Finner du ikke boligen hans så må du ta opp og granske hver eneste LS og det er ikke sikkert du finner den slik heller.
Kjøp den en god lommelykt gjerne med blå/rød lys, det reagerer livet i saltvann lite på og er derfor super egnet til bruk om natten.
Og benke deg med tolmodighet, da ser du garantert mantisen/pistolreke en eller annen gang.
God jakt.
Felller
Da er fella satt. Det blir spennende å se hva som evt. dukker opp der.

Det ser ut til at algeveksten har begynt å avta. Kanskje det snart er mulig å se inn i tanken igjen
Kalsium
Etter å ha kjørt noen tester ser jeg at kalsiumnivået detter ganske jevnt over ei uke, så nå må jeg vel til med tilsetninger. Jeg kommer til å prøve en gratisløsning først. Ved å flytte skummeren til kammer 1 og strupe vanninntaket til sumpen kan jeg få senket vannstanden i kammer 3 og 4 til det halve. Da tror jeg det skal være plass til en halv imsdalflaske med tuten vendt ned. Med full åpning kommer det ca en dråpe i sekundet. Om ikke dette funker prøver jeg med et lite infusjonssett. Begge løsningene får plass undet "panseret" så jeg slipper å ha infusjonsposer hengende på stuveggen. (Som om det hadde blitt godtatt i heimen ). Er litt usikker på hvordan jeg skal bergne mengde her.Om ingen har noen tips er det vel bare å forsøke seg frem.
Feller schmeller
Felle med reke var ingen suksess. Måtte bite i det sure eple og tømme akvarie for ls. Dyppet en og en stein og ut kom det litt av hvert. Etter en liten opptelling kom jeg til ca 10 store krabber, 10 små og en mantis reke på størrelse med lillefingeren. Nå smeller det som bare søren oppi det lille plastkaret hvor alle krabatene holder til. Om noen er interesserte er det bare å komme å hente Eller de kan kjøpes på auksjon til onsdag
Så: Skal du kjøpe LS utenbys, pass på å være hjemme såpass tidlig at du har god tid til å sjekke lsen for haikere. Om du er usikker, dypp ls i litt ferskvann og dobbelsjekk.
Som ikke det var nok måtte jeg bygge revet på nytt i nesten blind tilstand. Gjennskinn i overflaten og sand i vannet gjorde det nesten umulig å se hvordan det ble til slutt. Gleder meg til å se hvordan det ble seende ut i morgen.
Tilbakeslag til tross, jeg er ved godt mot ennå. Tiden er på min side, og før jul skal jeg både innom Oslo og Ålborg. Satser det er noe å glede seg over i karet rundt juletider. (ikke det at det er nok å se på allerede nå da. I tillegg har denne hersens mantisen holdt meg i ånde her. Fasinasjon og ergelse på en gang.)
Inaktiv bruker
Kan ikke mantisreker knuse akvarieglasset da?:p Tror ikke jeg hadde turt å ha en slik i mitt akvarie.. Han ene på Robinson fanget en å sa det, nyskjerrige jeg måtte skjekke det opp og det står faktisk på den engelske versonen av wikipedia.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap