- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sessas akvarietråd (side 3)
Sessas akvarietråd (side 3)
Hehe, ja hva de driver på om natten, kanskje jeg også skulle begynne å studere det.
Sukk, ja det ordner seg vel, men blir så oppgitt når ting ikke stemmer og det bare er problemer.
Jeg leverte tilbake plantegjødningen jeg kjøpte i går, og satte heller inn nye lysrør.
Og så vurderer jeg sterkt å kjøpe et brukt utvendig filter, som er ganske nytt. Det er nok mye bedre enn den innvendige pumpen, Fluval plus 3. har midlertidig satt inn en pumpe beregnet på mindre akvarie, men nå sirkulerer iallefall vannet godt, og håpet er at grumset ikke får legge seg.
Skal slamsuge i morgen og bytte mer vann.
Her kommer noen bilder
1 : akvariet mitt sånn som det ser ut nå. Legg merke til den nydelige lille statuen på toppen med teksten "kan du inte tala?". herlig for en som er hundefrelst hehe.
2: 16 okt - bilde av et grumset akvarie som skal renses
3: samme som over
Sukk, ja det ordner seg vel, men blir så oppgitt når ting ikke stemmer og det bare er problemer.
Jeg leverte tilbake plantegjødningen jeg kjøpte i går, og satte heller inn nye lysrør.
Og så vurderer jeg sterkt å kjøpe et brukt utvendig filter, som er ganske nytt. Det er nok mye bedre enn den innvendige pumpen, Fluval plus 3. har midlertidig satt inn en pumpe beregnet på mindre akvarie, men nå sirkulerer iallefall vannet godt, og håpet er at grumset ikke får legge seg.
Skal slamsuge i morgen og bytte mer vann.
Her kommer noen bilder
1 : akvariet mitt sånn som det ser ut nå. Legg merke til den nydelige lille statuen på toppen med teksten "kan du inte tala?". herlig for en som er hundefrelst hehe.
2: 16 okt - bilde av et grumset akvarie som skal renses
3: samme som over
Postet 18.10.11 kl 23:44
Endret: 18.10.11 kl 23:45
Slik ble akvariet på veldig kort tid. Har jobbet med å få slamsugd bort mest mulig men det slutter vist ikke å grumse seg til.
Mer bilder:
1: akvariet etter at det ble satt opp med biltema sand for et par uker siden
2: akvariet i kveld.
3: en frodig busk bestående av 3 planter, kjøpt for et par dager siden . Noen som vet navnet?
Mer bilder:
1: akvariet etter at det ble satt opp med biltema sand for et par uker siden
2: akvariet i kveld.
3: en frodig busk bestående av 3 planter, kjøpt for et par dager siden . Noen som vet navnet?
Postet 18.10.11 kl 23:49
Endret: 18.10.11 kl 23:51
Postet 18.10.11 kl 23:54
Endret: 18.10.11 kl 23:55
Bilde 1: En plante som jeg tror heter hygrophila rosanervig - dekket av grums, og tråder. Lurer på om dette er alger jeg. Det er iallefall ikke noe pent. Planten har ikke vost noe særlig, og det virker som om den ikke trives med de greiene som vokser på den. Roten bak har også fått et slikt overtrekk.
Bilde 2: En navnløs en, minner om salat.
Bilde 3. Den gule, før den fikk komme ut i akvariet
Bilde 2: En navnløs en, minner om salat.
Bilde 3. Den gule, før den fikk komme ut i akvariet
Postet 18.10.11 kl 23:59
Endret: 19.10.11 kl 00:10
Når jeg forteller at jeg har problemer med balansen i akvariet, og misstenker alger, så spør mange ofte hvor mange planter jeg har. Så jeg tenkte å ta en liten opptelling.
3 store Bacopa
2 -3 såkalt gulrotgress
1 javabregne på stein
3 små gulrotgrassgreier
4-5 hygrophilia salifolica eller noe sånt
2 ukjente lave forran
1 liten som minner om en slags anubis
4-5 sverdplanter
noen greiner cabomba
2 busker hygrophila rosanervig eller noe sånt.
rundt 20 planter. 1 lavastein, og 1 rot. 1 rot ligger til bløt i en bøtte.
av fisk har jeg nå
rød fantomtetra
dolkestikkene som jeg ikke ble kvitt
2 kardinaler som jeg håper skal få selskap
corydoras
ottoer, kjøpte 5 men teller bare 3. Om det er de samme 3 hver gang vites ikke ....
2 kobbertetra, som jeg heller ikke ble kvitt.
og den gule eplesneglen, og den lille med to horn eller knotter på hehe.
Orker ikke teste vann nå så seint, men skal se i morgen om jeg ikke får sjekket det da, samt slamsuge enda mer.
Dagens tilstandsraport fra Sessan
3 store Bacopa
2 -3 såkalt gulrotgress
1 javabregne på stein
3 små gulrotgrassgreier
4-5 hygrophilia salifolica eller noe sånt
2 ukjente lave forran
1 liten som minner om en slags anubis
4-5 sverdplanter
noen greiner cabomba
2 busker hygrophila rosanervig eller noe sånt.
rundt 20 planter. 1 lavastein, og 1 rot. 1 rot ligger til bløt i en bøtte.
av fisk har jeg nå
rød fantomtetra
dolkestikkene som jeg ikke ble kvitt
2 kardinaler som jeg håper skal få selskap
corydoras
ottoer, kjøpte 5 men teller bare 3. Om det er de samme 3 hver gang vites ikke ....
2 kobbertetra, som jeg heller ikke ble kvitt.
og den gule eplesneglen, og den lille med to horn eller knotter på hehe.
Orker ikke teste vann nå så seint, men skal se i morgen om jeg ikke får sjekket det da, samt slamsuge enda mer.
Dagens tilstandsraport fra Sessan
Postet 19.10.11 kl 00:08
sessan
Jeg kjøpte meg et sett fra akvariemagasinet i oslo. Det er slange på mange meter husker ikke helt. Som settes på badvasken (her) den bruker trykket fra krana til og tømme akvariet så skrur jeg igjen. og fyller rent vann tilbake. På den enden som er i akvariet er det rist så du slipper og få med fisk.
Ingen flauser med dette settet
Anbefales.
Tenkte jeg bare skulle nevne det..
Fin akvarie tråd du har foresten^^
Postet 19.10.11 kl 00:12
I am Princess[QUOTE=sessan]
Jeg kjøpte meg et sett fra akvariemagasinet i oslo. Det er slange på mange meter husker ikke helt. Som settes på badvasken (her) den bruker trykket fra krana til og tømme akvariet så skrur jeg igjen. og fyller rent vann tilbake. På den enden som er i akvariet er det rist så du slipper og få med fisk.
Ingen flauser med dette settet
Anbefales.
Tenkte jeg bare skulle nevne det..
Fin akvarie tråd du har foresten^^
Takk for tipset
det er fryktelig tungt å bære på disse bøttene, og jeg har stort sett vond rygg et par dager etter en sånn operasjon.
Jeg har tenkt på å koble slange til vannkranen på kjøkkenet, men er livredd for at det skal begynne å lekke, eller at slangen skal løsne. det er en god del meter fra kjøkkenvasken til stuen hvor akvariet står. Rundt 8-9 meter kan jeg tenke meg. ser for meg at det kunne gått om jeg hadde noen til å hjelpe meg å følge med i hver ende, og til å holde slangen på mindten.
Postet 19.10.11 kl 12:07
Jeg bruker vannslange på badet, og kobler til der med hurtigkobling, når jeg skal fylle vanntønnen min på rommet ved siden av. Det trengs en 8 meter lang slange til det. På enden av slangen som er på akvarierommet, har jeg montert et U-bøyleformet rør (Eheim) som hektes over kanten på tønna, så det henger trygt.
Jeg vet at JBL har det settet som beskrives ovenfor. Men eh... det er vel bare jeg som er sær, men personlig syns jeg ærlig talt det settet er et vannsløseri uten like! Vi har vannmåler selv om vi bor i eiet bolig, så vi betaler for vannet her. Man betaler riktignok ikke mye, men uansett... Men selv om vi ikke hadde hatt vannmåler, så er det noe som stritter i mot i meg når man bare åpner vannkranene og lar vannet fosse rett i sluket uten å bruke det! Sløseri med ressurser.
JBL In&Out heter det slangesettet, som altså krever at man setter opp vannkrana på full guffe og lar det spyle rett i sluket, for at slangen skal samtidig klare å trekke vannet UT av akvariet. Så det renner både fra krana og fra karet samtidig i sluket. Så skal man fylle opp akvariet igjen etterpå. Du bruker altså minst dobbelt så mye vann som nødvendig for et vannbytte. Først ved uttømming og så ved oppfylling.
Jeg kjøpte altså det JBL In&Out settet en gang, men jeg brukte det som sagt kun en eneste gang.
Verdt å tenke på før man går til anskaffelse av settet
Jeg vet at JBL har det settet som beskrives ovenfor. Men eh... det er vel bare jeg som er sær, men personlig syns jeg ærlig talt det settet er et vannsløseri uten like! Vi har vannmåler selv om vi bor i eiet bolig, så vi betaler for vannet her. Man betaler riktignok ikke mye, men uansett... Men selv om vi ikke hadde hatt vannmåler, så er det noe som stritter i mot i meg når man bare åpner vannkranene og lar vannet fosse rett i sluket uten å bruke det! Sløseri med ressurser.
JBL In&Out heter det slangesettet, som altså krever at man setter opp vannkrana på full guffe og lar det spyle rett i sluket, for at slangen skal samtidig klare å trekke vannet UT av akvariet. Så det renner både fra krana og fra karet samtidig i sluket. Så skal man fylle opp akvariet igjen etterpå. Du bruker altså minst dobbelt så mye vann som nødvendig for et vannbytte. Først ved uttømming og så ved oppfylling.
Jeg kjøpte altså det JBL In&Out settet en gang, men jeg brukte det som sagt kun en eneste gang.
Verdt å tenke på før man går til anskaffelse av settet
Postet 19.10.11 kl 12:55
Endret: 19.10.11 kl 12:57
Fikk en ide nå !!
Jeg kunne koblet til en slange, og brukt den til å fylle opp bøttene mine. Har ganske mange akvariebøtter. Om jeg setter dem ikke langt fra akvariet, så blir det kortere vei å bære alle litrene med vann. Og jeg får litt mer kontroll.
Når jeg tømmer, bruker jeg slamsuger, og lar det renne ned i bøttene i tur og orden, og så tømmer jeg. Har faktisk tømt rett ut stuevinduet de siste par gangene, bor i grunn etasjen. Da sparer jeg meg for masse bæring gjennom dører.
Hva trenger jeg for å koble en slange til en vanlig kjøkken krane?
Jeg kunne koblet til en slange, og brukt den til å fylle opp bøttene mine. Har ganske mange akvariebøtter. Om jeg setter dem ikke langt fra akvariet, så blir det kortere vei å bære alle litrene med vann. Og jeg får litt mer kontroll.
Når jeg tømmer, bruker jeg slamsuger, og lar det renne ned i bøttene i tur og orden, og så tømmer jeg. Har faktisk tømt rett ut stuevinduet de siste par gangene, bor i grunn etasjen. Da sparer jeg meg for masse bæring gjennom dører.
Hva trenger jeg for å koble en slange til en vanlig kjøkken krane?
Postet 19.10.11 kl 13:07
Jeg bruker slange rett ut fra karet når jeg tømmer, og rett ut vinduet. Setter da slangen inni filteret, slik at ingen beboere blir med vannet ut. Ellers kan man jo ha svamp/ vatt/ tett strømpebukse på slangen...
Fyller 30-litersdunker på badet, som da luftes med brusestein noen timer. Da blir vannet noe varmere, og jeg kan justere vannverdiene. Så triller jeg tønnene mine fra til akvariet, på slike plater med hjul som er beregnet for svære potteplanter. Minimalt med løfting altså, selv om jeg skal transportere store mengder vann...
Fyller 30-litersdunker på badet, som da luftes med brusestein noen timer. Da blir vannet noe varmere, og jeg kan justere vannverdiene. Så triller jeg tønnene mine fra til akvariet, på slike plater med hjul som er beregnet for svære potteplanter. Minimalt med løfting altså, selv om jeg skal transportere store mengder vann...
Postet 19.10.11 kl 15:48
Postet 19.10.11 kl 17:17
Postet 19.10.11 kl 17:52
Innlegg 29 og 30 så ser du hvordan jeg gjør det.
Postet 20.10.11 kl 09:39
Endret: 20.10.11 kl 09:39
Her er en liten film av fiskene mine i dag, ved frokost serveringen
http://www.youtube.com/watch?v=OzQ-9uNaFTo
http://www.youtube.com/watch?v=OzQ-9uNaFTo
Postet 22.10.11 kl 13:20
Postet 27.10.11 kl 00:30
Postet 27.10.11 kl 01:01
Jeg er takknemlig for tips jeg
Tenkte å legge ut litt flere bilder
1. Oversikt bilde etter flytting av planter. Følte at bacopaene passet best i bakgrunnen. Har også satt inn en ny rot, som er festet til en stein for å ikke flyte opp. Den har ligget lenge til bløt, og blitt kokt (og gryten får jeg IKKE ren igjen).
Tenkte å legge ut litt flere bilder
1. Oversikt bilde etter flytting av planter. Følte at bacopaene passet best i bakgrunnen. Har også satt inn en ny rot, som er festet til en stein for å ikke flyte opp. Den har ligget lenge til bløt, og blitt kokt (og gryten får jeg IKKE ren igjen).
Postet 27.10.11 kl 11:44
Endret: 27.10.11 kl 11:44
Postet 27.10.11 kl 12:02
Endret: 27.10.11 kl 12:03
Postet 27.10.11 kl 15:14
Jarle FEr det masse luftbobler i vannet eller er det noe annet som svever rundt ?
Godt spørsmål. Jeg tror jeg tok bildene kort tid etter at jeg flyttet på plantene, så vannet var ikke helt klart. Men det kan også være noen luftbobler. Og så er det jo håpløst å ta pene bilder synes jeg når det er lys i rommet for da reflekteres alt i ruten.
Postet 27.10.11 kl 15:51