Er du bekymret for miljøet? (side 3)

Trygve Lillefosse
Helt klart. Om det blir stille i byen og man kun hører lyden av dekk som ruller, vil likene ligge strødd i gatene.


"As if" for å si det på godt norsk. Det ville aldri skjedd.

Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg ble opplært til å se meg for før jeg krysset en vei, og har gjort det hele livet, med det resultat at det er nå en helt automatisk refleks. Jeg klarer ikke å la være å se meg for. Faktisk ser jeg fremdeles til venstre først, selv om jeg har bodd i Australia ett år nå. Det skjer helt automatisk.

Og hvis det finnes folk der ute som går rett ut i veien uten å se seg for fordi de ikke *hører* en bil, da lære de jo raskt at det må de, hvis de ikke blir påkjørt først da, enten av en hybrid eller vanlig bil.

Det er ikke noe godt argument *mot* hybrider hvertfall.
Trygve Lillefosse
Priusen bruker 10-30% mindre en en civic fra slutten av 90-tallet Civicen er dessuten mindre, så det blir litt feil å sammenligne Forøvrig: En Civic hybrid bruker 25-35% [URLBLOCK1]enn en standard Civic.


Disse påstandene er jo veldig utbredte, men jeg lurer på om disse tallene er basert på tall fra fabrikanten, eller fra uavhengige tester? Ifølge enkelte tester jeg har lest, er bilprodusentene veldig glade i å overdrive drivstoffgjerrigheten til hybridene sine, og ifølge andre kilder er også de offisielle testene, i hvert fall i USA, "vindskjeve" når det gjelder hybrider.
Mvjnz
Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg ble opplært til å se meg for før jeg krysset en vei, og har gjort det hele livet, med det resultat at det er nå en helt automatisk refleks. Jeg klarer ikke å la være å se meg for. Faktisk ser jeg fremdeles til venstre først, selv om jeg har bodd i Australia ett år nå. Det skjer helt automatisk. Og hvis det finnes folk der ute som går rett ut i veien uten å se seg for fordi de ikke *hører* en bil, da lære de jo raskt at det må de, hvis de ikke blir påkjørt først da, enten av en hybrid eller vanlig bil. .


Vet ikke om du har lagt merke til det, men i Norge så er det i 4-6 måneder ganske mørkt om morgenen og kvelden, og da er det meget vanskelig for bilister å se folk (uten refleks). Da kan folk ofte anta at de blir sett uten å bli det. Hvis du da legger til masse biler som bare wizzer rundt uten lyd så vil det neppe hjelpe på.

At du greier å se deg for til enhver tid hjelper vel ikke særlig. Vi må basere oss på realiteten, ikke hva det ideelle mennesket gjør. Ikke alle er perfekte og ser seg for alltid og kjører Prius :P Dessuten er det ofte lyden som inviterer "se seg for" refleksen.

Ville ikke bli "caught dead" i en Prius personlig :P
Kampfisk
[QUOTE=Trygve Lillefosse]Priusen bruker 10-30% mindre en en civic fra slutten av 90-tallet Civicen er dessuten mindre, så det blir litt feil å sammenligne Forøvrig: En Civic hybrid bruker 25-35% [URLBLOCK1]enn en standard Civic.


Disse påstandene er jo veldig utbredte, men jeg lurer på om disse tallene er basert på tall fra fabrikanten, eller fra uavhengige tester? Ifølge enkelte tester jeg har lest, er bilprodusentene veldig glade i å overdrive drivstoffgjerrigheten til hybridene sine, og ifølge andre kilder er også de offisielle testene, i hvert fall i USA, "vindskjeve" når det gjelder hybrider.

(Wohoo) Et argument som faktisk er gyldig.
Dette stemmer.
Tallene skal være uavhengige og sammenlignbare, men forbrukstallene både i USA og Europa er for lave. Dette gjelder alle biler. Mener de er litt ekstra feil for hybrider.

En av grunnene til dette er nok at dersom man forsøker å kjøre økonomisk, vil en standard bil gi bedre respons på dette. Dersom man kjører uøkonomisk, vil priusen veie opp for mange "feil", og man kommer bedre utav det. Men kjører man uøkonomisk, følger man neppe like mye med på forbruket.

Å finne faktiske og reelle tall er nermest umulig idag. Dersom man sjekker med eiere av bilen er det også feilkiler. Husker de rett? Oppgir de sin "beste tank" eller et gjennomsnitt? Er det i forhold til det de får opp på skjermen eller regner de ut etter fylling? Hvor mange tanker er tatt med(jo flere jo bedre)? Hvordan er vedkommendes kjørestil?

Dersom du sammenligner biler ikke så altfor mange år siden med standardtallene og oppnådde tall, vil de stemme ganske bra overens. Men de siste årene har det blitt en skjevhet, rett og slet fordi målemetoden ikke er bra nok. Vil også tro at bilprodusentene driver med benchmark optimalisering på samme måte som rodusenter av PC-komponenter.

Der er derfor på vei nye standarder både i EU og USA.

Når det er sagt, kan disse tallene først og fremst brukes til sammenligning av ulike biler. Selv om tallene er feile, vil man alikevell se ganske greit se hvilken bil som bruker mest/minst om man er på jakt etter nybil. Men regn ikke med å oppnå de tallene som oppgis uten å kjøre ganske så økonomisk.
I og med at de fleste biler blir kaldkjørte minst 50% av veien til jobb i kø i dette landet så vil man ikke være i nærheten av fabrikktallene uansett. Vanskelig å ligge i 5 giret å cruise i kø Tenk hvor mye det ville hjulpet på miljøet om noen flere begynte på jobb 7 eller 9 i forhold til 8

Må si at det å slippe å kjøre til jobb er fantastisk, både med tanke på miljø og bilen.
biXen
[QUOTE=Mvjnz] Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg ble opplært til å se meg for før jeg krysset en vei, og har gjort det hele livet, med det resultat at det er nå en helt automatisk refleks. Jeg klarer ikke å la være å se meg for. Faktisk ser jeg fremdeles til venstre først, selv om jeg har bodd i Australia ett år nå. Det skjer helt automatisk. Og hvis det finnes folk der ute som går rett ut i veien uten å se seg for fordi de ikke *hører* en bil, da lære de jo raskt at det må de, hvis de ikke blir påkjørt først da, enten av en hybrid eller vanlig bil. .


Vet ikke om du har lagt merke til det, men i Norge så er det i 4-6 måneder ganske mørkt om morgenen og kvelden, og da er det meget vanskelig for bilister å se folk (uten refleks). Da kan folk ofte anta at de blir sett uten å bli det. Hvis du da legger til masse biler som bare wizzer rundt uten lyd så vil det neppe hjelpe på.

Ville ikke bli "caught dead" i en Prius personlig :P

Det med lyden er kun en vanesak. Det blir stadig flere hybrider, og det kommer til å bli mange mange flere i årene som kommer.

Vi kan jo ikke kjøre lastebil og sirene for at folk skal se og høre bilen.

At du ikke liker priusen som bil er forsovidt greit nok. Regner med det er flere andre biler du ikke liker utseende på.
Men den er ikke noen spennende bil å kjøre, og komforten kunne vært flere hakk bedre. Den er også ganske "nervøs" å kjøre. Men det kommer nok hybrider fra fabrikanter som setter komforten en smule høyere enn Toyota i løpet av få år.

Selv vil jeg ikke bil "caught dead" i en konebankerbil.
Trygve Lillefosse
Det med lyden er kun en vanesak. Det blir stadig flere hybrider, og det kommer til å bli mange mange flere i årene som kommer. Vi kan jo ikke kjøre lastebil og sirene for at folk skal se og høre bilen. Selv vil jeg ikke bil "caught dead" i en [URLBLOCK1]. :-)


Jojo men sex og bil skal ha skikkelig lyd. Hva skikkelig lyd er vil jo være opp til hver enkelt :P

Jeg likere minimalt med amerikanere, hvorfor du kaller den konebankerbil vet jeg dog ikke Jeg tror vi kunne spart mye på om folk kjørte økonomisk, sikkert mer enn å skifte til hybrider som har mye kortere potensielt livsløp enn en vanlig bil. Dette fordi at de som kjøper hybrid nå ofte er mer ideologiske enn opptatt av bilen, da vil de slenge seg på neste miljøvennlige hype også.

Skal vi få til det må alle avgifter av lavutslipps biler ned og forbli som de er på bensin og stige når avgifter forsvinner. Er ikke realistisk at begge deler er billig uansett.
Trygve Lillefosse
Selv vil jeg ikke bil "caught dead" i en [URLBLOCK1]. :-)

I denne tråden skal ingen daue, og ingen skal banke konene sine... ;P
Hadde håpet på en løsningsorientert diskusjon...
biXen
[QUOTE=Trygve Lillefosse] Det med lyden er kun en vanesak. Det blir stadig flere hybrider, og det kommer til å bli mange mange flere i årene som kommer. Vi kan jo ikke kjøre lastebil og sirene for at folk skal se og høre bilen. Selv vil jeg ikke bil "caught dead" i en [URLBLOCK1]. :-)


Jojo men sex og bil skal ha skikkelig lyd. Hva skikkelig lyd er vil jo være opp til hver enkelt :P



Lyden av sex vil nok forbli den samme. Men tror at om noen år vil "hvinet" av en elmotor som "tar av" fremkalle de samme følelsene.
Det er helt sinnsyke krefter man kan få ut av en elmotor. I teorien kan man lage elbiler som gjør 0-100 på under et sekund.

biXen
Jeg likere minimalt med amerikanere, hvorfor du kaller den konebankerbil vet jeg dog ikke ;) Jeg tror vi kunne spart mye på om folk kjørte økonomisk, sikkert mer enn å skifte til hybrider som har mye kortere potensielt livsløp enn en vanlig bil. Dette fordi at de som kjøper hybrid nå ofte er mer ideologiske enn opptatt av bilen, da vil de slenge seg på neste miljøvennlige hype også.


Det med livsløpet er en myte.
Det er som regel knyttet til batteriene. Men fordi batteriene aldri er helt oppladet, eller helt utladet, varer de mye lenger enn om de ble brukt på samme måte som f.ex. mobilbatterier. Dersom batteriene skulle ryke (noe svært få har gjort), koster de omtrent det samme som en automatkasse. Dvs. rundt 30 svære.

Har inntrykk av at det er endel bilintreserte som ikke liker hybrider fordi det er noe nytt. Slik er det hver gang det kommer ny teknologi som endrer "spillereglene".

biXen
Skal vi få til det må alle avgifter av lavutslipps biler ned og forbli som de er på bensin og stige når avgifter forsvinner. Er ikke realistisk at begge deler er billig uansett.


Når man kjøper hybrid, betaler man kun avgifter for bensindelen. Elmotor og batteripakken blir trukket fra også når man skal beregne vektavgiften.

Dette betyr at en fullt utstyrt Prius koster 330.000 - Omtrent det samme som en rimelig Avensis.

Kjøper du deg elbil, slipper du alle avgifter. Du betaler ikke moms engang. Eneste lille du må betale for, er evt. klimaanlegg og personskadedelen av årsavgiften. Den første er vel en tusenlapp og den andre 3-400.-

Nå er det litt usikkert hvilken vei drivstoffet vil gå nå, men klarer ikke å forestille meg at den vil komme til å gå under 10 kroner igjen.
Trygve Lillefosse
Det med livsløpet er en myte. Det er som regel knyttet til batteriene. Men fordi batteriene aldri er helt oppladet, eller helt utladet, varer de mye lenger enn om de ble brukt på samme måte som f.ex. mobilbatterier. Dersom batteriene skulle ryke (noe svært få har gjort), koster de omtrent det samme som en automatkasse. Dvs. rundt 30 svære.


Det har ingenting med batteri å gjøre, selv om det også er et potensielt issue. Det har med at det er et område hvor utviklingen vil gå fortere og fortere, dermed kan de første modellene ende opp som "gamle mobiler". Relativt sett. Smak eller ikke, det er ikke mange som synes Prius er fin, og dermed er det åpenbart hvorfor folk velger dem, dermed tror jeg fort at den lever betraktelig mindre enn mange andre biler "til slutt".

Det er visstnok batterier som er mye mye kraftigere og bedre allerede, og man skal ikke se bort fra at økonomiens hendelser nå kommer til å flytte mer fokus over på den slags biler, og når det skjer med høyere fart så vil de dårligste bensin/diesel og hybrid/elektriske bilene bli dumpekandidater tipper jeg. Selv om ting ikke skjer SÅ fort i forhold til andre områder. Personlig tror jeg min bil vil holde seg mye bedre i verdi enn en Prius selv med det forbruket den har, men jeg kan jo ta feil, hvis vi får en regjering som tar noen syke valg.
En elbil kunne jeg virkelig tenkt meg.

Tesla Roadster blir for upraktisk og sikkert for dyr, og en BMW-Mini jeg så, med elmotor i hvert hjul, blir bare for dyr.

Hvis jeg var mer interessert om mekking, og kunne mer om det, skulle jeg jaggu ha revet bensinmotoren ut av en gammel Civic og satt inn en elektrisk en i stedet.

Men en elbil som lades opp av en forbrenningsmotor? Beklager, men jeg har aldri sett hva godt det skal gjøre (for miljøet), og jeg ser det fortsatt ikke. Det er rett og slett bakvendt, fra prinsippnivået og helt opp til den praktiske verden.

(Og før noen trekker det frem: Strøm fra kullkraftverk er faktisk mer fornuftig enn ideen med hybridbiler. Det er mye billigere pr. km. å være miljøvennlig i stor skala (kraftverk) enn i liten skala (individuelle biler).)
Kampfisk
Hvis jeg var mer interessert om mekking, og kunne mer om det, skulle jeg jaggu ha revet bensinmotoren ut av en gammel Civic og satt inn en elektrisk en i stedet.


Om du greide å få oppi en motor som yter 300 hestekrefter og gir null utslipp så får du ikke godkjent den av biltrangsynet uansett + at du måtte betalt masse avgifter :P Det er ikke så lett å være miljøvennlig heller nemlig.
biXen
[QUOTE=Trygve Lillefosse] Det med livsløpet er en myte. Det er som regel knyttet til batteriene. Men fordi batteriene aldri er helt oppladet, eller helt utladet, varer de mye lenger enn om de ble brukt på samme måte som f.ex. mobilbatterier. Dersom batteriene skulle ryke (noe svært få har gjort), koster de omtrent det samme som en automatkasse. Dvs. rundt 30 svære.


Det har ingenting med batteri å gjøre, selv om det også er et potensielt issue. Det har med at det er et område hvor utviklingen vil gå fortere og fortere, dermed kan de første modellene ende opp som "gamle mobiler". Relativt sett.


Tror heller dette vil føre til det motsatte. At om 5-10 år, er det ikke så interessant å kjøpe en bil som ikke er hybrid. Dvs at priusen vil holde seg bedre i pris enn fex. en Avensis. (Uten at det vil være enorme forskjeller.)

biXen
Smak eller ikke, det er ikke mange som synes Prius er fin, og dermed er det åpenbart hvorfor folk velger dem, dermed tror jeg fort at den lever betraktelig mindre enn mange andre biler "til slutt".


Det er også veldig mange som synes den er stilig.
Den priusen som selges nå, er 3 generasjon. 1 gen ble bare solgt i Japan.
2. gen var ganske så stygg, og hadde begrenset plass.
Nåværende 3 gen. har grei plass til 4 voksne menn (men ikke "danseplass") og overraskende god bagasjeplass i forhold til hva man skulle tro når man ser den fra utsiden.
(Har testet med 2 store kofferter og tre små - alle fikk plass uten styr.)
biXen
[QUOTE=Kampfisk] Hvis jeg var mer interessert om mekking, og kunne mer om det, skulle jeg jaggu ha revet bensinmotoren ut av en gammel Civic og satt inn en elektrisk en i stedet.


Om du greide å få oppi en motor som yter 300 hestekrefter og gir null utslipp så får du ikke godkjent den av biltrangsynet uansett + at du måtte betalt masse avgifter :P Det er ikke så lett å være miljøvennlig heller nemlig.

Der tror jeg du tar veldig feil.

Har ikke prøvd dette selv, men såsant bilen (bremser osv) er laget for 300 HK og elmotoren ikke leverer for mye kraft for fort. (Kan ødelegge drivlinjen om man gir full kraft med en gang.)

Og dette er helt avgiftsfritt. Mulig man må betale noe for selve godkjenningen.
Kampfisk
En elbil kunne jeg virkelig tenkt meg. Tesla Roadster blir for upraktisk og sikkert for dyr, og en BMW-Mini jeg så, med elmotor i hvert hjul, blir bare for dyr.


Den europeiske versjonen koster rundt 800.000. Veldig billig til å være en såpass sprek sportsbil. Men selvsagt veldig mye penger.

Kampfisk
Men en elbil som lades opp av en forbrenningsmotor? Beklager, men jeg har aldri sett hva godt det skal gjøre (for miljøet), og jeg ser det fortsatt ikke. Det er rett og slett bakvendt, fra prinsippnivået og helt opp til den praktiske verden.


Grunnen til at man sparer en masse i forbruk på dette, er at motoren slår seg av med en gang man letter på gasspedalen, og at man får tilbake en god del av bevegelsesenergien når man bremser.

På andre biler blir bevegelsesenergien istedet gjort om til varme via bremsene. En effekt av dette er at hybrider og elbiler kan gå veldig lenge mellom skifte av bremseklosser.

Det negative med elbiler, er at de har begrenset rekkevidde og batteriene blir uforholdsmessigt dyre. Batteriene belastes dessuten mye hardere og varer derfor mye kortere.

Elbiler er flotte saker der de passer, men hybrider har et utrolig mye større marked. I løpet av få år vil det komme seriehybrider som kan kjøre noen mil på ren strøm fra kontakten. Men forbrenningsmotoren vil fremdeles være der for de litt lengre kjøreturene.

Grunnen til at det kan være greit å lade fra en forbrenningsmotor, er at det er ganske greit å distribuere og bruke brennstoffet. Det trengs ingen ny infastruktur eller teknologi og man kan på et par minutter øke rekkevidden med flere hundre km.

De hybridene som finnes idag er et mellomstadie før man i praksis får elbiler med muligheten til å kjøre så langt man vil om man kobler inn generatoren(Som kan gå på bensin, diesel, alkohol, hydrogen osv. osv.).
Trygve Lillefosse
Der tror jeg du tar veldig feil. Har ikke prøvd dette selv, men såsant bilen (bremser osv) er laget for 300 HK og elmotoren ikke leverer for mye kraft for fort. (Kan ødelegge drivlinjen om man gir full kraft med en gang.) Og dette er helt avgiftsfritt. Mulig man må betale noe for selve godkjenningen.


Nå ble det mye bilsnakk, men det er jo også mye mediefokus på det.

Du har tydeligvis ikke hatt mye med biltilsynet å gjøre Alt sånt må være fabrikantgodkjent, og enda mer når bilen er laget de siste årene. Hvis du vil ha en motor godkjent i en bil som ikke ble solgt med det så må du bevise at alt på bilen tåler dette, og disse testene må du få gjort selv hos TUV i Tyskland osv. Ikke akkurat gratis. Mildt sagt.

Foreksempel så ble det solgt Mazda MX-5er mer Turbo i USA, men så lenge Mazda i Norge ikke kan gi noe papir på at bilen takler det og er bygd for å tåle den ytelsen så får du det ikke godkjent. Det er likegyldig om bilen blir mer effektiv utslippsmessig eller hva.

Min bil (Mazda RX-8) er importert på unntaksregel fra USA, for å gjøre seg vanskelige har biltilsynet sagt at ALT må være originalt på den i all fremtid. Dvs. felger dekk osv. De har med andre amerikansk importerte biler krangla på at det ble satt på vinterdekk pga. det ikke var det originalt, og har visstnok også stått og løyet i sak mot amcar klubben når disse tingene var til høring. Lykke til å krangle med de, finnes folk som ikke er sånn der såklart men da må man ha gode kjenninger Det var folk som monterete miljøvennlig gassløsning på svære amerikanere, måtte fjerne det pga. denne paragrafen. Da forsvinner fort godviljen

Hvis du derimot vil bygge en 500 hesters motor i en Volvo 240 så er det sikkert fritt frem. Fine regler :P (det har litt med hva fabrikanten er villig til å la folk gjøre ang. det merkets biler og bla. Volvo har løsere oppsett)

Dessuten så er det ikke automatisk avgiftfritak selv om bilen har nullutslipp av CO2. Må nok gjennom en prosess der også.

I forhold til en Avensis så er det nok ikke slik at Priusen får så mye mindre levetid nei, men det er godt mulig den blir omtrent lik. Med biler det er sjel bak derimot så kan de leve i mangfoldige år. Jeg er veldig interessert i bildesign og tror at det må være noe innovativt og kult med disse nye bilene, hvis ikke blir de bare en samvittighetsgreie som man kaster så fort neste miljøsamvittighetstrend kommer. Jeg ville heller aldri sammenlignet Prius med Avensis fordi Toyota har verdens kjedeligste bildesign, så og si. Sammenlign mot en Mazda 6, Ford Mondeo eller noe sånt.

Jeg ville aldri valgt en Prius, det er så ekstremt passet påskrevet, i mer negativ grad enn min bil :P Heller en Civic hybrid eller no sånt da. Det høres ut som fjas, men holdninger og inntrykk sånn sett avgjør også mye for miljøet i bunn og grunn, folk unngår ting som ikke gagner seg selv. Håper det kommer noen freske biler som er mer miljøvennlige snart
Du har sikkert rett når det gjelder biltilsynet. Men såvidt jeg kan skjønne skal det være uproblematisk å importere en Tezla med €-merke.

Er det ikke noe innovativt og kult med en bil som har en helt ny drivlinje og fremdriftssystem, og som man kan identifiseres på lang avstand? (I motsetning til Mazda 6 og Ford mondeo.)
Toyota er i utgangspunktet kjedelige biler, sammenligner man Priusen med andre Toyotaer, er den riktig så frisk.

Dersom du har en RX8, så er den tydeligvis ødelagt designmessigt fra 2009 modellen.

Men det er da ikke en typisk bil, og du er tydeligvis ikke en typisk bilkjøper.

Det kommer nok masse "fete" biler med hybriddrift etterhvert.

Honda er vel de som har kommet lengst der. På civicen(som IMHO er ganske så stilig) er det effektøkning de har fokusert på. Vil tro de har sportsbiler med mild hybrid på trappene.

Litt lengre frem, kan du jo tenke deg hva som kan skje designmessigt når man har et (høyt/tykkt) understell med batterier og generator, som gir et lavt tyngdepunkt. Elmotorer i navene og drive-by-wire.
Det åpner for en helt annen frihet til design enn idag hvor man ikke kommer unna motorrom og drivverk - For ikke å snakke om at disse to må plasseres riktig i forhold til hverandre og ha et varmt eksosrør som skal føres bak.
Noe i denne duren er det ultimate innen bil i oppnåelig fremtid.
Trygve Lillefosse
Du har sikkert rett når det gjelder biltilsynet. Men såvidt jeg kan skjønne skal det være uproblematisk å importere en Tezla med €-merke. Dersom du har en RX8, så er den tydeligvis ødelagt designmessigt fra 2009 modellen. Men det er da ikke en typisk bil, og du er tydeligvis ikke en typisk bilkjøper.:-) Litt lengre frem, kan du jo tenke deg hva som kan skje designmessigt når man har et (høyt/tykkt) understell med batterier og generator, som gir et lavt tyngdepunkt. Elmotorer i navene og drive-by-wire. Det åpner for en helt annen frihet til design enn idag hvor man ikke kommer unna motorrom og drivverk - For ikke å snakke om at disse to må plasseres riktig i forhold til hverandre og ha et varmt eksosrør som skal føres bak. Noe i denne duren er det [URLBLOCK1]innen bil i oppnåelig fremtid.


Joda, men en Europeisk Tesla må de kjøre gjennom kverna selv, så det er fullt mulig å kjøpe den etterpå. Har testa de elektrobilene i bilspill, makan til mangel på opplevelse. De burde komme med et gigantisk stereoanlegg med "eksoslyder" så man kan velge fritt om man vil ha V8 eller hva som helst :P

Nei jeg har ikke sagt jeg er noen typisk bilkjøper heller Men jeg brenner for at de vanlige bilene også skal være noe som får vanlige folk til å brenne for bilkjøring. Ikke bare se på det som A til B.

Dette er en god test på hvordan elektrobiler kan bli :P .

Men min bil har lavt tyngdepunkt (least likely to roll av alle vanlige biler testet) og 50/50 vektfordeling og carbonfiber drivledd, så for meg er det samme ulla Men miljøhysteriet har gjort at f.eks. i USA så kjører de for tynn olje på sånn bil som jeg har, for å greie miljøkravet. Bakdelen med det er at motoren blir fort ødelagt. Jippi for miljøkrav :P Ganske ironisk at Hummer-Arnold er den strengeste på miljøkrav, man kan jo lure på hva baktanken er.
biXen
Nå ble det mye bilsnakk, men det er jo også mye mediefokus på det.

Fantastisk selvinnsikt! ;P
Er det nok bilsnakk nå? Bil er bil for meg... Blir sjelden imponert av biler... Var det et sjokk? :O

Jeg er litt stolt av meg selv i dag, for jeg (vi) har gjort en innsats for miljøet..

Vi har rustet opp en brukt jentesykkel som vi kjøpte av noen naboer som sikkert hadde skrota den etterhvert.
Den har fått oppgradert rødfargen sin tidligere, og nå fikk den nye dekk og luftslanger.
Selv om vi har betalt for sykkelen og i tillegg kjøpt nytt utstyr, så er har vi likevel bare lagt ut en tredjedel, eller mindre, av det en ny slik sykkel vil koste.

Med tanke på at min datter kommer til å vokse fra den om få år, så kommer vi nok til å la den gå videre til andre barn, en vakker dag..
Et ørlite steg på riktig vei?
Personlig bør man gjøre mer litt raskere....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap