Mathias' lille akvarieverden (side 3)

ja jeg og gleder meg, men nå var det ikke rekene jeg skriver for! Coryene (aneneusene) har lagt hundre og ørten egg! Jeg kom akkurat hjem fra å ha solgt Dagbladet så så jeg noen egg! Jeg puttet de i et litermål med brusestein som står å hjørne av akvariet og flyter. Coryene har lagt egg over alt! De har til og med lagt egg PÅ Eplesneglene og dere skulle sett undersiden av den store anubiasen! Den var dekket med over 100 egg! Jeg må få kjappet meg og skaffet noe avskallede artemiaegg el.l.

Skal spise mye is i helgen i hvertfall! Ps: kom gjerne med råd til meg, om jeg gjør noe feil. Jeg skal holde dere oppdatert.
Akkurat nå fikk jeg også se T-Posisjonen! Det var noe av det rareste jeg har sett! (Ikke T-posisjonen) Corydoras Aneneus gruppen min består jo av Aneneus Golden stripe, vanlig metall panser malle og mange albinoer. Det som skjedde var at Albionen ble befrukten av en av de minste coryene, altså denne golden stripen! Hvis eggene mine klekker og dette går så kanskje jeg får alle typer corydoras aneneus! Ahhh jeg blir helt gal og hyper av dette!
Gratulerer med egg!!

Alltid moro Jeg har svart på e-posten din. Dette går så bra atte
Takk! Det er kjempe gøy! Takket være litt lesning og mye tips og hjelp fra deg Elin føler jeg at jeg begynner å fårstå dette og får god kontroll. Håper det blir cory-unger!

Er vel litt tildlig men ser ut som mange av eggene er befruktet, men jeg forventer ikke så stor overlevelses rang. da dette er min første gang på alvor!

Blir spennende!
Corydoras aeneus er en suveren Cory å øve seg på, takket være at yngelen deres er såpass hardføre og spiser det de blir tilbudt allerede fra starten av Ingen kresne fakter og krav om levendefòr for å overleve der, de spiser fint yngelføde fra boks.

Gratulerer med egg, håper det vokser opp en skokk

PS! Har du en boks eller pose med avskallede artemiaegg i hus? De er nest-best å gi til små nyklekte Corydoras-yngel, de er veldig næringsrike og kommer som nummer to etter levende, nyklekt artemia på næringsskalaen.
Ja jeg skal virkelig gjøre alt for dette kullet

Ut i fra hva jeg har erfart så har coryene mine en intens uke med lek annenhver dag. Det var det sist da de lag egg en hel uke. Nå har det gått 2 uker og tror de da legger om et par dager så en lengre pause

Alle eggene er i en isboks med eikeløv, noe javamose for "ikke-klebrige" egg og mangler en isboks, da jeg må spise litt fort nå.

Jeg venter også spent på at denne reken skal få bebiser! Eggene er ganske svarte og dermed lurer jeg på om eggene er på god vei - altså at det ikke er lenge igjen?
Godt spørsmål, jeg har i grunnen aldri tenkt over hvilken farge eggene til CRS/Red Bee har rett før de klekker :p

Her er et nærbilde jeg tok av en sånn reke en gang, med buken dinglende full av uklekte egg/yngel. Se på øynene deres innenfor eggeskallet! Dette må være rett før...!

[External Image]
Ja, det var noe for seg selv! Vanskelig å få sett så nærme på minreke da denne reken med egg er extra varsom og holder seg litt mer tilbake, men den spiser som tusan!

Forresten fikk tatt bilde av ''Miniatyr'' verdenen min (Det grønne, nesten svarte er Javamosen tett sammenklemt å eggene ikke faller helt igjennom)
Ikke klem den så hardt at ikke yngelen kommer ut av den, da

Ser jo riktig så bra ut! Mikroormen din er klar her, så vi ses i morgen
Det gjør vi! Skal sverge (og banne) på at jeg har vert forsiktig med disse eggene! Har brukt sprøyten i Tetra Laborett testsettet mitt til å suge opp hvert eneste egg på bunnen i isbosen og sprøytet det inn i mosen!
Hei!

I dag fikk jeg festlig bilde av hele cory-stimen spise en slik TetraTips som jeg fester på glasset. Fant også ut at min største Aneneus Albino er 6,6 cm lang! :O

Kjempemorro!
Skikkelig morsomt bilde! Flott at de har blitt så store! Venter på at mine c. similis skal bli store jeg!
Har mere å skrive og spørre om jeg! Lurer nå på om min sverddrager hue er gravid? Den er så jækla feit og har denne kjente STORE svarte flekken litt bak på kroppen. Den blir forfulgt/jagd av hannen hele tiden og hun har begynt å jage den andre MYE tynnere hua.

Vanskelig å få tatt bilde av henne men du ser takket være lyset på et par bilder hvor mye magen buler ut. De har forøvrig ikke fått spesielt mye mat, og begge huene har fått like mye, men den andre er bare 3 ganger så fet. Den begynte å heve seg for noen dager siden.

Skal legge ut bilde av hele 180litern også noe jeg ikke fikk plass til i stad. Men nå er det middag. Biff med Bernaise og fløtegratinerte poteter
Noen som vet dette med sverddrageren? Håper spent på svar :P

Legger ut bilde av Rio 180l og CRS karet
Har jeg lagt ut bilde av karene mine? - Nei. er vel på tide. Her kommer Venstre - Midten - høyre side av karet

Venstre siden var litt morsom her da det kom en nysgjerrig Gurami som vil ha mat. Han trodde også en vanlig Aeneus så ut som en TetraTips tablett

I dag har jeg også luket noen visne blader og planter. Tok ut 3/4 av flyteplantemix'en min i 54 litern og la ut for salgs. Noen som vil ha? Tok også et par mindre vannbytter (Iskaldt vann).
mona o
PS! Har du en boks eller pose med [URLBLOCK1] i hus? De er nest-best å gi til små nyklekte Corydoras-yngel, de er veldig næringsrike og kommer som nummer to etter levende, nyklekt artemia på næringsskalaen.

Så ikke at du hadde skrevet det! Beklager, men jo jeg har det! jeg pratet med ElinH og hun har gitt meg MASSE avskallede artemiaegg og gitt meg en fin startkultur med Mikroorm. fikk en slik boks med "havregryn mix"! Den er klar for servering om en uke!

Regner med å fóre med avskallede egg den første uken (halve uken) så tenker jeg å fóre med egg om kvelden og mikroorm om morgenen! Høres det ut som en god idé, Mona?
Haha! Jeg fant noen små 1 mm lange sandsnegler krypende opp over glasset! Ikke noe å skryte av men nå fikk jeg se de for første gang. De brukte 20 minutter opp hele glasset :P

Fant ingen isboks nummer to i hus så jeg kjøpte en 3 liters isboks fra First Price siden de hadde ikke noen anna HVIT isboks. bare gule Sørlandsisbokser fra Henning Olsen (tror jeg).

Må jolle iskaldt vann i boks nr 2 i kveld slik av jeg kan ta vannbytte i morgen kveld før eggene klekker. Har også fått tak i splitter/ventil til luftpumpen så begge får luft!

Blir spennende å se om eggene begynner å klekke i overimorgen
Jeg såg i en anonse at du ville kjøpe timer til akvariumene dine. Vil bare seie at dei har til på IKEA, 2-pakning til 39,- kr.
Takk for det, men jetg fant på Clas Ohlson 3 pk til 59 :p
Deilig med timere, så slipper jeg å strekke meg og bøye meg inne i kriker å kroker for å nå lysbryteren

Da er 3 liter is spist/tmt ut og satt klart med luftestein! Blir dermed ett vannbytte i morgen!
Haha! I dag fikk jeg se at rekene mine virkelig liker disse rekepelletene!
Alle reke så de datt ned og kastet fra seg alt de hadde i hendene, la på sprang og svømte og viste alle svømmeføtter, egg og alle sammen kom fram!

Morro å se disse små krabatene bære på en rød kule som er ganske stor i forhold til hver enkelt Fant også ut at alle mine andre fisker også liker slikt rekefor. Har hørt man kan bruke DiskusBits/pellets ?

Tok en titt i den lille isboksen og ser alle eggene er knall gule/orange! Det ser veldig bra ut! Tok ut bare et par hvite egg til!

MEN (!) nå lurer jeg:

Er det et vannbytte jeg skal ta eller skal eggene i den nye boksen jeg satt til lufting i går kveld? I så fall hvordan flytter jeg eggene?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap