Noen som har prøvd svart rådasand 1mm? -sammenligning med biltemasand. (side 3)

Mener og huske en liten sekk på 1,5kg kosta mellom 60-100kr på Dyrego på gjøvik.
ElinH
[URLBLOCK1] hvor Frank sier han skal sjekke den svarte rådasanden og sende e-post til Mona. Franks post er nederst på den siden.

Jeg sendte en mail til Frank og spurte. Han sier han ikke har testa denne sanden, og nå når jeg ser hva som står i tråden du linker til, så står det ingenting om at han har skaffet denne sanden. Det står at den lokale butikken hadde den inne...
Jepp, men det står også at han skulle til butikken dagen etter, sjekke sanda der, og så maile Mona. Siden de var enige om å ta resten på e-post kan ikke jeg vite om det ble gjort eller ikke
Jeg har ikke fått svar direkte fra rådasand om denne, men har fått vite fra Akvamanias at den er i testing i rekekar, og at importøren går god for den.

Synes det høretes så forlokkende ut at jeg satte meg ned og bestilte meg en sekk.

Ser nå til min skrekk og gru at portoen blir fryktelig mye dyrere enn sist jeg kjøpte sand over nettet. Det er fordi pakken blir på over 25 kilo.

Nå har jeg spurt om det er mulig å redusere sandsekken en smule, sånn at den er sendbar. Jeg trenger jo ikke så mye som 25 kilo. Så får vi se om det blir svart sand til meg...
Jeg måtte kjøpe mer av denne sanden for et par uker siden da jeg flyttet alt fra 85 literen til 110 literen. Var faktisk veldig heldig. De var tom for de små sekkene som jeg har kjøpt tidligere så jeg fikk kjøpe resten av den store sekken som butikken hadde brukt. Betalte 70 kr for ca 10 kg.. Tropehagen har disse inne så jeg tror nok det blir billigere for deg å kjøpe en sekk der,
Inaktiv bruker
mona o
De eneste bildene jeg har sett av naturlig svart sand, er vulkansk sand. Typisk å finne på strender rundt [URLBLOCK1] for eksempel. [URLBLOCK2]er også bilder. Såvidt jeg har lest meg til ellers (mest å skumme gjennom tekst i full fart) er svart sand full av masse mineraler.


nå fikk jeg sykt lyst til å dra til hawai og sole seg og dyke å bade med delfiner det høres gøy og herligt ut
Igår var jeg på Krizoo på sem og der så jeg de solgte svart levende stein. Det jeg lurer på da er om det er vulkansk stein?

Har selv brukt svart rådasand kjøpt på samme butikk som nevnt, på meg virket den skarp, nesten som knust/ pulverisert glass (sammenligning). Har det desverre ikke her nå, for jeg ga det bort da jeg ikke syntes det var særlig pent likevel. Men jeg vet det blir brukt i et overvintringskar med koi og gullfisk. Der er det ingen problemer.
Kan heller ikke huske at jeg mistet noen fisk ved bruk av den sanden. Men som sagt virker den utrolig skarp og er sikkert ikke velegnet til bruk for fisk som siler sand gjennom gjellene.

Men jeg kjøpte en pakke med litt større svart sand igår på nevnte butikk og den virker rundere i formen.
Skal vi se: AT 219 HALEY fra akvastabil, 1,5kg, 1-2mm, shining black.
Dette sier de om måten steinene er farget (de har en stort utvalg i farger nemlig).
- Satellite:
The Satellite range are made from flint which has been heated to 1200dg. celcius, then crushed and coloured with ceramic colours in spectacular pastels, and finally reheated to 1000dg. celcius.
Satellite is therefore colour-fast. In addition the heating process has given Satellite a porous structure so that it also functions as an ideal filter material.


Virker jo ganske greit dette da.
Galemor:
klarer du å se om den haley-grusen/sanda er skarp i kantene?

Drømmen er et cory-kar med svart bunnlag, men da må det jo være barte-vennlig
Den ser litt skarp ut, åpnet posen og gned grusen mellom fingrene (hardt) men den stakk ikke. Så hvor cory vennlig den er er jeg faktisk ikke sikker på.
Tror dessuten den er litt for grov til at de klarer sile den gjennom gjellene.

Skal kanskje prøve den ut idag, har kuhliiåler og de siler jo oxo sand gjennom gjellene, så hvis det går bra er den jo corydoras sikker.

Desverre har jeg ikke kamera slik at jeg kunne tatt bilde og lagt ut, det ville nok hjulpet mye på hver enkelts oppfatning av grusen/ sanden.
Skal følge med, jeg. Gleder meg til å høre hvordan kuhliiene trives på denne grusen. Den er nok i groveste laget for cory, ja. Synd det ikke ser ut til å finnes et fullgodt alternativ til lys sand som er mørk i fargen. trenger ikke være helt svart, men hvert fall mørk. Skulle likt å prøvd det Men tar ingen sjanser med de flotte bartene!
Sanda på stranda vil jeg tro er noe mørkere enn biltema sand, men det er nok enten eller ang hvor man henter. Oxo er det jo dette med vasking av sanden da, vanskelig å vite om man har klart skylle ut alt saltet og annet rusk.
Inaktiv bruker
svart rådasand hade sikert vert utroligt fint i et akvarium med fargesterke rekeg =
Den sanda jeg prøver ut nå liker iallefal stjernene godt, og ja den er flott til reker. Mine røde kirsebærreker kommer enda bedre frem med denne svarte sanda i bunn. Kuhliiene har jeg ikke fått sett skikkelig hvordan reagerer på den. Jeg er litt sånn bob bob hvor fin jeg synes den er.
Den ekke helt svart, men ca halvparten grått og halvparten svart.
david g
svart rådasand hade sikert vert utroligt fint i et akvarium med fargesterke rekeg =:-D


Jeg må få si at selv om rådasand black hever pH til 8 ca, er jeg kjempe fornøyd med den.. Jeg har den i en 20L med kirsebærreker. Jeg hadde vanlig blåsesand fra biltema før og da så jeg ikke snurten av rekene mine men nå ser jeg rekene mine konstant, jeg kan alltids sette meg ned og telle dem eller studere dem. ;-D
NorthHawk
Mener og huske en liten sekk på 1,5kg kosta mellom 60-100kr på Dyrego på gjøvik.


Jeg betalte ca 210kr for 30kg på Dyrego på Gjøvik.
Jeg har egentlig ment å ha sabda i artskar for L201, men ble litt skeptisk når jeg så att sanda var ganske skarp og enda mer skeptisk når jeg fant ut att den økte ph til ca 8
Jeg kan ikke anbefale den sanda jeg brukte til bunnlevende fisk, men reker og fisk som holder seg i de midtre og høyere vannmasser er den kjempefin til. Kommer til å starte opp et rekekar med denne grusen/ sanda.
Skal få tatt bilde av den oxo å legge ut her når jeg bare får suset meg til det
Jeg har vært på Dyrego på Gjøvik nå og dem sa att jeg kunne levere igjen sanda.
Jeg skal prøve ei annen svart sand som er laget for akvarie så jeg regner med att den er trygg.
Prisen for 9 liter av den er 200-250kr.
Kommer med tilbakemelding og bilder når jeg får den
Løfter opp denne gamle tråden.

Ser at mange bruker denne sanden i akvariene sine, sånn teoretisk så kan ikke den være no særlig farlig?

Og dersom den er farlig for "alt" utenom reker, hvorfor blir den fortsatt solgt?

Har nettopp kjøpt inn 30kg til 200 litern min.
All farget sand er farlig har eg erfart. Alle rekene dør en etter en og plantene går i oppløsning.

Sakte men sikkert så dør alt levende i karet ditt. Akvariebutikkene selger denne svarte sanden fordi de vet ikkje bedre. Har prøvd svart sand fra Imazo.

Skal prøve svart grus nå, så får se om mine red bee reker overlever.

Så ikkje bruk sanden, men lever den tilbake til butikken og få tilbake pengen....


Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap