Fiskene på kløfta! (side 3)

Og tredje fisk som jeg skal prensentere er en kirurg. Mange kjenner denne nok igjen. For de som har sett Nemo, så er dette Dory i filmen. Populærnavn på denne er Palett kirurg, latin navn er Paracanthurus Hepatus.
Relativ enkel fisk, men mange mener den får veldig lett hvitprikk, av de jeg har hatt (5stk) så er ikke dette tilfellet. Den er lett å ha med å gjøre, tar til seg lett med tilført mat. Blåfargen på disse er så klar og tydelig at mange fisker skal nok slite med å konkurere med fargen på denne.
Personlig syns jeg små eksemplarer av denne er kuulest. Dette er en veldig standard fisk å ha i et saltvannskar, sammen med den gule kirurgen.

Sistemann ut i denne omgang er en av mine favoritter. En kirurg dette også, Naso Literatus. Den er kanskje ikke like farge sterk som mange, men jeg syns den er super elegant. Engelsk kalle navn på denne er "Lipstic Tang", legge merke til fargen rundt leppene på den. Denne er en kjempe god algeeter, foretrekker de brune algene. Disse blir ganske store, ville nok ha anbefalt et akvarie på 500L eller mer.
Ikke mange kommentarer å få her gitt. Finnes det noen steder man kan gå for å se antall besøkende på disse trådene, eller er det kun svar som vises?
Jeg får bare poste ut flere bilder, de som ikke skulle like det får bare si i fra.

Denne gangen er det en anemone som vises først. Dette er vel en av de typene som vandrer minst i et akvarie, jeg ser på den som nokså trygg for korallene. Anemoner har neslegift i seg og vil brenne opp koraller som de passerer. Denne varianten her heter Radianthus Malu, denne som er avbildet er har gule tupper. Foreløpig har jeg ingen klovner i denne, så den står bare og blafrer for seg selv.

Bilde 2 er også en anemone, men denne har en klovn oppi. Radianthus Malu er nok en av yndligs anemonene til Clarkii klovnen. Artig å se hvordan de boltrer seg i den.

Siste bilde for i natt er en eremitt. Den som er avbildet blir kalt for blåbeinet eremitt. Disse er dekorative og gjør veldig lite skade i et saltvannskar. De er ganske rå på å spise de lange algene. Eremitter bytter hus ettersom de vokser så det kan være lurt å ha noen ekstra tomme sneglehus til de sånn at de kan bytte hus.

He He. Ikke alle som kommenterer. vet ikke om det er mulig og se på antall besøkende. Er sikkert flere som meg, som bare følger med å leser hva som skjer borte hos deg. Mye spennende prosjekter. Har en liten drøm om og starte med saltvann selv, plassen er der, pengene mangler. Lenge siden jeg har vært og handlet hos deg. får se om jeg får tatt en tur igjen snart.
[External Image]
Disse er jo bare helt utrolig vakre. Skulle gjerne ha hatt noen av dem.

Du skriver at du bruker PVC plater til å lage avrennings kammer. Hva bruker du for å lime dem fast i glassveggene?
Saltvannskarene dine er helt nydelige.... Gleder meg til å se fremgangen i disse karene :o)
Bare fortsett på tråden din, du. Sikkert flere enn meg som sitter i sivet og følger med. Alltid inspirerende å se folk som kommer i gang med saltvann.
Selv er jeg litt vettaskræmt av gamle saltvannsmyter, men har et kar jeg kanskje salter ned til høsten. Kanskje det en dag blir en ramsalt handel.
Plussmedlem
B. Amundsen
Og tredje fisk som jeg skal prensentere er en kirurg. Mange kjenner denne nok igjen. :-) For de som har sett Nemo, så er dette Dory i filmen. Populærnavn på denne er Palett kirurg, latin navn er Paracanthurus Hepatus.

Dette er absolutt en favoritt.
Det fikk jeg høre fra dattera mi da vi reiste hjemover etter besøket hos deg på fredag.
Synd den går dårlig i ferskvann
Hehe, se der ja, så det er noen som leser det jeg skriver i denne tråden, det var godt. Trodde nesten at det var bare jeg som skreiv for meg selv.

Skywalker: Du får ta deg en tur ja, kan noen ganger bli litt for mange prosjekter på en gang, men nå har jeg bestemt meg for å bremse litt. Har jo gått litt over stokk og stein her i det siste, alt i forbindelse med dette saltvannsgreiene. Men jeg har et kar til å fyre opp før jeg gir meg.

Anita og Humunukuapuaa : Takker for det De karene mine er jo egentlig ikke vanlig saltvannskar som folk har i stua. Kan jo ikke ha karene fulle av ting når jeg skal fange fisk.

Loomis: Hehe, det er jo bare å starte det, du har jo både plass og tillatelse, jeg tror ikke jeg hadde venta et sekund.
Nils Vollstad
Disse er jo bare helt utrolig vakre. Skulle gjerne ha hatt noen av dem. Du skriver at du bruker PVC plater til å lage avrennings kammer. Hva bruker du for å lime dem fast i glassveggene?

Jepp, Og i virkeligheten er de jo enda råere når det gjelder farge.

Avrenningskammeret er egentlig i glass, jeg bruker glassplater og silikon og limer det sånn at det blir en kasse, det som er veldig viktig er at denne kassa er tett. Så tar jeg 3mm pvc plater og limer utenpå kammeret, dette er for å skjule det som er bak denne kassa. Viktig å pusse med noe grov sandpapir på den sida som skal inn mot glasset. Glatt pvc flate med silikon sitter ikke noe godt. Puss godt med sandpapir og klin på silikon, viktig å lime godt rundt kantene. I hjørnet der de 2 pvc platene møter hverandre bruker jeg et lim som heter Tangit Henkel. Dette er lim for å lime pvc, tørker rimelig fort, lukter døden, så godt med ventilasjon er å anbefale.
Skal gjøre det. Skal bestille et Juwel armatur av deg når jeg får råd.
B. Amundsen
[QUOTE=Nils Vollstad] Disse er jo bare helt utrolig vakre. Skulle gjerne ha hatt noen av dem.

Jepp, Og i virkeligheten er de jo enda råere når det gjelder farge.
Får vel sende Bengt innom deg slik at vi får en kasse med med Tridacna, LPS og SPS til Tromsø i slutten av denne måneden, da.
Er ikke helt enkelt å få tak i fisk og dyr her nord akkurat nå.
Tridacna og hardkoraller er noe utsatt. Det er cites på disse dyrene så papir arbeidet tar noe tid. I følge han som skulle levere dette så tok det ca 4-6 uker fra jeg bestilte.

Ja, du får sende han ned hit og hente en kasse med sånne, dere har vel ikke for mye sånt der oppi nord? Egentlig burde jo du også ta deg en tur og titte litt.
SPS får jeg ikke noe inn enda (har ikke prioritert dette), men LPS og myk koraller kommer. Driver og snuser på en liten sending til, ser litt susselig ut med de jeg har fått inn nå.
Send meg gjerne en mld hvis du klarer å luke ut noen sikre golden hu'er. Sliter litt med kraftig overvekt av hanner.

Mvh Kim.
Akvafil: Tror det skal være mulig å finne noen blant de 20-30stk som er igjen.

I dag fikk jeg levering i fra Tunze, Jippi! Har gått og gleda meg lenge på denne pakka. En Turbelle Stream på 4400L/T ble raskt åpnet og testa. Må si at denne funka bra. Denne Turbellen er det ikke noe form for styring på, så den står bare og blåser. Det blir en ganske brei stråle ut av denne pumpa, skal se om jeg ikke får knipsa et bilde av den i morgen.

Men den jeg egentlig gikk og venta på var den skummeren jeg hadde bestilt, en Tunze Doc 9210, jeg har aldri sett den i virkelighet, så det var spennende.

Bilde av skummeren, ser egentlig ikke så værst ut.

Andre bilde jeg legger inn er en sammen ligning med en halv liters cola flaske, må si jeg ble meget skuffa over størrelsen på denne lille leke saken. Og denne skal kunne takle et akvarie på 1000L. Mens en Deltec AP902 som er 1 meter høy og 2 store nålehjuls pumper er oppgitt til 2000L.
Ser ut som det blir Deltec som kommer til å det merket jeg kommer til å ha her nede i kjelleren.

Gir den en sjanse, så får vi se hva den duger til
Jeg har også fått finjustert den HS skummeren litt. Kjører nå begge nålehjulspumpene og det ser ut som den ikke skummer for mye. Måtte modifisere den noe og kappe noe rør så var det i boks.

Legger med et bilde av HS skummeren, det er ikke noe i karene der den kjører så det har ikke begynt å komme noe skikkelig møkk enda.

Andre bilde er fra Deltec AP902. Den guffa som er inni den koppen lukter døden.

Det siste karet som skal opp har jeg så smått begynt å skru sammen bordet. Skal se om jeg ikke får lagt opp noe bilde av den i morgen.
Neste uke kommer det en del spennende dyr hit til Kløfta, så da legger jeg ut flere bilder av fisk og andre rariteter
Da er det på tide med litt flere bilder :)
Bordet som er avbildet er til et korall akvarie på 450L.
Jeg har brukt 2"4" og skrudd det i sammen.
Driver og vurderer å kle den igjen med panel plater, men dette er ikke helt avgjort enda. Vanligvis hadde jeg malt denne hvit, men jeg blir bødt til å kle den med noe sånn at støynivået blir så lite som mulig.

Bilde 2 viser litt mere av akvariet på bordet. Lampa som er brukt her er kun midlertidig, det er en Aquastarlight 2x150w. Har tenkt å bruke en 3x150w + noe T5 seinere. Akvariet er av 10mm glass.

Legg merke til at på det siste bildet, så har jeg latt være å ta en plank på tvers nederst, dette er for å kunne trekke ut sumpen for reingjøring.
Akvariet står på 1cm tykk isopor plate som jeg har kappet til. Den hjelper både mot skjevheter i bord og gulv, samtidig er den fin mot evt. partikler som er i mellom bord og akvarie.
Kan jo ikke gi meg enda. Neste trinn på lista er jo denne avrennings kassa.
Jeg hadde egentlig tenkt å bruke 6mm glass, men fikk feil og det ble 4mm, Siden den kassa ikke er veldig høy eller noe, så vil også 4mm holde til dette bruket. Kassa er satt opp med teip for å få et lite inntrykk av hvordan den vil bli.

Etter at plassering har blitt bestemt så er det bare å tegne opp hvor denne gjennomføringa blir i kassa. Jeg pleier å ta ut gummipakninga som følger med gjennomføringa og bruke den som mal og tegne rundt. Grunnen til dette er at den er den største biten (størst diameter), og da vil man kunne se at gjennomføringa ikke kommer i konflikt med bordet eller overavrennings kassa.

Denne hullsaga ble kjøpt inn før jeg borra de andre karene. Denne har en fast stamme og jeg ser på det som en stor fordel. Lettere å sette den fast i en drill uten at det blir kast i den.
Når man borrer i glass skal man bruke vannkjøling hele tida. Ellers vil diamant borret gå i stykker. Hvis akvariet ikke hadde vært så stort som det er så hadde jeg bare fylt vann i den før jeg borret. Siden det er stor bunnflate i denne og det hadde gått med noen liter for å få nok vann til borret så har jeg lagt litt papir rundt hullet og fyller denne med vann, dette er nok for å kjøle ned borret. Mange vil nok si at man bør bruke senterbor, men av erfaring så trenger man ikke dette om man er stødig nok med hendene.

Bruk ikke makt når man borrer, det er omtrent nok med tyngden på drillen.
Bruk heller kreftene på å holde drillen stødig. Kan lønne seg å finne noe å lene armene på når man borrer. Bruk gjerne en elektrisk drill med kabel og sett denne på max omdreining. Bruker ca 5-10min å borre igjennom 10mm.

Så var det lille hullet, her var det værre, minste hullsaga jeg har er på 35mm, og for en 20mm tankgjennomføring må man borre 26mm. Jeg var i en del butikker og skulle skaffe dette, men det var ikke lett å finne, Fant et bor på Jegard i Oslo, denne var på 25mm. Denne ble kjøpt inn for denne måtte jeg ha, alternativet var slanger på utsiden av akvariet. Ikke var den billig heller, tror den kosta 400kr. Dyre høl dette her.

Av erfaring så vil et bor på 25mm aldri bli 25mm ved frihåndborring, og det stemte denne gangen også, men jeg mangla litt for å kunne dytte denne gjennomføinga igjennom, så da var det bare å ta hullsaga og begynne å slipe kantene litt. Tok meg ca 5min ekstra. Vær forsiktig om man gjør dette, veldig fort gjort å bli for ivrig og hver gang man slår borret borti glasset vil det gå av en bit, dette er ikke farlig, men sjekk at det ikke blir sprekker for da kan det gå gærnt når man fyller oppi vann.

Da var gjennomføringene på plass. Det følger med en gummipakning og en teflon pakning i disse gjennomføringene. Gummien skal oppi karet, mens teflonen skal på undersiden. Og strammen man dette godt nok så skal det i teorien ikke være nødvendig med silikon, men jeg har alltid pleid å bruke silikon på dette for å være på den sikre sida.

Noen lurer kanskje på hvorfor jeg skal ha 2 hull der?
Den ene er avrenninga mens den andre skal jeg bruke som retur fra returpumpa.

Sånn blir det ferdig resultatet seende ut før pvc platene kommer på plass.
Den utblåsertuten kan det hende jegbytter til et T-stykke, finner det vel ut når jeg får vann oppi dette.
Røret som retur vannet kommer tilbake på har jeg ikke limt i sammen dette er for evt. å ta det fra hverandre for rengjøring. Undersiden har jeg limt.

Det ekstra lille hullet som jeg har borra var egentlig tiltenkt å bruke som en utblås til, men siden det er 2 utblås som ikke vil bli lik rørlengde på, så er man avhenging av å bruke en kuleventil for å kunne justere sånn at det blir lik trykk, og siden jeg ikke hadde en sånn liggende så blir det bare 1 utblås. Men hullet er der, så dette kan jeg evt. gjøre om hvis jeg ønsker det seinere.

Jeg har ikke brukt veldig mye tid på å få silikon fugene pene, siden pvc platene vil dekke dette, det er viktigere å få det tett. Om man ønsker å få fine fuger så er trikset å bruke feks. maskeringstape og litt zalo vann.
Husk å dra av tapen før silikonen har tørka.

PVC platene kapper jeg til i morgen så da er det snart klart for vann påfylling og saltblanding.
Får vel legge ut noen flere bilder, blir de siste for i dag.

Får en del kule fisk og andre rariteter på tirsdag. Gleder meg som en unge
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap